,, Jak wspierać uzdolnienia, zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym ”
OPRACOWAŁA:
Lubińska Jolanta
Jak wspierać uzdolnienia, zainteresowania dzieci ?
PLASTYCZNE:
§ zgromadzić bogaty warsztat pracy w zasięgu ręki dziecka
§ dać swobodny wybór czasu, miejsca
§ umożliwić wybór dowolnej techniki,materiału
§ stworzyć atmosferę sprzyjającą własnej, nieskrępowanej twórczości
§ zapoznać z różnorodnymi technikami plastycznymi
§ pozwolić na eksperementowanie
§ zapoznać dzieci z twórczością innych ( pobudzać wrażliwość estetyczną,wyobrażnię)
MUZYCZNE:
§ rozwijać poczucie rytmu
§ umożliwiać muzykowanie na różnych instrumentach
§ ćwiczenia słuchu
§ udział w zabawach muzyczno-ruchowych
§ wyrażanie siebie poprzez ruch, gest przy muzyce
§ aktywne sł uchanie muzyki
§ tworzenie muzyki
§ improwizacje wokalne
§ rytmizacja, melodyzacja krótkich i dłuższych tekstów
§ umożliwiać udział w różnych koncertach, festiwalach
RUCHOWE:
§ organizowanie zabaw z elementami pedagogiki zabawy,pantomimy
§ twórcze zabawy ruchowe wg inicjatywy dzieci
( improwizacje ruchowe )
§ angażowanie dzieci do prowadzenia zabaw ruchowych
§ improwizacje ruchowe przy muzyce
§ organizowanie zabaw na placu zabaw, w terenie
§ gimnastyka twórcza- ekspresyjna R. Labana
§ formy ruchowo-muzyczno-słowne ( metoda C. Orffa, W. Sherborn, Kniessów)
§ tańce
SPOŁECZNE:
§ wdrażać do zgodnego współdziałania
§ uznawania praw innych i swoich
§ uczyć empatii
§ angażować do organizacji zajęć,zabaw itp.,
§ organizować zabawy z elementami dramy
§ rozmowy w kręgu dotyczące ważnych spraw grupy,np.: planu dnia,ustalenie własnego regulaminu, zachowania
§ wspólnie redagować zasady i umowy - przestrzeganie ich
§ wspólne negocjacje, ustalenia, dochodzenie do kompromisu
INTELEKTUALNE:
§ czytać
§ rozmawiać
§ udostępniać różne pomoce i przybory
§ rozwiązywać z dziećmi zagadki, rebusy, proste krzyżówki
§ wyzwalać ciekawość
§ umożliwienie obserwacji przez dzieci różnorodnych zjawisk i sytuacji
§ rozwijać wyobraźnię
§ stosować metody problemowe
§ prowokować do działania
JĘZYKOWE:
§ rozmawiać z dzieckiem,opowiadać mu, czytać
§ zabawy wargi i języka
§ recytacja prostych wierszy
§ śpiewanie piosenek
§ tworzenie swbodnych tekstów – improwizacje słowne
§ układanie rymowanek
§ zabawa w teatr ( ćwiczenia warsztatu aktorskiego )
§ ćwiczenia fonacyjne i oddechowe
§ zabawy typu: ,, co by było, gdyby....”
§ tworzenie i opowiadanie własnych bajek, wierszy
jo-chom