Złota kaczka - czytanie, świat przedstawiony, plan.doc

(28 KB) Pobierz
Temat: "Nie wszystko złoto, co się świeci" - na podstawie legendy „Złota kaczka”

Temat: „Złota kaczka – głośne czytanie legendy warszawskiej.

 

Cele na poziomie wiedzy:

- zna treść legendy „Złota kaczka” A. Oppmana

- poznaje związki frazeologiczne związane ze słowem złoto

- utrwala wiadomości na temat cech gatunkowych utworu (legenda)

 

Cele na poziomie umiejętności:

- uważnie słucha ze zrozumieniem

- czyta fragmenty tekstu na głos

- potrafi opisać elementy świata przedstawionego

- odróżnia elementy świata realnego od elementów świata zmyślonego

- potrafi ułożyć plan zdarzeń (zwięźle opowiada treść utworu)

 

Cele na poziomie postaw:

- rozwija wrażliwość - odróżnia dobro od zła

- rozwija zainteresowania czytelnicze i łączy wiedzę literacką z wiedzą o historii

 

 

 

 

I. Wprowadzenie:

    Przypomnienie, co to jest legenda

    Zapisujemy temat w zeszycie

 

 

 

II. Badanie

a)Czytamy tekst legendy na głos

 

b) Odpowiadają ustnie na pytania:

- kto jest bohaterem

- gdzie rozgrywa się akcja

- jaki jest czas przedstawionych zdarzeń

-kim była złota kaczka i gdzie mieszkała ?

 

c) Układamy plan zdarzeń:

1. Biedne życie Lutka

2. Opowieść o królewnie zaklętej w złotą kaczkę

3. Wyprawa szewczyka do lochów zamku po skarb

4. Złota kaczka mówi jak zdobyć bogactwo

5. Próba „100 złotych dukatów”

6. Lutek dzieli się z biedakiem – łamie umowę ze złotą kaczką

7. Szczęśliwe życie szewczyka nagrodą za jego dobre serce

 

III. Przekształcenie – określamy wspólnie:

              Elementy świata fantastycznego (jak z baśni):

-królewna zaklęta w kaczkę

-dobro (Lutek) zostaje nagrodzone  a zło              (próżna kaczka) znika

              Motywy znane z bajek, baśni:

-pouczający morał na końcu

 

              Elementy świata realnego:

                            - miejsca historyczne ( w Warszawie)

                            - zwykłe postaci (szewc, biedny starzec)             

                                                                     

 

IV. Podsumowanie

      Czy tekst jest podobny do innych legend? Jeśli tak , to pod jakim względem

    - tematyka: opisano zdarzenia z  odległych czasów

    - historyczne nazwy

    - język utworu jest starodawny

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin