GUŁag w radzieckim systemie represji do 1941r.pdf

(285 KB) Pobierz
GUŁag w radzieckim systemie represji (do 1941 r.)
Spis treści
UWAGI WSTĘPNE
LATA 1918-1929
Początki systemu obozowego
Dwa systemy miejsc odosobnienia
OKRES PRZEJŚCIOWY 1929-1934
Zasadnicze decyzje
Miejsca odosobnienia
Zesłania
LATA 1934-1941
Unifikacja systemu
Polityka karna
Więzienia
Obozy
Zesłania
1. UWAGI WSTĘPNE
Termin "GUŁag" (GUŁAG lub Gułag) najczęściej jest wiązany z ukształtowanym w ZSRR
systemem obozów pracy (koncentracyjnych). Dosłownie to skrócona rosyjska nazwa
centralnej instytucji nadzorującej system obozowy. Jednakże nawet w tym znaczeniu GUŁag
nie może być utożsamiany tylko z obozami, bowiem jako takiej właśnie centralnej instytucji
podlegała mu także przez znaczną część jego istnienia zbiorowość przymusowych
przesiedleńców, zaludniających liczne specjalne osiedla, ale nie będących więźniami obozów.
O GUŁag wszelako można mówić i często mówi się nie jako o konkretnej instytucji - ogniwie
struktury aparatu bezpieczeństwa i represji - ale w sensie szerszym: traktując to pojęcie jako
synonim całego systemu penitencjarnego w ZSRR. Problematyka GUŁag w tym szerszym
znaczeniu obejmuje wiele rozmaitych kwestii. Sam proces powstawania systemu obozów
pracy przymusowej, będącego potem podstawowym składnikiem GUŁag, był stosunkowo
długotrwały, a przy tym wewnętrznie złożony, związany z działalnością kilku resortów i ostrą
walką o kształt polityki represyjnej i struktur instytucjonalnych ją realizujących. W procesie
tym na szczególną uwagę zasługują trzy elementy: tworzenie obozów koncentracyjnych jako
miejsc odosobnienia, wprowadzanie pracy przymusowej do systemu karnego i jej aplikacja w
systemie obozowym, kształtowanie struktur zarządu systemem penitencjarnym, a zwłaszcza
systemem obozowym. Inny wielki kompleks zagadnień związany jest z drugim obszarem
działalności GUŁag, tj. z przymusowo przesiedlaną ludnością cywilną.
2. LATA 1918-1929
2.1. Początki systemu obozowego 1918-1921
Wyłoniony z przewrotu październikowego rząd radziecki (Sowiet narodnych komissarow
Rossijskoj Socyalisticzeskoj Fiedieratiwnoj Sowietskoj Riespubliki - SNK RSFSR) zniósł
obowiązywanie kodeksu karnego, dopuszczając w ten sposób do chaosu prawnego. Sędziowie
mieli swobodę stosowania prawa, a wytyczną ich działania miało być poczucie
rewolucyjnego ładu i sprawiedliwości. Sądy praktycznie w dowolny sposób ferowały wyroki,
co prowadziło z jednej strony do drakońskich kar za niewielkie nawet przestępstwa, a z
drugiej - sprawcy ciężkich zbrodni ponosili ledwie symboliczne konsekwencje. 24 listopada
1917 r. SNK zlikwidował stare sądy, które zresztą i tak już nie funkcjonowały i stworzył
podwaliny nowego systemu. Ten dekret oraz zarządzenie Ludowego Komisariatu
Sprawiedliwości (Narodnyj komissariat justicyji - NKJu) z 19 grudnia 1917 określiły zakres
kompetencji trybunałów rewolucyjnych i sądów ludowych. Trybunały rewolucyjne powołane
zostały "do walki przeciwko siłom kontrrewolucyjnym", a także "w celu rozpatrywania spraw
dotyczących walki z maruderstwem i grabieżą, sabotażem i innymi przestępstwami kupców,
przemysłowców, urzędników i innych osób". Otrzymały one prawo sądzenia w zakresie
spraw uznanych za szczególnie groźne, takich jak: walka zbrojna przeciw rządowi,
spekulacja, ukrywanie żywności, odmowa płacenia podatków, chuligaństwo. Trybunały
mogły orzekać kary w postaci grzywny, pozbawienia wolności, wysiedlenia z określonych
miejscowości lub z Rosji, nagany, ogłoszenie za wroga ludu, konfiskaty majątku,
obowiązkowych prac społecznych. Pół roku później, 16 czerwca 1918 r., NKJu postanowił, że
trybunały rewolucyjne w wyborze środków walki z kontrrewolucja nie były związane
żadnymi ograniczeniami za wyjątkiem przypadków, gdy przepisy określały dolną granicę
wyroku. Pozostałe sprawy sądziły sądy ludowe. Sędziowie obu typów sądów byli wybierani:
sędziowie trybunałów przez miejscowe rady delegatów robotniczych, żołnierskich i
chłopskich, natomiast sędziowie sądów ludowych przez ludność. Zasada wybieralności
sędziów stworzyła jednak bolszewikom problem, bowiem wiązała sądy, zwłaszcza trybunały
rewolucyjne, z miejscowymi radami, a w wielu radach bolszewicy nie mieli większości i
słabo je kontrolowali..
Sądownictwo i więziennictwo podlegało utworzonemu po przewrocie październikowym
NKJu. Do 1917 r. większość więzień znajdowała się w gestii Głów.nego Zarządu
Więziennictwa Ministerstwa Sprawiedliwości, którego organami terytorialnymi były
gubernialne wydziały więziennictwa. Po rewolucji lutowej centrala więziennictwa została
przemianowana na Główny Zarząd Miejsc Uwięzienia (Gławnoje uprawlenije miest
zakluczenija - GUMZ), a jej organy terenowe otrzymały nazwę inspekcji więziennych.
GUMZ zaczął jednak szybko tracić kontrolę nad więzieniami w terenie. Po przewrocie
październikowym GUMZ pozostał w gestii resortu sprawiedliwości, jednak doszło do
poważnego osłabienia władzy aparatu centralnego nad więzieniami terenowymi. W kwietniu
1918 r. NKJu rozwiązał GUMZ i powołał w jego miejsce Centralny Wydział Karny
(Centralnyj karatielnyj otdieł - CKO), jednak nie zmieniło to w istotny sposób działania w
zakresie nadzoru nad systemem penitencjarnym..
To właśnie NKJu wprowadził do radzieckiego systemu karnego pojęcie prac przymusowych
(prinuditielnyje raboty). Początkowo nie miało ono wszakże związku z miejscami
odosobnienia. Zastępca ludowego komisarza sprawiedliwości P. Stuczka w grudniu 1917 r.
domagał się od sądów, by ferowały one wyroki pracy przymusowej bez pozbawienia
wolności. Skazani mieli ją wykonywać bądź na dotychczasowych stanowiskach, bądź na
innych wskazanych przez sąd, a określona w wyroku część zapłaty przekazywana byłaby na
rzecz NKJu.. Myśl o wykorzystaniu pracy przymusowej w miejscach odosobnienia pojawiła
się niemal równocześnie. Zarządzenie NKJu z 24 stycznia 1918 r. ustalało, że zdatni do pracy
aresztanci i skazańcy przetrzymywani w więzieniach zostają zorganizowani w zespoły
robocze w celu wykonywania prac gospodarczych, które trudnością nie miały przewyższać
pracy wolnych robotników fizycznych. Więźniowie winni otrzymywać za swą pracę zapłatę
na ogólnych zasadach obowiązujących w danej gałęzi gospodarki, z tym wszakże, że 1/3 tego
wynagrodzenia trafiała do funduszy więziennictwa "na poprawę życia więźniów", a 2/3 były
zapisywane na konto więźnia i wydawane mu w momencie oswobodzenia, z tym że 1/10
zapłaty za pracę mogła być mu wydawana w tygodniowych ratach..
Początkowo jednak NKJu nie był w stanie doprowadzić do wcielenia tych postanowień w
życie. W latach 1918-1919 pracowało ok. ledwie 2 % więźniów podległych NKJu, a więc
daleko mniej niż w carskiej Rosji (ok. 40 %). Tym bardziej niemożliwe było
wyegzekwowanie przez aparat NKJu, zwłaszcza na prowincji, wyroków pracy przymusowej
bez pozbawienia wolności, choć idea owa została potwierdzona w tymczasowej instrukcji
NKJu O pozbawieniu wolności jako wymiarze kary i o trybie jego odbywania z 23 lipca 1918
r., która była wówczas podstawową regulacją prawną dotyczącą więziennictwa. Instrukcja ta
miała wdrażać reformę więziennictwa, wprowadzając nowy podział skazanych, ustanawiając
nową instytucję centralną więziennictwa i zmieniając relacje między nią a jej terenowymi
agendami. Reformie przyświecało dążenie do równoczesnego zrealizowania dwóch celów:
pełnej reedukacji więźniów i pokryciu kosztów utrzymania miejsc odosobnienia poprzez
dochody z pracy uwięzionych. Wprowadzona została następująca klasyfikacja miejsc
odosobnienia: więzienia, instytucje poprawcze, więzienia specjalne (np. szpitale). Całością
systemu kierować miał Centralny Wydział Karny. Wszyscy zdrowi więźniowie byli
zobowiązani do pracy. Otrzymywali za to 1/3 zapłaty przysługującej za daną pracę wolnym
pracownikom, przy czym mieli być reprezentowani w komisjach ustalających normy,
stanowiące podstawę kontroli wydajności pracy. Ten ostatni zapis już 15 listopada 1920 r.
został anulowany rozporządzeniem NKJu O ogólnych miejscach uwięzienia w RFSRR. Za
odmowę pracy groziła odpowiedzialność karna, a za złe wykonywanie pracy - ograniczenie
racji żywnościowych i uwięzienie w karnej celi..
Niezależnie od intencji przyświecającej kierownictwu NKJu instrukcja lipcowa była
niewykonalna w ówczesnej sytuacji. System więziennictwa podległy resortowi
sprawiedliwości praktycznie był w stanie rozkładu, a lokalna administracja nie chciała lub nie
mogła wykonywać poleceń płynących z centrali. Więzienia tereno.we były strzeżone tak
słabo, że nie uciekał z nich tylko ten, kto nie chciał, pracownicy zajmowali się głównie
poszukiwaniem środków utrzymania, a lokalne władze powiązane były raczej z resortem
spraw wewnętrznych. Ten stan rzeczy - obok względów politycznych - powodował, że
kierownictwo partii bolszewickiej było żywotnie zainteresowane rozwojem systemu
tworzonego przez w pełni kontrolowaną i scentralizowaną instytucję, jaką stała się
Wszechrosyjska Nadzwyczajna Komisja do Walki z Kontrrewolucją i Sabotażem
(Wsierossijskaja czriezwyczajnaja komissija - WCzK).
WCzK została powołana do życia 20 grudnia 1917 r. na mocy nie opublikowanego
postanowienia Rady Komisarzy Ludowych i była podporządkowana bezpośrednio Radzie. Do
czerwca 1918 r. WCzK utworzyła swoje ogniwa w 43 większych miastach. Główne jej
zadania to: uniemożliwienie działań kontrrewolucyjnych, prowadzenie wstępnych śledztw i
przekazywanie trybunałom rewolucyjnym wszelkich kontrrewolucjonistów i sabotażystów.
Komisja uzyskała wprawdzie uprawnienia w zakresie karania w trybie administracyjnym
(pozasądowym) osób uznanych przez siebie za winnych, jednak początkowo nie było mowy o
stosowaniu pozbawienia wolności, a tym bardziej życia. Jako środki wypełnienia zadań
przewidywano: konfiskaty, pozbawienie kartek zaopatrzeniowych, wykwaterowanie,
publikowanie spisów osób uznanych za wrogów ludu.. Już jednak 21 lutego 1918 r.
uprawnienia CzK zostały znacznie rozszerzone w wyniku przyjęcia dekretu SNK
Socjalistyczna ojczyzna w niebezpieczeństwie, który w obliczu niemieckiej ofensywy
postanawiał, że "nieprzyjacielscy agenci, spekulanci, rabusie, chuligani, kontrrewolucyjni
agitatorzy, niemieccy szpiedzy są rozstrzeliwani na miejscach przestępstwa". Formalnie
przepisy te obejmowały tylko obszary objęte stanem wojennym, jednakże faktycznie rychło
rozszerzone zostały na cały kraj. Wiosną CzK krwawo stłumiły liczne strajki, demonstracje i
bunty robotnicze, masowo represjonowały przeciwników politycznych, w tym działaczy
legalnych partii mienszewików i socjalistów-rewolucjonistów (eserów), których
przedstawicieli w czerwcu usunięto z Wszechrosyjskiego Centralnego Komitetu
Wykonawczego (Wsierossijskij centralnyj ispołnitielnyj komitiet - WCIK).. WCzK skupiła w
swym ręku funkcje policyjno-śledcze, prokuratorskie, sądownicze i wykonawcze, nie
podlegając w istocie żadnemu nadzorowi. Poczęła też tworzyć własne miejsca odosobnienia i
dało to początek dualizmowi, mającemu przetrwać wiele następnych lat. Rola miejsc
odosobnienia WCzK wzrosła wyraźnie na początku wojny domowej. W znacznej mierze
wynikało to ze stanu sieci więziennictwa NKJu. WCzK nie dysponowała początkowo
odrębnym organem kierującym systemem podległych jej miejsc odosobnienia.
Latem 1918 r. przywódcy bolszewiccy (Lenin, Trocki, Dzierżyński) wysłali do lokalnych
ogniw partii i CzK liczne telegramy wzywające do stosowania na szeroką skalę środków
mających zapobiec akcjom powstańczym. Nakazywano branie zakładników spośród
przedstawicieli szeroko rozumianych warstw posiadających i umieszczanie ich w obozach
koncentracyjnych. Uważa się, że raz pierwszy terminem "obóz koncentracyjny" posłużył się
Ludowy Komisarz d/s Wojska i Marynarki Wojennej Lew Trocki, który w rozkazie z dnia 4
czerwca 1918 r. do.magał się osadzenia w obozach koncentracyjnych Czechów i Słowaków,
od.mawiających złożenia broni. Z kolei w memorandum skierowanym 26 czerwca do Rady
Komi.sarzy Ludowych proponował, by w obozach koncentracyjnych uwięzić tych byłych
oficerów, którzy odmawiali wstąpienia do Armii Czerwonej. 8 sierpnia Trocki polecił
osadzenie w obozach koncentracyjnych "agitatorów spod ciemnej gwiazdy,
kontrrewolucyjnych oficerów, sabotażystów, pasożytów, spekulantów", a dzień później Lenin
nakazywał zamknięcie w obozach ludzi "niepewnych" na terenach ogarniętych powstaniami
chłopskimi..
2 września WCzK wydała rozkaz O czerwonym terrorze nakazujący: aresztować i zamknąć w
więzieniach wszystkich znanych mienszewików i prawicowych eserów, aresztować jako
zakładników "przedstawicieli burżuazji, obszarników, fabrykantów, kupców,
kontrrewolucyjnych popów, wszystkich wrogich wobec władzy radzieckiej oficerów" i
zamknąć ich w obozach koncentracyjnych, "zmuszając tych panów by pracowali pod strażą".
W przypadku wszelkiej próby samoorganizowania się, podejmowania walki czy napadów na
straż zatrzymani zakładnicy mieli być natychmiast rozstrzeliwani. Rozstrzelaniu podlegali
także wszyscy - w tym już wcześniej zatrzymani przez CzK - u których znaleziono broń lub
materiały wybuchowe, którzy uczestniczyli w kontrrewolucyjnych porozumieniach i
powstaniach przeciw władzy radzieckiej oraz byli oficerowie żandarmerii. Rozkaz ten był
tajny i za jego upowszechnianie groziła odpowiedzialność przed organami WCzK.. 5
września datowany był dekret SNK, tym razem przekazany opinii publicznej, w którym
proklamowano, "że nieodzowna jest ochrona Republiki Radzieckiej przed wrogami
klasowymi poprzez izolowanie ich w obozach koncentracyjnych; że podlegają rozstrzelaniu
wszystkie osoby uczestniczące w organizacjach białogwardyjskich, spiskach i buntach; że
nieodzowne jest opublikowanie nazwisk wszystkich rozstrzelanych wraz z powodami
zastosowania wobec nich tej kary".. W ten sposób zalegalizowano rzeczywistą działalność
WCzK, w tym i obozy koncentracyjne jako miejsce odosobnienia przeciwników
politycznych. Instrukcja dla terenowych CzK, zatwierdzona ostatecznie przez WCzK 1
grudnia 1918 r., przyznawała komisjom nadzwyczajnym prawo stosowania tylko aresztów w
trybie administracyjnym i nakładania grzywien, jednakże w punkcie 37 zawierała zapis
otwierający praktycznie nieograniczone możliwości działania, głosząc, że komisje "w pełnych
napięcia chwilach rewolucji w wypadku konieczności przerwania lub powstrzymania
nieprawnych działań nakładają w trybie administracyjnym, ale nie sądowym, kary grzywny,
zesłania, rozstrzelania itp.". Ta zasada znalazła potwierdzenie w przyjętym w lutym 1919 r.
dekrecie WCIK O prawie wydawania wyroków przez WCzK i trybunały rewolucyjne.
Wprawdzie generalnie prawo ferowania wyroków zastrzegano do kompetencji trybunałów,
ale dalej stwierdzano, że "w warunkach wystąpienia zbrojnego (kontrrewolucyjnego,
bandyckiego itp.) komisje nadzwyczajne zachowują prawo bezpośredniej rozprawy w celu
przerwania przestępstw". Takimi samymi uprawnieniami do "bezpośredniej rozprawy" CzK
dysponowały na obszarach objętych stanem wojennym. Wśród środków represyjnych
pozostających w rękach WCzK wymieniono obozy koncentracyjne. 29 maja 1920 r. WCIK
rozszerzył jeszcze wydatniej kompetencje WCzK, ustalając, że jej terenowe organy uzyskały
uprawnienia wojskowych trybunałów rewolucyjnych "w stosunku do wszystkich przestępstw
skierowanych przeciw wojskowemu bezpieczeństwu republiki (wysadzenia, podpalenia,
zdrada, szpiegostwo, spekulacja majątkiem wojskowym, przestępcze niedbalstwo przy
ochronie obiektów wojskowych)"..
WCzK do przetrzymywania więźniów skorzystała z obozów utworzonych pod egidą
powołanego do życia w kwietniu 1918 r. Centralnego Kolegium ds. Jeńców i Uciekinierów
(Centroplenbież), które dysponowało obozami jenieckimi. Ponieważ po podpisaniu pokoju
brzeskiego niektóre z nich poczęły się opróżniać, kierowano do nich jeńców z wojny
domowej, a od jesieni 1918 r. także więźniów WCzK. Jednocześnie zaczęto organizować
obozy koncentracyjne kierowane bezpośrednio przez gubernialne CzK. Do połowy 1919 r.
utworzono co najmniej po jednym obozie w każdym z wielkich mias Rosji (w Moskwie było
5), a mimo to nie były one w stanie pomieścić wszystkich więźniów CzK i konieczne było
przesyłanie ludzi do miejsc odosobnienia podległych NKJu i NKWD. W 1919 r. 50 %
więźniów w miejscach odosobnienia podległych NKJu trafiło tam w wyniku wyroków CzK.
W następnym roku w związku z rozwojem własnej bazy penitencjarnej WCzK odsetek ten
spadł do 30,3 %. W obozach i więzieniach WCzK było wtedy prawdopodobnie 40-60 tys.
więźniów. Uważa się, że ok. 44 % skazanych w tymże roku przez CzK miało wyroki obozów
pracy przymusowej. W 1921 r. skazani przez CzK stanowili 21,2 % więźniów miejsc
odosobnienia podległych NKJu, podczas gdy 31,6 % było skazanych przez sądy ludowe,
40,2 % przez trybunały rewolucyjne, a 7 % przez inne organy..
Obozy zlokalizowane w dużych miastach centralnej Rosji nie dawały pełnej gwarancji
zapobieżenia ucieczkom, zwłaszcza więźniów pracujących. Toteż już w końcu 1918 r.
ograniczono tam zatrudnianie więźniów i postanowiono przenieść więcej obozów
koncentracyjnych na północ, głównie w okolice Archangielska. Na północy więźniowie
pracowali przede wszystkim w przemyśle leśnym. Administracja obozowa nie miała jednak
żadnych doświadczeń, ani wypracowanych sposobów zaopatrzenia więźniów w żywność,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin