Warsztaty - Gitara klasyczna i jazz 1.pdf
(
439 KB
)
Pobierz
68969208 UNPDF
WARSZTATY
GITARA KLASYCZNA I JAZZ
Marcin Olak
- absolwent warszawskiej Aka-
demii Muzycznej. Gra na gitarze
klasycznej, akustycznej i elek-
trycznej. Koncertuje i nagrywa
solo i w zespołach: od formacji
jazzowych, poprzez orkiestrę
symfoniczną, aż do klasycz-
nych zespołów kameralnych.
Więcej informacji na stronie:
www.marcinolak.art.pl
Gitara klasyczna i jazz:
All of Me
S.Simons, G. Marks
Jak mówi stare porzekadło, każda podróż zaczyna się
od pierwszego kroku. Takim pierwszym krokiem w
stronę jazzu jest niewątpliwie opanowanie umiejętności
akompaniowania.
POZIOM TRUDNOŚCI
ŚREDNI
Gitarzysta klasyczny, akompaniując w
zespole kameralnym, po prostu odgrywa
swoją partię - im dokładniej i z większą
łatwością, tym lepiej. W jazzie sytuacja jest
zdecydowanie inna. Nawet w dokładnych
aranżacjach rzadko spotykamy się z partią
akompaniamentu
obligato
, najczęściej mamy
zapisane akordy, których realizacja jest zależ-
na od wyobraźni i umiejętności wykonawcy.
Nie dość, że ten sam akord możemy zagrać
na kilka różnych sposobów, to jeszcze może-
my go rozbudować o tzw.
upper structures
, a
nawet zastąpić zupełnie innym - w zależno-
ści od tego, co akurat dzieje się w partiach
solowych. Przypomina to trochę realizację
barokowego
basso continuo
, gdzie akompa-
niator miał zapisaną linię najniższego głosu
i cyfrowanie, opisujące przewroty akordów
- cała reszta była pozostawiona jego uznaniu.
Osoby akompaniujące w jazzie - czyli
sekcja
- są odpowiedzialne nie tylko za ciekawe
poprowadzenie harmonii, lecz także za rytm
i motorykę utworu, za tzw.
groove
. Stąd
ogromne znaczenie artykulacji i precyzji:
niedbały akompaniament potrai dosłownie
rozłożyć utwór!
Genialny Freddie Green
Pisząc o akompaniamencie warto wspo-
mnieć o jednym z największych akompania-
torów w historii jazzu. Genialny gitarzysta,
Freddie Green (1911 - 1987), do dziś jest
przez wielu uważany za ideał precyzyjnego
swingowego akompaniatora. Sławę przynio-
sły mu występy z orkiestrą Counta Basiego,
gdzie wchodził w skład jednej z najsłynniej-
szych sekcji rytmicznych w historii jazzu:
All - American Rhythm section
. W ciągu całej
swej kariery, o ile mi wiadomo, Green nie
nagrał ani jednej solówki (!), natomiast jego
dyskretny i nienaganny akompaniament nie
miał sobie równych.
Jeśli chodzi o artykulację, Freddie Green
używał przede wszystkim techniki
downstro-
ke
. Jest ona warta omówienia, gdyż świetnie
sprawdza się też na gitarze klasycznej.
cej o palcowaniu w następnej części warsz-
tatów). Kciukiem prawej reki - opuszkiem
palca, nie paznokciem! - uderzamy wszyst-
kie struny, z góry na dół. Uderzenie musi
być wyważone: jeśli będzie zbyt delikatne,
akord nie zabrzmi spójnie, jeśli uderzymy
zbyt mocno, dźwięk będzie zbyt agresywny.
Akordy gramy równymi wartościami ryt-
micznymi: np. ćwierćnutami lub półnutami,
delikatnie akcentując słabe części taktu
(przykład 1).
Dokładnie zagrany
downstroke
ma dwie
podstawowe zalety: po pierwsze dokładnie
słychać wszystkie składniki akordu, a po
drugie rytmika w tej technice precyzyjnie
określa swing. Nie bez znaczenia jest też fakt,
że dźwięki zagrane opuszkiem palca mają
ciemniejszą barwę i są cichsze od granych
paznokciem czy kostką - dzięki temu akom-
paniament
downstroke
stworzy dobre tło dla
partii solowej.
Technika downstroke
Akord należy opalcować w taki sposób,
żeby prawa ręka mogła uderzyć wszystkie
struny - a więc palce lewej reki tłumią te
struny, które nie powinny się odezwać (wię-
Upper structures
Przyjrzyjmy się teraz oznaczeniom
akordów w jazzie i tzw.
upper structures
. W
Przykład 1 Posłuchaj: www.swiatgitary.com.pl
24
www.swiatgitary.com.pl
l
2/2005
GITARA KLASYCZNA I JAZZ
WARSZTATY
większości wydawnictw jazzowych spo-
tkałem się z podziałem akordów na trzy
zasadnicze grupy: akordy durowe, mollowe i
dominantowe (od tego miejsca czytelnikowi
będzie potrzebna przynajmniej podstawowa
znajomość zasad muzyki i harmonii - pole-
cam warsztaty Jerzego Koeniga i Zdzisława
Pawiłojcia). Akordy mollowe od durowych
rozróżniamy na pierwszy rzut ucha, nieco
kłopotu mogą sprawiać akordy dominanto-
we. Spójrzmy na przykład 2 i porównajmy
budowę akordu Cmaj9 i G9. Odległości
pomiędzy dźwiękami w akordzie durowym
i dominantowym są takie same w obrębie
trójdźwięku, różnice zaczynają się od sep-
tymy w górę. Wszystkie dźwięki dodane do
podstawowego trójdźwięku jazzmani okre-
ślają mianem
upper structures
(przykład 2).
Przykład 2 Posłuchaj: www.swiatgitary.com.pl
Teraz przeanalizujmy kolejny przykład:
to kilka podstawowych, najczęściej spotyka-
nych akordów. Spróbuj zagrać je na gitarze:
Najpierw zagraj kolejn
o s
kładniki akord
u i
postaraj się wyobrazić sobie jego brzmienie
z kolejno dobudowywanym
upper structures
.
Potem spróbuj znaleźć sposób na opalco-
wanie akor
du
: powinieneś na pe
wno
zagrać
prymę, tercję, septymę (jeśli jest), i te dodat-
ki, które według ciebie decydująco wpływają
na brzmienie. Zwróć także uwagę na sposób
not
acj
i (przykład 3).
Przykła
d 3 Posłuchaj: www.swiatgitary.com.p
l
2/2005
l
www.swiatgitary.com.pl
25
WARSZTATY
GITARA KLASYCZNA I JAZZ
Swobodne poruszanie się po jazzie wy-
maga nie tylko umiejętności - potrzebna jest
także wiedza. Między innymi wypadało by
zapamiętać
upper structures
do wszystkich
akordów, we wszystkich tonacjach - przy-
najmniej do tercdecymy... Ćwicząc akordy
zacznij od tonacji, w której czujesz się naj-
pewniej (może od C - dur?), dopiero potem
próbuj grać w trudniejszych.
Przykład 4 - S.SIMONS, G. MARKS / opr. M. OLAK:
All of Me
Posłuchaj: www.swiatgitary.com.pl
26
www.swiatgitary.com.pl
l
2/2005
GITARA KLASYCZNA I JAZZ
WARSZTATY
Na koniec utwór: znany standard jazzo-
wy,
All of Me
. Pamiętaj, że akordy zapisane
nad tematem to tylko propozycja, koniecznie
spróbuj zagrać je na kilka różnych sposo-
bów (jedną z takich możliwości zapisałem w
dolnej pięciolinii). Powodzenia!
niektórym palcowaniom akordów zapropo-
nowanym przez Al di Meolę i nauczymy się
rozbudowywać harmonicznie grane utwory.
Marcin Olak
W następnym numerze przyjrzymy się
2/2005
l
www.swiatgitary.com.pl
27
Plik z chomika:
Marian_Chomik
Inne pliki z tego folderu:
tabela akordów.bmp
(1867 KB)
Warsztaty - Gitara klasyczna i jazz 1.pdf
(439 KB)
Warsztaty - Gitara klasyczna i jazz 3.pdf
(463 KB)
Warsztaty - Gitara klasyczna i jazz 2.pdf
(467 KB)
40000 tabulatur guitar pro podzielone na style muzyczne.rar
(97708 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! DISNEY True-Life
!!! Film_MCL-Favorities
!!! Filmy HD (drama coll.)
!!! Filmy HD (dual audio)
!!! Filmy HD (Net-fli(x)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin