Inspektor ochrony przeciwpożarowej w każdej firmie.docx

(12 KB) Pobierz

Inspektor ochrony przeciwpożarowej w każdej firmie (10.12.2008)
 
 

1 stycznia 2009 roku wchodzi w życie nowelizacja kodeksu, która wymusza na firmie, aby zatrudniła osobę odpowiedzialną za ochronę przeciwpożarową (art. 209 1. § 1, art. 237 11a w § 1 pkt 3).

Jest to nakaz dla wszystkich firm bez wyjątku czyli 1,9 miliona przedsiębiorstw, w tym 1,7 miliona małych firm.
Pracownikiem ds. ochrony przeciwpożarowej nie może być dowolnie wskazana osoba przez firmę. Jakie są ustawowe wymagania w tej kwestii?

·         minimum średnie wykształcenie,

·         ukończony kurs inspektorów ochrony przeciwpożarowej lub tytuł zawodowy technika pożarnictwa.

Firmy będą więc musiały zatrudnić inspektora ochrony przeciwpożarowej albo skierować swojego pracownika na odpowiednie szkolenie.
Szkolenia przeprowadzają tylko szkoły Państwowej Straży Pożarnej oraz ośrodki szkolenia w komendach wojewódzkich PSP.
Tak na przykład, według informacji portalu money.pl, szkolenie inspektorów ochrony przeciwpożarowej w Centralnej Szkole PSP w Częstochowie kosztuje 1300 zł od osoby, a szkolenie wraz z zakwaterowaniem i wyżywieniem kosztuje 2300 zł. Według ustawy, w kosztach tych nie mogą uczestniczyć pracownicy. Cały koszt ponosi pracodawca, tak więc firmy wydadzą na ten cel 2,47 - 4,37 mld zł.

Co grozi firmie, która nie zatrudni osoby odpowiedzialnej za ochronę przeciwpożarową?

·         podstawowy mandat Państwowej Inspekcji Pracy to 1-2 tys. zł.

·         tzw. recydywa- drugie ukaranie za to samo, kara wyniesie 5 tys. zł.

Jeżeli mandaty nie przyniosą skutku, wtedy Państwowa Inspekcja Pracy może skierować sprawę do sądu i wówczas grzywna wyniesie nawet 30 tys. zł.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin