ESTRADA I STUDIO - 2008-04.pdf

(21581 KB) Pobierz
untitled
2 PYTY GRATIS
CD+DVD
DUSTY WAKEMAN – MOJAVE AUDIO | ROBINSONOWIE POWOJENNEJ FONOGRAFII
ROBINSONOWIE POWOJENNEJ FONOGRAFII
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 4/2008 (139)
cena 14,70 z (w tym 0% VAT)
V-MIXER M-400
cyfrowa konsoleta RSS
SAMPLERY
cyfrowa konsoleta RSS
PROGRAMOWE
Programy do nagrywania, edycji i odtwarzania próbek.
Zestawienie 13 samplerów dostpnych na rynku
Zestawienie 13 samplerów dostpnych na rynku
W YW IAD
PROPHET '08
ANALOG JAK ZA DAWNYCH LAT
ZDO BYWCA NAGRO DY m.i.p .a 2008
JAKUB AK
ANALOG JAK ZA DAWNYCH LAT
NORD WAVE: WRACA MODA NA CZERWIE
WRACA MODA NA CZERWIE
20 PORAD
TEST Y
Fulltone Tube Tape Echo
Crane Song HEDD 192
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Korg TR Music Workstation
IK Multimedia Miroslav Philharmonik Classik Edition
IK Multimedia Miroslav Philharmonik Classik Edition
Akai MPK49
Akai MPK49 | GEM RP 910
GEM RP 910 | FabFilter Total Bundle
FabFilter Total Bundle
Nakład 12.000 egz.
DUSTY WAKEMAN – MOJAVE AUDIO
V-MIXER M-400
Programy do nagrywania, edycji i odtwarzania próbek.
Programy do nagrywania, edycji i odtwarzania próbek.
Zestawienie 13 samplerów dostpnych na rynku
PROPHET '08
NORD WAVE:
dla nagrywajcych w domu
Apogee DUET
Apogee DUET | Fulltone Tube Tape Echo
Crane Song HEDD 192 | Korg TR Music Workstation
64667326.038.png 64667326.039.png 64667326.040.png 64667326.041.png 64667326.001.png 64667326.002.png 64667326.003.png 64667326.004.png 64667326.005.png 64667326.006.png 64667326.007.png 64667326.008.png 64667326.009.png 64667326.010.png 64667326.011.png 64667326.012.png
64667326.013.png
WSTP
Miks kontra remiks
am pewien pomysł i zarazem propozycję dla Redakcji. Może warto byłoby zrobić coś na zasa-
dzie małego kursu. W jakimś numerze zamieszczane są ścieżki do utworu bez jakichkolwiek
efektów itp. W następnym numerze zamieszczany jest opis, co zostało wykonane na poszcze-
gólnych ścieżkach i w miksie, i cały utwór tak, jak to powinno wyglądać. Każdy by zobaczył, co zrobił źle
i jak bardzo odszedł od oryginału. Dzięki temu można by się wiele nauczyć”.
Post takiej treści pojawił się swego czasu na naszym forum ( www.eis.com.pl ) i wywołał burzliwą dys-
kusję w gronie redakcji i współpracowników. Przeważała opinia, że koncepcja jest ciekawa, ale... No wła-
śnie, jest jedno małe „ale”.
Konkursy na miks/remiks organizujemy na naszych łamach od wielu lat i niezmiennie cieszą się one
olbrzymim zainteresowaniem naszych Czytelników. Dla wielu z nich jest to pewna forma treningu, pod-
czas którego doskonalą swe umiejętności w tym zakresie, a dla innych to jedyna szansa
na kontakt z wielośladowym materiałem nagranym przez kogoś innego niż oni sami – a to
zawsze jest ciekawe doświadczenie o charakterze edukacyjnym. Słuchając Waszych prac,
stwierdziliśmy jedno: remiksy zawsze prezentowały się lepiej niż miksy. Najlepszych efek-
tów można się było spodziewać tam, gdzie uczestnicy konkursu podchodzili do materiału
wielościeżkowego w sposób kreatywny, używając go wyłącznie jako tworzywa, swobodnie
go kształtując i naginając do własnej koncepcji artystycznej. Natomiast tam, gdzie praca
sprowadziła się do zmiksowania ścieżek, nałożenia korekcji, kompresji i efektów, tam
wynik końcowy był zaledwie bladym cieniem tego, co uzyskiwał wykonawca dostarczają-
cy nam ścieżki do konkursu. Co ciekawe – od tej reguły nie było wyjątków – każdy remiks
był lepszy niż miks.
Już jakiś czas temu zaczęliśmy się zastanawiać, co jest przyczyną takiego stanu rze-
czy. W głowach poczęła nam kiełkować pewna teoria, która – przynajmniej w przypad-
ku wszystkich organizowanych przez nas konkursów – znalazła swoje potwierdzenie
w praktyce. Otóż miksowanie nagranego przez kogoś materiału wielościeżkowego musi zapewne powo-
dować wyłączenie pewnego obszaru świadomości odpowiedzialnego za kreatywność. Miksując ścieżki,
nakładając efekty i ustawiając korekcję tak, by wszystkie ślady pasowały do siebie, niejako zrzucamy
z siebie obowiązek całościowego myślenia o nagraniu – skupiamy się tylko na jego wykończeniu i w mia-
rę sensownym ułożeniu. Zakładamy że wszystko w tymże nagraniu jest już skończone pod względem
artystycznym i uruchamiamy tylko te komórki w naszym mózgu, które pozwalają nam sprawnie złożyć
puzzle w jedną całość. Nie ma więc sensu robienia zawodów w składaniu puzzli. Puzzle mogą być uło-
żone albo nie. Nie można ich ułożyć lepiej lub gorzej, można jedynie szybciej lub wolniej – efekt końcowy
zawsze musi być taki sam, by to w ogóle miało jakiś sens.
Zupełnie inaczej wygląda sprawa w przypadku remiksu. To już nie jest składanie puzzli w jedną całość
– to jest wybieranie tych puzzli, które nam pasują, przemalowywanie ich na odpowiadające nam kolory,
docinanie kształtów, dokładanie własnych fragmentów, odrzucanie tych elementów, które z różnych
względów do nas nie przemawiają i składanie obrazu w jakiś sposób przypominającego oryginał, ale
będącego zupełnie innym dziełem. Na remiks patrzymy z zupełnie innej perspektywy. Nie oceniamy jego
stopnia podobieństwa do oryginału, tylko efekt końcowy, jaki uzyskaliśmy na bazie tych samych prefa-
brykatów (plus wkład własny). W zasadzie więc oceniamy nowe dzieło.
A zatem wracając do tematu – miksowanie to świetna zabawa, sporo można się przy nim nauczyć, ale
trudno będzie jednoznacznie powiedzieć, co zrobiono dobrze, a co źle. Dzieje się tak, ponieważ miks to
tylko pewien etap procesu, który został zapoczątkowany nagraniem ścieżek. Owe ścieżki nagrano z okre-
ślonym zamiarem i miks jest tylko ciągiem dalszym procesu twórczego. Nie można oddzielić jednego eta-
pu tego procesu od drugiego. Jaki sens ma kręcenie korekcją, dodawanie efektów, ustalanie proporcji, jeśli
nie wiemy nic na temat pomysłu na utwór, jaki mieli jego twórcy w czasie rejestracji śladów, dokonywanej
już pod kątem określonego miksu.
Oczywiście wszyscy doskonale wiemy, że powstało mnóstwo utworów, gdzie wykonawca po nagraniu
śladów przekazywał je innej osobie lub grupie producenckiej w celu ich zmiksowania. W znaczącej więk-
szości przypadków są to jednak swego rodzaju remiksy. Chyba że miksuje się konkretny gatunek muzycz-
ny, który rządzi się określonymi prawami i jeśli tylko nagrano ścieżki zgodnie z regułami, to miksowanie
sprowadza się wyłącznie do wykonania określonych czynności niezbędnych dla uzyskania konkretnego
efektu brzmieniowego. Ale chyba nie o to w tym chodzi.
Jestem bardzo ciekaw Waszej opinii na ten temat. Znajdziecie go na naszym forum pod tytułem
„Trudne początki” (autorem posta jest Greengo).
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Estrada i Studio • kwiecie 2008
3
„M
64667326.014.png 64667326.015.png 64667326.016.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
90 Wiosenne porzdki!
20 porad dla nagrywajcych
w domu
Wiosna puka do naszych okien! Pora wzi si za
porzdki, take w domowym studiu nagra. Przy
okazji warto sign po gar wieych pomysów,
które natchn nas do zrobienia czego nowego
118 Live na ywo
Warping, czyli manipulacja
czasem
Obecna na pokadzie programu Ableton Live funk-
cja Warp naley do tych udogodnie, które na
pocztku pracy z programem przecitny uyt-
kownik ostronie obchodzi z daleka. Zupenie nie-
potrzebnie, gdy nie taki diabe straszny, jak go
maluj
100 Samplery programowe
Cyfrowe urzdzenia zwane samplerami day muzy-
kom nieograniczone wprost moliwoci wyko-
rzystania brzmie. Od tego momentu praktycznie
kady dwik, po sprowadzeniu do postaci cyfro-
wej, móg by wyzwolony z poziomu klawiatury
MIDI. W naszym artykule opisujemy 13 samplerów
programowych dostpnych na rynku
ROZMOWY
84 Jakubak
Swój pierwszy kontrakt podpisa w 1999 roku
z Sony Music Poland, nagrywajc debiutancki
album Abomej . Koncertowa ze swoj muzyk
w Polsce, Francji, Woszech, Wielkiej Brytanii,
Czechach i Ukrainie. Ukoczy Akademi Muzyczn
w Krakowie, studiowa kompozycj w Wielkiej
Brytanii, aktualnie studiuje w Juilliard School
w Nowym Jorku, gdzie mieszka i pracuje
110 Robinsonowie
powojennej fonografii
Autorka artykuu odsania przed nami mao znane
kulisy funkcjonowania prywatnych firm pytowych
w latach 40. XX wieku, przedstawiajc jednocze-
nie problemy, z jakimi trzeba si byo zmaga
TEMATY Z OKADKI:
RSS V-Mixer M-400 ..................................... 28
Prophet ‘08 .................................................. 36
Clavia Nord Wave......................................... 50
Jakub ak .................................................... 84
20 porad dla nagrywajcych w domu ........... 90
Samplery programowe ............................... 100
114 Warsztaty Magix Samplitude
Zarzdzanie zasobami
programowymi (2)
W poprzednim odcinku naszych warsztatów zapo-
znalimy si z opcjami zarzdzania plikami oraz
obiektami i ladami projektu. Teraz przyjrzymy si
dalszym moliwociom kontrolowania funkcji tego
programu z pozycji okien zarzdzajcych
96 Dusty Wakeman
Mojave Audio
Amerykaska firma Mojave Audio nie naley do
gigantów na rynku producentów mikrofonów stu-
dyjnych, ale jej wyroby ciesz si bardzo dobr
opini w rodowisku realizatorów dwiku. Co
ciekawe, pierwsza „odsona” tej firmy miaa miej-
sce w 1985
8 84
110
9 96
100
4
Estrada i Studio • kwiecie 2008
64667326.017.png 64667326.018.png 64667326.019.png 64667326.020.png 64667326.021.png 64667326.022.png 64667326.023.png 64667326.024.png 64667326.025.png
5 50
TESTY
68 AkaiMPK49
sterownik MIDI z klawiatur
32 ApogeeDuet
interfejs FireWire dla komputerów Apple
50 Clavia Nord Wave
syntezator
56 Crane Song HEDD 192
przetwornik A/C i C/A z torem symulacji
4 46
36 Dave Smith Instruments Prophet ’08
syntezator analogowy
76 FabFilter Total Bundle
pakiet procesorów i instrumentów
46 Fulltone Tube Tape Echo
tamowa linia opóniajca z ukadem lampowym
72 GEM RP 910
pianino cyfrowe
STAE RUBRYKI
3 Wstp
Konkursy na miks/remiks organizujemy na naszych amach od wielu lat i nie-
zmiennie ciesz si one olbrzymim zainteresowaniem naszych Czytelników.
Dla wielu z nich jest to pewna forma treningu, a dla innych to jedyna szansa
na kontakt z wieloladowym materiaem nagranym przez kogo innego ni
oni sami
66 IK Multimedia Miroslav Philharmonik Classik Edition
wirtualna orkiestra symfoniczna
60 Korg TR Music Workstation
muzyczna stacja robocza
44 M-Audio Studiophile Q40
zamknite suchawki dynamiczne
28 RSS V-Mixer M-400
cyfrowa konsoleta mikserska
6 Spis CD i DVD
Spis zawartoci krka CD Audio oraz pyty DVD zawierajcej dane binarne
6 60
10 Mieszanka
Najnowsze informacje ze wiata producentów i dystrybutorów sprztu i opro-
gramowania przeznaczonego na scen i do studia
22 Pytania, odpowiedzi, porady
Dzia, w którym znajdziecie odpowiedzi na pytania zadawane w listach do
redakcji oraz na naszym Forum www.eis.com.pl
122 Przylij nam swoje demo
Redaktorzy i wspópracownicy EiS oceniaj nagrania przysane do redakcji
przez naszych Czytelników
124 Recenzje
W tym dziale opisujemy ciekawe wydawnictwa pytowe, jakie niedawno poka-
zay si na naszym rynku
EiS
Chcesz co kupi, sprzeda bd zamieni? A moe zaproponowa swoje
usugi lub da prac? To miejsce jest dla Ciebie!
EiS
Prenumerata EiS jest najtasz i najprostsz form zakupu naszego miesicz-
nika. Przy okazji mona te co wygra (patrz str. 8)
136 W nastpnym numerze
138 Felieton
EiS
2 28
Estrada i Studio • kwiecie 2008
5
126 Rynek
134 Zaprenumeruj
64667326.026.png 64667326.027.png 64667326.028.png 64667326.029.png 64667326.030.png 64667326.031.png 64667326.032.png 64667326.033.png 64667326.034.png 64667326.035.png 64667326.036.png 64667326.037.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin