PLAN STYCZEŃ.doc

(313 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ 2011, GRUPA I „ SŁONECZKA”

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: LATA PTASZEK PO ULICY…”

v      wyrabianie pozytywnego stosunku do świata zwierząt,

v      rozpoznawanie i nazywanie ptaków żyjących w naturalnym środowisku – wróbel, sikorka,

v      gromadzenie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych poprzez łączenie kilku elementów w całość,

v      zwrócenie uwagi dzieci na estetykę wykonywanych prac.

 

 

TEMAT DNIA

 

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

 

„ O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”

 

Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu H. Łochockiej „ O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”. Zaznajomienie z sytuacją ptaków które nie przygotowują zapasów na zimę. Rozumienie konieczności pomagania im. Karta pracy – składania obrazka z 3 części: ptaszek.

 

„ Stołówka dla ptaków”

 

Zapoznanie dzieci z wyglądem sikorki i wróbelka na podstawie ilustracji i opowiadań nauczycielki. Ukazanie różnic i podobieństw ( wielkość, barwa). Rozbudzanie zainteresowań życiem ptaków w naturalnym środowisku, ukazanie trudności w poszukiwaniu przez ptaki pokarmu zimą. Zapoznanie z ulubionym pokarmem sikorki – słoninka.

Umuzykalnienie.

 

„ Ptaki w karmniku”

 

Słuchanie wiersza Stefanii Szuchowej „ W karmniku”. Utrwalenie liczebnika głównego – 3. poprawne przeliczanie do 3, zapoznanie z wyglądem graficznym cyfry 3. Wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu trzech takich samych przedmiotów, doskonalenie spostrzegawczości dzieci. Praca wg wzoru „ Karmnik”, naklejanie gotowych elementów.

 

 

„ Lata ptaszek po ulicy…”

 

Wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki. Sprawne poruszanie się ustawianie na zbiórki. Próby odzwierciedlenia ruchem opowiadania nauczycielki – opowieść ruchowa „ Idziemy na spacer”. Osłuchanie z piosenką „ Lata ptaszek”. Ćwiczenia oddechowe „ Piórko” – rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie na piórko, uważne słuchanie instrukcji. Praca plastyczna „ Ptaszek” – lepienie z masy ligninowej, wykorzystanie piórek.

 

 

„ Ptaki i dzieci”

 

 

Rozmowa z dziećmi n/t kolorów np.  biały jak śnieg, czarny jak węgiel, żółty jak słońce, zielony jak trawa. Odszukiwanie w Sali zabawek w danym kolorze. Słuchanie wiersza W. Domaradzkiego „ Ptaki i dzieci”. Rysowanie białą kredą na czarnym papierze – zapoznanie z nową techniką. Eksperymentowanie materiałem umożliwiającym śmiałość ekspresji i rozmach. Ćwiczenia sprawności ręki poprzez lekki nacisk narzędzia na podłoże. Zachowanie czystości w miejscu pracy, próby tytułowania swoich prac. Ćwiczenia logopedyczne „ Ptaki”

 

 

 

Literatura:

·         H. Kruk „ Z ludźmi i przyrodą”

·         Zeszyt roboczy nauczycielki

·         M. Kownacka „ Razem ze słonkiem – zima”

·         C. Lewandowska „ Bogatki z jabłonowej dziupli”

 

 

Zabawy ruchowe:

·         z elementem biegu „ Spłoszone ptaki”

·         z elementem równowagi „ Na gałązce”

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ KOCHAM BABCIĘ, KOCHAM DZIADKA – BYCIE Z NIMI TO JEST GRATKA!”

v      kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny; okazywanie szacunku osobom starszym.

v      Uczenie się czerpania radości  z możliwości dawania – upominki dla Babci i Dziadka.

v      Uczestniczenie w uroczystości z okazji Święta Dziadków.

v      Wypowiadanie się n/t obrazków o odpowiednim stopniu trudności.

 

 

TEMAT DNIA

 

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

 

„ Moja Babcia”

 

Słuchanie wiersza D. Gellner „ Dla Babci”, rozmowa n/t wiersza kierowana pytaniami nauczyciela, nabywanie umiejętności wypowiadania się na dany temat.

„ Spacer do Dziadków” ćwiczenia gimnastyczne , doskonalenie koordynacji ruchowej.

 

 

„ Serce dla Babci”

 

Wykonanie prezentu dla Babci, sprawne posługiwanie się klejem, estetyczne wykonanie pracy, czerpanie radości z przygotowywania niespodzianki dla babci.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Mój Dziadek”

 

Słuchanie wiersza D. Gellner „ Mój Dziadek”, swobodne wypowiedzi dzieci n/t Dziadka, czym się zajmuje, jak ma na imię, zachęcanie dzieci do krótkich wypowiedzi.

„ Moja Babcia, mój Dziadek” próby narysowania babci i dziadka, utrwalanie znajomości schematu ciała, wymienianie poszczególnych części ciała i pokazywanie ich.

 

 

„ Prezent dla Dziadka”

 

Wykonanie prezentu dla Dziadka – ramka na zdjęcia, rozpoznawanie figury geometrycznej – kwadrat. Samodzielne ozdabianie ramki, estetyczne wykonanie pracy.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Goście w przedszkolu”

 

Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka, wspólna zabawa z Dziadkami, koncert życzeń dla Dziadków wykonany wspólnie z rodzicami, wręczenie Dziadkom upominków.

 

Literatura:

v      D. Gellner „ Dla babci”

v      D. Gellner „ Mój Dziadek”

v      Bracia Grimm „ Czerwony Kapturek”

v      Zeszyt roboczy nauczycielki

v      H. kruk „ Wybór literatury…”

 

Zabawy ruchowe:

v      Zabawa mimiczna „ Wesołe i smutne buzie”

v      Z elementem równowagi „ Przejście pobliskiej dróżce”

v      Z elementem rzutu „ Rzut woreczkiem do kosza”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ ZIMOWE ZABAWY DZIECI”

v      „ Otwieranie oczu i uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie zimą.” – obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym i w najbliższym otoczeniu.

v      Korzystanie z uroków zimy poprzez różnorodne zabawy na śniegu – zjazdy na sankach, rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana, udeptywanie ścieżek w śniegu.

v      Nabywanie umiejętności zgodnej i bezpiecznej zabawy na śniegu.

v      Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w przypadku zmarznięcia.

 

 

TEMAT DNIA

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

 

 

„ Spotkanie  z bałwankiem”

 

Historyjka obrazkowa – omawianie poszczególnych obrazków, tworzenie prostych, zrozumiałych zdań, próby ułożenia obrazków we właściwej kolejności.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

 

 

„ Rozmowa z bałwankiem”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin