1swiat_bajki_rozwojowe.pdf
(
296 KB
)
Pobierz
Bajki Rozwojowe.pub
Projekt:
Bajki rozwojowe
Projekt jest współfinansowany przez
Fundację Edukacja dla Demokracji
w ramach programu pomocy zagranicznej
Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP
w 2009 r.
1
W realizowanym przez Stowarzyszenie „Jeden Świat” w 2009 roku pro
jekcie „Bajki rozwojowe” skorzystano z dydaktycznej mocy bajek, by roz
mawiać z najmłodszymi w sposób zrozumiały i atrakcyjny dla nich o glo
balnych problemach współczesnego świata.
Uczestniczki projektu stworzyły pięć bajek, które poruszają problemy
edukacji rozwojowej oraz opracowały odpowiadające im scenariusze
warsztatów. Autorskie bajki i scenariusze stały się podstawą zrealizowa
nych warsztatów w przedszkolach i szkołach podstawowych.
Zebrano tutaj zarówno bajki i propozycje scenariuszy, ale równieŜ zawar
to wskazówki płynące z realizacji warsztatów przez uczestniczki projektu.
W projekcie udział wzięły: Laetitia Barbry, Paulina Bąk, Justyna Byczkow
ska, Aneta CruzKąciak, Agnieszka Grzesiak, Sylwia HullWosiek, Magda
lena Janaszek, Dominika Konieczna, Joanna Lewandowska, Joanna Łako
miec, Karolina Łebek, Joanna Markisz, Paulina Obiała, Anna NadŜera, Ka
tarzyna Potoniec, Karolina Piątek, Martyna Rzepska, Monika Spławska,
Agnieszka Szczepanik, Katarzyna Zaworska.
Opracowanie: Jacek Kupski, Klaudia Rutkowska.
2
Spis treści
Wskazówki dla prowadzących warsztaty
4
Milla i woda
5
Milla i głodne brzuszki
10
Milla i równouprawnienie
19
Milla i Indianka
28
Milla i nowy dom
37
3
Wskazówki dla prowadzących warsztat
Wiek uczestników warsztatów: Warsztaty z załoŜenia adresowane były dla
dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Praktyka pokazała, Ŝe
znacznie lepiej przebiegały zajęcia ze starszymi dziećmi i odradzamy reali
zację zajęć na podstawie tych scenariuszy dla dzieci młodszych niŜ 5 – 6
lat. Zdecydowanie polecamy teŜ prowadzenie zajęć w grupie jednorodnej
wiekowo.
Czas trwania: Optymalne wydaje się przeznaczenie 1 – 1,5 godziny na re
alizację warsztatów.
Czytanie bajki: NajwaŜniejsze, szczególnie w przypadku młodszych dzieci,
jest, by często przerywać czytanie bajki zadaniami i pytaniami. Czasem
młodsze dzieci miały problem z koncentracją uwagi na słuchaniu bajki
przez dłuŜszy czas. Dobrze wypadło „przebieranie się” za postacie z bajek,
podział na role.
Zadania dla dzieci: Wszystkie zadania angaŜowały dzieci. Sprawdziło się
pieczenie chleba – naleŜy tylko pamiętać o dzieciach, które nie mogą jeść
pieczywa i pomyśleć o alternatywie dla nich. Bardzo dobrym pomysłem
okazało się równieŜ zadanie oddzielania róŜnych typów zbóŜ („Milla i głod
ne brzuszki”).
Prowadzenie warsztatów: Serdecznie polecamy realizację ich w dwie oso
by. Samodzielne prowadzenie nie tylko uniemoŜliwia czytanie z podziałem
na role, odgrywanie postaci, ale przede wszystkim znacznie utrudnia koor
dynację tych bardziej ruchowych, zadaniowych elementów warsztatów
(pieczenie chleba, malowanie kubeczków).
Materiały: Warto je przetestować przed uŜyciem, by uniknąć sytuacji, gdzie
przykładowo zareklamowane przez sprzedawcę jako odpowiednie do malo
wania na szkle i odporne na mycie farbki, zmyją się z kubeczków drugiego
dnia po tym, jak dzieci zabiorą je do swoich domów.
Powodzenia!
4
4
Milla i woda
Wieczory rodzina Milli zazwyczaj spędza razem – wspólnie przygotowują kolację,
a potem przy stole rozmawiają o tym, jak minął dzień. W domu pachnie świeŜo
zaparzoną herbatą i nikt się nie spieszy do innych zajęć. Milla uwielbia tę część
dnia, ale dzisiaj jej myśli krąŜą gdzie indziej – prawie nic nie mówi, nie ma na
wet ochoty na pyszne kanapki. Nie słucha teŜ o czym z takim przejęciem rozma
wiają rodzice, docierają do niej tylko pojedyncze słowa: susza…, zakaz podlewa
nia ogródków…, trzeba oszczędzać wodę...
Wszystko w porządku Milla? – pyta mama. Prawie nic nie zjadłaś i w ogóle się
nie odzywasz.
Tak, mamo. Wszystko w porządku, myślę tylko, co narysować na konkurs.
Właśnie – konkurs! Milla uwielbia rysować, zawsze chętnie bierze udział w kon
kursach plastycznych, a jej prace często zdobywają nagrody – i na ostatni w
tym roku szkolny konkurs na pewno teŜ narysowałaby wspaniały rysunek, gdy
by tylko miała na niego pomysł! Termin oddania prac zbliŜa się nieubłaganie, a
jej nic, ale to zupełnie nic, nie przychodzi do głowy. Do tego jeszcze Paweł, któ
ry zawsze we wszystkim musi być najlepszy, od tygodnia powtarza, jaki świetny
rysunek przygotował. Na pewno wygram ten konkurs! – powiedział dzisiaj Pa
weł, i powiedział to tak, by wszyscy w klasie na pewno go usłyszeli.
Resztę wieczoru Milla przesiedziała nad pustą kartką, która powoli zapełniała się
nic nieznaczącymi bazgrołami.
Jak tak dalej pójdzie, w ogóle nic nie narysuję! – powiedziała do siebie zrezy
gnowana Milla.
Nawet w wannie myślała tylko o konkursie, próbując znaleźć temat na swój ry
sunek.
Milla! Zakręć wreszcie tę wodę! – usłyszała głos mamy.
Uff, nawet tutaj nie mogę spokojnie pomyśleć – odburknęła Milla i ze złością
wyszła z wanny zachlapując przy tym podłogę.
Rano budzik wyrwał Millę ze snu. Zaspana dziewczynka idzie do łazienki, by
umyć się przed pójściem do szkoły. Jak co dzień odkręca kurek i dopiero po
chwili zauwaŜa, Ŝe dzisiaj z kranu nie leci woda. Ani zimna, ani ciepła. W kranie
nie ma ani jednej kropelki!
5
5
Plik z chomika:
ABCmat
Inne pliki z tego folderu:
LubiePolske.pdf
(2136 KB)
Dwujezycznosc_dzieci_na_emigracji.pdf
(86 KB)
M i J Kowalewscy Co nas łączy cz 1.pdf
(203884 KB)
lekcje.rar
(134640 KB)
M. i J. Kowalewscy Co nas łączy cz2.pdf
(77670 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audiobooki po polsku
Books
Dokumenty
Dzieciom
Edukacja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin