PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ 2011, GRUPA I „ SŁONECZKA”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ LATA PTASZEK PO ULICY…”
v wyrabianie pozytywnego stosunku do świata zwierząt,
v rozpoznawanie i nazywanie ptaków żyjących w naturalnym środowisku – wróbel, sikorka,
v gromadzenie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych poprzez łączenie kilku elementów w całość,
v zwrócenie uwagi dzieci na estetykę wykonywanych prac.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
„ O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”
Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu H. Łochockiej „ O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”. Zaznajomienie z sytuacją ptaków które nie przygotowują zapasów na zimę. Rozumienie konieczności pomagania im. Karta pracy – składania obrazka z 3 części: ptaszek.
„ Stołówka dla ptaków”
Zapoznanie dzieci z wyglądem sikorki i wróbelka na podstawie ilustracji i opowiadań nauczycielki. Ukazanie różnic i podobieństw ( wielkość, barwa). Rozbudzanie zainteresowań życiem ptaków w naturalnym środowisku, ukazanie trudności w poszukiwaniu przez ptaki pokarmu zimą. Zapoznanie z ulubionym pokarmem sikorki – słoninka.
Umuzykalnienie.
„ Ptaki w karmniku”
Słuchanie wiersza Stefanii Szuchowej „ W karmniku”. Utrwalenie liczebnika głównego – 3. poprawne przeliczanie do 3, zapoznanie z wyglądem graficznym cyfry 3. Wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu trzech takich samych przedmiotów, doskonalenie spostrzegawczości dzieci. Praca wg wzoru „ Karmnik”, naklejanie gotowych elementów.
„ Lata ptaszek po ulicy…”
Wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki. Sprawne poruszanie się ustawianie na zbiórki. Próby odzwierciedlenia ruchem opowiadania nauczycielki – opowieść ruchowa „ Idziemy na spacer”. Osłuchanie z piosenką „ Lata ptaszek”. Ćwiczenia oddechowe „ Piórko” – rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie na piórko, uważne słuchanie instrukcji. Praca plastyczna „ Ptaszek” – lepienie z masy ligninowej, wykorzystanie piórek.
„ Ptaki i dzieci”
Rozmowa z dziećmi n/t kolorów np. biały jak śnieg, czarny jak węgiel, żółty jak słońce, zielony jak trawa. Odszukiwanie w Sali zabawek w danym kolorze. Słuchanie wiersza W. Domaradzkiego „ Ptaki i dzieci”. Rysowanie białą kredą na czarnym papierze – zapoznanie z nową techniką. Eksperymentowanie materiałem umożliwiającym śmiałość ekspresji i rozmach. Ćwiczenia sprawności ręki poprzez lekki nacisk narzędzia na podłoże. Zachowanie czystości w miejscu pracy, próby tytułowania swoich prac. Ćwiczenia logopedyczne „ Ptaki”
Literatura:
· H. Kruk „ Z ludźmi i przyrodą”
· Zeszyt roboczy nauczycielki
· M. Kownacka „ Razem ze słonkiem – zima”
· C. Lewandowska „ Bogatki z jabłonowej dziupli”
Zabawy ruchowe:
· z elementem biegu „ Spłoszone ptaki”
· z elementem równowagi „ Na gałązce”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ KOCHAM BABCIĘ, KOCHAM DZIADKA – BYCIE Z NIMI TO JEST GRATKA!”
v kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny; okazywanie szacunku osobom starszym.
v Uczenie się czerpania radości z możliwości dawania – upominki dla Babci i Dziadka.
v Uczestniczenie w uroczystości z okazji Święta Dziadków.
v Wypowiadanie się n/t obrazków o odpowiednim stopniu trudności.
„ Moja Babcia”
Słuchanie wiersza D. Gellner „ Dla Babci”, rozmowa n/t wiersza kierowana pytaniami nauczyciela, nabywanie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
„ Spacer do Dziadków” ćwiczenia gimnastyczne , doskonalenie koordynacji ruchowej.
„ Serce dla Babci”
Wykonanie prezentu dla Babci, sprawne posługiwanie się klejem, estetyczne wykonanie pracy, czerpanie radości z przygotowywania niespodzianki dla babci.
„ Mój Dziadek”
Słuchanie wiersza D. Gellner „ Mój Dziadek”, swobodne wypowiedzi dzieci n/t Dziadka, czym się zajmuje, jak ma na imię, zachęcanie dzieci do krótkich wypowiedzi.
„ Moja Babcia, mój Dziadek” próby narysowania babci i dziadka, utrwalanie znajomości schematu ciała, wymienianie poszczególnych części ciała i pokazywanie ich.
„ Prezent dla Dziadka”
Wykonanie prezentu dla Dziadka – ramka na zdjęcia, rozpoznawanie figury geometrycznej – kwadrat. Samodzielne ozdabianie ramki, estetyczne wykonanie pracy.
„ Goście w przedszkolu”
Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka, wspólna zabawa z Dziadkami, koncert życzeń dla Dziadków wykonany wspólnie z rodzicami, wręczenie Dziadkom upominków.
v D. Gellner „ Dla babci”
v D. Gellner „ Mój Dziadek”
v Bracia Grimm „ Czerwony Kapturek”
v Zeszyt roboczy nauczycielki
v H. kruk „ Wybór literatury…”
v Zabawa mimiczna „ Wesołe i smutne buzie”
v Z elementem równowagi „ Przejście pobliskiej dróżce”
v Z elementem rzutu „ Rzut woreczkiem do kosza”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ ZIMOWE ZABAWY DZIECI”
v „ Otwieranie oczu i uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie zimą.” – obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym i w najbliższym otoczeniu.
v Korzystanie z uroków zimy poprzez różnorodne zabawy na śniegu – zjazdy na sankach, rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana, udeptywanie ścieżek w śniegu.
v Nabywanie umiejętności zgodnej i bezpiecznej zabawy na śniegu.
v Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w przypadku zmarznięcia.
„ Spotkanie z bałwankiem”
Historyjka obrazkowa – omawianie poszczególnych obrazków, tworzenie prostych, zrozumiałych zdań, próby ułożenia obrazków we właściwej kolejności.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
„ Rozmowa z bałwankiem”
Rybuniagrazia