Hapik wykład 24.02.2012
Epiklasyczny 600- 900 n.e. Cacaxtla- Xochicalco
Postklasyczny: Tula 987 – ucieczka Topiltzina
1160 – upadek Tula
Tula- podobne rozplanowanie do Chichen Itza,
Kolumnada – filary z drobnych kamieni, spokojne spoiwem, pokryte tynkiem, nie są one jednak podobne do tych pałacowych z Chichen Itza ,
Sale hispostylowe
Kolumny – wojownicy nadzy do pasa, na piersiach mają duży pektorał w kształcie papalotii – motyla, przepaska biodrowa, to, co świadczy o ich statusie, rzeczy w rękach – wojownicy, zakonnicy- wojownicy
Konstrukcja filarów jest bębnowa
Papalotl
- boisko do gry w pelotę, ma kształt litery I ale nie ma rzeźb z boku
- Toltekowie wprowadzają stół ofiarny/ołtarz, na którym się wyrywało serce jeńcowi – stół ten to chacmol
-małe atlatle, wojownicy w ciężkiej zbroi z muszli (spondynus, grube muszle), podtrzymuje ołtarz
- Rycerz kojot- z muszlowej głowy kojota wychyla się twarz człowieka z maską turkusową, z prawdziwymi zębami ludzkimi
- charakterystyczny motyw z Tuli – jaguar, orzeł, orzeł z ludzkim sercem w szponach – podkreślenie znaczenia ofiary
- małe plastyki , figurki najważniejszych bodów
- glify kalendarzowe na kolumnach
- wazy trójnożne, piękna cięta ceramika
- Cacaxtla – zadaszone miejsce odkryte w latach 70 , pałac wielopoziomowy, obok piramida, przed tym góry, z daleka widać miasto Tlaxcala, ŚWIĄTYNIA KOBIET – w której kobiety prosiły o dzieci
- w podziemiach zachowały się malowidła ścienne – ale malowidła były artystów majańskich, daty kalendarzowe są jednak lokalne
- Xochipili- bóg kwiatów halucynogennych ->
- Coatlicue – bogini ziemi, jej rytuał
Wymagał obcinania rąk,
Spódnica z kolby, piersi starej kobiety,
węże symbolizują upływ krwi
- rzeźba Coyolxauhqui - siostra Huitzilopochtli , jej głowa stała się księżycem
- „tron Moctezumy”
- dużo „rzeźb” warzywek, świerszcza (zachwyt nad ruchem)
- braceros
piotrzachu69