{1}{100}www.napiprojekt.pl - nowa jako�� napis�w.|Napisy zosta�y specjalnie dopasowane do Twojej wersji filmu. {33}{145}Nie szukaj zgody na kopiowanie tego filmu.|Ka�dy, kto nie przeka�e go dalej {148}{270}lub zniech�ca innych, kt�rzy to robi�|b�dzie wykluczony z towarzystwa. {273}{395}Wszystkie urz�dzenia zdolne rozpowszechni� ten film|powinny zosta� u�yte. {398}{520}Zwracamy si� do publiczno�ci o czujno��|w promocji tego typu dzia�a� {523}{645}i �askawe zg�aszanie konsumpcji|do dzia�u filmowego. Dzi�kujmy. {823}{945}[Prosz� o zg�aszanie ewentualnych|uwag i poprawek.] {948}{1095}[[?] oznacza, �e nie do ko�ca jestem|pewien poprawno�ci t�umaczenia.] {1520}{1595}UKRADNIJ TEN FILM {1658}{1720}Nie wiadomo czy to dobrze czy �le, {1720}{1783}�e staje si� coraz trudniejsze, {1783}{1833}niemal niemo�liwe zamkn�� informacje {1833}{1908}w pewne zamkni�te oddzielne jednostki|i sprzedawa� je? {1908}{1981}Najprostsz� odpowiedzi�,|odpowiedzi� kt�r� otrzymujesz z Hollywood {1981}{2065}i przemys�u nagraniowego jest|"to jest katastrofa". {2068}{2119}To nie jest film o piractwie. {2119}{2169}Przemys� nagraniowy oszala�/zbzikowa�|(freaked out). {2169}{2224}Przemys� filmowy oszala�/zbzikowa�|(freaked out). {2224}{2286}"Bia�e ko�nierzyki" nie wiedz�|co o tym my�le�. {2286}{2343}To nie jest film o udost�pnianiu plik�w. {2343}{2393}W�o�yli mas� pieni�dzy {2393}{2448}tworz�c te filmy,|tworz�c t� muzyk�. {2448}{2500}Dlatego chc� co� w zamian {2500}{2578}ale droga, kt�r� chc� teraz|zatrzyma� kopiowanie {2578}{2630}z ca�� pewno�ci� nie dzia�a. {2630}{2715}To jest film, kt�ry bada ogromne zmiany|jakie zasz�y w sposobie produkcji, {2715}{2763}dystrybucji i konsumpcji medi�w. {2765}{2863}Pocz�wszy od Napstera, przemys� muzyczny|pr�buje zniszczy� dzielenie si� plikami. {2863}{2985}Napster by� olbrzymi�, globaln� grup�|w kt�rej ka�dy mia� natychmiastowy dost�p {2985}{3055}do najwi�kszej muzycznej biblioteki na �wiecie.|Co oni zrobili? {3055}{3105}Postarali si� zamkn�� Napstera. {3108}{3183}Napster, Aimster, Audiogalaxy, {3183}{3268}Grokster, iMash, Kazaa. {3268}{3323}Wszystkie z tych firm zosta�y pozwane. {3323}{3418}Ostatecznie - przemys� rozrywkowy odni�s� sukces {3418}{3525}w zlikwidowaniu interesowania si�|t� technologi� firm komercyjnych. {3530}{3628}Przemys� zacz�� pozywa�|osoby, setki os�b {3630}{3728}ostatecznie tysi�ce, aktualnie|dziesi�tki tysi�cy os�b {3728}{3774}za �ci�ganie muzyki bez pozwolenia. {3775}{3850}Obecni gracze pr�buj� {3850}{3905}zrobi� tak, aby pewne rzeczy {3905}{3993}w retrospekcji wygl�da�y troch� jak barbarzy�skie. {3998}{4055}Je�eli mowa o dystrybucji {4055}{4115}materia��w kulturalnych, muzyki {4115}{4215}i kina, jest to d�uga historia, {4215}{4280}w kt�rej przemys� przeciwstawia si� {4280}{4425}kiedykolwiek pojawia si� nowa technologia. {4428}{4483}Telewizja kablowa w latach 70-tych {4483}{4535}by�a postrzegana jako pirackie medium. {4535}{4615}Wszystkie sieci telewizyjne wyczuwa�y,|�e umieszczaj�c swoje tre�ci {4615}{4685}w kabl�wkach, kt�re ludzie mieli w domach {4685}{4728}by�o po prostu czystym piractwem. {4730}{4815}Hollywood bardzo opiera�o si� {4815}{4893}przeciwko nagrywarkom wideo. {4893}{4975}Natychmiast odbywa�y si� procesy s�dowe,|wytaczane przez studia filmowe {4975}{5073}przeciwko ka�demu, kto publicznie powiedzia�,|�e nagrywarki wideo by�y dla ameryka�skiego {5065}{5160}przemys�u filmowego tym, czym "Dusiciel z Bostonu"|("Boston Strangler") by� dla samotnej kobiety. {5161}{5248}Nowe technologie informacyjne dostarcza�y|Hollywood i przemys�owi nagraniowemu {5248}{5328}nowe, �wie�e kana�y, za pomoc� kt�rych|sprzedawa�y produkty, {5328}{5403}ale zarazem otwiera�y nieplanowane mo�liwo�ci|dla konsument�w. {5405}{5513}Wielbiciele muzyki nutowej|opierali si� nagraniom. {5520}{5635}Pierwszy odtwarzacz mp3 firmy Diamond-Rio {5635}{5716}na d�ugo przed iPodem,|spotka� si� z rozpraw� s�dow�. {5719}{5791}Mo�liwo�ci technologii Peer-to-Peer (p2p) {5791}{5841}sk�oni�y przemys� rozrywkowy {5841}{5886}do reakcji w nies�ychany spos�b. {5900}{5963}Tradycyjnie, naruszenie praw autorskich|by�o tylko rozpraw� cywiln�. {5963}{6030}Je�eli w�a�ciciel praw autorskich z�apie ci�|na robieniu czego� z�ego, {6030}{6089}mo�e pozwa� ci� i zmusi�|do zap�acenia mu pieni�dzy. {6090}{6188}Kryminalne naruszenie prawa|pozwala na �ciganie ciebie {6188}{6290}i wtr�cenia ci� do wi�zienia w pewnych okoliczno�ciach. {6290}{6409}Takie okoliczno�ci wyst�puj� wtedy,|kiedy kto� wykona� 500 kopii, {6409}{6498}i sprzeda� je jako konkurencja dla oficjalnej sprzeda�y. {6523}{6623}W ostatnich latach, w�a�ciciele praw autorskich|nie byli usatysfakcjonowani z tego powodu. {6765}{6873}Chcieliby �ciga� kryminalnie {6873}{6953}osoby, kt�re zaanga�owane s�|w dzia�alno�� niekomercyjn�. {7228}{7328}Przyznajemy, �e nigdy nie zatrzymamy piractwa. {7328}{7408}Nigdy.|Musimy po prostu uczyni� ten proceder {7408}{7515}tak trudny i nudny,|jak to tylko mo�liwe. {7515}{7568}Musimy u�wiadomi� ludziom,|�e s� r�wnie� tego konsekwencje, {7568}{7600}je�eli zostan� z�apani. {7603}{7688}To, co mo�na zrobi�,|to pozwa� kilku ludzi {7688}{7768}i ukara� ich wystarczaj�co srogo, {7768}{7843}aby zastraszy� du�� ilo�� innych ludzi. {7843}{7933}Jest to troch� jak zastraszenie ca�ej wioski {7933}{8028}poprzez �ci�cie g��w kilku wie�niak�w|i nabicie ich g��w na pal {8028}{8068}jako ostrze�enie dla wszystkich pozosta�ych. {8070}{8148}Faktem jest, �e DVD sta�o si� {8148}{8205}now� broni� masowej zag�ady na �wiecie, {8205}{8335}za pomoc� kt�rej film o bud�ecie 50 mln dolar�w|mo�e by� zreprodukowany {8335}{8435}za pomoc� dos�ownie 10 czy 15 cent�w. {8438}{8488}Jest fantastyczny cytat Marka Ghetty, {8488}{8548}w�a�ciciela firmy Ghetty Images, {8548}{8648}kt�ra jest wielk� korporacyjn� baz� danych obraz�w,|a on jest jednym z najwi�kszych {8648}{8710}w�a�cicieli praw intelektualnych na �wiecie. {8718}{8835}Kiedy� powiedzia�, �e w�asno�� intelektualna|jest rop� XXI wieku. {8850}{8950}To jest fantastyczny cytat,|mo�na by go skondensowa� do jednego wyrazu: {8950}{8988}wojna. {8990}{9113}Deklarowa� wojn� tym powiedzeniem uwa�aj�c,|�e b�dziemy walczy� {9113}{9188}dla tych ca�kowicie wyimaginowanych praw {9188}{9300}do zdj��, idei, my�li zawartych w tekstach,|inwencji/wynalazk�w {9300}{9425}Dok�adnie w ten spos�b, w jaki walczymy teraz|o dost�p do surowc�w naturalnych. {9425}{9500}Wypowiedzia� wojn�. {9500}{9600}Wojn� dziwnego rodzaju.|Bra� bym to na powa�nie. {9600}{9660}Jest to sprawa powa�na|i niedorzeczna zarazem. {9768}{9810}To nie jest pierwsza wojna, {9810}{9885}kt�r� stoczono o produkcj�,|reprodukcj� {9885}{9945}i dystrybucj� informacji. {10018}{10068}PRZESZ�O�� JAKO PRZYSZ�O��|Ludzie chcieli by widzie� wsp�czesno�� {10068}{10158}i epok� cyfrow� jako pewnego rodzaju wyj�tkow� przerw�. {10163}{10248}S�dz�, �e wa�n� rzecz� jest widzie� {10248}{10333}nie wyj�tkow� przerw�, ale moment, {10333}{10418}kt�ry przyspiesza rzeczy,|kt�re dzia�y si� w przesz�o�ci. {10468}{10558}Przed pojawieniem si� druku w Europie oko�o 1500 r., {10563}{10658}informacja by�a wysoce ograniczona|i stosunkowo �atwa w kontrolowaniu. {10663}{10798}Przez tysi�ce lat, w kulturze pisma|starannie dobierano ludzi, {10798}{10949}kt�rzy mogli przesy�a� wiedz� w czasie i przestrzeni. {10950}{11015}Mamy tutaj do czynienia {11015}{11053}z ekonomi� niedoboru. {11053}{11125}Ludzie �akn�li wi�kszej ilo�ci ksi��ek. {11130}{11193}S� obrazy ksi��ek z XVI w., {11193}{11270}kt�re przymocowywano �a�cuchami {11270}{11328}i pilnie strze�ono za pomoc� uzbrojonych stra�y {11328}{11385}za bardzo mocnymi drzwiami, {11388}{11488}poniewa� by�o bardzo niebezpieczne,|aby ludzie mieli do nich dost�p. {11500}{11568}Druk przyni�s� obfito�� informacji {11573}{11673}zagra�aj�c kontroli poprzez niedob�r. {11673}{11790}Daniel Defoe m�wi, �e Johann Fust,|wsp�lnik Gutenberga {11790}{11890}przybywaj�c do XV wiecznego Pary�a|z wozem pe�nym drukowanych biblii, {11893}{11995}zosta� oskar�ony przez Pary�an o czarn� magi�, {11995}{12073}kiedy okaza�o si�, �e przywiezione przez Fusta egzemplarze {12073}{12123}by�y ca�kowicie jednakowe. {12133}{12218}Ta nowa technologia komunikacji {12218}{12293}by�a postrzegana jako dzie�o szatana. {13288}{13338}We wszytkich wy�aniaj�cych si� pa�stwach narodowych Europy {13338}{13398}sta�o si� jasne, �e {13398}{13470}kontrola przep�ywu informacji by�aby najlepsza. {13473}{13525}Drukarze byli tymi, {13525}{13595}kt�rych �cigano, je�eli zostali przy�apani {13595}{13658}na druku zabronionych tekst�w. {13665}{13768}Czyli, �e tak naprawd� to drukarze {13768}{13870}cierpieli bardziej ni� autorzy. {13873}{13945}W miar� rozwoju druku|w Europie i Ameryce, {13945}{14005}jego kluczowa rola spo�eczna|sta�a si� jasna. {14005}{14038}Drukowanie sta�o si� {14040}{14195}uto�samiane z rebeli� i emancypacj�. {14200}{14293}Gubernator Virginii Berkeley {14293}{14403}napisa� do swoich nadzorc�w w Anglii|w XVII w. {14403}{14468}m�wi�c: "Dzi�ki Bogu nie mamy|drukarstwa w Virginii," {14468}{14535}"i nigdy nie b�dziemy mieli tak d�ugo,|jak d�ugo ja jestem gubernatorem." {14535}{14660}Taka by�a reakcja na angielsk� wojn� domow�|i "wojny broszurowe", {14660}{14730}w czasie kt�rych papier nazywano|papierowymi kulami [pociskami]. {14733}{14783}Zasadnicz� ide� cenzury {14783}{14835}w XVIII w. Francji by�a koncepcja {14835}{14885}przywileju lub prywatengo prawa. {14885}{14995}Wydawca dostaje prawa publikacji|konkretnego tekstu, {14995}{15063}kt�ry jest zabroniony dla innych,|dzi�ki czemu dostaje przywilej. {15068}{15125}Mamy tutaj zcentralizowan� {15125}{15170}administracj� kontroluj�c� {15170}{15220}handel ksi��kami przy pomocy cenzury {15220}{15340}jak r�wnie� monopol ustanowionych|wydawc�w. {15343}{15388}Mieli pewno��, �e ksi��ka, {15388}{15443}kt�ra przep�ywa�a w spo�ecze�stwie, {15443}{15560}by�a autoryzowana (autoryzowana edycja),|ale r�wnie� w mocy {15560}{15636}kontroli pa�...
p_yot