Regeneracja selektora Automatycznej Skrzyni Biegów Vectra A i B.doc

(500 KB) Pobierz
Regeneracja selektora Automatycznej Skrzyni Biegów Vectra A i B

Regeneracja selektora Automatycznej Skrzyni Biegów Vectra A i B

 

Krótki wstęp

 

Jeśli kiedykolwiek miałeś-(łaś) problem z biegami w ASB objawiające się wchodzeniem w tryb awaryjny (najczęściej jak jest zimno – na ciepłym silniku problem znika) jest bardzo prawdopodobne, że masz zabrudzony (zaklejony – dosłownie) selektor.

Selektor jest elementem odpowiedzialnym za odpowiednie sterowanie skrzynią.

Niestety zdiagnozowanie usterki jest możliwe tylko w warsztacie wyposażonym w komputer testujący – Tech, co wiąże się z wydatkiem ok. 50zł.

Nie zaleca się majstrować w automacie bez zdiagnozowania usterki

Słowniczek:  selektor, multiprzełącznik, multiswitch to jedno i to samo


 FAZA 1 - Wyjęcie separatora

 

 Dostęp do multiprzełącznika w VA może nastręczyć troszkę kłopotów. Związane to jest z brakiem możliwości odkręcenia podstawy akumulatora, ale okazując odrobinę determinacji i cierpliwości jest możliwość odkręcenia elementu (zdj. 01).

 

Posiadacze VB nie powinni mieć powodów do narzekania, dojście do selektora sprowadza się do odkręcenia podstawy akumulatora (zdj. 01a)

 

Niektóre z widocznych elementów na umieszczonych zdjęciach mogą się trochę różnić. Związane jest to z modelem samochodu (VA i VB) i wersji silnika(C20NE i X16XEL), ale umiejscowienie i mocowanie selektora we wszystkich skrzyniach AW jest takie samo.

 

Zdj.01b – (VA) Zaczynamy od odkręcenia nakrętki nr (2) następnie odginamy wspornik (1) od miarki oleju, bo pod nim jest kolejna nakrętka (3). Następny krok to odczepienie linki wyboru biegu (7), zależnie od modelu jest to zawleczka lub zatrzask kulowy - należy to zrobić przed dobraniem się do nakrętki nr (4) następnie należy odkręcić nakrętkę nr (4), zdjęć ramię nr (6), pod nim jest kolejna nakrętka nr (5), którą również odkręcamy.
I zostało jeszcze odczepienie dwóch wtyczek (VB - jedna wtyczka) na końcu wiązki wychodzącej z selektora.
Selektor już można wyjąć.

 

 

FAZA 2 Rozkręcenie selektora i czyszczenie.

 

Tak wygląda selektor po wyjęciu

Na zdj. 2 (VA) i 2a (VB) zaznaczyłem kolorem miejsca (1) i (2) - w tych miejscach jest mocowany.

 

Aby dobrać się do środka należy odkręcić 6 śrub zdj.1 (2)(VA) i zdj.1a (VB) oraz zdjąć metalową osłonę wiązki zdj.1 (1)

Zdj. 3 Tak to wygląda od środka. Na foto widoczne ścieżki, (2) po których chodzi "palec" (1) Widoczna jest również rozłożona obudowa wiązki (3).

Z obserwacji wynika, że w selektorze nie ma, co się popsuć, problemy spowodowane tym, że smar, który w środku się znajduje nie tyle, co się brudzi, ale ze starości twardnieje i "blaszki" (1) (zdj.4) lub  (2) (zdj.5) znajdujące się w "palcu”, które powinny być "wypychane" przez "sprężynki" (1) (zdj.5) znajdujące się pod nimi nie mają siły docisnąć ich do ścieżek. W okresie zimowym przy niskich temp. wiadomo, że smary i oleje gęstnieją, co częściej objawia się problemami opisanymi wcześniej.

Aby pozbyć się problemów należy wszystko wyczyścić i posmarować nowym smarem.

Zalecam wymycie w benzynie technicznej lub nafcie delikatnym pędzelkiem by nie porysować miedzianych ścieżek – nie zaleca się stosowania innych rozpuszczalników może zmatowić korpus wykonany z tworzywa sztucznego i doprowadzić do rozszczelnienia selektora

Jeśli chodzi o smar to ważne by miał odporność na temperatury od min -30 do ponad 100`C – smar ŁT 43 jest to smar łożyskowy, ale zakres temperatur i konsystencja jest dobra.

 

Dodatkowo można się pokusić o delikatne wyrównanie pilniczkiem „iglakiem” płaskim „blaszek – styczników” zdj. 5 (2), jeśli są nierówno wytarte. Potrafią się mocniej wytrzeć w miejscu przylegania do ścieżek Zdj. 8 (1)

 

 

FAZA 3 montaż oraz regulacja


Zdjęcia 6 i 7 pokazują odpowiednio selektor wyczyszczony i nasmarowany – gotowy do montażu
Montaż odbywa się oczywiście w odwrotnej kolejności

Pozostaje jeszcze kwestia końcowej regulacji - zestrojenia lewarka zmiany biegów z położeniem selektora

Przed przykręceniem na stałe selektora do skrzyni ustawiamy lewarek w miejsce Park następnie dźwignię (6) ze zdjęcia 01b   przesuwamy tak by była w skrajnym położeniu. Przesuwamy w lewo lub prawo poluzowany selektor tak, aby oczko linki pasowało na ramię selektora. Po ustawieniu skręcamy korpus multiswitcha do skrzyni na sztywno.

 

Życzymy powodzenia!!!

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin