Blogerzy w Polsce 2013 (18kwi13).pdf

(2541 KB) Pobierz
Blogerzy w Polsce 2013
najomoć- wizerunek - znaczenie
1031275344.012.png 1031275344.013.png
Byłemceptycnyle
badanieprekonałomnie,
żeblogerzy ąnaprawd
ważniItonietylkodla
recywitociwirtualnej.
Blogosfera to dla mnie
chleb powszedni . Nie
wyobrażałamobieby
mogłobyćinacej
Żyjemy w czasach, gdy każdy, kto ma ochot, może
swoje preżycia i premylenia obwiecać bez trudu
całemu wiatu. Trudno opreć i wrażeniu, że diki
Internetowi liczba publicytów prewyża obecnie
licb cytelników.
Odpowiedzi najdują i w niniejszym
raporcie, preentującym niejednokrotnie
akakujące wyniki badań polskiej blogosfery.
To badanie jest całkowicie nieależne i jest
inicjatywą non-profit. Preprowadilimy je
zgodnie z regułami sztuki badawczej. Zdajemy
sobie praw, że pewne pozycje w rankingach
ą bardziej, a inne mniej pożądane co może
budić emocje i prowokować do komentarzy.
Dlatego tym bardziej zapraszamy do dyskusji i
wymiany poglądów!
Nauwają i pytania o role, jakie w nowej
recywitoci odgrywają blogerzy. Niegdy poczytni
pionierzy nowego stylu i liderzy opinii. Ciągle o nich
łyymy. Ale czy naprawd wiemy kim ą? Czy ich
znamy? Czy nadal najdują cytelników? Jak ą
postrzegani? Czy ich opinia ciągle ma znaczenie? Czy
to może cichnące
echo odległej, wietlanej
prełoci?
Autorzy
Autorzy projektu: dr Tomasz Baran , GG Network S.A i Uniwersytet Warszawski; dr Anna Miotk , Newspoint. Badanie zrealizowane na
OgólnopolkimPaneluBadawczym ARIADNA. Luty 2013.
1031275344.014.png 1031275344.015.png 1031275344.001.png 1031275344.002.png 1031275344.003.png 1031275344.004.png
Wprowadzenie
W rodowiku nowoczesnych technologii nierzadko łyy i o blogerach. Panuje przekonanie, że ą oni
kluczowymi moderatorami treci obecnych w wirtualnej recywitoci. Od czasu do czasu pojawiają i
różnego rodzaju rankingi popularnoci i opiniotwórcoci blogerów. Ale ą zazwyczaj publikacje
subiektywne i uznaniowe. Znakomicie ilutrują wzajemne sympatie i animozje wród przedstawicieli
blogosfery. Odwierciedlają przede wszytskim efekty wyiłków autopromocyjnych i wkaują na notowania
wród mediaplanerów albo peców od PR.
W zasadzie dotpne rankingi dotarcają niemal dowolnych informacji z wyjątkiem jednej, a naszym
zdaniem kluczowej: jaka jest najomoć, popularnoć i opiniotwórcoć wród internautów. Innymi
łowy różne rankingi inormują o „punktach lansu” mozolnie zbieranych na mediowych salonach, lecz
brakuje danych o rzeczywistej pozycji pocególnych blogerów wród całej rzeszy konumentów Internetu
– o pozycji w połecnoci, diki której profesja blogera ma jakąkolwiek racj bytu. W naszym badaniu
potanowilimy uupełnić t luk.
Raport „Blogerzy w Polsce 2013” zawiera informacje pozyskane na próbie reprezentatywnej dla polskich
internautów w wieku 15 lat i wicej. Wskazuje, jaka jest popularnoć pocególnych blogerów w tej
połecnoci. Według danych PBI/ Megapanel za luty 2013 liczba internautów w wieku minimum 15 lat
szacowana jest na ponad 17 milionów. Nasz raport informuje, na ile pocególni blogerzy ą znani i czytani
oraz jaki mają wizerunek. Pokazuje, w jakim stopniu ą opiniotwórcy i czy mogą wywierać wpływ na
decyzje i zachowania konsumenckie.
Lista blogerów, jaką atoowalimy w badaniu, jest wieloródłowa. Powtała w oparciu o ogólnodotpne
zestawienia takie jak np. spis kandydatów konkursu Blog Roku, rankingi i listy tworzone przez
pocególnych blogerów oraz na podstawie naszych wtpnych badań eksploracyjnych na próbach
ogólnopolkich, gdzie proilimy ucetników o podanie wszystkich znanych im blogerek, blogerów oraz
nazw blogów.
1031275344.005.png 1031275344.006.png
Justyna Skrzypek
Marketing Manager
PUMA Polska
Dla marki PUMA rodowiko blogerów jest kluczowe z uwagi na oferowany produkt i trategi
marketingową realiowaną od kilku lat.
Raport z badań na panelu Ariadna tylko potwierdił wyranie to, o czym wielu marketerów,
cególnie w branży modowej wie i stara i uwgldniać w swoich diałaniach. Jest to bardzo
silny trend, który nadal bdie i dynamicznie rowijał i pryjmował orm coraz krótych,
zdecydowanie graficznych i coraz bardziej spontanicznych osobistych ekspresji. Zaig i „iła
rażenia” tych komunikatów bdie coraz wika i nie można po prostu nie uwgldnić tego w
swoich planach komunikacyjnych przygotowywanych na najbliżą pryłoć. Nie bdie to łatwe
zadanie, gdyż arówno autorzy jak i odbiorcy blogów ą bardzo wyczuleni na wszelkie komercyjne
przekazy, udawanie i nachalną promocj. Dlatego tylko marki, które bdą umiały wypracować
sobie prawdziwe i oparte na autentycznym entuzjazmie relacje z tym rodowikiem, mają an
korytać na tym zjawisku, które otało opisane w raporcie „Blogerzy w Polsce 2013”.
1031275344.007.png 1031275344.008.png 1031275344.009.png
Nota metodologiczna:
Badanie otało
zrealizowane
na ogólnopolkim
panelu
badawczym ARIADNA w lutym 2013.
Struktura próby tożama ze trukturą polskich internautów w
wieku 15 lat i wicej ze wgldu na płeć, wiek, wyktałcenie,
wielkoć miejcowoci zamieszkania oraz korzystanie z wiodących
erwiów internetowych wg danych PBI/ Megapanel. Licebnoć
próby N=988 oób.
Serdecznie dikujemy wszystkim, który przyczynili i do powstania
raportu w obecnej formie . W cególnoci dikujemy Pawłowi Janusowi,
Oldze Kamińkiej,
Oldze
Guzendzie,
Dorocie
Marciniak, Michałowi
Molendzie, Ewie Piechór i Małgoracie Wierzbie.
1031275344.010.png 1031275344.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin