3w_dpraktyki_internet.pdf

(392 KB) Pobierz
3w_dpraktyki.indd
DOBRE PRAKTYKI PO POLSKU,
CZYLI PRAKTYCZNIE O FS
PROJEKTY DLA MŁODZIEŻY W RAMACH
DZIAŁANIA 1.5 SPO RZL
Redakcja merytoryczna: Natalia Drożyńska
Autorzy opisów projektów:
Magda Dobranowska-Wittels
Małgorzata Borowska
Maciej Szkatuła
3w* 001, 2006
© Stowarzyszenie Klon/Jawor
Przedruki lub przenoszenie całości lub części tej publikacji na inne nośniki możliwe wyłącznie za zgodą
właścicieli praw autorskich .
Redakcja merytoryczna: Natalia Drożyńska
Autorzy opisów projektów:
Magda Dobranowska-Wittels (Stowarzyszenie Klon/Jawor)
Małgorzata Borowska (Stowarzyszenie Klon/Jawor)
Maciej Szkatuła (Stowarzyszenie Klon/Jawor)
SPIS TREŚCI
Komentarz eksperta: Dorota Goetz (Specjalistka EURO-NGO)
Konsultacja: Mirosława Hamera (Specjalistka EURO-NGO)
WSTĘP 2
Niniejsza publikacja powstała w ramach projektu „Dobre praktyki po polsku, czyli praktycznie FS”
realizowanego przez Sieć SPLOT we współpracy ze Stowarzyszeniem Klon/Jawor oraz ośrodkami
i partnerami Sieci SPLOT
DZIAŁANIE 1.5 SPO RZL:
Promocja aktywnej polityki społecznej
poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka – co finansuje? 3
Projekt współfinansowanyze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach
Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
PRZYKŁADY PROJEKTÓW 6
STOWARZYSZENIE EPIN. Tytuł projektu: Warsztaty doradztwa
zawodowego, psychologicznego i hipoterapii – „Moje miejsce w świecie” 6
FUNDACJA PLUS. Tytuł projektu: „Mój wybór – moja przyszłość” 14
TEATR GRODZKI. Tytuł projektu: Od warsztatów aktywizujących
do warsztatów pracy 23
konkurs dotacji dla organizacji pozarządowych "Promocja dobrych praktyk" organizowany przez
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
oraz dzięki wsparciu finansowemuPolsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
JAK FINANSOWAĆ PODOBNE PROJEKTY? 32
SŁOWNICZEK TERMINÓW I SKRÓTÓW 33
ISBN 83-60337-30-6
978-83-60337-29-5
GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI 35
Warszawa 2006
17901791.005.png 17901791.006.png
DZIAŁANIE 1.5 SPO RZL
* WSTĘP
* DZIAŁANIE 1.5 SPO RZL:
Od dwóch lat są w Polsce dostępne pieniądze pochodzące z funduszy strukturalnych. Dzięki
nim można zrealizować działania w bardzo różnych dziedzinach. Uważa się jednak, że
procedury starania się o te środki są bardzo trudne, co zniechęca wielu potencjalnych
projektodawców. Coraz powszechniejsza staje się jednakże świadomość tego, że dobre
przygotowanie i zaplanowanie projektu skutecznie umożliwia skorzystanie z tych pienię-
dzy. Często jednak nawet dobre teoretyczne przygotowanie i znajomość unijnychregułnie
są wystarczające. Brakuje wiedzy praktycznej i dzielenia się doświadczeniami zarówno
realizatorów, uczestników projektu, jak i instytucji odpowiedzialnej za przyjmowanie
i rozliczanie danego projektu.
Nazwa Programu Operacyjnego
Sektorowy Program Operacyjny Rozwoju Zasobów Ludzkich
Nazwa Priorytetu
Priorytet 1: Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej
Nazwa Działania
Działanie 1.5: Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego
ryzyka
Działanie 1.5 jest dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich. Składa się z dwóch
schematów:
a) Wspieranie osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym – schemat obejmujący
konkursy otwarte dla różnych podmiotów;
b) Wspieranie młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym – schemat przeznaczony
dla Ochotniczych Hufców Pracy.
Stąd też wziął się pomysł na serię trzech broszur „Dobre praktyki po polsku, czyli prak-
tycznie o FS” (wydawanych w ramach projektu o tym samym tytule). Niniejsza broszura
– pierwsza z tej serii – opisuje szeroko trzy projekty współfinansowanezEFSwramach
działania 1.5 SPO RZL (Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup
szczególnego ryzyka). Wszystkie trzy inicjatywy dotyczą problemów trudnej młodzieży.
We wszystkich swój udział mają organizacje pozarządowe.
Prócz charakterystyki projektów znajdą tu Państwo opisy problemów, napotkanych przy
ich realizacji oraz ich rozwiązań. Ponadto każdy projekt opatrzony jest komentarzem
Departamentu Wdrażania EFS w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, a także
eksperta w dziedzinie funduszy europejskich dla organizacji pozarządowych – specjalisty
EURO-NGO.
W kolejnych dwóch broszurach w analogiczny sposób opiszemy kolejne projekty. Wybra-
liśmy jest z ponad 70 propozycji, rekomendowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej, specjalistów EURO-NGO oraz ekspertów ośrodków i partnerów Sieci SPLOT,
prowadzących ROSzEFS (Regionalne Ośrodki Szkoleniowe Europejskiego Funduszu Spo-
łecznego). Staraliśmy się pokazać projekty nie tylko dobre, ale i nieszablonowe, innowacyjne
lub łatwe do powtórzenia w innych okolicznościach.
Oczywiście nie znajdą tu Państwo recepty na skuteczne tworzenie wniosku czy realizację
projektu. Takiej jedynie słusznej metody po prostu nie ma. Mamy jednak nadzieję, że ta
lektura stanie się inspiracją do podejmowania nowych działań i jednocześnie zachętą do
korzystania z funduszy strukturalnych i realizowania własnych pomysłów w nowym okresie
programowania 2007 – 2013.
Celem Działania 1.5 SPO RZL jest ograniczenie zjawiska marginalizacji i przygotowania
osób narażonych na wykluczenie społeczne (wymienionych jako odbiorcy projektów) do
wejścia na rynek pracy, utrzymania zatrudnienia lub powrotu do czynnego życia zawo-
dowego.
Kto może złożyć projekt w ramach 1.5 SPO RZL?
• jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne (m.in.: samorządy
gminne, powiatowe, wojewódzkie, ośrodki pomocy społecznej, centra pomocy rodzinie,
centra integracji społecznej, urzędy pracy, itp.);
• organizacje pozarządowe (m.in. stowarzyszenia, fundacje) prowadzące działalność na
rzecz grup szczególnego ryzyka (sfera działań powinna być zapisana w statucie organiza-
cji);
• instytucje szkoleniowe (które mają wpis w ewidencję takich placówek prowadzoną przez
wojewódzkie urzędu pracy);
• organizacje pracodawców i związki zawodowe;
• jednostki naukowe.
Natalia Drożyńska Alina Gałązka
Sieć SPLOT Stowarzyszenie Klon/Jawor
Projekty w ramach opisywanego działania można realizować samodzielnie, a także
w partnerstwie.
PROMOCJA AKTYWNEJ POLITYKI
SPOŁECZNEJ POPRZEZ WSPARCIE
GRUP SZCZEGÓLNEGO RYZYKA
– CO FINANSUJE?
17901791.007.png
DZIAŁANIE 1.5 SPO RZL
DZIAŁANIE 1.5 SPO RZL
Do jakich grup społecznych powinny być skierowane projekty realizowane w ramach
1.5 SPO RZL?
1. Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym: osoby bezrobotne powyżej 24- miesięcy,
leczący się alkoholicy i narkomani, bezdomni, byli więźniowie, uchodźcy, osoby młode
wychowujące się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych;
2. Młodzież trudna w wieku 15-24 lata, która: nie uczy się, nie pracuje lub uczy się, ale
sprawia trudności wychowawcze i ma poważne kłopoty w nauce, pochodzi z rodzin ubogich,
z problemem, wchodzi w kolizję z prawem;
3. Osoby pracujące z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym (pracujący i wolon-
tariusze) m.in. kadra ośrodków pomocy społecznej, organizacji pozarządowych, nauczyciele,
wychowawcy, pracodawcy, itp.
• koszty obsługi księgowej projektu;
• materiały biurowe;
• koszty telefonów i internetu;
• koszty obsługi konta bankowego projektu;
• koszty archiwizacji dokumentacji projektu;
• koszty audytu projektu;
• koszty ewaluacji projektu;
• koszty opieki nad dziećmi, osobami niepełnosprawnymi, osobami starszymi, którymi
zajmują się odbiorcy projektu (tzw. działania towarzyszące).
Minimalna wartość projektów wynosi 70 tys. złotych. Na tę kwotę składa się zarówno
dotacja, jak i wkład własny. Wysokość wkładu własnego (może to być udostępnienie sali,
praca wolontariuszy) zależy od rodzaju instytucji, która składa projekt albo uczestniczy
w projekcie jako partner. Organizacja pozarządowa musi wnieść 1% wartości projektu,
gmina, powiat – 20% wartości projektu.
Jakie działania mogą być podjęte w projektach realizowanych w ramach 1.5 SPO
RZL?
• szkolenia, warsztaty, także szkolenia zawodowe przygotowujące do wykonywania zawodu
i podnoszące kwalifikacjezawodowe,szkoleniazjęzykówobcychlubjęzykapolskiegodla
uchodźców;
• poradnictwo psychologiczne, społeczne i zawodowe, doradztwo zawodowe;
• organizowanie grup wsparcia i samopomocy,
• pośrednictwo pracy,
• aktywizacja poprzez pracę: subsydiowane zatrudnienie, staże zawodowe, przygotowanie
zawodowe, wolontariat;
• dla młodzieży: wszelkie działania o charakterze edukacyjno – wychowawczym mające
na celu powrót do nauki w celu zdobycia zawodu i usamodzielnienia się oraz zapobieganie
wśród ludzi młodych dysfunkcjom społecznym takim jak alkoholizm, narkomania, prze-
stępczość;
• badania, analizy, instrukcje, wzorce, modele działania, procedury organizacyjne pro-
wadzące do rozwoju standardów jakości świadczonych usług pomocy społecznej;
• badania i ekspertyzy dotyczące ww. tematyki;
• kampania promująca wolontariat;
• prowadzenie Centrum Integracji Społecznej.
Przykładowe wydatki, jakie mogę być poniesione podczas realizacji projektów
w ramach 1.5 SPO RZL:
• wyżywienie, noclegi, dojazdy kadry projektu oraz odbiorców;
• sprzęt niezbędny do realizacji projektu (komputer, telefon, faks, itp.);
• materiały do ćwiczeń i warsztatów;
• materiały dla uczestników projektu;
• strona WWW projektu;
• ulotki, broszury, długopisy;
• wynagrodzenia kadry projektu, m.in. koordynatora/kierownika projektu;
17901791.008.png
 
PRZYKŁADY PROJEKTÓW: STOWARZYSZENIE EPIN
PROJEKTÓW
żądane – mówi pani Ania. – Ta młodzież, która przeważnie ma rodziców biologicznych,
pobyt w placówce uważa za niezasłużoną karę. Reaguje na to często niezdyscyplinowaniem
i innymi społecznie nieakceptowanymi zachowaniami, takimi jak agresja, apatia. Mają niskie
poczucie własnej wartości i silne poczucie pokrzywdzenia. Pochodzą z rodzin borykających
się z problemem alkoholowym, przemocą. Rodzice to często osoby, o których mówimy, że
nie radzą sobie w życiu. Dzieci i młodzież mają za sobą przykre doświadczenia życiowe, są
zaniedbane wychowawczo i przez to postrzegane jako uciążliwe w swoim miejscu zamiesz-
kania, a także w szkole. Są opóźnione w nauce. U wielu występują różnorodne zaburzenia
w rozwoju psychicznym i fizycznym.
* STOWARZYSZENIE EPIN
TYTUŁ PROJEKTU:
Warsztaty doradztwa zawodowego, psychologicz-
nego i hipoterapii – „Moje miejsce w świecie”
Pani Anna, obserwując swoich podopiecznych, zauważyła również, że wiele ich problemów
w dorosłym życiu wynika z nieumiejętności świadomego pokierowania swoją edukacją czy
przyszłą karierą zawodową. Mówiąc po ludzku – nie wiedzą, czego chcą, ani do czego
mają zdolności.
– Bardzo często wybierają zawód idąc za przykładem koleżanki lub kolegi, chociaż później
nie są zadowoleni z tego wyboru i zniechęcają się do dalszej nauki – mówi Anna Slemp.
Inną rzeczą, która ją uderzyła, był brak zainteresowań wśród wychowanków, którzy często
przychodzili i oznajmiali jej, że się nudzą. Pomyślała, że coś trzeba z tym zrobić. A jako
że praca z młodzieżą to jedna z jej pasji, a drugą są konie (jest instruktorką jazdy konnej),
postanowiła te pasje połączyć tak, aby przygotować swoich podopiecznych do wejścia na
rynek pracy, zachęcić do dalszej edukacji, doprowadzić do świadomego wyboru zawodu,
a jednocześnie zarazić ich miłością do koni lub przynajmniej pokazać, w jak różny sposób
można spędzać wolny czas.
I OPIS PROJEKTU
** Projekt : Warsztaty doradztwa zawodowego, psychologicznego i hipoterapii
„Moje miejsce na świecie”
Realizator: Stowarzyszenie Ekologia Promocja Informacja Nauka EPIN,
Opole
Koszt : 110 469 zł, w tym 1,5% (1 600 zł) wkładu własnego
Czas trwania : 1.08.2005 – 30.09.2006
Miejsce: Opole, Turów
Czego dotyczy projekt: Pomoc w aktywizacji zawodowej młodzieży
z domów dziecka
Do jakiej grupy jest skierowany: Młodzież z domów dziecka, zbliżająca
się do wieku usamodzielnienia (15 – 18 lat)
Jaki problem ma rozwiązać: Brak oferty doradczej, pomocy psychologicznej
młodzieży z domów dziecka, która nie potrafiokreślićswoichzainteresowań
i wybrać odpowiedniej pracy.
Kto pomógł napisać wniosek
Pomysł był pierwszy, potem pani Anna zaczęła szukać pieniędzy. W radio usłyszała o fun-
duszach strukturalnych. Ze swoją propozycją zgłosiła się do Wojewódzkiego Urzędu Pracy
w Opolu, ponieważ wiedziała, że tam można znaleźć osoby, które znają się na funduszach
europejskich i doradzają, jak z nich skorzystać. Trafiła do Joanny Kasprzak-Dżyberti,
wówczas pracownicy WUP, w tej chwili prowadzącej własną działalność gospodarczą.
J. Kasprzak-Dżyberti poradziła, jak słowa i myśli pani Anny przełożyć na język wniosku,
a także w której części Europejskiego Funduszu Społecznego szukać pieniędzy. Zapadła
również decyzja, że wniosek będzie składany i realizowany przez Stowarzyszenie EPIN,
w którym działała Anna Slemp wraz z przyjaciółmi. Wkrótce także pani Joanna stała się
jego działaczką. Współpraca obu pań i członków stowarzyszenia zakończyła się sukcesem
– powstał projekt warsztatów doradztwa zawodowego, psychologicznego i hipoterapii
„Moje miejsce na świecie” dla młodych ludzi z domów dziecka. Wniosek okazał się na
tyle dobry i atrakcyjny, że dostał dofinansowaniezEuropejskiegoFunduszuSpołecznego
Działanie 1.5.
Geneza i tło projektu
Domy dziecka się zmieniają. Od pewnego czasu zauważa się, że coraz więcej trafiatam
sierot społecznych, czyli dzieci, które tak naprawdę mają rodziców. Często są to dzieci
z tzw. trudnych środowisk, rodzin patologicznych, niewydolnych wychowawczo. To powoduje
także, że zmienia się rola i zadania stojące przed wychowawcami domów dziecka.
– Rola wychowawców i opiekunów polega na tym, żeby tak pracować z rodziną natural-
ną, aby dziecko mogło do niej wrócić. Tam czuje się najlepiej i tam są najlepsze warunki
wychowania. Często jednak jest to bardzo trudne – mówi Anna Slemp, wychowawczyni
w domu dziecka w Opolu. Pani Anna, pracując z młodzieżą zauważyła, że pobyt w domu
dziecka oraz niedostatek pozytywnych wzorców wynoszonych z domów rodzinnych waży
nie tylko na tak oczywistych sprawach, jak jakość relacji międzyludzkich nawiązywanych
przez jej podopiecznych, czy ich problemy osobowościowe, ale także na bardzo praktycznych
stronach życia, jak np. znalezienie pracy.
– Są to osoby obarczone cechami powszechnie uważanymi przez pracodawców za niepo-
Zespół projektowy
Przystąpiono do pracy. Pierwszym krokiem było zebranie zespołu ludzi, którzy chcieliby
i umieli pracować z młodzieżą z domów dziecka.
– Zespół jest bardzo ważny, to nie mogą być przypadkowe osoby – zauważa pani Anna. To
muszą być ludzie, którzy nie tylko lubią młodzież i łatwo nawiązują z nią dobry kontakt,
ale także lubią siebie nawzajem. – Jeśli między nimi dochodziłoby do jakiś nieporozumień,
to by źle wpływało na młodzież.
PRZYKŁADY
17901791.001.png 17901791.002.png
PRZYKŁADY PROJEKTÓW: STOWARZYSZENIE EPIN
PRZYKŁADY PROJEKTÓW: STOWARZYSZENIE EPIN
Powstał zespół, który podołał stawianemu mu zadaniu, w sumie 11 osób: wychowawca
(autorka pomysłu na projekt), 2 pedagogów (na zmianę), doradca zawodowy, 3 instrukto-
rów jazdy konnej (wychowawca jest jednym z nich), 2 osoby do pomocy dla instruktorów,
koordynator projektu i właściciel gospodarstwa agroturystycznego. Pedagodzy, wychowawca
i doradca zawodowy związani byli z opolskim domem dziecka. Koordynacją projektu zajęła
się Małgorzata Tybulczyk ze Stowarzyszenia EPIN. Instruktorzy jazdy konnej pochodzili
ze stadniny przy gospodarstwie agroturystycznym „Kalinówka” w Dąbrówce Łubiańskiej,
gdzie odbywały się zajęcia. Wybór tego miejsca również nie był przypadkowy. Pani Anna,
jako instruktorka jazdy konnej, znała wcześniej zarówno gospodarstwo, jego właścicieli,
jak i stadninę. Wiedziała, że właściciel jest otwarty na współpracę, lubi młodzież, a przede
wszystkim ma warunki do realizacji takiego projektu – przygotowaną bazę noclegową, pięk-
ne tereny wokół, spokojne konie, specjalnie przystosowane do pracy z młodymi ludźmi.
jak ważne w planowaniu kariery zawodowej są zainteresowania. To głównie od nich powinna
zależeć droga życiowa i zawodowa. Pierwsze serie zajęć, podczas których młodzież wypeł-
niała liczne testy i kwestionariusze, służyła właśnie określeniu ich zainteresowań. Pani Anna
przyznaje, że dopiero po pewnym czasie podopieczni zrozumieli, po co to robią, jaką wiedzę
o sobie zyskują i jak mogą ją wykorzystać w planowaniu swego rozwoju, wyborze zawodu czy
szkoły, poszukiwaniu pracy. Potem już z dużym zaangażowaniem brali udział w zajęciach
prowadzonych pod hasłem „Zaprezentuj swoją firmę”.Podczasnichtworzyliprojektyfirm,
które chcieliby w przyszłości otworzyć, uwzględniając swoje zainteresowania i preferencje.
Padły m.in. propozycje firmykosmetycznejisklepuzartykułamidojazdykonnej.
Bardzo ważnym elementem spotkań w Dąbrówce Łubiańskiej była przyroda. Opieka nad
końmi, nauka jazdy na nich lub powożenia, możliwość kontaktu z innymi zwierzętami, wy-
cieczki i rajdy dawały młodym ludziom okazję do sprawdzenia się w często całkiem nowych
sytuacjach, sprzyjało nawiązywaniu przyjaźni. Było także dobrym sposobem na uwolnienie
i rozładowanie napięć i złych emocji, które nierzadko młodzi przywozili ze swoich środo-
wisk. Jedna z takich wycieczek – dwudniowy rajd na koniach i na rowerach – przebiegała
trasami Stobrawskiego Parku Krajobrazowego nad jezioro Srebrne w Osowcu. Młodzież
uczestniczyła we wszystkich przygotowaniach i czynnościach przed i w trakcie wycieczki.
Każdemu z uczestników przydzielono zadania, za których wykonanie był odpowiedzialny.
Przygotowanie obozu, pełnienie wart, zorganizowanie bezpiecznego ogniska, karmienie
i pojenie koni to tylko niektóre z nich. Rajd był dla uczestników z jednej strony wielką
przygodą, okazją do poznania się w trudnych, zadaniowych sytuacjach, okazją do nauki
negocjacji i komunikacji, z drugiej zaś strony był wielkim sprawdzianem odpowiedzialno-
ści. Wycieczka dała też młodzieży okazję do obcowania z przyrodą, cieszenia się pięknem
lasów, czerpania przyjemności z kąpieli w jeziorze.
Rekrutacja
Kolejnym etapem było zaproszenie potencjalnych uczestników do udziału w warsztatach.
Zaczęło się od spotkania z młodzieżą w wieku 15 – 24 lata z Domu Dziecka z Opola.
Podczas niego przedstawiono im cały pomysł i plan warsztatów. Spotkało się to z wielkim
zainteresowaniem młodych ludzi.
– Spodobało im się, chociaż byli zdziwieni, jak można łączyć doradztwo zawodowe z zaję-
ciami z końmi – śmieje się pani Anna. Z osobami zainteresowanymi udziałem w warsztatach
organizatorzy podpisali kontrakt.
Mimo wielkiego zainteresowania młodzieży – wkrótce okazało się jednak, że może być
problem ze skompletowaniem grupy przewidzianej we wniosku.
– Częściowo spodziewaliśmy się, że możemy mieć problemy z utrzymaniem uczestników
w projekcie, ale jak się okazało wiązało się to z większymi trudnościami niż myśleli-
śmy – przyznaje pani Anna. Problem wynikał z powszechnej i zrozumiałej wśród dzieci
i młodzieży z domów dziecka chęci do jak najszybszego usamodzielnienia się. Osoby, które
w trakcie warsztatów kończyły 18 lat, odchodziły z domu i nie chciały dalej brać udziału
w zajęciach. Zdarzył się też przypadek ucieczki jednego z wychowanków, który nie wrócił
do placówki z przepustki do domu rodzinnego. To spowodowało, że twórcy projektu musieli
wystąpić do Ministerstwa odpowiedzialnego za ich projekt (Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej Departament Wdrażania EFS) z prośbą o zgodę na powiększenie obszaru, na
którym miał być realizowany projekt. Do projektu dołączono Dom Dziecka w Turawie i jego
6 wychowanków. W tym domu dziecka rekrutacja odbywała się na trochę innych zasadach.
Udział w warsztatach był rodzajem nagrody, którą przyznawał dyrektor placówki.
Uczestnicy projektu
Młodzież była pod stałą opieką wychowawców, pedagogów. Oni dbali o odpowiednią
atmosferę i zapewniali opiekę psychologiczną dla młodych. Ten – bardzo ważny element
projektu – był realizowany zarówno poprzez zajęcia grupowe, jak i spotkania indywidualne.
O jego powodzeniu i pozytywnych skutkach zadecydowało głównie jednak to, że młodzież
dość szybko nabrała zaufania do swoich opiekunów i czuła się z nimi bezpiecznie. Począt-
kowo niektórzy uczestnicy warsztatów nie angażowali się w działania całej grupy. Jednak
atmosfera stworzona przez prowadzących sprawiła, że z zajęć na zajęcia coraz chętniej
i aktywniej brali udział w różnych działaniach proponowanych przez opiekunów, jak
i spontanicznie – przez kolegów.
Przebieg projektu
Wyjazdy do „Kalinówki” w Dąbrówce Łubiańskiej rozpoczęły się jesienią 2005 roku. Raz
w miesiącu uczestnicy projektu spędzali tam weekend, podczas którego korzystali z bogatego
planu zajęć. Cała grupa została podzielona na 3 mniejsze, które na zmianę spotykały się z pe-
dagogiem, doradcą zawodowym oraz instruktorami jazdy konnej. W sumie każdy z uczestników
skorzystał ze 120 godzin doradztwa zawodowego i 48 godzin hipoterapii. Po zajęciach mieli stały
dostęp do wychowawców i doradcy zawodowego. Mogli indywidualnie zasięgnąć porady.
Młodzi ludzie mogli nabyć praktyczne umiejętności potrzebne w poszukiwaniu pracy, (jak
napisanie CV, listu motywacyjnego czy przygotowanie do rozmowy z przyszłym pracodawcą).
Przede wszystkim jednak stwarzano im wiele okazji, aby dobrze poznali samych siebie – swoje
umiejętności, predyspozycje. Doradca zawodowy podczas zajęć zwracał im uwagę m.in. na to,
Najlepiej te przemiany widać na przykładzie Kasi, Ani i Pawła.
Kasia, w momencie rozpoczęcia projektu, była na etapie wyboru zawodu. Chociaż wyda-
wałoby się, że to ważny moment w życiu młodej osoby, dziewczyna niechętnie podejmowała
rozmowy na ten temat, nie miała pomysłu, co chce dalej robić w swoim życiu, czego się
uczyć i jaki zawód ją interesuje. W różnych sytuacjach często reagowała agresją, bunto-
wała się, nie ufała ludziom. Miała bardzo niską samoocenę. Zajęcia z doradcą zawodowym
pozwoliły jej poznać swoje mocne strony i pomóc w wyborze konkretnej szkoły zawodowej.
Kasia postanowiła, że pójdzie do szkoły gastronomicznej i zostanie kucharką. Podczas
pobytów w Kalinówce dziewczyna stała się także mniej agresywna, dzięki czemu udało się
m.in. zażegnać dotychczasowe spory i konfliktyzinnymiwychowankami.Chętniejtakże
17901791.003.png 17901791.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin