ZDOLNOŚCI- KRYTERIA(1).doc

(34 KB) Pobierz
,, Jak rozwijać u dzieci zdolności”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

,, Jak wspierać uzdolnienia, zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym ”

 

KRYTERIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                              OPRACOWAŁA:

                                                                                                             Lubińska Jolanta

 

 

 

 

 

 

Jak  wspierać uzdolnienia, zainteresowania dzieci ?

 

PLASTYCZNE:

 

§        zgromadzić bogaty warsztat pracy w zasięgu ręki dziecka

§        dać swobodny wybór czasu, miejsca

§        umożliwić wybór dowolnej techniki,materiału

§        stworzyć atmosferę sprzyjającą własnej, nieskrępowanej twórczości

§        zapoznać z różnorodnymi technikami plastycznymi

§        pozwolić na eksperementowanie

§        zapoznać dzieci z twórczością innych ( pobudzać wrażliwość estetyczną,wyobrażnię)

 

 

MUZYCZNE:

 

§        rozwijać poczucie rytmu

§        umożliwiać muzykowanie na różnych instrumentach

§        ćwiczenia słuchu

§        udział w zabawach muzyczno-ruchowych

§        wyrażanie siebie poprzez ruch, gest przy muzyce

§        aktywne sł uchanie muzyki

§        tworzenie muzyki

§        improwizacje wokalne

§        rytmizacja, melodyzacja krótkich i dłuższych tekstów

§        umożliwiać udział w różnych koncertach, festiwalach

 

 

RUCHOWE:

 

§        organizowanie zabaw z elementami pedagogiki zabawy,pantomimy

§        twórcze zabawy ruchowe wg inicjatywy dzieci

( improwizacje ruchowe )

§        angażowanie dzieci do prowadzenia zabaw ruchowych

§        improwizacje ruchowe przy muzyce

§        organizowanie zabaw na placu zabaw, w terenie

§        gimnastyka twórcza- ekspresyjna R. Labana

§        formy ruchowo-muzyczno-słowne ( metoda C. Orffa, W. Sherborn, Kniessów)

§        tańce

 

 

 

SPOŁECZNE:

 

§        wdrażać do zgodnego współdziałania

§        uznawania praw innych i swoich

§        uczyć empatii

§        angażować do organizacji zajęć,zabaw itp.,

§        organizować zabawy z elementami dramy

§        rozmowy w kręgu dotyczące ważnych spraw grupy,np.: planu dnia,ustalenie własnego regulaminu, zachowania

§        wspólnie redagować zasady i umowy - przestrzeganie ich

§        wspólne negocjacje, ustalenia, dochodzenie do kompromisu

 

 

 

INTELEKTUALNE:

 

§        czytać

§        rozmawiać

§        udostępniać różne pomoce i przybory

§        rozwiązywać z dziećmi zagadki, rebusy, proste krzyżówki

§        wyzwalać ciekawość

§        umożliwienie obserwacji przez dzieci różnorodnych zjawisk i sytuacji

§        rozwijać wyobraźnię

§        stosować metody problemowe

§        prowokować do działania

 

 

 

JĘZYKOWE:

 

§        rozmawiać z dzieckiem,opowiadać mu, czytać

§        zabawy wargi i języka

§        recytacja prostych wierszy

§        śpiewanie piosenek

§        tworzenie swbodnych tekstów – improwizacje słowne

§        układanie rymowanek

§        zabawa w teatr ( ćwiczenia warsztatu aktorskiego )

§        ćwiczenia fonacyjne i oddechowe

§        zabawy typu: ,, co by było, gdyby....”

§        tworzenie i opowiadanie własnych bajek, wierszy

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin