Zon J., Starostoicka doktryna pneumy a koncepcja bioplazmy.pdf
(
325 KB
)
Pobierz
Opublikowano w:
Roczniki Filozoficzne
42, z. 3 (Fil. Przyr.) 35-64, 1994
Józef Zon
Lublin
STAROSTOICKA DOKTRYNA
PNEUMY
A KONCEPCJA BIOPLAZMY
I. WŁASNO
CI
PNEUMY
I PLAZMY FIZYCZNEJ
W
WIECIE „NIEO
YWIONYM"
1. UWAGI WPROWADZAJ
CE................................................................................................................................. 1
2. PNEUMA W
WIECIE „NIEO
YWIONYM”....................................................................................................... 3
2.1. P
ODSTAWOWE WŁASNO
CI I ROZPOWSZECHNIENIE
................................................................................................ 3
2.2. P
IERWOTNO
........................................................................................................................................................ 6
3. PLAZMA..................................................................................................................................................................... 7
3.1. P
ODSTAWOWE WŁASNO
CI I ROZPOWSZECHNIENIE
................................................................................................ 7
3.2. P
IERWOTNO
........................................................................................................................................................ 9
4. PODOBIE
STWA I RÓ
NICE ............................................................................................................................. 11
4.1. S
UBTELNO
........................................................................................................................................................ 11
4.2. W
SPÓŁISTNIENIE PNEUMY
/
PLAZMY Z MATERI
I RÓ
NYMI JEJ STANAMI
.............................................................. 13
4.3. D
ETERMINOWANIE WŁA
CIWO
CI
........................................................................................................................ 13
4.4. D
YNAMIKA
........................................................................................................................................................... 14
4.5. R
OZPOWSZECHNIENIE I ROLA WE
W
SZECH
WIECIE
.............................................................................................. 14
4.6. P
IERWOTNO
...................................................................................................................................................... 15
5. UWAGI KO
COWE ............................................................................................................................................... 16
BIBLIOGRAFIA .......................................................................................................................................................... 19
SUMMARY................................................................................................................................................................... 21
1. Uwagi wprowadzaj
ce
We współczesnej filozofii powi
zanej z naukami przyrodniczymi narastaj
cym zainteresowa-
niem ciesz
si
ró
ne nurty uj
holistycznych, gdzie Ziemi
, a nawet cały Kosmos, traktuje si
jako cało
lub składniki jednolitego strumienia rozwojowego (Teilhard de Chardin 1984a,b;
Bohm 1980; Margineau 1984; Sheldrake 1981; Barrow, Tippler 1986; Lovelock 1988). Taki spo-
sób podej
cia nie jest nowo
ci
. Mo
na bowiem wskaza
na niektóre staro
ytne doktryny filozo-
ficzne, których centralny motyw stanowi nauka o Kosmosie jako jedynej substancji przenikanej
przez ten sam jednorodny czynnik organizuj
cy wszystkie byty i tworz
cy z nich jedn
organiczn
cało
. Mówi si
tam o subtelnej materii, energii czy te
informacji (słowie) przenikaj
cych
Wszech
wiat, stanowi
cych program i najistotniejszy czynnik sprawczy jego rozwoju jako cało
ci
oraz stanowi
cej najistotniejszy element konstytutywny wszystkich bytów. Doktryny te s
wa
n
cz
ci
składow
trzech głównych staro
ytnych tradycji filozoficzno-przyrodniczych: indyjskiej,
chi
skiej i europejskiej. Praca niniejsza odnosi si
do tej ostatniej.
Bezpo
rednim motywem do podj
cia poszukiwa
akurat w tym kierunku stały si
dostrze
one
przez autora zbie
no
ci pomi
dzy wprost lub po
rednio formułowanymi uogólnieniami w obr
bie
rozwijanej i popularyzowanej przez W. Sedlaka „teorii" bioplazmy (np. Sedlak 1972; Sedlak
1976) a staro
ytnymi koncepcjami subtelnego składnika o
ywiaj
cego materi
. Prze
ledzenie tych
analogii stało si
na tyle interesuj
ce, i
autor uznał za celowe rozpatrzenie ich w odniesieniu do
trzech wspomnianych wy
ej nurtów docieka
. Jednak
e ze wzgl
du na gł
bokie powi
zanie
Twórcy „teorii" bioplazmy z kultur
chrze
cija
sk
, w której kształtowaniu si
- jak wiadomo -
stoicyzm odegrał rol
, analiz
odniesiono najpierw do starostoickiej doktryny
pneumy
. Drugim
powodem uczynienia przedmiotem rozwa
a
wła
nie doktryny
pneumy
je st fakt, i
stoicka fizyka
stanowi syntez
wcze
niej j u
prowadzonych w staro
ytnej Grecji docieka
na temat jednorodnego
czynnika organizuj
cego i zespalaj
cego wszelkie byty. Jest te
ta doktryna specyficznym uj
ciem
tego, co o roli Ognia i Logosu w przemianach Kosmosu mówił Heraklit, podsumowuj
c tym sa-
mym ci
g rozwojowy filozofii jo
skiej
1
. Porównanie wyst
powania i zaanga
owania
pneumy
w
wiecie
ywym z wyst
powaniem i rol
przypisywan
plazmie fizycznej i bioplazmie b
dzie wi
c
przedmiotem drugiej cz
ci głównego tematu niniejszego opracowania.
Ju
na wst
pnym etapie urzeczywistniania tego zamiaru okazało si
,
e nie b
dzie jednak
mo
liwe dokonanie tej pierwszej cz
ci zadania w ramach jednego artykułu. Postanowiono zatem
podzieli
go na dwa opracowania, za przedmiot pierwszego bior
c
pneum
i plazm
fizyczn
w
wiecie nieo
ywionym
2
. Wst
pnym bowiem warunkiem stwierdzenia podobie
stw i ró
nic jest
zestawienie danych o istotnych aspektach porównywanych doktryn.
3
W tym te
celu w dwu
pierwszych fragmentach niniejszej pracy zestawiono sposoby rozumienia poj
„
pneumy
" i „pla-
zmy". Po
wi
cono uwag
najpierw pogl
dom na temat ich własno
ci i rozpowszechnienia, pó
-
niej - na temat pierwotno
ci. Opracowanie zamyka zestawienie podobie
stw i ró
nic, ocena mery-
torycznej i poznawczej warto
ci dostrze
onych podobie
stw oraz ewentualnych funkcji heury-
stycznych.
Wybranie akurat plazmy jako analogonu starostoickiej
pneumy
w pierwszej chwili mo
e wy-
dawa
si
zaskakuj
ce. Przedsi
wzi
cie to mo
na uzna
za prób
pokazania pewnych odpowied-
nio
ci pomi
dzy intuicjami fizykalnymi staro
ytnych my
licieli tej szkoły a nauk
współczesn
.
Interesuj
ce dygresje na ten temat czynili ju
inni autorzy, wskazuj
c na gł
boki wgl
d tej szkoły
w odniesieniu do teorii pól fizycznych, propagacji fal w o
rodku, idei nierozró
nialno
ci cz
stek
fizyki kwantowej, ujmowania rzeczywisto
ci fizycznej w kategoriach pól fizycznych (Sambursky
1959, 7, 22, 29, 31, 32, 37, 48; Christensen 1962, 30n) czy wreszcie teorii oscyluj
cego Wszech
wia-
ta (Hunt 1976, x).
1
Nie mo
na te
zapomnie
o roli, jak
w stoickiej oryginalnej syntezie wcze
niejszych nurtów odegrała filozofia Arysto-
telesa, szczególnie nauka o zasadzie biernej i zasadzie czynnej, wyst
puj
cych we wszelkich bytach. Stoicy w miejsce Ary-
stotelesowej niematerialnej zasady czynnej postawili form
cielesn
(a wi
c zdoln
do oddziaływania).
2
Wyra
enie to nie jest adekwatne w odniesieniu do
pneumy
, która jest uto
samiana przez stoików z czynnikiem
ycia obec-
nym w ka
dym bycie.
3
Teori
bioplazmy mo
na by nazwa
doktryn
, o ile by j
powi
za
z kontekstem pogl
dów filozoficznych analogicz-
nych do doktryny
pneumy
.
2.
Pneuma
w
wiecie „nieo
ywionym”
4
2.1. Podstawowe własno
ci i rozpowszechnienie
W przedstoickiej filozofii i literaturze ducha o
ywiaj
cego ciała uto
samiano z
pneum
- cie-
płym powietrzem wydechu (tchnieniem). W miar
upływu czasu i rozwoju wiedzy filozoficznej poj
-
cie to w filozofii odgrywało coraz wi
ksz
rol
, uzyskuj
c w filozofii starej szkoły stoickiej rang
jednej z dwu zasad rzeczywisto
ci.
Przekazy nauki stoickiej pozwalaj
na wyró
nienie przynajmniej trzech znacze
wyrazu
pneuma
, których jednak nie mo
na traktowa
rozł
cznie: pierwsze akcentuje charakter i pocho-
dzenie tej zasady bytów, drugie - przedstawia jej własno
ci dynamiczne, trzecie z kolei - jej naj-
gł
bsz
natur
.
Zgodnie z pierwszym znaczeniem
pneum
stanowi doskonała mieszanina
5
ognia i powie-
trza
6
przy czym składniki te w poszczególnych typach
pneumy
mog
wyst
powa
w rozmaitych
proporcjach wzgl
dem siebie. Ogie
za
konstytuuj
cy
pneum
nie jest ogniem zwykłym, który
niszczy i unicestwia, lecz subtelnym
7
ogniem boskim, ogniem twórczym
8
(Verbeke 1942, 447;
Lapidge 1978, 164, 167). Powietrze, ich zdaniem, wnosi w
pneum
spr
ysto
, za
ogie
twórczy
- zdolno
do aktywizowania i odczuwania.
9
Zarówno powietrze, jak i ogie
cechuj
si
wielk
zdolno
ci
do przenikania. Chryzyp s
dzi, i
im wy
sza zawarto
ognia, w stosunku do powietrza
w danej
pneumie
, tym bardziej jest ona aktywna.
10
Ogie
ten nosi w sobie
spermatikoi logoi
- za-
wi
zki (dynamiczne wzorce) wszystkich maj
cych zaistnie
rzeczy.
11
Zgodnie z drugim rozumieniem,
pneuma
- jakkolwiek nierozdzielnie powi
zana z materi
-
jest w istocie aktywn
zasad
12
(Hunt 1976, 39), czynnikiem energetycznym
13
(Sambursky 1959,
36n), rozumnym
14
i opatrzno
ciowym
15
przenikaj
cym przestrze
wiata
16
i wi
cym w cało
poszczególne byty.
17
Trzecie z rozpowszechnionych znacze
18
wyrazu
pneuma
, odnoszone do najczystszej po-
staci ognia twórczego, sprowadza si
do uto
samienia jej z Bogiem,
19
a szczególnie z Dusz
wia-
ta
20
(Lapidge 1978, 170).
Pneuma
jest tutaj najsubtelniejszym,
21
najbardziej rozrzedzonym
4
Jak ju
wcze
niej zauwa
ono, w przypadku stoików nie mo
na mówi
o bytach nieo
ywionych, gdy
wszystko, co
istnieje, niezale
nie od stopnia uorganizowania i aktywno
ci, jest przenikane przez te sam
dla całego Kosmosu sił
o
ywiaj
c
(Scott J991, 40)
5
SVF II, 310. Jest to odniesienie do zbioru cytatów referuj
cych pogl
dy stoików: Arnim H. von,
Stoicorum veterum
fragmenta
, vol. I-IV, Teubner, Stuttgart 1968 ( odt
d cytowany jako SVF z podaniem tomu i numeru cytatu).
6
SVF II, 442, 444, 471, 787, 841, 879; SVF III, s. 267-10; Alex. Aphrod.,
De Mixtione
p. 225,8 (tekst w tłumaczeniu i
opracowaniu R. B. Todda, 1976).
7
SVF I, 157, SVF II, 473, 579, 688.
8
SVF I, 120; SVF II, 774; Cicero Marcus Tulius,
O naturze bogów
, [w:] ten
e,
Pisma filozoficzne
, T. 1, Warszawa
1960, II, 57-58.
9
SVF I, 504.
10
SVF II, 750
11
SVF I, 98, 107; SVF II, 1027.
12
SVF I, 85, 102; SVF II, 300, 411, 413, 418, 449, 432, 483.
13
vSVF II, 1047.
14
Stobaios, I, 538, w 213,15; [Doxogr. 467].
15
SVF I, 153.
16
SVF I, 155, 161, 162; SVF II, 441, 473, 555, 1027.
17
SVF I, 85, 102; SVF II, 411, 413, 418, 421, 432, 483.
18
Dał mu pocz
tek Kleantes.
19
SVF I, 154, 157; SVF II, 644.
20
SVF I, 530, 534.
ogniem
22
kształtuj
cym byty
23
oraz wnosz
cym w nie zdolno
do odczuwania i bosk
rozum-
no
.
24
Ta boska siła twórcza, a zarazem rozum i opatrzno
, przenika
25
cały Kosmos, ale w ró
-
nych miejscach w ró
nym stopniu
26
i przenika ro
liny, wreszcie powietrze i ziemi
.
27
Najczystsz
posta
ognia nazywa si
te
eterem,
28
który jest uwa
any za składnik najszla-
chetniejszy,
wietlisty i w najwy
szym stopniu napr
ony. Z niego, na co ju
zwrócono uwag
,
utworzona jest - tworz
ca zewn
trzn
29
powłok
Kosmosu
30
(Colish 1985 I, 26) - czynnik steruj
-
cy Kosmosem - Dusza
wiata.
31
Bior
c z kolei za punkt wyj
cia eter i jego przeciwie
stwo - mate-
ri
(składnik bierny) -
pneum
mo
na okre
li
jako czynnik cechuj
cy si
w ró
nych bytach zró
-
nicowanymi stanami napi
cia i stanowi
cy zasad
ich indywidualno
ci (Duszy
ska 1948, 1, 3, 7,
10).
Jak ju
zauwa
ono, istotn
cech
pneumy
stanowi ci
gło
i spr
ysto
, dzi
ki którym
urzeczywistnia si
pole siłowe,
tonos
, przenikaj
ce wszystkie rzeczy
32
spajaj
ce je
33
i nadaj
cy im
wła
ciwo
ci oraz spajaj
ce Kosmos.
34
Pneuma
bezustannie wykonuje ruchy wibracyjne,
35
które s
jej ruchami naturalnymi i
wiecznymi.
36
Ich ustanie w okre
lonym ciele jest równoznaczne z utrat
spoisto
ci, a wi
c z jego
rozpadem (Lapidge 1978, 174). W ich trakcie nie zachodzi przemieszczanie si
pneumy
- zmienia
si
jedynie jej stan napr
enia.
37
O drganiach tego rodzaju mówi si
czasami jako o ruchu "ku-
sobie" i "od-siebie"
38
dokonuj
cym si
jednocze
nie w przeciwnych kierunkach
39
tam i z powro-
tem
40
od
rodka ciała ku jego granicom, znów do
rodka i tak bez ko
ca lub wr
cz o ruchu zag
sz-
czaj
co-rozrzedzaj
cym. Ruch pierwszego z wymienionych typów wi
załby si
z rozrzedzaniem,
natomiast ruch ku wn
trzu - z kondensacj
. Ruchy
pneumy
„ku stronie zewn
trznej" determinuj
rozmiary ciała i inne jego własno
ci,
41
za
ruchy "ku wn
trzu" s
odpowiedzialne za spoisto
cia-
ła i jego indywidualno
.
42
Dzi
ki temu,
e jest ona zasad
sił i aktywno
ci, jest te
przyczyn
wszystkich własno
ci bytów.
Pneuma
nadaje wła
ciwo
ci zarówno ciałom "nieo
ywionym", jak i o
ywionym,
43
zarów-
no poszczególnym bytom, jak i Kosmosowi jako cało
ci. W tym pierwszym przypadku, jej stru-
mienie
44
i jej ró
ne poziomy napr
enia
45
nadaj
ciałom
hexis
- kwalifikacje najprostsze, statycz-
21
SVF II, 644.
22
SVF II, 527, 579.
23
SVF II, 310.
24
SVF II, 300.
25
SVF II, 416, 1033, 1027; Alex. Aphrod.,
De Mixtione
p. 218, 2-6; 224,31; 225, 3.
26
SVF II, 634
27
Diogenes Laertios,
ywoty i pogl
dy słynnych filozofów
, PWN, Warszawa 1968: VII, 139.
28
SVF I, 134; SVF II, 527, 580.
29
Chryzyp wyst
powanie eteru ograniczał wył
cznie do niebios.
30
SVF I, 115, 154; SVF II 527, 581, 597.
31
SVF I, 484, 499, 521
32
SVF II, 441, 473, 1027.
33
SVF II, 447.
34
SVF I, 99, 407, 439, 563, SVF II, 442, 444, 447-450, 453, 863.
35
SVF II, 447, 451, 452, 471.
36
SVF II, 442, 446.
37
SVF II, 448.
38
SVF II, 442, 471.
39
Alex. Aphrod.,
De Mixtione
p. 224, 23.
40
SVF I, 87.
41
SVF II, 451, 452.
42
SVF II, 51, 452.
43
SVF II, 714-716; Alex. Aphrod.,
De mixtione
, 217,33-218,2.
44
SVF II, 449.
ne, o charakterze trwałym (Lapidge 1978, 171): mówi
c j
zykiem współczesnym - podstawowe
cechy fizyczne.
Hexis
to nic innego jak
pneuma
spajaj
ca ciało "nieo
ywione".
46
Spełnia ona wi
c rol
najwy
szej zasady organizuj
cej takie ciało, zasady niesprowadzal-
nej do prostego zsumowania własno
ci jego składników (Duszy
ska 1948, 55; Sambursky 1959,
9).
Poszczególne byty z kolei, podobnie jak cały Kosmos, s
zło
eniem bezkształtnej i bez-
wiednej materii oraz organizuj
cej je aktywnej zasady -
pneumy
,
47
w której przede wszystkim pro-
porcja pomi
dzy zawarto
ci
ognia i powietrza decyduje o ustrukturyzowaniu ciał (Hunt 1976,
40). Wszystko, co istnieje, zawiera w sobie te dwie zasady, przy czym najwi
ksza czysto
pneu-
my
i jej nat
enie cechuje tworzon
przez eter Dusz
wiata -
Hegemonikon
Kosmosu
48
(Lapidge
1978, 171).
Pod wzgl
dem poziomów ustrukturyzowania, ciała mo
na podzieli
na dwie kategorie. Do
pierwszej nale
, nierozkładalne na prostsze, ciała pierwiastkowe, zło
one jedynie z dwu składni-
ków - materii i
pneumy
, za
do drugiej - ciała politoniczne (jednostkowo- wielokrotne) (Duszy
ska
1948, 11). Podczas gdy wła
ciwo
ci ciał pierwiastkowych s
jedynie rezultatem proporcji, jakie
zachodz
pomi
dzy materi
i
pneum
, własno
ci drugich zale
tak
e od skomplikowanych kom-
binacji ró
nej liczby ciał pierwiastkowych s
jedynie rezultatem proporcji, jakie zachodz
pomi
-
dzy materi
a
pneum
, własno
ci drugich zale
tak
e od skomplikowanych kombinacji ró
nej
liczby ciał pierwiastkowych wchodz
cych z sob
w uporz
dkowane interakcje dokonuj
ce si
zgodnie z jedn
zasad
determinuj
c
oraz ruchów do
rodkowo-od
rodkowych
pneumy
. Ka
de
ciało zło
one charakteryzuje si
przy tym niepowtarzalnym, typowym dla niego
tonosem
,
49
przy
czym im jest on wy
szy, tym wi
ksza jest zło
ono
i doskonało
danego ciała (Duszy
ska 1948,
46).
Jak ju
wcze
niej wspomniano, w obecnie istniej
cym Kosmosie
pneuma
wyst
puje po-
wszechnie
50
(jakkolwiek jest zró
nicowana co do proporcji pomi
dzy tworz
cymi j
ogniem i po-
wietrzem, jak te
co do poziomów napr
enia
51
w głównych kategoriach bytów: ciał "nieo
ywio-
nych", ro
lin,
52
zwierz
t, ludzi i Duszy
wiata (Verbeke 1942, 497)). Wypełnia ona sob
zupełnie
przestrze
kulistego
53
Kosmosu, otoczonego bezkresn
pustk
.
54
Jednoczy
55
i organizuje nie tylko
poszczególne byty,
56
lecz tak
e Kosmos w jedn
samouzgodnion
(b
d
c
w sympatii z sob
),
57
wszechogarniaj
c
,
58
o
ywion
59
i rozumn
60
cało
.
61
Pneuma
przenikaj
c wszystko, spaja byty
w skoordynowan
wewn
trznie cało
, dokładnie tak jak dusza przenika i organizuje ciało czło-
wieka
62
(Lapidge 1978 169, 175). Dzi
ki takiemu powszechnemu wzajemnemu "posprz
ganiu"
45
SVF II, 449.
46
SVF II, 368.
47
SVF I, 85, 102 ; SVF II, 411, 418, 421, 432, 449, 483.
48
SVF II, 644.
49
SVF II, 447.
50
SVF I, 161, 162; SVF II, 1027, 1051.
51
SVF II 443, 634.
52
SVF II 715.
53
SVF II, 543.
54
SVF II, 543.
55
SVF II, 549.
56
SVF II, 473, 555.
57
SVF II, 448, 473.
58
Zdecydowanym głosicielem tej tezy był trzeci scholarcha starej szkoły stoickiej - Chryzyp.
59
SVF I, 110, 112-114; SVF II, 1013; Diogenes Laertios,
ywoty i pogl
dy
, VII, 139.
60
SVF I, 110-114; Cicero,
O naturze bogów
, II 30; Diogenes Laertios,
ywoty i pogl
dy
, VII, 139.
61
SVF I, 99, 220, 518, 563; SVF II, 444, 449, 473.
62
SVF I, 134-141, 143, 216-220, 518, 519, 520, 525, 526; SVF II 773-89; 823-49; III 544.
Plik z chomika:
Polemon
Inne pliki z tego folderu:
Kurek J., Paideia rzymska.pdf
(9937 KB)
Mienik D., Muzoniusz Rufus, Czy wszystkie urodzone dzieci mają być wychowywane. Diatryba XV A-B.pdf
(496 KB)
Duszyńska B., Zasady somatologii stoickiej.pdf
(6711 KB)
Stoic Theory of Oikeiosis.pdf
(14191 KB)
Polenc M., Stoja. Istorija duhovnogo dviženija.pdf
(18684 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akademia
DPhA
Filozofia (różne)
Kynicy
Perypat
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin