manewry.pdf

(98 KB) Pobierz
Microsoft Word - manewry.doc
Krtka i zwiħzþa teoria manewrowania slupem ĻrdlĢdowym.
Kilka uwag wstħpnych:
áJedna rħka dla jachtu, druga dla siebieÑ Î zawsze, gdy przebywamy na jachcie
trzymamy siħ czegoĻ minimum jednĢ rħkĢ (wyjĢtkiem jest sytuacja, gdy siedzimy
na þaweczce w kokpicie Î wtedy nie musimy siħ trzymaę).
Sternik zawsze siedzi po nawietrznej nie puszcza steru ani szotw grota.
Odpowiadamy na komendy gdy je usþyszymy mwiĢc ájest (powtarzamy usþyszanĢ
komendħ)Ñ a po ich wykonaniu jeszcze raz powtarzamy komendħ dodajĢc sþwko
áklarÑ np. áprzygotowaę fok do stawieniaÑ -> ájest przygotowaę fok do stawieniaÑ
a po wykonaniu polecenia áfok do stawienia klarÑ (nie ma komendy ájest fok do
stawienia klarÑ) .
Przy zmianie sternika osoba schodzĢca ze stanowiska mwi áw bajdewindzie/
pþwietrze/ baksztagu prawego/lewego halsu (ewentualnie fordewindzie/ linii
wiatru/ kĢcie martwym) ster i komendħ zdajħÑ a osoba wchodzĢca na stanowisko
áw bajdewindzie/ pþwietrze/ baksztagu prawego/lewego halsu (ewentualnie
fordewindzie/ linii wiatru/ kĢcie martwym) ster i komendħ przejmujħÑ. Przy
przekazywaniu steru nie powinna nastĢpię istotna zmiana kursu. Osoba schodzĢca
ze stanowiska nie puszcza steru dopki osoba wchodzĢca na stanowisko nie
przejmie go (analogicznie jest szotami grota). Caþy czas ktoĻ musi trzymaę ster
i szoty grota oraz kontrolowaę ruch jachtu Î obserwowaę to, co siħ dzieje na
jeziorze a nie tylko patrzeę pod nogi!
PowyŇsza zasada obowiĢzuje rwnieŇ, gdy nie nastħpuje zmiana za sterem
a w szczeglnoĻci w czasie trwania zwrotu.
Sternik wybiera szoty grota ádo rumplaÑ tzn. trzymajĢc jednĢ rħkĢ rumpel i szoty
Î drugĢ je wybiera. Sternik nie powinien bezwiednie zmieniaę kursu w czasie
wybierania szotw grota tzn. dociĢgamy szoty do rumpla a nie rumpel do szotw.
Przy manewrach na silniku sternik moŇe wyznaczyę osobħ do obsþugi silnika lub
sam go obsþugiwaę o ile istnieje moŇliwoĻę rwnoczesnej obsþugi silnika i steru.
PþynĢc na silniku moŇna sterowaę sterem pozostawiajĢc silnik nieruchomo lub teŇ
pomagaę sobie silnikiem (skrħcaę nim) lub nawet sterowaę samym silnikiem.
Silnikiem pracujĢcym na biegu jaþowym nie da siħ sterowaę, poniewaŇ Ļruba nie
krħci siħ. W takim przypadku pozostaje nam ster, ktry pracuje zawsze, gdy tylko
jacht ma prħdkoĻę manewrowĢ.
Cumami sĢ: cumy, szpringi i bresty. Cuma to lina idĢca od jachtu na zewnĢtrz tj.
od dziobu do przodu Î cuma dziobowa lub od rufy do tyþu Î cuma rufowa.
Szpringi natomiast idĢ do wewnĢtrz tj. od dziobu do tyþu, w kierunku rufy Î
szpring dziobowy lub od rufy do przodu, w kierunku dziobu Î szpring rufowy.
Bresty idĢ prostopadle do pomostu, kei itd.
Cumami pracujemy z pokþadu tzn. po ich obþoŇeniu o np. poler wybieramy
i luzujemy je z pokþadu jachtu. Przy odejĻciu od pomostu lub kiedy planujemy
oddaę cumħ z innego powodu najlepiej przygotowaę jĢ wczeĻniej nabiegowo, czyli
tak, aby oba koıce znajdowaþ siħ na jachcie i aby byþa ona tak przeþoŇona
o urzĢdzenie przy pomoĻcie, aby jej wybieranie i luzowanie nie wymagaþo pomocy
osoby stojĢcej na pomoĻcie. NaleŇy przeþoŇyę cumħ takŇe przez np. kluzħ na
pokþadzie o ile to jest moŇliwe.
Wszelkie manewry portowe z uŇyciem silnika wykonujemy na maþych obrotach
i z na tyle maþĢ prħdkoĻciĢ, aby zachowaę zdolnoĻę manewrowĢ.
Biegi zmieniamy przy minimalnych obrotach silnika (przy wþĢczaniu biegu
wstecznego moŇna przytrzymaę silnik rħkĢ od gry, aby nie áwyskoczyþÑ co moŇe
104718406.002.png
siħ zdarzyę przy starszych silnikach lub nawet nowych, ale niewþaĻciwie
zamocowanych na pantografie).
Pagaje trzymamy jednĢ rħkĢ za rħkojeĻę a drugĢ za trzon. Przy wiosþowaniu rħka
trzymajĢca rħkojeĻę pcha a druga ciĢgnie wiosþo (pracujĢ obie rħce). Piro
powinno byę zanurzone w 1/3.
OSTRZENIE
Skrħcanie w kierunku do wiatru, jeŇeli pþyniemy prawym halsem to wiatr
mamy z prawej strony tzn., Ňe Ňeby podostrzyę musimy skrħcię w prawo.
Zapominamy o zasadzie rumpel do siebie/od siebie i nie podajemy takich
komend nawet w pþywaniu turystycznym. Pamiħtamy o komendzie na foka
áprawy/lewy foka szot wybierajÑ i o wybieraniu grota. Nie wybieramy od razu
na blachħ tylko stopniowo, adekwatnie do zmiany kursu. Wychylenie steru
i praca Ňaglami majĢ byę rwnoczesne.
ODPADANIE
Skrħcanie w kierunku od wiatru, jeŇeli pþyniemy prawym halsem to wiatr
mamy z prawej strony tzn., Ňe Ňeby odpaĻę musimy skrħcię w lewo.
Zapominamy o zasadzie rumpel do siebie/od siebie i nie podajemy takich
komend nawet w pþywaniu turystycznym. Pamiħtamy o komendzie na foka
áprawy/lewy foka szot luzujÑ i o luzowaniu grota. Nie luzujemy od razu
maksymalnie tylko stopniowo, adekwatnie do zmiany kursu, pilnujemy Ňeby
Ňagle nie wchodziþy w þopot i pracowaþy caþy czas. Wychylenie steru i praca
Ňaglami majĢ byę rwnoczesne.
ZWROT PRZEZ SZTAG
Z bajdewindu jednego halsu przechodzimy do bajdewindu drugiego halsu
przecinajĢc dziobem liniħ wiatru. Przed wykonaniem zwrotu naleŇy upewnię
siħ czy mamy odpowiedniĢ iloĻę miejsca i odpowiedniĢ prħdkoĻę. Komendy
ádo zwrotu przez sztagÑ -> ájest do zwrotu przez sztagÑ (odpowiada caþa
zaþoga), sternik wychyla ster w odpowiedniĢ stronħ podajĢc komendħ
áprawy/lewy foka szot luzÑ i moŇe wybraę szoty grota maksymalnie, co pomaga
skrħcię do linii wiatru. W linii wiatru luzujemy grota, bo inaczej zatrzymamy
cyrkulacjħ! Przesiadamy siħ w trakcie zwrotu. Po przejĻciu linii wiatru, ale
dopiero, gdy fok zapracuje na drugim halsie pada komenda álewy/prawy foka
szot wybierajÑ i jednoczeĻnie wybieramy szoty grota koıczĢc cyrkulacjħ (nie
tylko ster zero, ale teŇ odpowiednia ákontraÑ na sterze). Zwrot koıczmy
w bajdewindzie najlepiej ostrym z prħdkoĻciĢ porwnywalnĢ z tĢ przed
zwrotem. Cyrkulacja ma byę dynamiczna Î mocne wychylenie steru, Ňeby nie
stanĢę w kĢcie martwym i przejĻę liniħ wiatru. Przetrzymywanie foka ána
wsteczÑ pomaga w niektrych przypadkach obrcię jacht jednak tracimy przez
to prħdkoĻę (obracamy siħ cofajĢc i tracimy wysokoĻę). Sztag z fokiem ána
wsteczÑ nie jest uznawany za wykonany poprawnie na egzaminie.
ZWROT PRZEZ RUFĦ
Z baksztagu jednego halsu przechodzimy do baksztagu drugiego halsu
przecinajĢc rufĢ liniħ wiatru. Przed wykonaniem zwrotu naleŇy upewnię siħ czy
mamy odpowiedniĢ iloĻę miejsca. Komendy ádo zwrotu przez rufħÑ -> ájest do
zwrotu przez rufħÑ (odpowiada caþa zaþoga), sternik najpierw przesiada siħ na
104718406.003.png
drugĢ burtħ a nastħpnie wychyla delikatnie ster w odpowiedniĢ stronħ
wybierajĢc szoty grota i podajĢc komendħ áprawy/lewy foka szot wybieraj,
lewy/prawy foka szot luzujÑ Î tzw. przeciĢganie foka na sztywnych szotach,
Ňeby nie zaplĢtaþ siħ na sztagu. Gdy tylko grot wybrzuszy siħ na druga stronĢ
luzujemy szoty (w sposb kontrolowany, nie puszczamy caþkiem od razu, ale
tez nie przetrzymujemy grota) i koıczymy cyrkulacjħ. W czasie zwrotu
najwaŇniejsze jest kontrolowanie grota. Zwrot koıczmy w baksztagu najlepiej
peþnym. Cyrkulacja ma byę powolna Î delikatne wychylenie steru, Ňeby sternik
zdĢŇyþ wybraę i wyluzowaę grota (Ňeby grot nie przeleciaþ sam). Gdyby sternik
po zwrocie zostaþ po zawietrznej i zbyt pŅno zaczĢþ luzowaę grota to zostaþby
áprzygniecionyÑ rumplem, jacht ostrzyþby do wiatru a sternik miaþby bardzo
niewygodnĢ pozycjħ do wypchniħcia rumpla na drugĢ stronħ i zaprzestania
w ten sposb ostrzenia, ktre w tej sytuacji moŇe doprowadzię do wywrotki.
Nie wolno w niekontrolowany sposb ostrzyę po rufie!!! Przesiadamy siħ przed
rufĢ i zatrzymujemy siħ w baksztagu.
MANEWR áCZýOWIEK ZA BURTġÑ
Instruktor lub osoba przez niego wyznaczona wyrzuca za burtħ fantoma
i melduje o wypadniħciu áczþowiekaÑ. Po zameldowaniu wypadniħcia czþowieka
za burtħ sternik ogþasza alarm czþowiek za burtĢ podajĢc komendħ áalarm
czþowiek za burtĢÑ, nastħpnie pada komenda áĻrodki ratunkowe czþowiekowi
rzuę/podaęÑ i dopiero na tĢ komendħ zostaje wrzucone do wody koþo (lub np.
kamizelka) przez osobħ znajdujĢcĢ siħ najbliŇej. Koþo nie moŇe udawaę
czþowieka. Koþo rzucamy zawsze po nawietrznej stronie czþowieka/fantoma,
aby zdryfowaþo na czþowieka/fantoma. Sternik wyznacza obserwatora tzw. oko
na czþowieka. Oko melduje o poþoŇeniu czþowieka podajĢc odlegþoĻę
(w dþugoĻciach þodzi lub w metrach) i pozycjħ tzn. na godzinie È, na trawersie
itd. MoŇna teŇ przyjĢę inny system pozycjonowania np. rumbowy natomiast
system godzinowy jest najbardziej intuicyjny. W tym systemie podajemy
zawsze najpierw godzinħ a potem odlegþoĻę, przy czym uŇywamy tylko peþnych
godzin i zawsze podajĢc odlegþoĻę podajemy jĢ z jednostkĢ np. áczþowiek na
godzinie piĢtej, dwadzieĻcia metrwÑ, áczþowiek na godzinie czwartej, piħę
dþugoĻci þodziÑ. Meldunki takie jak áczþowiek na piĢtej piħtnaĻcieÑ sĢ
niepoprawne i mogĢ wprowadzaę w bþĢd. Oko caþy czas pokazuje rħkĢ
poþoŇenie czþowieka. Oko nie meldowaę regularnie i powstrzymaę siħ (o ile to
moŇliwe) od meldowania, kiedy sternik wydaje komendy reszcie zaþogi np.
podczas zwrotu natomiast caþy czas obserwuje czþowieka i wskazuje rħkĢ jego
pozycjħ.
- z kursw ostrych:
Odpþywamy ok. 5 do 6 dþugoĻci jachtu od czþowieka caþy czas trzymajĢc kurs.
Po odpþyniħciu na tĢ odlegþoĻę odpadamy do baksztagu, moŇemy na chwilħ
zatrzymaę cyrkulacjħ jednak nie na dþugo by nie stracię zbyt duŇo wysokoĻci.
Nastħpnie wykonujemy zwrot przez rufħ po czy takŇe moŇemy zatrzymaę
cyrkulacjħ jednak rwnieŇ na krtkĢ chwilħ, po czym ostrzymy i obieramy kurs
na czþowieka. Manewr ten nazywamy podejĻciem do czþowieka przez zwrot
przez rufħ (nazwa pħtla rufowa jest nieaktualna i nie do koıca poprawna, moŇe
byę nieakceptowana prze komisjħ egzaminacyjnĢ).
104718406.004.png
 
- z kursw peþnych (jedna z moŇliwoĻci, nienajlepsza):
Odpþywamy 3 do 4 dþugoĻci jachtu od czþowieka caþy czas trzymajĢc kurs. Po
odpþyniħciu na tĢ odlegþoĻę ostrzymy do bajdewindu, moŇemy na chwilħ
zatrzymaę cyrkulacjħ a nastħpnie wykonujemy zwrot przez sztag, po czym
obieramy kurs na czþowieka. Manewr ten nazywamy podejĻciem do czþowieka
przez zwrot przez sztag (nazwa semka sztagowa jest nieaktualna i nie do
koıca poprawna, moŇe byę nieakceptowana prze komisjħ egzaminacyjnĢ).
- z pþwiatru:
Odpþywamy od czþowieka kursem pþwiatr, po czym podchodzimy do czþowieka
metodĢ przez zwrot przez rufħ lub metodĢ przez zwrot przez sztag.
JeŇeli po obraniu kursu na czþowieka nie pþyniemy bajdewindem naleŇy
odpaĻę, popþynĢę kawaþek kursem peþniejszym i wyostrzyę do bajdewindu
w momencie, kiedy kurs ten bħdzie siħ pokrywaþ z kursem na czþowieka. Nie
korygujemy kursu tuŇ przy czþowieku (ámyszkujĢcyÑ dzib jachtu moŇe wywoþaę
panikħ i osoby znajdujĢcej siħ w wodzie). W odlegþoĻci 1 Î 1,5 dþugoĻci þodzi od
czþowieka sternik podaje komendħ áŇagle luzÑ, ktrĢ osoba obsþugujĢca szot foka
powinna rozumieę jak komendħ álewy/prawy foka szot luzÑ (taka komenda moŇe byę
teŇ podana w tej sytuacji przez sternika). Sternik nie moŇe zapomnieę o wyluzowaniu
do þopotu rwnieŇ grota! PrħdkoĻę z jakĢ naleŇy podchodzię do czþowieka to ok. 1
wħzeþ czyli ok. 0,5 m/s. Podchodzimy do czþowieka w bajdewindzie! W koıcowej fazie
manewru oko moŇe przejĢę komendħ na ster mwiĢc sternikowi áprawiej/lewiejÑ.
Czþowieka naleŇy podebraę po stronie zawietrznej (þdki balastowe, balastowo Î
mieczowe, ciħŇkie þdki mieczowe oraz þdki mieczowe o wysokiej burcie m.in.
Conrady z przystani w Znamirowicach) lub po nawietrznej (þdki mieczowe lekkie lub
o niskiej burcie, czyli gþwnie Omega). Oko lub inna wyznaczona do tego osoba/osoby
podejmujĢ czþowieka na pokþad, po czym meldujĢ áczþowiek na pokþadzieÑ. Sternik
podaje wwczas komendħ áudzielię czþowiekowi pierwszej pomocyÑ a nastħpnie
álewy/prawy foka szot wybierajÑ i wybiera szoty grota podejmujĢc dalszĢ Ňeglugħ. Ta
przedostatnia komenda czħsto mylona jest z komendĢ do rzucenia koþa i brzmi
áudzielię czþowiekowi Ļrodkw ratunkowychÑ. ņeby oduczyę siħ (i innych) podawania
takich komend wystarczy wziĢę koþo ratunkowe i walnĢę nim kilka razy fantoma po
usþyszeniu takiej komendy (sprawdzone w praktyce Î dziaþa). Podczas manewru jacht
nie moŇe siħ caþkowicie zatrzymaę.
Warto wiedzieę o istnieniu tzw. metod pþwiatrowej (niewaŇne w jakim kursie
wypadþ ci czþowiek od razu zmieniasz kurs na pþwiatr a potem decydujesz jaki zwrot
wykonasz, Ňeby do niego wrcię) oraz Ňe wybr metody podejĻcia do czþowieka nie
zaleŇy od kursu w jakim wypadþ ale od kursu jakim od niego odpþywamy np. jeŇeli
wypadnie w bajdewindzie a my od razu odpadniemy do baksztagu i tym wþaĻnie
kursem bħdziemy od niego odpþywaę to ostrzymy, robimy sztag i pþyniemy na
czþowieka.
KaŇde podejĻcie do czþowieka jest poprawne jeĻli speþnia nastħpujĢce warunki:
- jest skuteczne
- jest bezpieczne
W trakcie egzaminu naleŇy podejĻę do czþowieka wykonujĢc co najwyŇej jeden zwrot!
104718406.001.png
 
NaleŇy pamiħtaę, Ňe zwrot przez rufħ zawsze áwychodziÑ i podejĻcie do czþowieka
z wykorzystaniem tego zwrotu jest pewniejsze. PodchodzĢce z wykorzystaniem zwrotu
przez sztag ryzykujemy, Ňe zwrot ánie wyjdzieÑ i nie uda nam siħ szybko i sprawnie
dopþynĢę do czþowieka.
PODEJĺCIE DO BOJI
- na silniku:
1)
Podchodzimy dziobem do boji, zatrzymujemy siħ tak, aby boja znalazþa siħ
przed dziobem na odlegþoĻę skutecznego zasiħgu bosaka lub do wysokoĻci
want, obkþadamy cumħ na boji Î ácuma dziobowa na bojħÑ, po czym lekko
wycofujemy tak, Ňeby boja nie obijaþa siħ o dzib. Sternik musi pamiħtaę
o wyznaczeniu osb do przygotowania cumy (komenda dla tej osoby to
áprzygotowaę cumħ dziobowĢ do obþoŇenia na bojiÑ) i do bosaka oraz oka.
Osoby te znajdujĢ siħ w trakcie manewru na dziobie i starajĢ siħ w miarħ
moŇliwoĻci nie zasþaniaę sternikowi. Oko melduje odlegþoĻę do boji
w metrach i pokazuje na palcach jednej rħki odlegþoĻci od 5m. Oko moŇe
zajmowaę siħ rwnieŇ cumĢ.
2)
Boja ma siħ znaleŅę na odlegþoĻci skutecznego zasiħgu bosaka na wysokoĻci
kokpitu, przygotowujemy cumħ rufowĢ.
Do boji podchodzimy na silniku o ile jest to moŇliwe pod wiatr. Manewry
wykonujemy na maþych obrotach silnika.
- na Ňaglach:
Przygotowanie jw.
Z bajdewindu:
Boja 2 dþugoĻci þodzi na wysokoĻci want -> áŇagle luzÑ i krħcimy na bojħ.
Z pþwiatru:
Boja 1,5 dþugoĻci þodzi na trawersie -> áŇagle luzÑ i krħcimy na bojħ.
Z baksztagu:
Boja 1 dþugoĻę þodzi na wysokoĻci rufy -> áŇagle luzÑ i krħcimy na bojħ.
A potem jw.
(punkt w ktrym naleŇy rozpoczĢę cyrkulacjħ moŇe siħ rŇnię od podanego
w zaleŇnoĻci od jachtu czy siþy wiatru)
Cyrkulacja ma byę szybka Î wychylamy ster na burt i robimy ciasne kþko.
Zatrzymujemy cyrkulacjħ, gdy mamy bojħ przed dziobem. Podchodzimy do boji
w linii wiatru. NaleŇy zrzucię/zrolowaę foka, jeĻli bħdzie nam przeszkadzaþ przy
podejĻciu (za maþo miejsca na dziobie) lub przy wiħkszym wietrze, kiedy þopoczĢcy
fok moŇe stanowię zagroŇenie dla zaþogi przebywajĢcej na dziobie.
ODEJĺCIE OD BOJI
- na silniku:
Przygotowujemy cumħ nabiegowo. Przy odejĻciu naleŇy zwrcię uwagħ na to
Ňeby boja nie obijaþa siħ o burty oraz Ňeby wybierano szybko cumy na pokþad po
ich oddaniu (nie dopuĻcię do wkrħcenia siħ cumy w Ļrubħ). JeŇeli bojħ mamy
przed dziobem to odchodzimy na biegu wstecznym luzujĢc a potem oddajĢc
cumħ. JeŇeli boja znajduje siħ na wysokoĻci kokpitu moŇemy odejĻę na biegu
na przd.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin