historia_pr_klucz.pdf

(167 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
HISTORIA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2012
995317877.048.png
2
Egzamin maturalny z historii
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Część I
Zadanie 1. (0–2)
A. (0–1)
Obszar standardów
Opis wymagań
Korzystanie z informacji
Tworzenie informacji
Analiza źródła ikonograficznego – określenie miejsca
występowania zjawiska i uzasadnienie odpowiedzi
(II 1 i III 3 P)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
2. (w) Atenach
Sowa, widoczna na rewersie monety, była symbolem Ateny, bóstwa opiekuńczego Aten.
Monety bite w starożytnych Atenach były nazywane sówkami – od wizerunku sowy,
która była atrybutem bogini Ateny opiekującej się tą polis.
Atrybutami Ateny, bogini, która – wg mitologii greckiej – sprawowała opiekę nad
Atenami, były sowa i drzewo oliwne; na monecie przedstawiono sowę i gałązkę drzewa
oliwnego.
1 p. za wskazanie miasta (polis) i poprawne uzasadnienie
B. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie informacji ze źródła ikonograficznego (II 7)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Porwanie Europy przez Zeusa
Zeus, który przybrał postać byka, porywa Europę
1 p. – za wyjaśnienie sceny mitologicznej przedstawionej na rewersie monety euro
Zadanie 2. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Znajomość terminów historycznych (I 1, 2)
Poprawna odpowiedź:
Zdanie 2. jest fałszywe.
1 p. – za wskazanie zdania fałszywego
Uwaga: Jeśli zdający 3 lub 2 razy wpisał do tabeli odpowiedź fałsz , to nie otrzymał punktu.
Zadanie 3. (0–1)
Tworzenie informacji
Analiza źródła ikonograficznego – uzasadnienie
sformułowanej tezy (III 3 P)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Cesarza koronuje sam Jezus Chrystus.
Aniołowie podają cesarzowi symbole władzy – miecz i włócznię św. Maurycego.
Ręce cesarza, w których dzierży on symbole władzy, podtrzymują święci.
1 p. za podanie poprawnej argumentacji
995317877.049.png 995317877.050.png 995317877.051.png 995317877.001.png 995317877.002.png 995317877.003.png 995317877.004.png 995317877.005.png 995317877.006.png 995317877.007.png 995317877.008.png 995317877.009.png
 
Egzamin maturalny z historii
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
3
Zadanie 4. (0–1)
Tworzenie informacji
Sformułowanie i uzasadnienie oceny (III 2, III 3 P)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Była to pieśń rycerzy Henryka V. W tekście pieśni jest mowa o tym, że rycerze chcieli
zagarnąć ziemię Bolesława Krzywoustego.
Pieśń śpiewali rycerze Henryka V. Pieśń zawiera informację, że rycerze ponieśli klęskę
w czasie wyprawy na ziemie Bolesława Krzywoustego.
1 p. – za dokonanie prawidłowego rozstrzygnięcia i uzasadnienie swojego stanowiska
Zadanie 5. (0–2)
Tworzenie informacji
Krytyczna analiza tablicy genealogicznej i ocena
prawdziwości sformułowanych zdań (III 2 P)
Poprawna odpowiedź:
Zdania 3 i 4 są fałszywe.
2 p. – za wskazanie dwóch zdań fałszywych
1 p. – za wskazanie jednego zdania fałszywego
Uwaga: Jeśli zdający 4 razy wpisał do tabeli odpowiedź fałsz , to nie otrzymał punktu. Jeśli
zdający 3 razy wpisał do tabeli odpowiedź fałsz , w tym dwie odpowiedzi będą właściwe,
to otrzymał 1 punkt. Jeśli zdający 3 razy wpisał do tabeli odpowiedź fałsz , w tym jedną
właściwą, to nie otrzymał punktu.
Zadanie 6. (0–1)
Tworzenie informacji
Porównanie zjawisk historycznych zilustrowanych
na szesnastowiecznych rycinach i określenie celu
propagandowego przedstawień (III 1 R)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Na obu rycinach przedstawiono skarykaturyzowane postaci duchowieństwa: katolickiego
i luterańskiego. Celem autorów było zdyskredytowanie przeciwnika.
Obie ryciny są personalnym, prześmiewczym atakiem na dostojników Kościołów –
katolickiego i luterańskiego. Na pierwszej rycinie przypisano im cechy zwierzęce,
a na drugiej kontakt z szatanem.
1 p. – za informację, że sposób przedstawienia przeciwnika na obu rysunkach jest podobny
i określenie celu propagandowego rycin
Zadanie 7. (0–1)
Uogólnienie informacji z wiersza – rozpoznanie postaci
(II 5 P)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedź:
Zygmunt II August
1 p. – za rozpoznanie władcy Polski
995317877.010.png 995317877.011.png 995317877.012.png 995317877.013.png 995317877.014.png 995317877.015.png 995317877.016.png 995317877.017.png 995317877.018.png 995317877.019.png 995317877.020.png
 
4
Egzamin maturalny z historii
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 8. (0–1)
Korzystanie z informacji
Uogólnienie informacji z tekstu źródłowego (II 5 P)
Poprawna odpowiedź:
merkantylizm
1 p. za podanie nazwy doktryny ekonomicznej
Zadanie 9. (0–1)
Korzystanie z informacji
Uogólnienie informacji przedstawionych na mapie (II 5 P)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Działania zbrojne wojsk polskich w czasie powstania kościuszkowskiego w 1794 r.
Walki w czasie insurekcji kościuszkowskiej w1794 r.
Powstanie kościuszkowskie 1794 r.
1 p. – za podanie poprawnego tytułu mapy z uwzględnieniem tematu i czasu
Zadanie 10. (0–2)
A. (0–1)
Korzystanie z informacji
Uogólnienie informacji zawartych w tekście źródłowym
i nocie biograficznej (II 1 R)
Poprawna odpowiedź:
4. Komunę Paryską
1 p. za rozpoznanie wydarzenia – wskazanie poprawnej odpowiedzi
B. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wyjaśnienie związków pomiędzy faktami i zjawiskami
historycznymi (II 2 R)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Zdaniem autora tekstu zwycięstwo Komuny Paryskiej mogło przyczynić się do zmiany
porządku politycznego w Europie, co dawałoby Polsce szansę na odzyskanie
niepodległości.
Zwycięstwo Komuny Paryskiej mogłoby być przykładem dla ruchów rewolucyjnych
w innych państwach europejskich, a to, wg autora, osłabiłoby reżimy polityczne państw
zaborczych.
1 p. – za wyjaśnienie konsekwencji politycznych Komuny Paryskiej dla sprawy polskiej
Zadanie 11. (0–2)
A. (0–1)
Korzystanie z informacji
Analiza zmian zachodzących w gospodarce na podstawie
danych statystycznych (II 4 P)
995317877.021.png 995317877.022.png 995317877.023.png 995317877.024.png 995317877.025.png 995317877.026.png 995317877.027.png 995317877.028.png 995317877.029.png 995317877.030.png 995317877.031.png 995317877.032.png 995317877.033.png 995317877.034.png 995317877.035.png 995317877.036.png
 
Egzamin maturalny z historii
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
5
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
W latach 1806–1831 liczby obu kategorii pracowników rosną (chociaż liczba tkaczy
ręcznych nie wykazuje tendencji wzrostowej od 1821 r.), a w latach 1836–1861 liczba
robotników fabrycznych rośnie, a liczba tkaczy ręcznych maleje.
W latach 1806–1831 liczba robotników fabrycznych była mniejsza od liczby tkaczy
ręcznych, a w latach 1836–1861 liczba tkaczy ręcznych była mniejsza od liczby
robotników fabrycznych.
1 p. za porównanie zmian z uwzględnieniem ich dynamiki w obu wskazanych okresach
B. (0–1)
Korzystanie z informacji
Uogólnienie informacji zawartych w tabeli z danymi
statystycznymi (II 5 P)
Poprawna odpowiedź:
rewolucja przemysłowa
1 p. za podanie nazwy procesu historycznego
Zadanie 12. (0–2)
A. (0–1)
Tworzenie informacji
Krytyczna analiza i ocena dokonanej przez autora rysunku
interpretacji wydarzeń (III 2 R)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Ośmieszenie naiwności politycznej Polaków, którzy wierzyli, że zostaną zrealizowane
postanowienia zawarte w Karcie Atlantyckiej.
Ukazanie roli Stalina w koalicji antyhitlerowskiej i jego wpływu na sprawę polską.
Zdemaskowanie obłudnej polityki Stalina wobec Polski w czasie II wojny światowej.
1 p. – za prawidłowe wyjaśnienie celu propagandowego rysunku
B. (0–1)
Korzystanie z informacji
Określenie czasu powstania dokumentu (II 1 P)
Poprawna odpowiedź:
2. ataku Japończyków na Pearl Harbor
1 p. za wskazanie poprawnej odpowiedzi
Zadanie 13. (0–1)
Tworzenie informacji
Porównanie dwóch interpretacji wydarzenia i wyjaśnienie
przyczyn różnic w jego prezentacji (III 1, III 2 R)
995317877.037.png 995317877.038.png 995317877.039.png 995317877.040.png 995317877.041.png 995317877.042.png 995317877.043.png 995317877.044.png 995317877.045.png 995317877.046.png 995317877.047.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin