Prawdziwe czy fałszywe - przypadki błędodruków na banknotach.pdf

(381 KB) Pobierz
konarz.qxd
Z PRAKTYKI
Prawdziwe czy fa³szywe
– przypadki b³êdodruków na banknotach
W ¿yciu codziennym pieni¹dz jest
œrodkiem p³atniczym, pozwalaj¹cym
na dokonanie zakupu lub bezzw³ocz-
ne i ostateczne uregulowanie d³ugu.
Z ekonomicznego punktu widzenia
pe³ni funkcjê:
– powszechnie akceptowanego
œrodka wymiany,
– narzêdzia oceny wartoœci,
– instrumentu oszczêdzania.
Papierowe pieni¹dze s¹ specy-
ficznym rodzajem dokumentów. Za-
wieraj¹ sta³e elementy, które odró¿-
niaj¹ je od innych dokumentów, a s¹
to:
Wymagania produkcyjne s¹ bar-
dzo wysokie. Obecnie specjalnie do
zintegrowanej, kompletnej produkcji
banknotów budowane s¹ maszyny
o wydajnoœci wynosz¹cej 10 000 ar-
kuszy na godzinê, z synchronizowa-
nym systemem nadzoru, który kon-
troluje ka¿dy arkusz od pocz¹tku pro-
cesu a¿ do jego koñca. Automatycz-
na linia do obróbki koñcowej tnie, li-
czy, wi¹¿e i foliuje banknoty.
Pomimo licznych kontroli zdarza
siê, ¿e do obiegu trafiaj¹ banknoty
obarczone b³êdami drukarskimi,
zwane b³êdodrukami. Nale¿¹ one do
rzadkoœci, a wy³apane przez fachow-
ców zyskuj¹ status banknotów kolek-
cjonerskich, których wartoœæ rynko-
wa niejednokrotnie przewy¿sza no-
minaln¹.
Najczêœciej wystêpuj¹cy na bank-
notach b³¹d to podwójne zadrukowa-
nie – elementy awersu i rewersu
znajduj¹ siê wtedy na jednej stronie –
lub brak nadruku czêœci jednej ze
stron. B³êdy mog¹ dotyczyæ braku
zabezpieczenia
w rodzaju holo-
gramu, kinegra-
mu, z³otej rozety,
farby zmiennej
optycznie lub me-
talizowanej. Zda-
rza siê, i¿ znak
wodny lub pasek
zabezpieczaj¹cy,
popularnie zwany
nitk¹, znajduj¹ siê
po niew³aœciwej
stronie banknotu.
Jest to wynik nie-
prawid³owego u³o-
¿enia stosu papie-
ru do druku.
Pojawiaj¹ siê te¿
b³êdy polegaj¹ce
na opuszczeniu w tekœcie litery lub
wystêpowaniu niew³aœciwej. Ukaza-
nie siê w obiegu banknotów z b³êdem
jest zjawiskiem naturalnym, wystêpu-
j¹cym nawet w przypadku renomo-
wanych firm. Fakt ten nie powinien ni-
kogo bulwersowaæ. Przyk³adem ta-
kiej pomy³ki s¹ banknoty brazylijskie,
wydrukowane w firmie Thomas de la
Rue, na których umieszczono napis
MINSTRO zamiast w³aœciwego MINI-
STRO. Pomy³ki najczêœciej powstaj¹
na skutek:
– nieuwagi obs³ugi,
– wady urz¹dzenia drukuj¹cego.
– nazwa emitenta: banku, pañ-
stwa lub zwi¹zków pañstw,
– wielokrotnie powtórzone ozna-
czenie nomina³u, serii i numeru,
– najczêœciej data emisji,
– podpis, podpisy.
Banknoty drukowane s¹ zawsze
w arkuszach, dlatego b³êdy powsta³e
podczas druku dotycz¹ najczêœciej
wszystkich banknotów w arkuszu.
Banknot o nominale 10 dolarów
Elementy te w harmonijny sposób
s¹ wplecione w szatê graficzn¹ bank-
notu, tak aby by³y widoczne i jedno-
czeœnie wspó³gra³y z symbolik¹ pa-
triotyczn¹, postaciami historycznymi,
obrazami przyrody czy architektury
danego kraju, wype³niaj¹cymi grafikê
banknotu.
Banknoty wykonane s¹ na papie-
rze o specjalnych w³aœciwoœciach,
zadrukowane dwustronnie z zastoso-
waniem unikalnych technik i specjal-
nych farb. Dodatkowo na ich po-
wierzchniê s¹ naniesione ró¿nego ro-
dzaju elementy zabezpieczaj¹ce, np.
znaki holograficzne. Banknot dobrze
wykonany stanowi dzie³o sztuki. Jest
on te¿ w mistrzowski sposób zabez-
pieczony. Wszystko to ma u³atwiæ
u¿ytkownikowi b³yskawiczn¹ weryfi-
kacjê, a fa³szerzowi utrudniæ jego
podrobienie. Banknoty wykonuje siê
w formatach wygodnych w u¿ytkowa-
niu i liczeniu.
Na awersie brak lewej czêœci na-
druku, który znajduje siê z prawej
strony rewersu banknotu (ryc. 1a, b).
Ryc. 1a, b.
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 251/06
45
168037390.016.png 168037390.017.png 168037390.018.png
Z PRAKTYKI
Ryc. 2.
Ryc. 3.
Uszkodzenie spowodowane zo-
sta³o za³amaniem rogu arkusza
w trakcie druku (ryc. 2).
Banknot o nominale 50 dolarów
wodowaæ niew³aœciw¹ zmianê koloru
na pierwszych arkuszach (ryc. 6).
Na awersie stempel banku emisyj-
nego zosta³ wykonany technik¹ typo-
graficzn¹, czyli w³aœciw¹ dla tego ele-
mentu, ale kolorem zielonym, a nie
czarnym. Drukarz pomyli³ kolor farby
(ryc. 5).
Banknot o nominale 100 z³
Banknot o nominale 20 dolarów
Na awersie widaæ z lewej strony
przesuniêcie stempla banku emisyj-
nego (ryc. 3). Przyczyn¹ jest b³¹d
techniczny. W czasie druku maszyna
nie wyrówna³a marginesu górnego
arkusza.
Na stronie awersowej widoczne
s¹ elementy wykonane technik¹ ty-
pograficzn¹, a brak jest elementów
wykonanych technik¹ stalorytnicz¹
(ryc. 4). Wada powsta³a podczas
druku, kiedy podajnik maszyny po-
bra³ dwa arkusze papieru i tym sa-
mym papier spodni nie zosta³ zadru-
kowany.
Na prawid³owo wydrukowanym
rewersie znalaz³ siê fragment awer-
su – czêœæ cyfry i krzy¿yka. B³¹d po-
wsta³ wskutek nieprawid³owego
funkcjonowania urz¹dzenia podaj¹-
cego arkusze do druku (ryc. 7). Ma-
szyna nie wyrówna³a marginesu
i czêœæ obrazu odbi³a siê na cylin-
drze dociskowym, a nastêpnie jej lu-
strzane odbicie zosta³o utrwalone po
stronie rewersowej arkusza.
Na awersie banknotu wydrukowa-
no dwa ró¿ne oznaczenia numeracji.
Banknot zosta³ powtórnie przepusz-
czony przez maszynê typograficzn¹
(ryc. 8).
Banknot o nominale 100 dolarów
Na awersie seria i numer, symbol
banku oraz stempel Skarbu Pañstwa
zosta³ wykonany w³aœciw¹ dla tych
elementów technik¹ typograficzn¹,
ale kolorem niebieskim, a nie zielo-
nym. Spowodowane to by³o najpraw-
dopodobniej niedok³adnym umyciem
ka³amarza lub zespo³u farbowego
maszyny drukarskiej po poprzednim
druku. To niedopatrzenie mog³o spo-
Ryc. 4.
Ryc. 5.
Ryc. 6.
Ryc. 7.
46
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 251/06
168037390.019.png 168037390.001.png 168037390.002.png 168037390.003.png 168037390.004.png 168037390.005.png 168037390.006.png
Z PRAKTYKI
Ryc. 8.
Ryc. 9.
B³êdodruki powstaj¹ równie¿ pod-
czas procesów wykoñczeniowych –
wania farby pozbawionej w³aœciwoœci
fluorescencyjnych (ryc. 10a, 10b).
do arkusza w nieprzewidzianym do
tego miejscu. Po pociêciu arkusza na
Ryc. 10a.
Ryc. 10b.
w trakcie nanoszenia dodatkowych
elementów.
W banknocie o nominale 100 z³
brak folii na awersie. Przyczyn¹ tego
b³êdu jest elektryzowanie siê pa-
pieru w trakcie procesu nanosze-
nia folii i w efekcie sczepienie siê
jego dwóch arkuszy. Dodatkowo
na banknotach nie ma elementów
wykazuj¹cych fluorescencjê w
œwietle UV (ryc. 9). B³¹d powsta³
w wyniku niezadrukowania arkusza
farb¹ fluorescencyjn¹ b¹dŸ zastoso-
Banknot o nominale 200 z³
banknocie znalaz³ siê jeden ca³y ho-
logram i dwa kawa³ki, pochodz¹ce
z innych banknotów.
Na powierzchni awersu banknotu
widnieje jeden ca³y hologram i dwa
jego kawa³ki (ryc. 11). Banknoty dru-
kowane s¹ w arkuszach, które po za-
koñczeniu ca³ego cyklu produkcyjne-
go tnie siê na poszczególne sztuki.
B³¹d ten powsta³ w czasie nanosze-
nia hologramu na arkusz z banknota-
mi. Przyczyn¹ mog³o byæ zerwanie
taœmy z hologramami. W efekcie ho-
logramy z zerwanej taœmy przylgnê³y
Banknot
o nominale 50 z³
Banknot ten jest nieforemny: bra-
kuje jego prawej górnej czêœci, a pra-
wa dolna jest wyd³u¿ona o pasek
kontroli nasycenia i pasowania kolo-
rów (ryc. 12). Wada powsta³a w trak-
cie ciêcia na gilotynie zagiêtego arku-
Ryc. 11.
Ryc. 12.
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 251/06
47
168037390.007.png 168037390.008.png 168037390.009.png 168037390.010.png 168037390.011.png 168037390.012.png
Z PRAKTYKI
sza. Po przyciêciu i roz³o¿eniu po-
wsta³ banknot o nieforemnych wy-
miarach (ryc. 13).
O przydatnoœci
poligrafu g³osowego
– wstêpne wyniki badañ
Wprowadzenie
sytetu Warszawskiego rozpoczêto
przed kilku laty badania nad zasto-
sowaniami poligrafu g³osowego. Ba-
dania s¹ prowadzone na studentach
oraz innych osobach, ale ze wzglê-
du na swoj¹ skalê nie s¹ jeszcze re-
prezentatywne. Jednak ju¿ wstêpne
wyniki badañ pilota¿owych okaza³y
siê na tyle interesuj¹ce, ¿e wydaje
siê celowe przedstawienie choæby
czêœci z nich.
Materia³ dotycz¹cy omawianych
badañ zosta³ podzielony na dwie
osobne publikacje zarówno ze
wzglêdów merytorycznych, jak i z
powodu obszernoœci omawianego
zagadnienia. W pierwszej czêœci zo-
stanie przedstawiony tylko przebieg
badañ pilota¿owych, ich wyniki oraz
skrótowy opis urz¹dzeñ, na których
przeprowadzano testy. W drugim –
pogl¹dowym artykule, który uka¿e
siê w kolejnym numerze „Problemów
Kryminalistyki”, zostanie przedsta-
wionych wiele innych praktycznych
zastosowañ VSA.
Celowe wydaje siê przypomnienie
czytelnikom, ¿e w Stanach Zjedno-
czonych Ameryki Pó³nocnej od wielu
lat analizatory g³osu s¹ u¿ywane rów-
nie¿ przez policjê do weryfikacji wy-
powiedzi, np. w tak powa¿nych spra-
wach jak zabójstwa. Znane s¹ przy-
padki, w których przeprowadzenie
badañ za pomoc¹ tego urz¹dzenia
poœrednio wp³ynê³o na przyznanie
siê sprawców do winy 5 .
Przy pisaniu niniejszego artyku³u
przyjêto za³o¿enie, ¿e nie jest ko-
nieczne objaœnianie czytelnikom pod-
stawowych pojêæ z zakresu klasycz-
nych badaniach poligraficznych, sze-
rzej natomiast zosta³y przedstawione
zagadnienia dotycz¹ce eksperymen-
tu i poligrafu g³osowego.
Ryc. 13.
Od kilkudziesiêciu lat do Polski
importowane s¹ urz¹dzenia 1 , któ-
rych polska nazwa nie zosta³a jesz-
cze ostatecznie uzgodniona, i praw-
dopodobnie, tak jak w przypadku
nazw „poligraf” i „wariograf”, bêdzie
ona podlega³a ewolucji. Urz¹dzenia
te zwane s¹: poligrafami g³osowymi,
analizatorami stresu w g³osie (VSA –
Voice Stress Analyser), analizatora-
mi g³osu, wariografami g³osowymi,
psychologicznymi analizatorami
stresu, LVA (Layer Voice Analyser),
PSE (Psychological Stress Valuator)
lub Truster i Vericator. Analizator
stresu w g³osie to urz¹dzenie, które
ujawnia zmiany stanu emocjonalne-
go i reakcje rozmówcy na bodŸce na
podstawie analizy jego g³osu. Urz¹-
dzenia te s¹ obecnie u¿ywane
w Polsce, ale prawie nikt oficjalnie
tego nie potwierdza 2 . Brak polskich
badañ nad zastosowaniami poligra-
fu g³osowego i opisuj¹cych je publi-
kacji jest odczuwany zarówno przez
œwiat nauki, organy œcigania i wy-
miaru sprawiedliwoœci, jak i sferê
biznesu. W polskiej literaturze temat
zmian emocjonalnych g³osu jest po-
ruszany od ponad 20 lat, o zagad-
nieniu tym pisa³ m.in. jeden z pionie-
rów badañ poligraficznych w Polsce
prof. Jan Widacki 3 . Tak¿e wiêkszoœæ
podrêczników do kryminalistyki
skrótowo przedstawia analizator
mowy, ale trudno z tych publikacji
jednoznacznie wywnioskowaæ o je-
go przydatnoœci 4 .
Niniejszy artyku³ ma na celu za-
inicjowanie dyskusji o zastosowa-
niach analizatorów stresu w g³osie
i wymianê informacji na ten temat.
W Katedrze Kryminalistyki Uniwer-
Nie zawsze brak któregokolwiek
elementu na banknocie lub ewident-
ne pomy³ki w druku dyskwalifikuj¹ go
jako pieni¹dz. Drobne niedoróbki, po-
my³ki lub nawet u¿ycie innych ni¿ we
wzorcu kolorów farb drukarskich nie
maj¹ wp³ywu na autentycznoœæ bank-
notów.
Urszula Konarowska
Aleksander Pruszak
zdj.: autorka
W nastêpnym numerze
Ÿ ród³a b³êdów
w identyfikacji
daktyloskopijnej
Marek Pêka³a, Maciej Wroñski
Etanol
ska¿ony formaldehydem
w nielegalnym obrocie
napojami alkoholowymi
P. Liwarowski, A. Frankowski,
J. Micha³owski, K. Baranowski, E. Dubis
Odklejanie taœm
samoprzylepnych
od pod³o¿y papierowych
przy zastosowaniu
„roztworu gdañskiego”
Tomasz Farysej
48
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 251/06
168037390.013.png 168037390.014.png
Z PRAKTYKI
Uwagi ogólne
5. Identyfikacja problemów, jakie
mog¹ wyst¹piæ w trakcie badañ
i utrudniaj¹ uzyskiwanie oraz ocenê
danych, a tak¿e przygotowanie œrod-
ków zaradczych.
6. Zachêcenie studentów i ich zna-
jomych do udzia³u w dalszych bada-
niach w charakterze probantów.
tlane w formie prostych komunikatów
oraz wykresów. Tryb ten umo¿liwia
rejestracjê rozmowy, w tym równie¿
telefonicznej.
Tryb profesjonalny, zaawanso-
wany (investigation) – jest to naj-
bardziej zaawansowany profesjonal-
ny tryb. Zosta³ on zaprojektowany
w celu podejmowania wa¿nych decy-
zji na podstawie serii pytañ z odpo-
wiedziami typu „tak” lub „nie”. Meto-
dyka pracy w tym trybie jest prawie
identyczna jak w pracy z klasycznym
poligrafem, ró¿nica polega g³ównie
na u¿yciu mikrofonu zamiast typo-
wych pod³¹czeñ do osoby badanej.
Tryb ten wymaga od operatora do-
datkowego, d³u¿szego treningu i wie-
dzy z metodyki zadawania pytañ w
badaniach poligraficznych.
Nagrywanie (recorder) – w trybie
tym s¹ wykorzystywane dwa narzê-
dzia do nagrywania. S³u¿¹ one tylko
do rejestracji dŸwiêków dla póŸniej-
szej ich analizy. Basic recorder jest
urz¹dzeniem do rejestracji konwersa-
cji przez telefon lub mikrofon. Nato-
miast cassette recorder utility to za-
awansowany technicznie magneto-
fon do przegrywania materia³u z ze-
wnêtrznego Ÿród³a, np. magnetofonu
reporterskiego.
Automatyczna analiza nagrania
(automatic offline) – jest to tryb
przeznaczony do pe³nej analizy na-
granego materia³u dŸwiêkowego.
DŸwiêk mo¿na uzyskaæ z innego Ÿró-
d³a (np. magnetofonu) lub z zapisu
dokonanego w jednym z trybów na-
grywania lub programu online. Tryb
ten dostarcza wykresy, raporty itp. Do
pos³ugiwania siê nim niezbêdny jest
pewien trening.
W programach tych zawarte s¹
tak¿e edytory kwestionariuszy, po-
mocne w tworzeniu kwestionariusza
do badañ. Mo¿na wykorzystaæ istnie-
j¹ce kwestionariusze, modyfikowaæ
je lub tworzyæ ca³kowicie nowe. Edy-
tory maj¹ u³atwiæ, nawet osobie nie-
zorientowanej w badaniach poligra-
ficznych, stworzenie prawid³owego
kwestionariusza.
Artyku³ jest form¹ sprawozdania
z eksperymentu przeprowadzonego
za pomoc¹ poligrafu g³osowego, bê-
d¹cego analizatorem poziomu stresu
w g³osie, na grupie studentów Uni-
wersytetu Warszawskiego w dniu
22.09.2005 r. Niniejszy eksperyment
by³ jednym z pierwszych w Polsce
badañ na poligrafie g³osowym
z udzia³em tak du¿ej grupy proban-
tów. Dodatkowym utrudnieniem by³o
nietypowe miejsce badañ – du¿e po-
mieszczenie maj¹ce specyficzn¹
akustykê – sprawiaj¹ce problemy
techniczne i organizacyjne. Ale
wspomniane wy¿ej prekursorstwo
i terenowe warunki stanowi³y jeden
z celów pokazu, tj. rozpoznanie pro-
blemów, które mog¹ wystêpowaæ
w dalszych badaniach.
Przyjêta metoda badania nie jest
pozbawiona mankamentów, z czego
autor zdaje sobie sprawê. Mo¿liwoœæ
wyst¹pienia pewnych niedoci¹gniêæ,
a nawet b³êdu, musi byæ uwzglêdnio-
na przy ka¿dym doœwiadczeniu za-
równo z uwagi na postawê badacza,
jak i z³o¿onoœæ badanego przedmiotu.
Syntetyczny opis komputerowych
poligrafów g³osowych u¿ywanych
w badaniach
Tê czêœæ opracowano na podsta-
wie instrukcji obs³ugi trzech typów
poligrafów g³osowych, stanowi¹cych
kolejne modele jednej rodziny urz¹-
dzeñ, tj.: Trustera Pro, Tipi 6.40 i LVA
6.50, i przedstawiono w niej uprosz-
czony opis komputerowego poligrafu
g³osowego i sposobu jego dzia³ania.
WypowiedŸ probanta mo¿e byæ
analizowana na poligrafie g³osowym
bezpoœrednio w czasie jej trwania lub
póŸniej, na podstawie magnetofono-
wego lub komputerowego zapisu roz-
mowy. Analizie poddawane s¹ mimo-
wolne reakcje organizmu, których od-
zwierciedlenie nastêpuje w tonacji
i czêstotliwoœci drgañ fal g³osowych,
wydawanych przez badanego. Poli-
graf ten wykorzystuje technologiê
analizy poziomu stresu ujawniaj¹cego
siê w g³osie, obliczanego za pomoc¹
specjalnego algorytmu, wykrywaj¹ce-
go natê¿enie stresu: mierzy go i od-
powiednio stopniuje. Nale¿y zdaæ so-
bie sprawê z tego, ¿e dla wiêkszoœci
osób pewne przejaskrawienie zjawi-
ska nie jest k³amstwem i nie wywo³u-
je reakcji emocjonalnych. Podobnie
mog¹ nie wywo³ywaæ reakcji emocjo-
nalnych drobne k³amstwa zawarte
w ¿artach, komplementach, unikach
itp. Wymienione poligrafy maj¹ cztery
podstawowe tryby dzia³ania.
Badanie w czasie rzeczywistym
(online) – ca³kowicie zautomatyzo-
wane – jest najprostsze w obs³udze.
DŸwiêk mo¿e byæ pobierany z mikro-
fonu lub s³uchawki telefonicznej
przez dostarczon¹ razem z urz¹dze-
niem z³¹czkê. Informacje s¹ wyœwie-
Cele eksperymentu
Podstawowym celem ekspery-
mentu by³o:
1. Sprawdzenie warunków i wypra-
cowanie metodyki badañ.
2. Zbadanie, czy osoba-probant
maj¹ca poszukiwany przedmiot wy-
kazuje w g³osie proporcjonalnie naj-
bardziej wydatn¹ reakcjê emocjonal-
n¹ na pytania krytyczne, w stosunku
do pytañ kontrolnych oraz w porów-
naniu z pozosta³ymi probantami bio-
r¹cymi udzia³ w prezentacji.
3. Ustalenie, czy na podstawie
analizy reakcji psychofizjologicznych
œwiadka, przeprowadzonej przez
analizator mowy, mo¿na wywniosko-
waæ, który z probantów ma przedmio-
ty szukane.
4. Nabranie doœwiadczenia przez
operatora analizatora g³osu.
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 251/06
49
168037390.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin