ROK SZKOLNY 2008/2009ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:1. Poszerzenie pozawerbalnego kontaktu z dzieckiem.2. Zabezpieczenie poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.3. Naturalna stymulacja polisensoryczna – poznawanie najbliższego otoczenia za pomocą dostępnych zmysłów tj. dotyku, słuchu, węchu i smaku.4. Usprawnianie ruchowe w zakresie dużej i małej motoryki.5. Prowadzenie obserwacji dziecka, odczytywanie jego stanów i uczuć, poszanowanie jego woli, zauważanie mocnych stron dziecka, najmniejszych postępów i ciągłe ich wzmacnianie.6. Stała współpraca z rodzicami dziecka.Zajęcia odbywają się 3 razy w tygodniu:PoniedziałekWtorekŚrodaZADANIA SZCZEGÓŁOWE:I. Pozawerbalny kontakt z dzieckiem na płaszczyźnie:- Bliskości emocjonalnej- Kontaktu z ciałem.Sposób realizacji:Przytulanie, głaskanie, masaż Shantala, oklepywanie, baraszkowanie, odczytywanie informacji o samopoczuciu Natalii, o jej lęku poprzez sygnały płynące z ciała (takie jak: oddech, rytm serca, napięcie mięśni). Relaksacja przy muzyce, sesje kontaktu: „Dotyk i komunikacja”, „Programy Aktywności Knill’a”. Zabawy paluszkowe.II. Usprawnianie zaburzonych funkcji – stymulacja polisensoryczna.Sposób realizacji:1. Stymulacja percepcji dotykowej:a) Stymulacja czucia głębokiego;b) Stymulacja czucia powierzchniowego- Dotykanie przedmiotów o różnej fakturze, kształcie,- Zabawy materiałami sypkimi, tworzywami przekształcalnymi, nieustruktualizowanymi (woda, kasza, ryż groch fasola, plastelina, masa solna itp.)- Masowanie, ugniatanie, wałkowanie ciała dziecka – stymulacja czucia głębokiego- Doświadczanie zmian temperatury poprzez dostarczanie bodźców o różnej temperaturze- Zabawy w różnych substancjach (kisiel, pianki, żele, kremy).2. Stymulacja percepcji słuchowej:- Różnicowanie i naśladowanie dźwięków przyrody ożywionej i nieożywionej, wrażeń kontrastowych (dźwięki ciche – głośne, delikatne i o dużym natężeniu)- Wykorzystanie instrumentów muzycznych, pudełek, puszek wypełnionych różnymi substancjami sypkimi- Dostarczanie wrażeń słuchowych poprzez podawanie muzyki z magnetofonu ze zmianą odległości źródła dźwięku od ucha dziewczynki.- Zwracanie uwagi dziecka na odgłosy w otoczeniu np. kroki, samochód, śpiew ptaków- Wprowadzenie zabaw rytmiczno – ruchowych,- Reagowanie na dźwięk własnego imienia, wyśpiewywanie imienia.3. Stymulacja percepcji węchowej:- Dostarczanie materiału zapachowego (olejki eteryczne, warzywa i owoce o charakterystycznym zapachu itp.)- Szukanie źródła zapachu,- Różnicowanie zapachu przyjemnego i nieprzyjemnego, zapachów dochodzących z kuchni.4. Stymulacja percepcji smakowej:- Nazywanie podstawowych smaków podczas spożywania substancji gorzkich, słodkich, kwaśnych, słonych.5. Somatognozja:- Ćwiczenia służące poznawaniu siebie i własnego ciała w przestrzeni,- Masaż ShantalaIII. Usprawnianie dużej i małej motoryki:Sposób realizacji:1. Zabawy rytmiczno – ruchowe,2. Wykorzystanie elementów „Ruchu Rozwijającego W. Sherborne”3. Zapobieganie przykurczom i deformacjom. 4. Zabawy z wykorzystaniem piłki leczniczej.5. Masaż dłoni6. Zabawy paluszkowe.IV. Współpraca z rodziną.- Informowanie o postępach dziewczynki,- Skupienie uwagi na pozytywnych stronach dziecka.- Wspólne planowanie kolejnych zajęć,- Ustalenie strukturalizacji zajęć w ciągu dnia (wprowadzenie drobnych zwyczajów, rytuałów w trakcie przebywania z dzieckiem).
Rafako2_1