POWITANIE WIOSNY” SCENARIUSZ IMPREZY DLA UCZNIÓW GIMNAZJUMI. MIEJSCE: Publiczne Gimnazjum w Pyrzycach, aula, sala gimnastyczna, boisko szkolne,II. TERMIN REALIZACJI: Pierwszy dzień wiosnyIII. CELE- kształtowanie wspólnych przeżyć, integracja zespołów klasowych- kultywowanie zwyczajów i obrzędów ludowych- kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna, - kształcenie zmysłów: słuchu i wzroku- kształcenie pamięci, wyobrażeń, fantazji - utrwalenie zdobytej wiedzy IV. SPOSÓB- turniej międzyklasowy o puchar dyrektora szkołyV. FORMA- zbiorowaVI. PROJEKT realizowany będzie przez uczniów klas I, II, III gimnazjum pod opieką wychowawców VII. PROGRAM DNIA9.00 –spotkanie uczniów z wychowawcami10.00 – rozpoczęcie imprezy, przekazanie władzy w szkole w ręce Samorządu Uczniowskiego, informacje na temat organizacji dnia10.30 –gry i zabawy związane z wiosną14.00 –podsumowanie i zakończenie imprezy, wręczenie nagród zwycięzcom, przekazanie władzy w ręce dyrektora szkoły.VIII. SPODZIEWANE EFEKTY- w szkole pozostaje w tym dniu co najmniej 85% uczniówIX. SPOSÓB OCENY SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ- wpisanie na stałe do kalendarza imprez i uroczystości szkolnychPRZEBIEG IMPREZY W SZKOLE1.Przekazanie władzy uczniom-w obecności całej społeczności uczniowskiej odbywa się przekazanie władzy na czas imprezy. Dyrektor szkoły przekazuje klucz do szkoły nowej władzy .2.Przedstawienie nowych władz szkoły:-dyrektor szkoły, kierownik świetlicy, szefowa kuchni, pielęgniarka, woźny, sprzątaczki( funkcje te pełnią członkowie samorządu uczniowskiego. Prezentacja wyżej wymienionych na placu apelowym. Wszyscy pełniący obowiązki mają identyfikatory, pilnują porządku w czasie imprezy.3.Poinformowanie uczniów o przebiegu imprezy, powołanie komisji konkursowychkonkursy sportowe oceniają (nauczyciel W-F, pracownik administracji, uczeń - przedstawiciel SU)konkurs wiedzowo-praktyczny oceniają (nauczyciel biologii, chemii lub matematyki, pracownik obsługi, uczeń - przedstawiciel SU) konkurs literacki oceniają (nauczyciel języka polskiego, pracownik kuchni, uczeń - przedstawiciel SU)CZĘŚĆ KONKURSOWACZĘŚĆ I : KONKURSY SPORTOWE – BOISKA SZKOLNE/KAŻDA KLASA WYSTAWIA 5 – OSOBOWĄ DRUŻYNĘ, jeden uczeń do jednej konkurencji /A/bieg sprawnościowyB/rzut piłką do koszaC/wrzucanie woreczków z grochem do obręczyD/slalom z piłką lekarskąE/hula-hopZasady punktacji : każda konkurencja osobno według schematu 1 miejsce 5 pkt, 2 miejsce 4 pkt, 3 miejsce 3pkt, kolejne miejsca 2pkt za udział w konkurencji)Ostateczny wynik wpisujemy do tabeli wyników każdej klasy na poszczególnych poziomach wiekowychCZĘŚĆ II : WIEDZOWY KOGEL – MOGEL – SALA GIMNASTYCZNA/KAŻDA KLASA WYSTAWIA 3 – OSOBOWĄ DRUŻYNĘ /dla klas pierwszych:Zad 1. DOKOŃCZ TYTUŁY BAJEKA/ PIĘKNA I ....................................B/ ................................ SYRENKAC/ ............................... KAPTUREKD/................................... I SIEROTCE MARYSIZad.2 GRYZOŃ KOMPUTEROWY TO .......................Zad.3.KTÓRY METAL W WARUNKACH NORMALNYCH JEST CIECZĄ ?................................................................................Zad. 4. JAKA JEST NAJMNIEJSZA LICZBA NATURALNA, KTÓRA JEST LICZBĄ PIERWSZĄ?.............................................................................Zad. 5. JAKA WITAMINA CHRONI PRZED INFEKCJĄ?..............................................................................Zad.6. ROZWIĄŻ REBUS ( przygotowane jednakowe rysunki dla każdej klasy)hasło: STAROŻYTNOŚĆZad.7.ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ ( hasło:wektor)1. LICZY 100 LAT ( wiek)2. SERCE KOMPUTERA( procesor)3. WIELKOŚĆ FIZYCZNA, KTÓREJ PODSTAWOWĄ JEDNOSTKĄ JEST METR NA SEKUNDĘ ( prędkość)4. PUNKT GÓROWANIA SŁOŃCA( zenit)5. CZĘŚĆ ROŚLINY Z KTÓREJ OTRZYMUJEMY CYNAMON(kora)6. OKRES GODOWY RYB( tarło)Zad.8. Podaj jak największą liczbę zwierząt, których głosy za chwile usłyszysz( prezentowane są z taśmy głosy ptaków, ssaków, płazów- ilość dowolna)dla klas drugich:Zad.1. CZYM MOŻE BYĆ ZAINFEKOWANY KOMPUTER?............................................................................Zad. 2, CZY DO FERMENTACJI POTRZEBNY JEST TLEN?............................................................................Zad. 3. ILE JEST LICZB TRZYCYFROWYCH ZBUDOWANYCH TYLKO Z ZER I JEDYNEK?.............................................................................Zad. 4. PODAJ PO JEDNYM PRZYKŁADZIE INSTRUMENTÓW MUZYCZNYCH WYDAJĄCYCH DŹWIĘK PRZEZ:-DMUCHANIE ..........................................-SZARPANIE ..........................................-UDERZANIE ..........................................Zad. 5. PANOWIE I SŁUDZY – POŁĄCZ W PARYA.ROBINSON I ..... a. DYNDALSKIB.DON KICHOT I ......................b. RZĘDZIANC. SKRZETUSKI I .....................c. PIĘTASZEKD. CZEŚNIK I ............................d. SANCHO PANCHOZad. 6. ROZWIĄŻ REBUS ( dowolny rebus historyczny- np. poczet królów polskich)Zad.7.ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ ( hasło: wektor )-taka sama jak w klasie pierwszejZad.8. Podaj jak największą liczbę zwierząt, których głosy za chwile usłyszysz( prezentowane są z taśmy głosy ptaków, ssaków, płazów- ilość dowolna)dla klas trzecich:Zad.1 CO MA WSPÓLNEGO KOMPUTER Z HERCULESEM?.........................................................................................Zad.2.PODAJ NAJBARDZIEJ SZKODLIWY SKŁADNIK PAPIEROSÓW..........................................................................................Zad. 3. JAKI WIELKI MATEMATYK POCHODZI Z SAMOS?..........................................................................................Zad.4. WYJAŚNIJ POJĘCIA:-PRZYROST NATURALNY...................................................................................................................................-URBANIZACJA.....................................................................................................................................................-DEPRESJA..............................................................................................................................................................Zad.5. POŁĄCZ W PARY SŁAWNYCH KOCHANKÓWA.TRISTAN...............................a. LAURAB.ODYS.....................................b. EURYDYKAC. FILON...................................c. IZOLDAD. ORFEUSZ............................. d.PENELOPAZad. 6. ROZWIĄŻ REBUS ( np. rozpoznawanie wielkich postaci historycznych JULIUSZ CEZAR, JAN III SOBIESKI, JÓZEF PIŁSUDSKI, inne)Zad.7.ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ ( hasło: wektor )-taka sama jak w klasie pierwszejZad.8. Podaj jak największą liczbę zwierząt, których głosy za chwile usłyszysz( prezentowane są z taśmy głosy ptaków, ssaków, płazów- ilość dowolna)Zasady punktacji : każde zadanie według ustalonej wcześniej punktacji, łączna ilość punktów przeliczana według schematu 1 miejsce 5 pkt, 2 miejsce 4 pkt, 3 miejsce 3pkt, kolejne miejsca 2pkt za udział w konkurencji)Ostateczny wynik wpisujemy do tabeli wyników każdej klasy na poszczególnych poziomach wiekowychCZĘŚĆ III : CZĘŚĆ LITERACKA – AULA/ KAŻDA KLASA WYSTAWIA 3– OSOBOWĄ DRUŻYNĘ/1. klasy I - RYMOWANKA CZTEROWERSOWA O WIOŚNIE pierwsze miejsce w ubiegłym roku:WIOSENNA RADOŚĆ!DROGĄ POLNĄ IDZIE WIOSNA,OBSYPUJE DRZEWA KWIECIEM,JEST TO PORA TAK RADOSNA,SZCZĘŚCIE WSZYSTKIM LUDZIOM NIESIE.2. klasy II –LIST DO WIOSNY – 10 - 20 zdańpierwsze miejsce w ubiegłym roku:LIST DO WIOSNYPyrzyce, 20.03.03r.Kochana Wiosno!Na początku owej epistoły pragniemy uświadomić Ci nasze tragiczne położenie. Tylko Ty możesz ocalić nas przed ostatecznym zamarznięciem i utratą chęci do życia i nauki. Chcemy w końcu ujrzeć zieleń nie tylko na ścianach szkolnych ubikacji. Choćby jeden zielony listek natychmiast wróci nam optymizm. Od dawna tęsknimy za motylami, kwiatami i promieniami słońca. Ośmielamy się nawet twierdzić, iż są one nam wręcz niezbędne do życia i dalszej egzystencji, którą dziś okrutna zima stawia pod znakiem zapytania. Wolimy słońce od kaloryferów, a śpiew ptaków od bulgotu w rurach. W związku z tragizmem sytuacji pozwoliliśmy sobie powitać Cię dzień wcześniej, by w ten sposób nakłonić Cię do rychłego przybycia.Jesteśmy pełni nadziei, że nasze prośby zostaną wysłuchane. Błagamy, nie zawiedź nas.Czekający na Ciebie z utęsknieniem uczniowie klasy II a.3. klasy III – ODA DO WIOSNY – 2-3 zwrotekpierwsze miejsce w ubiegłym roku:WIOSNO DROGA, WIOSNO MIŁAW KOŃCUŚ DO NAS TU PRZYBYŁA.ZAWITAŁAŚ W NASZE PROGIODSZEDŁ WRESZCIE MRÓZ TEN SROGI.JESTEŚ PIĘKNA I WSPANIAŁA,JUŻ CIĘ WIELBI POLSKA CAŁA.Z TOBĄ KWIATY I SŁOŃCE.TY MASZ SERCE GORĄCE.TY OŻYWIASZ CAŁĄ ZIEMIĘ,CIEBIE WIELBI LUDZKIE PLEMIĘ.ZA TE DARY WIELBIM CIEBIE!RAZEM Z TOBĄ JEST JAK W NIEBIE!Zasady punktacji : łączna ilość punktów przeliczana według schematu 1 miejsce 5 pkt, 2 miejsce 4 pkt, 3 miejsce 3pkt, kolejne miejsca 2pkt za udział w konkurencji)Ostateczny wynik wpisujemy do tabeli wyników każdej klasy na poszczególnych poziomach wiekowychCZĘŚĆ IV : PRZEBRANIA/KAŻDA KLASA PRZYGOTOWUJE TYLE PRZEBRAŃ ILE CHCE/ocenia się ilość przebierańców i dodaje punkty do punktów klasy – % przebierańców w klasieDo 40% przebranych - 1 punkt dla klasy40-60 % przebranych - 2 punkty dla klasypowyżej 60% przebranych – 3 punkty dla klasyCZĘŚĆ V : PREZENTACJA WYNIKÓW ZADANIA DODATKOWEGOrealizowanego przez klasę w terminie 15luty-15marzec. Klasa mogła wybrać i wykonać tylko jedno zadanie dodatkowe spośród trzech niżej wymienionych. Oto one:1) drama ( 10-15 minut) nt.: WALKA Z NAŁOGAMI(ze scenariuszem)2) prezentacja wykonana przy pomocy programu Power Point na temat: NASZE PASJE (z projektem prezentacji)3) WESOŁE LATAWCE ( wykonanie przez uczniów latawca w wiosennych barwach) (z projektem)Za uczestnictwo w tym zadaniu klasa otrzyma dodatkowo 5 pkt, za zwycięstwo dodatkowo 3pkt, za wyróżnienie dodatkowo 1-2 pktCZĘŚĆ VI : PREZENTACJA DZIAŁALNOŚCI I DOROBKU SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO (świetlica szkolna)-z udziałem dyrekcji szkoły i zaproszonych gości5.PODSUMOWANIE przedstawienie wyników wszystkich konkursów, drobne upominki dla zwycięzców w każdej kategorii wiekowej .KLASA: PRZEBRANIE; KONKURSY(WIEDZOWY LITERACKI SPORTOWY ZAD. DODATKOWE); RAZEM; MIEJSCE - tabela wynikówImpreza odbyła się już trzy razy, co roku dodajemy jakieś nowe zadanie, zgodnie z wolą i zainteresowaniami uczniów. Życzę przyjemnej zabawy!Wioletta Michalska"
joleczka61