PLAN PRACY - LISTOPAD 3L..doc

(56 KB) Pobierz
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

 

 

 

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC LISTOPAD 2001 DLA DZIECI

 

3 –4 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      A W OGRODZIE JEŻYK ŚPI ...  – od 05.11. – do 16.11 2001 r.

 

2.      W SPIŻARNI MAMY ... – od 19.11. – do 30.11. 2001 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA

 

 

 

 

A W OGRODZIE JEŻYK ŚPI...

 

CEL GŁÓWNY: Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie dzieci ze sposobem przygotowania się  zwierząt do zimy na przykładzie jeża.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 5,12 s. 18; poziom II p. 3,11, s. 19

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.4 s.22; poziom II p 4 s.23

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom II p. 3 s.31; poziom III p. 1a s.32

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom I p. 3a, b, d; poziom II p.3 d s.35 

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p. 3 s. 37 –38; poziom II p. 3 s. 38

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2.  Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom I p.3, 7a s.54; poziom II p. 1d, 3, s.54 -55 poziom III p 1c s.55

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 2,5,7,8s.75-76; poziom II p. 2,4, 7 s. 76

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p. 3,4, s.79; poziom II p.1,3 s.80

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p. 1, 2, 4 s. 83; poziom II p. 1,2, 8 s. 83

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p1,.2, 3 s.86; poziom II p.2, 3 s. 86

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom I p 2, 6 s.89; poziom II p.1,2 4 s.89

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

      1.   Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p. 4 s.128; poziom II p. 7, s.129

3.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p. 2,3,7 s. 135; poziom II p. 4,9 s. 135

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p. 5, 6 s. 139 poziom II p. 6 s.139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p. 4,5 s. 140

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p. 4,5,6,8,10 s.142; poziom II p. 3,4,9 s. 142

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p. 1 s. 147; poziom II p. 1 s. 147

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Jeż kolczasty przyjaciel” – rozmowa z użyciem ilustracji - dzieci powinny: zapoznać się z wyglądem jeża, jego przyzwyczajeniami, rozumieć konieczność gromadzenia zapasów  do przetrwania zimy;

              „Jak się krasnal z jeżami w cenzurowane bawił” – teatrzyk kukiełkowy w oparciu o opowiadanie M. Kownackiej dzieci powinny: zapoznać się ze sposobem przygotowania się jeża do zimy, utrwalić jego wygląd, wzbogacić słownik o nowe wyrazy m.in. lokatorzy, spiczasty;

              „Jeż” – lepienie z masy solnej - dzieci powinny: zapoznać się z nową techniką, rozwijać wyobraźnię odtwórczą (3 l.)

              * „Jeż”- łączenie kilku elementów w całość z tworzywa przyrodniczego (ziemniak, wykałaczki)-

dzieci powinny: zachować bezpieczeństwo podczas wykonywania pracy, rozwijać sprawność manualną (4 l.);

              „Jeż” – rysowanie kredkami świecowymi - dzieci powinny: dokładnie wypełnić kontur jeża, kształcić płynność ruchów  (3 l.)

              * „Jeż” – wydzieranie z szarych gazet - dzieci powinny: kształcić precyzję palców, wydzierać małe elementy i wyklejać nimi kontur jeża, sprzątnąć po zakończonej pracy (4 l.);

              „Kolczasty jeż” – słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę - dzieci powinny: kształcić pamięć muzyczną, rozwijać wrażliwość muzyczną;

              „A to właśnie jeż” – zabawa rytmiczna z piosenką - dzieci powinny: kształcić poczucie rytmu, zwrócić uwagę na wolne tempo zwrotki i szybkie refrenu.

              „Jedzie pociąg ...” – zabawa dydaktyczna – skupienie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów, dostrzeganie tego co się powtarza i kontynuowanie rytmu poprzez dokładanie przedmiotów  (3 l.) skupienie uwagi na szeregach i wychwytywanie powtarzających się układów rytmicznych (4 l.)

              „Dzięcioł stuka” – zabawa rytmiczna – wysłuchiwanie rytmów i kontynuowanie ich: klaskanie, tupanie, stukanie (3 l.);  ćwiczenia ruchowe zorganizowane tak, aby dzieci zauważyły rytm i mogły go kontynuować (4l.)

 

 

I i III  CZĘŚĆ DNIA

 

„Chory jeż” – słuchanie opowiadania I. Salach – rozumienie, że jeże muszą żyć na wolności.

„Spotkał się zając z jeżem” M. Kownacka – inscenizacja – zachęcenie  do rozmowy po obejrzeniu inscenizacji

„Jeż”  H. Zdzitowieckiej – próby recytacji wiersza – rozwijanie pamięci

„Zabawy zwierząt” – ćw. artykulacyjne – prawidłowe wymawianie zwrotów: hop – hop, skic – skic, itp.

Prace społeczno – użyteczne w Kąciku Przyrody – zbieranie, suszenie, przechowywanie nasion owoców na pokarm dla ptaków.

„Jesienny spacer z jeżem” – zab. dydaktyczna – utrwalenie umiejętności posługiwania się określeniami kierunku: w przód, w tył, kształcenie uwagi dowolnej

„Gdzie śpi jeż ?”- zab. dydaktyczna  - utrwalenie umiejętności posługiwania się przyimkami: na, pod, za, obok

„Jesienny wietrzyk” - ćwiczenie oddechowe polegające na wprawianiu w ruch lekkich przedmiotów, rozwijanie głębokości wydechu.

„Deszcz” – ćw. słuchowe – rozpoznawanie odgłosów deszczu, deszczyku, ulewy itp.

„Jeż zapada w sen zimowy” – zabawa relaksacyjna – wyciszenie emocji, rozwijanie wrażliwości muzycznej.

„Powiedz o którym obrazku mówię” – zab. dyd. – słuchanie opowiadania o jednym z pośród trzech obrazków i odgadywanie o którym obrazku jest to opowiadanie.

„Mądra głowa” – rozwiązywanie zagadek o zwierzętach – rozwijanie procesów myslowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W SPIŻARNI MAMY...

 

CEL GŁÓWNY: Umożliwienie dziecku zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształtowanie umiejętności w zakresie korzystania z darów jesieni, kształcenie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych – wzbogacanie słownika oraz doskonalenie mowy komunikatywnej.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 6,7 s. 18; poziom II p. 3,6 s. 19

3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p. 4,6 s.22; poziom II p. 4,6,7 s.23

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p. 1,2 s.31; poziom II p. 1,3 s.31

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom I p3a,b s.34  poziom II p.3a,c  s.35 

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p. 2a,d, 3 s. 37 –38; poziom II p. 2c,d, 3b,c s. 38

III. EDUKACJA RUCHOWA

3.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

4.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2.  Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni – poziom II p. 8 s.54 -55

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 3,4,5 s.75-76; poziom II p. 2,4,5  s. 76

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p. 3, s.79; poziom II p.1, 3, 4 s.80

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p. 1, 2, 4 s. 83; poziom II p. 1,2, 8 s. 83

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p.2, 3 s.86; poziom II p.2, 3, 4 s. 86

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

      1.   Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p. 2, s.128; poziom II p. 6, 7 s.129

3.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p. 2,3,6,9 s. 135; poziom II p. 3,6,9 s. 135

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p. 5,6 s. 139 poziom II p2,6 s.138-139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.3, 4 s. 140

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p. 4,5,8 s.142; poziom II p. 3,4,8 s. 142

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p. 1 s. 147; poziom II p. 1 s. 147

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

             

              „W spiżarni mojej mamy” – rozmowa przy obrazku – dzieci powinny: podjąć próbę wypowiadania się nt. ilustracji, zapoznać się ze sposobami przygotowania przez ludzi zapasów na zimę.

              „W spiżarni” – recytacja wiersza M. Kownackiej - dzieci powinny: wzbogacić słownik o wyrazy: spiżarnia, zapasy, dżemy, kompoty itp., podjąć próbę recytacji wiersza (4 l.) lub fragmentów (3 l.)

              „Szedł listopad” – słuchanie piosenki - dzieci powinny: określić liczbę zwrotek oraz dostrzec fragment powtarzający się, wyklaskać rytm,

              „Jesienne zabawy” – blok integralny - dzieci powinny: kształcenie słuchu i rozwijanie dyspozycji muzycznych tj. poczucie tempa i rytmu, rozwijać umiejętności manualne oraz sprawność wzrokową,

              „Kompoty i dżemy” –  układanie  pociętego obrazka (słoika) i naklejanie na kartkę -  dzieci powinny: ułożyć obrazek z części  2 elementy dz. 3 l., 3 elementy dz. 4 l.; prawidłowo rozprowadzić klej na danej płaszczyźnie.

              „Grzyby, orzechy ...” – lepienie z plasteliny - dzieci powinny: podjąć próbę przedstawienia  przedmiotów w powiązaniu z poznawaniem otoczenia, kształcić koordynację ruchu, sprawność manualną i wyobraźnię przestrzenną.

              „Siała baba mak” – zabawa rytmiczna – dostrzeganie rytmu w krótkich wyliczankach, wierszykach i opowiadaniach z powtarzającym się motywem (3, 4 l.);

              „Słuchamy bębenka” – zab. dyd. – próby przekładania dostrzeżonych regularności w prostych układach rytmicznych z jednej reprezentacji na drugą (4 l.);

              * „Portret jesieni” – zabawa rytmiczna w oparciu o wiersz D. Gellner - dostrzeganie rytmu w krótkich wyliczankach, wierszykach i opowiadaniach z powtarzającym się motywem (3 l.);

 

 

 

              I i III CZĘŚĆ DNIA

 

„Co to będzie” –opowiadanie H. Zdzitowieckiej – zachęcenie do wypowiedzi nt. opowiadania

„Kącik przyrody nieożywionej” – zabawy badawcze – rozumienie objaśnień n-la stosowanych w toku nabywania różnych umiejętności przez dzieci, czynny udział dzieci w wykonywanym doświadczeniu, poznawanie właściwości wody i soli we wzajemnej relacji ze sobą.

„ Jaki to instrument?” - zabawa słuchowa – rozpoznawanie dźwięku poznanych instrumentów

„Pada deszcz” – zabawa rytmiczna – śpiewanie (wyklaskiwanie, wystukiwanie) krótkich motywów rytmicznych

„Zabawa w spacer i deszcz” – ćw. artykulacyjne na zgłoskach: szszsz.

„Szedł listopad” – inscenizacja piosenki – zachęcenie do wspólnej zabawy dzieci nieśmiałe

„Katar misia” – słuchanie opowiadania I. Salach – rozumienie konieczności wycierania nosa

„Zapasy” słuchanie opowiadania I. Salach – zachęcenie do wypowiadania się nt. wysłuchanego opowiadania

„Rymowanka o deszczyku” – zabawa naśladowcza – rozwijanie poczucia rytmu.

„Wymyślanki” – zabawa twórcza – wymyślanie  nowych nazw dla znanych przedmiotów – rozwijanie twórczości...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin