49. V-23,24,25.PIERWSZA POMOC_ INFORMOWANIE SŁUŻ RATOWNICZYCH, OZNAKOWANIE MIESCA, APTECZKA.doc

(41 KB) Pobierz
V – 23, 24, 25

V – 23, 24, 25

 

Czas – 3 x 45 min

 

KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

 

Czas, który powinien zostać przeznaczony na zajęcia z pierwszej pomocy to 4 x 45min. Organizatorzy kursów powinni realizować zajęcia w wymiarze 4 godzin lekcyjnych, co wymaga dostosowania rozkładu materiału przez „wygospodarowanie” 1 dodatkowej godziny lekcyjnej.

 

Projekcja filmu „pierwsza pomoc”

Zajęcia polegające na analizie pytań testowych

 

Zajęcia z zakresu udzielania pierwszej pomocy może prowadzić osoba, która:

1.      wykonuje zawód lekarza lub pielęgniarki;

2.      posiada kwalifikacje instruktora PCK;

3.      posiada kwalifikacje ratownika medycznego.

Od stycznia 2007 zajęcia te mają być prowadzone przez w/w osoby działające w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego.

 

Konspekt przedstawiony poniżej przeznaczony jest do wykorzystania przez wykładowców – instruktorów i nie jest opracowaniem przeznaczonym dla służb medycznych.

 

TEMAT:

 

PIERWSZA POMOC

 

CEL POZNAWCZY:

 

·         Poznanie zasad zachowania się w razie wypadku,

·         poznanie zasad informowania służb ratowniczych,

·         poznanie zasad właściwego oznakowania miejsca wypadku,

·         poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy,

·         poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się na drodze,

·         poznanie wyposażenia i wykorzystania apteczki,

·         poznanie dodatkowego wyposażenia samochodu.

 

CEL KSZTAŁCĄCY:

 

·         kształcenie umiejętności właściwego postępowania w razie wypadku,

·         kształcenie umiejętności właściwego informowania służb ratowniczych,

·         kształcenie umiejętności właściwego rozpoznawania i oceny stopnia obrażeń ofiar wypadku,

·         kształcenie postawy kompetentnego kierowcy,

·         wdrażanie do korzystania z fachowej literatury w sytuacji „teoretycznych wątpliwości”.

 

CEL WYCHOWAWCZY:

 

·         wdrażanie do kulturalnego i bezpiecznego zachowania się na drodze,

·         wyrabianie postawy świadomego uczestnika ruchu drogowego,

·         wyrabianie i utrwalanie zasady życzliwego traktowania innych uczestników ruchu drogowego (zmotoryzowanych i pieszych),

·         wyrabianie postawy humanitaryzmu i zaangażowania w niesieniu pomocy ofiarom wypadku.

 

METODA:

 

·         wykład,

·         wyjaśnienie,

·         pokaz plansz,

·         pokaz z użyciem modeli i makiet,

·         ćwiczenia praktyczne,

·         pogadanka,

·         pokaz z użyciem programu na CD,

·         pokaz filmu DVD,

·         test wyboru przy użyciu programu CD jako metoda sprawdzenia wiadomości.

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

·         tablica,

·         flamastry,

·         wskaźnik,

·         ustawa „prawo o ruchu drogowym”

·         odtwarzacz DVD

·         TV

·         komputer

·         rzutnik multimedialny

·         plansze „Wypadek drogowy - pierwsza pomoc”

·         film: „Pierwsza pomoc”

·         apteczka pierwszej pomocy

·         odblaskowy trójkąt ostrzegawczy

·         kamizelka odblaskowa

·         latarka

·         CD PRAWKO B „CREDO” – testy i nauka

 

STRUKTURA LEKCJI

 

SPRAWY ORGANIZACYJNE

 

·         sprawdzenie obecności

·         wpisanie tematu do dziennika

·         inne sprawy organizacyjne

 

PODANIE NOWEGO TEMATU I ZAPISANIE GO NA TABLICY

 

PIERWSZA POMOC

 

PIERWSZA POMOC – ANALIZA INFORMACJI PRZEDSTAWIONYCH NA PLANSZACH

 

·         kogo i jak powiadamiać;

·         o czym poinformować służby ratownicze;

·         zabezpieczenie miejsca wypadku i strefy akcji ratowniczej;

·         ocena skutków wypadku i stanu rannych;

·         opatrywanie rannych;

·         wydobywanie rannych z samochodu;

·         reanimacja oddechowa – udrażnianie dróg oddechowych;

·         masaż serca;

·         ułożenie przeciwwstrząsowe;

·         pozycja boczna ustalona;

·         co należy mieć w samochodzie, aby skutecznie udzielić pierwszej pomocy.

 

WYPOSAŻENIE APTECZKI

 

·         rękawiczki lateksowe;

·         maska do sztucznego oddychania;

·         codofix ( siatka do przytrzymywania opatrunków);

·         chusty trójkątne;

·         agrafki;

·         plastry;

·         nóż do przecinania pasów bezpieczeństwa (nóż do tapet);

·         koc przeciwwstrząsowy;

·         opatrunek.

 

OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE SAMOCHODU I INNE PRZEDMIOTY MOGĄCE SŁUŻYĆ DO OZNACZANIA MIEJSCA WYPADKU

 

ZASADY OPATRYWANIA RAN

 

·         nie wyjmować ciał obcych z rany;

·         rany opatrywać suchym, czystym opatrunkiem;

·         na opatrunki nie stosować kłaczących się materiałów;

·         nie stosować żadnych środków dezynfekcyjnych;

·         każdą zranioną kończynę unieruchomić jak złamaną (spada ciśnienie krwi).

 

STOSOWANIE OPASKI UCISKOWEJ

 

·         amputacja urazowa;

·         zmiażdżenie;

·         złamanie otwarte;

·         opaskę zakładać 5-10 cm powyżej rany.

 

REANIMACJA

 

·         15 uciśnięć mostka (najnowsze tendencje – 30/2);

·         2 wdmuchnięcia powietrza.

 

PRZEWANIE REANIMACJI

 

Reanimację przerwać należy, gdy:

·         przywrócone zostało krążenie;

·         przyjadą ratownicy;

·         brak sił;

·         gdy grozi to narażeniem życia.

 

PREZENTACJA FILMU „PIERWSZA POMOC”

 

ANALIZA PYTAŃ TESTOWYCH

 

Należy dokonać analizy wszystkich pytań testowych i zapoznać uczestników kursu z prawidłowymi odpowiedziami i wyjaśnić wątpliwości. W praktyce okazuje się, że pytania testowe z zakresu pierwszej pomocy sprawiają sporo trudności na egzaminie teoretycznym.

 

 

PODSUMOWANIE I KONTROLA OPANOWANIA MATERIAŁU:

 

Prezentacja  pytań testowych na ekranie, słuchacze odpowiadają, prowadzący zaznacza podane odpowiedzi i sprawdza ich poprawność. (opcja nauka).

Wykorzystać CD:

 

Prawko B –testy i nauka – CREDO

 

 

Pytania: 341 - 360

 

PODANIE I OMÓWIENIE PRACY DOMOWEJ:

 

Opanowanie wiadomości dotyczących podanego materiału w stopniu umożliwiającym dalszą sprawną naukę przepisów ruchu drogowego.

Jeżeli na  zajęciach nie dokonano analizy pytań testowych, podajemy numery pytań do samodzielnej realizacji w domu.

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin