NA MIESIĄC LISTOPAD 2001 DLA DZIECI
3 –4 LETNICH
TEMATYKA:
1. A W OGRODZIE JEŻYK ŚPI ... – od 05.11. – do 16.11 2001 r.
2. W SPIŻARNI MAMY ... – od 19.11. – do 30.11. 2001 r.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie dzieci ze sposobem przygotowania się zwierząt do zimy na przykładzie jeża.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 5,12 s. 18; poziom II p. 3,11, s. 19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.4 s.22; poziom II p 4 s.23
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom II p. 3 s.31; poziom III p. 1a s.32
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p. 3a, b, d; poziom II p.3 d s.35
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p. 3 s. 37 –38; poziom II p. 3 s. 38
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
2. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom I p.3, 7a s.54; poziom II p. 1d, 3, s.54 -55 poziom III p 1c s.55
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 2,5,7,8s.75-76; poziom II p. 2,4, 7 s. 76
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p. 3,4, s.79; poziom II p.1,3 s.80
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p. 1, 2, 4 s. 83; poziom II p. 1,2, 8 s. 83
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p1,.2, 3 s.86; poziom II p.2, 3 s. 86
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p 2, 6 s.89; poziom II p.1,2 4 s.89
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p. 4 s.128; poziom II p. 7, s.129
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p. 2,3,7 s. 135; poziom II p. 4,9 s. 135
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p. 5, 6 s. 139 poziom II p. 6 s.139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p. 4,5 s. 140
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p. 4,5,6,8,10 s.142; poziom II p. 3,4,9 s. 142
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p. 1 s. 147; poziom II p. 1 s. 147
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Jeż kolczasty przyjaciel” – rozmowa z użyciem ilustracji - dzieci powinny: zapoznać się z wyglądem jeża, jego przyzwyczajeniami, rozumieć konieczność gromadzenia zapasów do przetrwania zimy;
„Jak się krasnal z jeżami w cenzurowane bawił” – teatrzyk kukiełkowy w oparciu o opowiadanie M. Kownackiej dzieci powinny: zapoznać się ze sposobem przygotowania się jeża do zimy, utrwalić jego wygląd, wzbogacić słownik o nowe wyrazy m.in. lokatorzy, spiczasty;
„Jeż” – lepienie z masy solnej - dzieci powinny: zapoznać się z nową techniką, rozwijać wyobraźnię odtwórczą (3 l.)
* „Jeż”- łączenie kilku elementów w całość z tworzywa przyrodniczego (ziemniak, wykałaczki)-
dzieci powinny: zachować bezpieczeństwo podczas wykonywania pracy, rozwijać sprawność manualną (4 l.);
„Jeż” – rysowanie kredkami świecowymi - dzieci powinny: dokładnie wypełnić kontur jeża, kształcić płynność ruchów (3 l.)
* „Jeż” – wydzieranie z szarych gazet - dzieci powinny: kształcić precyzję palców, wydzierać małe elementy i wyklejać nimi kontur jeża, sprzątnąć po zakończonej pracy (4 l.);
„Kolczasty jeż” – słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę - dzieci powinny: kształcić pamięć muzyczną, rozwijać wrażliwość muzyczną;
„A to właśnie jeż” – zabawa rytmiczna z piosenką - dzieci powinny: kształcić poczucie rytmu, zwrócić uwagę na wolne tempo zwrotki i szybkie refrenu.
„Jedzie pociąg ...” – zabawa dydaktyczna – skupienie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów, dostrzeganie tego co się powtarza i kontynuowanie rytmu poprzez dokładanie przedmiotów (3 l.) skupienie uwagi na szeregach i wychwytywanie powtarzających się układów rytmicznych (4 l.)
„Dzięcioł stuka” – zabawa rytmiczna – wysłuchiwanie rytmów i kontynuowanie ich: klaskanie, tupanie, stukanie (3 l.); ćwiczenia ruchowe zorganizowane tak, aby dzieci zauważyły rytm i mogły go kontynuować (4l.)
I i III CZĘŚĆ DNIA
„Chory jeż” – słuchanie opowiadania I. Salach – rozumienie, że jeże muszą żyć na wolności.
„Spotkał się zając z jeżem” M. Kownacka – inscenizacja – zachęcenie do rozmowy po obejrzeniu inscenizacji
„Jeż” H. Zdzitowieckiej – próby recytacji wiersza – rozwijanie pamięci
„Zabawy zwierząt” – ćw. artykulacyjne – prawidłowe wymawianie zwrotów: hop – hop, skic – skic, itp.
Prace społeczno – użyteczne w Kąciku Przyrody – zbieranie, suszenie, przechowywanie nasion owoców na pokarm dla ptaków.
„Jesienny spacer z jeżem” – zab. dydaktyczna – utrwalenie umiejętności posługiwania się określeniami kierunku: w przód, w tył, kształcenie uwagi dowolnej
„Gdzie śpi jeż ?”- zab. dydaktyczna - utrwalenie umiejętności posługiwania się przyimkami: na, pod, za, obok
„Jesienny wietrzyk” - ćwiczenie oddechowe polegające na wprawianiu w ruch lekkich przedmiotów, rozwijanie głębokości wydechu.
„Deszcz” – ćw. słuchowe – rozpoznawanie odgłosów deszczu, deszczyku, ulewy itp.
„Jeż zapada w sen zimowy” – zabawa relaksacyjna – wyciszenie emocji, rozwijanie wrażliwości muzycznej.
„Powiedz o którym obrazku mówię” – zab. dyd. – słuchanie opowiadania o jednym z pośród trzech obrazków i odgadywanie o którym obrazku jest to opowiadanie.
„Mądra głowa” – rozwiązywanie zagadek o zwierzętach – rozwijanie procesów myslowych.
CEL GŁÓWNY: Umożliwienie dziecku zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształtowanie umiejętności w zakresie korzystania z darów jesieni, kształcenie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych – wzbogacanie słownika oraz doskonalenie mowy komunikatywnej.
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 6,7 s. 18; poziom II p. 3,6 s. 19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p. 4,6 s.22; poziom II p. 4,6,7 s.23
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p. 1,2 s.31; poziom II p. 1,3 s.31
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p3a,b s.34 poziom II p.3a,c s.35
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p. 2a,d, 3 s. 37 –38; poziom II p. 2c,d, 3b,c s. 38
3. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
4. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
2. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni – poziom II p. 8 s.54 -55
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 3,4,5 s.75-76; poziom II p. 2,4,5 s. 76
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p. 3, s.79; poziom II p.1, 3, 4 s.80
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p.2, 3 s.86; poziom II p.2, 3, 4 s. 86
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p. 2, s.128; poziom II p. 6, 7 s.129
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p. 2,3,6,9 s. 135; poziom II p. 3,6,9 s. 135
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p. 5,6 s. 139 poziom II p2,6 s.138-139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.3, 4 s. 140
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p. 4,5,8 s.142; poziom II p. 3,4,8 s. 142
„W spiżarni mojej mamy” – rozmowa przy obrazku – dzieci powinny: podjąć próbę wypowiadania się nt. ilustracji, zapoznać się ze sposobami przygotowania przez ludzi zapasów na zimę.
„W spiżarni” – recytacja wiersza M. Kownackiej - dzieci powinny: wzbogacić słownik o wyrazy: spiżarnia, zapasy, dżemy, kompoty itp., podjąć próbę recytacji wiersza (4 l.) lub fragmentów (3 l.)
„Szedł listopad” – słuchanie piosenki - dzieci powinny: określić liczbę zwrotek oraz dostrzec fragment powtarzający się, wyklaskać rytm,
„Jesienne zabawy” – blok integralny - dzieci powinny: kształcenie słuchu i rozwijanie dyspozycji muzycznych tj. poczucie tempa i rytmu, rozwijać umiejętności manualne oraz sprawność wzrokową,
„Kompoty i dżemy” – układanie pociętego obrazka (słoika) i naklejanie na kartkę - dzieci powinny: ułożyć obrazek z części 2 elementy dz. 3 l., 3 elementy dz. 4 l.; prawidłowo rozprowadzić klej na danej płaszczyźnie.
„Grzyby, orzechy ...” – lepienie z plasteliny - dzieci powinny: podjąć próbę przedstawienia przedmiotów w powiązaniu z poznawaniem otoczenia, kształcić koordynację ruchu, sprawność manualną i wyobraźnię przestrzenną.
„Siała baba mak” – zabawa rytmiczna – dostrzeganie rytmu w krótkich wyliczankach, wierszykach i opowiadaniach z powtarzającym się motywem (3, 4 l.);
„Słuchamy bębenka” – zab. dyd. – próby przekładania dostrzeżonych regularności w prostych układach rytmicznych z jednej reprezentacji na drugą (4 l.);
* „Portret jesieni” – zabawa rytmiczna w oparciu o wiersz D. Gellner - dostrzeganie rytmu w krótkich wyliczankach, wierszykach i opowiadaniach z powtarzającym się motywem (3 l.);
„Co to będzie” –opowiadanie H. Zdzitowieckiej – zachęcenie do wypowiedzi nt. opowiadania
„Kącik przyrody nieożywionej” – zabawy badawcze – rozumienie objaśnień n-la stosowanych w toku nabywania różnych umiejętności przez dzieci, czynny udział dzieci w wykonywanym doświadczeniu, poznawanie właściwości wody i soli we wzajemnej relacji ze sobą.
„ Jaki to instrument?” - zabawa słuchowa – rozpoznawanie dźwięku poznanych instrumentów
„Pada deszcz” – zabawa rytmiczna – śpiewanie (wyklaskiwanie, wystukiwanie) krótkich motywów rytmicznych
„Zabawa w spacer i deszcz” – ćw. artykulacyjne na zgłoskach: szszsz.
„Szedł listopad” – inscenizacja piosenki – zachęcenie do wspólnej zabawy dzieci nieśmiałe
„Katar misia” – słuchanie opowiadania I. Salach – rozumienie konieczności wycierania nosa
„Zapasy” słuchanie opowiadania I. Salach – zachęcenie do wypowiadania się nt. wysłuchanego opowiadania
„Rymowanka o deszczyku” – zabawa naśladowcza – rozwijanie poczucia rytmu.
„Wymyślanki” – zabawa twórcza – wymyślanie nowych nazw dla znanych przedmiotów – rozwijanie twórczości...
Rybuniagrazia