ESTRADA I STUDIO - 2007-12.pdf

(28885 KB) Pobierz
untitled
54408812.033.png
2 PYTY GRATIS
CD+DVD
WYSTAWA AES W NOWYM JORKU | OFICJALNE
OFICJALNE OTWARCIE TOYA STUDIOS
OTWARCIE TOYA STUDIOS
KONKURS NA REMIKS
UTWORU ZESPOU CHICO
Wygraj interfejs
Mbox2 Micro!
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 12/2007(135)
cena 14,70 z (w tym 0% VAT)
MIKSOWANIE
ANALOGOWE
NA SUCHAWKACH
HI-END
Czy suchawki mog zastpi monitory gonikowe
podczas miksowania nagra?
TC ELECTRONIC
STUDIO KONNEKT 48
Kompleksowy system
rejestracji dwiku
REL ACJE
Z WIZYT
U ROLANDA
U ROLANDA
NOWE FUNKCJE
PROGRAMU SONAR 7
Odwiedzamy japosk siedzib
firmy Roland w Hamamatsu
PROGRAMU SONAR 7
Powrót do róde – edycja MIDI na poziomie
niespotykanym u konkurencji
POR ADY
ZRÓB TO W STYLU ELECTRO!
Jak stworzy modne brzmienie muzyki elektronicznej
z poowy lat osiemdziesitych
TEST Y
Edirol M-10MX | Audio-Technica ATM250DE
Alphard ET-69MV Pro | System RME MADI
Korg Kaoss Pad 3 | East West QL Ministry of Rock
PMC TB2-A/TLE1 | Excelsior 940 MIDIVOX Evolution
SPL Transducer | Steinberg WaveLab Studio 6
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Nakład 12.000 egz.
WYSTAWA AES W NOWYM JORKU
KOMPRESORY
TC ELECTRONIC
STUDIO KONNEKT 48
Z WIZYT
NOWE FUNKCJE
Odwiedzamy japosk siedzib
firmy Roland w Hamamatsu
ZRÓB TO W STYLU ELECTRO!
54408812.034.png 54408812.035.png 54408812.036.png 54408812.001.png 54408812.002.png 54408812.003.png 54408812.004.png 54408812.005.png 54408812.006.png 54408812.007.png 54408812.008.png 54408812.009.png 54408812.010.png 54408812.011.png 54408812.012.png
54408812.013.png
WSTP
Trendy i kierunki rozwoju
iększość osób zajmujących się produkcją muzyczną zdobywa informacje na temat nowego sprzę-
tu bez większego trudu, nurkując w głębinach Internetu w googlowej masce. Można tam znaleźć
kilka rozsądnie redagowanych witryn, a każdy fabrykant stara się przedstawić nowy produkt
w jak najlepszym świetle i szczegółowo. Są to jednak informacje przypadkowe, wyrwane z kontekstu
i nie zawsze wiarygodne czy rzetelne. My – dziennikarze – potrzebujemy innego spojrzenia, na całość.
Umożliwia to ocenę aktualnego stanu branży ogólnie i w detalach, trendów i kierunków rozwoju. Okazją
do takich doświadczeń są doroczne targi muzyczne i sympozja. Bywamy regularnie na kalifornijskich
wystawach NAMM i Musikmesse we Frankfurcie, a w tym roku odwiedziliśmy konferencję AES (Audio
Engineering Society) w Nowym Jorku, która odbyła się tam na początku października.
Dla każdego, kto profesjonalnie i po uszy siedzi w technologii rejestracji, postprodukcji i emisji dźwię-
ku, konferencje AES są tym, czym Mekka dla islamu. Choć ostatnimi laty różnice się odrobinę zacierają,
atmosfera sympozjum jest drastycznie inna od jarmarczno-festiwalowego klimatu NAMM.
Mniej dęcia w rogi wojenne, mniej fajerwerków i gawiedzi. Oczywiście w przypadku tech-
nologii audio trudno mówić o bibliotecznej ciszy na wystawie sprzętu, ale spokojniej jest na
pewno. Trzy dni wystarczają w zupełności na obejrzenie kilkuset stanowisk i wyłowienie
najciekawszych eksponatów, ale nie tylko. Nie mniej atrakcyjne są towarzyszące wystawie
liczne prelekcje, demonstracje, warsztaty i wycieczki do lokalnych obiektów. Tegoroczna
konferencja przebiegała w duchu gotowości do gwałtownej modernizacji radiowych i tele-
wizyjnych studiów emisyjnych, jaka nastąpi już masowo w najbliższym okresie. Mowa tu
nie tyle o obrazie w formacie HDTV, ale o towarzyszącym mu dźwięku dookolnym, który
dla odmiany został zignorowany przez masowych odbiorców muzyki tzw. rozrywkowej. Bo
i jak pogodzić obezwładniający syndrom iPodów i komórek, kieszonkowych kombajnów
komunikacyjno-multimedialnych, z pojęciami High Definition i Surround? Nagrany dźwięk
dociera dzisiaj do nas dwoma, luźno zależnymi kanałami: z jednej strony w kinach domo-
wych detaliczny obraz i stereofonia dookolna telewizji lub gier, z drugiej – w ulicznej scenerii – marnej
jakości stereofonia dwukanałowa z miniaturowych zabawek. Natomiast koncept nagranej w studiu
muzyki surround na razie okazał się nieporozumieniem.
O czym zatem mówiono na AES 2007? Oto kilka przykładowych tytułów prelekcji: SAC – Spatial Audio
Coding (kodowanie przestrzennego audio), surround dla radia i TV, interaktywne audio dla gier, omikro-
fonowanie orkiestry klasycznej w nagraniach surround, audio dla szerokopasmowych telefonów komór-
kowych, reprodukcja basu w samochodzie, analiza audio i wideo w kryminologii, sceniczne nagłośnienie
zespołów akustycznych, nagłośnienie konferencji, nagłośnienie produkcji telewizyjnych z widownią,
mikrofony bezprzewodowe w produkcjach teatralnych itp. W takim duchu w centrum zainteresowania
zwiedzających wystawę były stoiska producentów wielkoformatowych stołów mikserskich API, SSL,
Calrec, Lawo, gotowych do obsługi projektów audio/wideo High Definition. Jak zwykle największy tłok
był w stoiskach Digidesign i SSL, które wymościły sobie jedwabiem wyściełane gniazda w branży i które
określają najwyższe standardy. Interesującym aspektem wystaw AES w ostatnim okresie jest zabarwio-
ny nostalgią, ale w siłę rosnący ruch wokół replik analogowych urządzeń studyjnych, od mikrofonów
począwszy, na magnetofonach skończywszy. Cyfrowa rewolucja spowodowała gwałtowny spadek zain-
teresowania rejestracją taśmową do tego stopnia, że zdobycie nośnika wymagało specjalnych zabiegów.
Jednak produkcja taśmy magnetycznej wszelakiej szerokości ruszyła tu i ówdzie na skutek rosnącego
popytu, aczkolwiek żadna z renomowanych przed laty marek nie kwapi się z ofensywą marketingową.
Tak czy inaczej coraz więcej się widzi reanimowanych maszyn Studer, Ampex i Otari, legendarne mikro-
fony Telefunken są budowane w USA dokładnie według wzoru sprzed półwiecza, preampy i kompresory
stylizowane są na lata 60., z gałkami wielkości kajzerki i miernikami sygnału jak wycieraczki Trabanta.
Celem jednej z wycieczek zorganizowanych przez AES była... tłocznia płyt winylowych Brooklyn Phono,
która po latach hibernacji ruszyła z produkcją. Może to tylko przedśmiertne konwulsje, a może potwier-
dzenie słuszności tezy lansowanej przez starą gwardię, że analogowy od początku do końca proces
rejestracji i odtwarzania audio powoduje przyjemniejsze ludzkiemu uchu wrażenia. Ta niekończąca się
przepychanka między światem analogowym i cyfrowym będzie trwała prawdopodobnie jeszcze parę lat,
aż wymrą w końcu ostatni weterani, którzy nagrywali Presleya, Hendriksa i Beatlesów. Na szczęście za
gałami zasiądą niedługo użytkownicy iPodów, którzy nie będą mieli ani zbytecznych sentymentów, ani
równie kłopotliwej wiedzy na temat subtelnych różnic między światem analogowym a cyfrowym...
I w tym duchu zapraszamy na pierwszą część relacji z nowojorskiej wystawy AES, którą zamieszczamy
na str. 120 oraz na naszym krążku DVD w postaci wideo.
Maciej Dobrski
redaktor
Wydawnictwo AVT Korporacja oraz redakcja
i Wspópracownicy miesicznika Estrada
i Studio skadaj wszystkim Czytelnikom EiS,
a take ich Najbliszym, yczenia cudownych,
nienych, spokojnych i wypenionych mioci
wit Boego Narodzenia.
Estrada i Studio • grudzie 2007
3
W
54408812.014.png 54408812.015.png 54408812.016.png 54408812.017.png 54408812.018.png 54408812.019.png 54408812.020.png 54408812.021.png 54408812.022.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
94 Miksowanie na suchawkach
Miksowanie nagra z uyciem suchawek jest
trudne, ale mona tak zorganizowa prac, by mik-
sowa gównie w oparciu o suchawki, z odsuchu
gonikowego korzystajc tylko sporadycznie
ROZMOWY
146 Chico
W 2006 r. wiato dzienne ujrza debiutancki album
zespou Chico – „One Big Alternative”. Muzycy
twierdz, e tytu tumaczy si sam, udostpnia-
jc jednoczenie naszym Czytelnikom cieki do
remiksu (na doczonym krku DVD)
114 Zrób to w stylu electro!
Moda na syntetyczne dwiki electro nie przemija.
Styl, który narodzi si na pocztku lat 80. szcz-
liwie minionego wieku, wróci po ponad dwóch
dekadach do ask i zyska wielk popularno na
parkietach caego wiata
RELACJE
102 W gównej kwaterze Rolanda
Dziki pomocy firmy Roland Polska oraz otwar-
toci i uprzejmoci Japoczyków, jako pierwsi
w Europie Wschodniej mielimy okazj, na spe-
cjalne zaproszenie, odwiedzi japosk central
firmy Roland Corporation
130 Nowoczesne, analogowe
kompresory hi-end
Nie jest to sprzt dla wszystkich, a raczej dla
wybranych uytkowników, którzy wiedz, jak
z takiego sprztu korzysta i bez problemu znajd
jego zastosowanie, oraz klientów, którzy za wyko-
rzystanie tego sprztu s skonni zapaci
TEMATY Z OKADKI:
TC Electronic Studio Konnekt 48 ..................... 34
Miksowanie na suchawkach .......................... 94
W gównej kwaterze Rolanda ........................ 102
Zrób to w stylu electro! ................................. 114
Nowoczesne, analogowe kompresory hi-end .. 130
Cakewalk SONAR 7 Producer Edition ............ 138
120 123 Konwencja AES
Nowy Jork, 5–8 padziernika 2007
138 Cakewalk SONAR 7
Producer Edition
Nowe funkcje MIDI
126 TOYA Studios – oficjalne
otwarcie
24 wrzenia miaa miejsce konferencja, na której
oficjalnie otwarto kompleks TOYA Studios.
Przedstawiono zaoenia dziaalnoci, kierownic-
two nowego obiektu oraz zaprezentowano cakowi-
cie odrestaurowane pomieszczenia
143 Warsztaty Magix Samplitude
Obróbka dynamiczna
150 Kcik Apple
Nowoci w oprogramowaniu
126
120
130
146
4
Estrada i Studio • grudzie 2007
54408812.023.png 54408812.024.png 54408812.025.png 54408812.026.png 54408812.027.png 54408812.028.png 54408812.029.png 54408812.030.png 54408812.031.png 54408812.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin