2.
a)
Slogan jest prawdopodobnie najważniejszym elementem promocji marki. Większość z nich jest rozpoznawanych nawet bez podania związanej z nimi nazwy firmy lub produktu. W kilku słowach zawierają istotę tego, co mają za zadanie promować. Przekazują dobre, pozytywne nastawienie do produktu. Są to proste, krótkie i łatwe do zapamiętania i powtórzenia zwroty.
Sloganem ciekawym zawierającym w sobie
Przykładami i omówieniem zajmę się w dalszej części prezentacji.
b)
Do narzędzi twórców reklam należą min.
Środki leksykalne
Gra słów- polega na umieszczaniu podtekstów i ukrytych znaczeń, na grze słów opiera się m.in. żart „reklamowy”.
„Łódka Bols” (wódka Bols) Zamiana słowa wódka na łódka, dzięki temu zabiegowi można było wyemitować reklamę tego produktu o każdej porze dnia. W okresie kiedy była wyświetlana ta reklama, wódka Bols sponsorowała katamaran polskiej reprezentacji w regatach katamaranów.
Neologizmy- to wyrazy nowo utworzone, często są to dźwięczne wpadające w ucho słowa.
„Czasopodwajacz”, „Czasowstrzymywacz” (plus gsm, w wykonaniu kabaretu mumio)
„Czasopodwajacz”- dość zabawny neologizm, łączy dwa słowa czas i podwajać, informuje że dana usługa podwojenie darmowych minut
„Czasowstrzymywacz”- < wytłumaczyć w ten sam sposób>
Figury stylistyczne i gramatyczne
Powtórzenia. Ma za zadanie wzmocnić przekaz.
„Połysk, który trwa i trwa” (L'oreal paris, szampon), użycie powtórzenia w tym przypadku pozornie wydłuża działanie szamponu.
Elipsy.
Elipsa to inaczej skrót, pomijanie pewnych słów. Elipsa występuje często w sloganie, gdzie liczy się każdy milimetr powierzchni, ale nie to jest najważniejsze, chodzi przede wszystkim o to że krótsze zdania są lepiej zapamiętywane.
„By dłużej cieszy się życiem”(Geriavit), pominięto Używaj Geriavitu.
Mamy tu także do czynienia z odwołaniem do powszechnie cenionych i pożądanych wartości, w tym przypadku życie i szczęście. Przecież każdy chce żyć długo w szczęściu.
Enumeracja (enumeracja) często używana w reklamach sprzętu RTV i samochodów, właściwie wszędzie gdzie produkt ma nie jednorodny skład.
„Konstruktorom Hondy udało się stworzyć płynną, dynamiczną i wyjątkową sylwetkę”( HONDA Jazz, cytat z opisu) Stawia się na ilość a nie jakość wymienianych cech. Często też używa się nie znanego powszechnie słownictwa żeby zaimponować widzowi ilością cech i wyrafinowanym słownictwem.
Paralelizm.
Inaczej równoznaczność, powtarzanie pewnych konstrukcji. Ma za zadanie wywołać pożądane skojarzenia. Paralelizmów często używa się w hasłach i sloganach reklamowych
„Sony-rytm serca, rytm czasu”(Sony). W tym przypadku też mamy odwołanie do cenionych wartości takich jak: serce- synonim życia i czas- który jest wartością, ponieważ nikt nie potrafi na niego wpłynąć.
Pytanie retoryczne.
"Dlaczego Polacy najczęściej wybierają Apap?", osoba mówca stwierdza że Apap jest najczęściej wybieranym lekiem przeciw bólowym, tryb przypuszczający jest tylko po żeby odwrócić uwagę odbiorcy od treści, zmniejszyć poziom krytyczności. Inna będzie reakcje jeśli odbiorca usłyszy „Apap jest najczęściej wybieranym środkiem przeciwbólowym.”
Środki fonograficzne
Rym.
Jest potężnym narzędziem wspomagającym pamięć.
"Nowy król sposobów na głowy ból"(CODIPAR).
Reklama środku przeciw bólowego, który jest najpotężniejszy co świadczy użyte słowo
c)
Wielki pomysł, obraz, dźwięk w reklamie.
(Pokaz filmu plus gsm)
Plus Gsm
Ostatnimi czasy najlepszą moim zdaniem polską kampanią jest kampania sieci komórkowej plus gsm, która przedstawia ciąg reklam w których występuje kabaret mumio. Poprzez użyty w nich komizm, reklamy są dobrze zapamiętywane i łatwo utożsamiane z produktem który reklamują. Tworzą mini skecze, z nich pochodzą wyrażenia takie jak: „uczucie taniości”, „Czasopodwajacz”, „Czasowstrzymywacz”(neologizmy), ”Wideokameralna Nokia 6103 oraz wszystkomający Sony Ericsson K750i.”
Reklama podzielona jest na 2 części, pierwsza część skeczowa, w której jest przedstawiana jest zabawna scenka. Pierwsza cześć ma na celu rozśmieszyć widza, ale też zachęcić do oglądania, dalszej części reklamy. Druga znacznie krótsza, ma funkcje informacyjną. Przekazuje informacje o najnowszych promocjach.
Efekt kampanii będzie jeszcze długo widoczny po jej zakończeniu, kiedy kabaret mumio przestanie występować w reklamach sieci komórkowej Plus gsm, dalej będzie utożsamiany z danym produktem.
Coca-cola
(Pokaz filmu coca-cola święta)
Magia świąt- szczęście ( wizerunek mikołaja z butelka coca-coli)
Reklama coca-coli jest świetnym przykładem na perswazje peryferyjną, w reklamie odwołuje się do bardzo intensywnych emocji pokazując obrazy i dopasowując muzykę.
W reklamach coca-coli nie mówi się o zaletach produktu, nie chwali się go. Informacje są nam przekazywane podświadomie, bez coca-coli nie poczujesz do końca magii świąt, lub coca-cola sprawi że poczujesz magię świąt.
Symbole świąt: bombki, światełka, choinki, śnieg, wizerunek mikołaja, odgłos dzwonków przyczepionych do sań.
Wizerunek komercyjnego mikołaja, w czerwonym płaszczu jest dziełem koncernu coca-cola.
Pokazanie kontrastu, w przez ciemny las przejeżdża sznur jasnych ciężarówek. Można to interpretować w kategoriach dobra i zła. Kiedy przejeżdża ciężarówka wszystko się zapala, to też wywołuje pewne emocje, zachwyt.
Odwołanie do poczucia przynależności, ojciec z małym zachwyconym widokiem ciężarówek coca-coli synem.
Muzyka świąteczna. „Santa Claus is coming to town”, postawienie znaku równości między coca-colą i świętym mikołajem.
(Pokaz filmu coca-cola mundial)
Tak jak w poprzedniej reklamie, mamy tu odwołanie do emocji. Przedstawione scenki postaci oglądających bądź słuchających meczu piłki nożnej.
Pokazanie różnych środowisk, ma za zadanie, dać do zrozumienia odbiorcy że coca-cola jest wszędzie i każdy ją pije.
Pokazanie przeciwności, można powiedzieć wrogów, którzy razem cieszą się. Autor daje nam do zrozumienia że reklamowany produkt zbliża, nawet największych wrogów.
Podświadomie próbuje nam powiedzieć że bez ich produktu nie można poczuć prawdziwych piłkarskich emocji.
Reklama zawiera dawkę humoru, który wywołuje pozytywne emocje. Pozytywne emocje są niezbędne w wywołaniu sympatii Kielna do produktu.
d)
Dostosowanie języka do języka odbiorców- np. w reklamach adresowanych do młodzieży używa się takich sformułowań jak:
"Twoja paczka",
„żyj na luzie”
W reklamie proszku „jest tani”, „wypierze wszystko”
Podkreślanie ekonomiczności- wyboru danego produktu/ usługi/sklepu (np. "Dosia - jakość za rozsądną cenę);
Bezpośredni zwrot do odbiorcy, komplementy-zmniejsza dystans między sprzedawcą a klientem, dzięki temu sprzedawca nie jest osobą która chce nam sprzedać (kolokwialnie wcisnąć) jakiś produkt, ale przyjacielem który daje nam rady (np. "L'Oreal - jesteś tego warta")
Informowanie o najdrobniejszej zmianie- nowy smak, dochodzi do tego ze mówi się on najdrobniejszej zmianie np. o nowym opakowaniu „Nowa ekskluzywna butelka na soki i nektary Tymbark”.
Język reklamy korzysta z wabików językowych, jakimi są przymiotniki wartościujące. Rynek nasz został zalany produktami: jedynymi w swoim rodzaju, najlepszymi z możliwych, oryginalnymi, doskonałymi, atrakcyjnymi, korzystnymi, naturalnymi itd.. Pojawiły się same szanse i okazje. Ulubionymi przymiotnikami twórców reklam są wyrazy nowy, idealny, perfekcyjny, niezawodny. Słowa to można dopasować do każdego produktu. Np. IDEALNY naczy odznaczający się najwyższa jakością,, samymi zaletami, doskonały, znakomity, wzorowy. Któż a nas nie chce mieć takiego kremu czy telewizora. Niestety, np. "nowy" nie
zawsze znaczy „lepszy”.
e)
Świat przedstawiony w reklamie poddany jest głębokiej kosmetyce i gruntownemu ulepszeniu. Jest to świat idealny w którym zawsze świeci słońce. Świat w reklamie ogranicza się do 2 kolorów, czarnego i białego, wszystko jest proste tak więc nie istnieją odcienie szarości. Bardzo ważne jest kto występuje w reklamie, kto przedstawia dany produkt.
Obsada reklamy jest zależna od produktu jaki jest reklamowany.
Ludzie przedstawieni w reklamie, to wyłącznie tacy, którym powiodło im się w życiu są wiecznie uśmiechnięci, nie nękają ich żadne troski a jeśli pojawi się jakiś problem to reklamowany produkt jest właśnie po to żeby go rozwiązać i znów powraca błogi, beztroski obraz świata, w którym żyją. Żeby wystąpić w reklamie telewizyjnej trzeba przejść przez casting w którym spośród setek kandydatów wybiera się tego jednego. Najczęściej jest to bardzo przystojny mężczyzna, lub wyjątkowo urodziwa kobieta. Osoby takie dodatkowo są jeszcze odpowiednio charakteryzowane, przez co wyglądają jak nadczłowiek, człowiek idealny pod każdym względem. W ten sposób autor reklamy chce nam da do zrozumienia że jeśli będziemy używać danego reklamowanego przedmiotu to zbliżymy się trochę do ideału przedstawionego w reklamie. Używając reklamowanego przez siebie produktu stają się lepsi niż inni „szarzy użytkownicy”.
olocv12