Plan pracy na miesiąc styczeń, gr. II a „ Motylki”
Temat kompleksowy: „ Zabawy na śniegu”
· obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zima i wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych z aktualna pora roku,
· określanie zjawisk charakterystycznych dla zimy,
· poznawanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych,
· używanie liczebników głównych w zakresie 1-4, a nawet dalej,
· posługiwanie się określeniami położenia przedmiotów w przestrzeni, wielkości i kształtów.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA DZIECI
„ Przyjechała Pani Zima”
Uczestniczenie w zabawie ruchowo-tanecznej. Wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku. Wyjaśnienie sensu pojęć: szron, zamieć. Zadanie rysunkowe „ Pani Zima”
Gimnastyka.
„ Bałwanek śniegowy”
Suchanie wiersza „ Bałwanek”. Wykonywanie kulek z waty – ćwiczenie sprawności dłoni i palców. Wyodrębnianie i nazywanie oraz przeliczanie części twarzy bałwanka, ilości kul, z których zrobiony jest bałwanek. Praca plastyczna
„ Bałwankowa rodzina” – wykorzystanie różnych technik plastycznych.
Umuzykalnienie.
„ Hej na sanki, koleżanki”
Nauka wiersza B. St. Kossuth. Zapoznanie ze sposobem bezpiecznego korzystania z sanek. Odniesienie do doświadczeń dzieci. Zadanie rysunkowe „ Sanki”.
„ Śnieżki”
Słuchanie opowiadania K.Iłłakowiczówny
Udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści opowiadania. Dostrzeganie uroków zimy. Wykonanie zadania rysunkowego „ Pani bałwankowa”.
„ Wesołe zabawy na śniegu”
Wypowiedzi dzieci n/t obrazka. Przypomnienie sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu zimowego i bezpiecznych zabaw na śniegu. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.
„ Zima” – malowanie farbami na czarnym kartonie. Używanie białej farby i niebieskiej. Uzyskiwanie różnych odcieni niebieskiego. Rozwijanie ekspresji, śmiałości i płynności ruchów.
Literatura:
· Włodzimierz Ścisłowski „ Sanie”,
· B. Stefania Kossuth „ Hej na sanki, koleżanki”
· „ Bałwanek”
· Kazimiera Iłłakowiczówna „ Śnieżki”,
Zabawy ruchowe:
· orientacyjno-porządkowa „ Wiatr i śnieżynki”,
· naśladowcza „ Zabawy na śniegu” .
Temat kompleksowy: „ Ciepło i zimno”
· rozpoznawanie samym dotykiem przedmiotów z otoczenia i określanie z jakiego materiału są zrobione,
· porównywanie i wskazywanie miejsc dobrze oświetlonych,
· klasyfikowanie przedmiotów wg jednej cechy.
Temat dnia
Działania dzieci
„ Przedmioty metalowe są zimne”
Zabawa dydaktyczna „ Co jest metalowe?” Doskonalenie zmysłu wzroku i odczuwania temperatury. Rozpoznawanie przedmiotów zrobionych z metalu. Sprawdzanie, które przedmioty w Sali są metalowe – zimne. Wykonanie zadania rysunkowego „ Co jest zimne?”.
Gimnastyka – dokładne wykonywanie ćwiczeń.
„ Co grzeje, co świeci?”
Słuchanie wiersza K. Artyniewicz „ Dom bez pieca”. Oglądanie w sali kaloryfera i lampki nocnej. Uważne słuchanie wiersza. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „ Dlaczego zimą potrzebne jest ogrzewanie?”. Poznanie działania i wykorzystania kaloryfera i żarówki. Rozumienie zakazu dotykania urządzeń elektrycznych. Wykonanie zadania rysunkowego „ Widno i ciepło”.
„ Chronimy się przed zimnem”
Zabawa dydaktyczna „ Co nas chroni przed zimnem?”. Rozpoznawanie
i nazywanie ubrań, które chronią nas przed zimnem. Klasyfikowanie ubrań wg przeznaczenia. Posługiwanie się pojęciem para. Praca plastyczna „ Moja czapka” wydzieranka z kolorowego papieru.
„ Skarpety i skarpetki”
Zabawa matematyczna „ Dla kogo te skarpety?” Posługiwanie się określeniami: mała – duża, krótka – długa. Porządkowanie skarpet wg ich przeznaczenia – dla dorosłych i dla dzieci. Dobieranie skarpet w pary. Wykonanie zadania rysunkowego „ Skarpety”
„ Czarodziejski worek”
Zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie dotykiem różnych przedmiotów. Używanie pojęć ciepłe, zimne.
Praca plastyczna „ Ciepło – zimno”
· Krystyna Artyniewicz „ Dom bez pieca”
· Zeszyt roboczy nauczycielki.
· ze wzrokiem „ Misiaczki – mrugaczki”, „ Fotograf”,
· słuchowe „ Co wydaje taki dźwięk?”
opracowała
Małgorzata Cacko
dyrektor-1