Program indywidualnych zajęć rewalidacyjno.doc

(33 KB) Pobierz
Program indywidualnych zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim

Program indywidualnych zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim

Tematyka zajęć została opracowana według poszczególnych sfer aktywności życiowej. Na początku zajęcia będą polegały na obserwacji i poznawaniu dziecka.
Sfera aktywności: KOMUNIKOWANIE SIĘ
Cele terapeutyczne
·Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych.
·Rozwijanie komunikacji.
Ćwiczenia rewalidacyjne
·Zamknięcie lub zasłonięcie oczu i słuchanie dźwięków dochodzących z ulicy.
·Słuchanie dźwięków z jednoczesną obserwacją źródła dźwięku.
·Uderzanie pałeczką w przedmioty z różnych materiałów.
·Toczenie hałasujących przedmiotów.
·Rozpoznawanie hałasujących zabawek i pomocy dydaktycznych.
·Uderzanie o siebie dwoma identycznymi lub różnymi przedmiotami.
·Odbijanie gumowych zabawek.
·Przelewanie wody.
·Przesuwanie przedmiotów.
·Drapanie po powierzchni szklanej, papierowej, metalowej.
·Rozpoznawanie głosu, szmeru.
·Lokalizowanie źródła dźwięku, kierunku i odległości.
·Różnicowanie głośności.
·Naśladowanie dźwięków dziecka.
·Wokalizacja dźwięków przez dziecko.
·Ćwiczenie reakcji dziecka na własne imię
Środki dydaktyczne
·Pędzelki
·Pałeczki drewniane, szklane, metalowe, plastikowe
·Przedmioty fajansowe, szklane, plastikowe, metalowe, drewniane
·Piłki, balony, kasztany, kamyki
·Groch, fasola, ryż, makarony, gwoździe
·Klocki, łyżeczki, garnuszki, szklanki., szyszki.
·Piłki gumowe i skórzane, balony
·Papier, karton, folia
·Płytki metalowe, szklane, plastikowe, magnetofon, zegarek, budzik, pozytywka, grzechotki
Sfera aktywności: SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA
·Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej motoryki :
-postawa
-lokomocja
-koordynacja ruchów
·Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe małej motoryki:
-koordynacja ruchów rąk
-koordynacja wzrokowo-ruchowa
-manipulacja
Ćwiczenia rewalidacyjne
Wyczuwanie brzucha, pleców i pośladków:
·Leżenie na plecach.
·Leżenie na brzuchu.
·Ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach.
·Siedząc – przyciąganie kolejno nóg.
·Siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach.
·Siedząc – przewrót na plecy.
·Siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy.
·Czołganie się na brzuchu.
·Masaże brzucha, pleców i pośladków.
Wyczuwanie rąk i nóg:
·Siedząc – podciąganie kolan do siadu skulonego.
·Pchanie kolan do siadu prostego.
·W siadzie prostym – rozcieranie i oklepywanie kolan.
·Stanie z podtrzymywaniem.
·Chodzenie z podtrzymywaniem.
·Chodzenie na kolanach.
·Siedząc na krześle – dotykanie podłogi palcami stóp.
·Uderzanie o podłogę piętami.
·Uderzanie całą stopą.
·Dotykanie łokciami kolan.
·Dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.
Wyczuwanie całego ciała:
·Leżenie na plecach i brzuchu.
·Turlanie się.
·Leżenie z rękami wzdłuż ciała i z podniesionymi w różnych kierunkach.
·Ciąganie za kostki nóg ćwiczącego, leżącego na brzuchu lub plecach.
·Kołysanie w pozycji siedzącej.
·Kołysanie w pozycji leżącej.
·Huśtanie.
·Badanie otoczenia dotykiem.
·Zabawy manipulacyjne.
·Chwytanie drobnych przedmiotów.
·Zabawy paluszkowe np.
-Sroczka
-Idzie rak nieborak
-Idzie, idzie czapla po drewnianej desce
·Zabawy z piłką lub balonem.
-łapanie piłki
-rzucanie piłki
-turlanie
·Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów.
·Włączanie klawiszy telefonu, pozytywek.
Środki dydaktyczne
·Materac, mata do ćwiczeń
·Materace do ćwiczeń, fotel bujany, hamak, huśtawka ogrodowa
·Kulki, piłeczki,
·Fasola, groch, kasza, ryż, makaron
·Szyszki, kasztany, żołędzie
·Piłki gumowe, skórzane, balony
·Piramidki
·Foremki
·Telefony, pozytywki
Sfera aktywności: SAMOOBSŁUGA
-Zwiększanie aktywności własnej
Ćwiczenia rewalidacyjne
·Zdejmowanie butów.
·Ściąganie części garderoby.
·Wkładanie i wyjmowanie rąk z rękawów.
·Nalewanie płynów z dzbanka do kubka.
·Jedzenie łyżeczką.
·Nabijanie jedzenia na widelec.
·Samodzielne zdejmowanie chusty zasłaniającej głowę.
·Samodzielne zdejmowanie opaski zasłaniającej oczy.
·Sygnalizowanie w każdy możliwy sposób: głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych.
·Siedzenie z podparciem i bez podparcia.
·Stanie samodzielne i z podtrzymywaniem.
·Chodzenie z pomocą.
·Przemieszczanie się samodzielnie w dowolny sposób: czołganie, przesuwanie.
Środki dydaktyczne
·Buty
·Różne części ubrania
·Dzbanek
·Kubek
·Sztućce
·Chustki, opaski
Sfera aktywności: ZACHOWANIA SPOŁECZNE
oRozwijanie zainteresowania otoczeniem.
·Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
·Nawiązywanie kontaktów w sposób odpowiedni do możliwości dziecka.
Ćwiczenia rewalidacyjne
·Bezpośredni kontakt z roślinami: dotykanie, wąchanie, łamanie, próbowanie.
·Kontakt z żywiołami: wodą, powietrzem, ziemią, ogniem.
·Bezpośredni kontakt ze zwierzętami: oglądanie, głaskanie.
·Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa:
-przytulanie
-głaskanie
-obejmowanie
-delikatne masaże
·Współdziałanie w czasie zabaw i ćwiczeń.
·Reagowanie na polecenia: daj, puść, rzuć, weź.
·Właściwe reagowanie na głos opiekuna.
·Podawanie ręki na powitanie i pożegnanie.
·Samodzielne sięganie po zabawki, przedmioty za pomocą obu rąk.
·Samodzielny wybór zabawki.
·Rozrzucanie zabawek.
·Wkładanie przedmiotów do pudełka.
·Przekładanie przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego.
·Burzenie wieży z klocków.
·Wprowadzanie w ruch wiszących tasiemek, wstążek, łańcuchów.
·Wprowadzanie w ruch zabawek poruszających się wahadłowo lub obrotowo.
Środki dydaktyczne
·Kwiaty, liście, gałązki, nasiona różnych roślin
·Miski z wodą
·Pojemniki z lodem
·Suszarki, wentylatory
·Pojemniki z piaskiem
·Świeczki, zapałki
·Zwierzęta
·Różne przedmioty, zabawki
·Pozytywki, telefony, grzechotki
·Zapachy
·Latarki
·Radio, magnetofon
·Tasiemki, wstążeczki, sznurki
·Opakowania
Sfera aktywności: FUNKCJE POZNAWCZE
·Wspomaganie rozwoju spostrzegania.
·Wielozmysłowe poznawanie otoczenia.
·Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
Ćwiczenia rewalidacyjne
·Podążanie wzrokiem za przedmiotami.
·Badanie otoczenia dotykiem.
·Ćwiczenia słuchowe z przedmiotami wydającymi dźwięk.
·Ćwiczenia w różnicowaniu smaków i zapachów.
·Badanie powierzchni dotykiem.
·Reagowanie na zmiany natężenia:
oświatła
ohałasu
otemperatury
·Zabawy z lustrem.
·Dotykanie przesypywanie ugniatanie rozcieranie na ręce i na innych częściach ciała piasku, ryżu, kaszy.
·Przelewanie, chlapanie, reagowanie na temperaturę wody.
·Dmuchanie strumieniem powietrza-zimnym, ciepłym-na różne części ciała.
·Słuchanie piosenek, melodii, czytanych przez nauczyciela treści.
·Wsłuchiwanie się w naturalne dźwięki: głosy ludzi, śpiew ptaków, głosy zwierząt, odgłosy dochodzące z ulicy, hałasy bawiących się dzieci.
·Masaże rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze.
·Picie artykułów płynnych o zróżnicowanej temperaturze.
·Wspólne muzykowanie na instrumentach perkusyjnych.
·Wystukiwanie rytmów.
·Badanie otoczenia dotykiem.
·Stukanie palcami o blat stołu.
·Uderzanie nogami o podłogę.
Środki dydaktyczne
·Różne przedmioty, zabawki
·Radio, magnetofon, kasety
·Zabawki grające
·Pożywienie, napoje
·Kubeczki zapachowe, świece zapachowe
·Pojemniki z różną zawartością np. z wodą, grochem itp.
·Latarka
·Suszarka
·Gąbki, szczoteczki, materiały, piórka, wata, pumeks, bańki mydlane
·Książeczki dla dzieci
·Lustro
·Instrumenty perkusyjne
·Stół. Krzesło, fotel.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin