Atari Basic. Jezyk programowania i obsluga mikrokomputera Atari.pdf
(
1043 KB
)
Pobierz
QPrint
Naczelna Organizacja Techniczna
OĺRODEK DOSKONALENIA KADR TECHNICZNYCH
Rady Stoþecznej
M
Krzysztof Bednarek
Mariusz Giergiel
Wojciech Jedliczka
Tadeusz Kowalek
Andrzej Macioþ
Wiesþaw Migut
Andrzej Turmiıski
WARSZAWA 1987
2
SPIS TREĺCI
1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1.l. Zastosowanie mikrokomputerw . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1.2. Dlaczego ATARI? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2. Co to jest mikrokomputer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
2.1 Budowa mikrokomputera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
2.2 Oprogramowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
3. Podstawy programowania w jħzyku BASIC. . . . . . . . . . . . . . . . 10
3.1. Obsþuga komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
3.2 Mikrokomputer jako kalkulator . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
3.3. Elementy jħzyka BASIC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
3.4. Staþe i zmienne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
3.5. Funkcje matematyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
3.6. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych . . . . . . . . . . . . . . . 17
3.7. Instrukcja podstawienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
3.8. Sterowanie przebiegiem programu . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
3.9. Podejmowanie decyzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
3.10. Pħtla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
3.11. Zmienne indeksowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3.12. Dane staþe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
4.Operacje na tekstach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
4.1. Staþe i zmienne tekstowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
4.2. Funkcje tekstowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
4.3. Zastosowania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
5. Grafika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
5.1. Kolory. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
5.2. Opis trybw graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
5.3. Przykþady korzystania z moŇliwoĻci graficznych. . . . . . . . . . 46
5.4. Kursor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
5.5. PEEK i POKE w operacjach graficznych. . . . . . . . . . . . . . . 53
5.6. Wykorzystanie manipulatorw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
6. DŅwiħk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
6.l. Generowanie dŅwiħku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
6.2.Techniki specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
6.3. Wprowadzenie do syntezy dŇwiħku . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
6.4. Filtry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
6.5. GþoĻnoĻę. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
6.6. Dudnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
6.7. Syntezator dŅwiħku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
7. Pamiħę zewnħtrzna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
7.1. Stacja dyskw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
7.2. Magnetofon kasetowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
8. Bloki sterujĢce operacjami wejĻcia/wyjĻcia . . . . . . . . . . . . . 77
8.1.OPEN/CLOSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
8.2. INPUT/PRINT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
8.3. PUT/GET . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
8.4. NOTE/POINT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
8.5. UŇycie instrukcji STATUS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
9. Pamiħę wewnħtrzna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
9.1. Mapa pamiħci. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
9.2. WaŇniejsze adresy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
10. Wstħp do programowania w jħzyku maszynowym. . . . . . . . . . . . . 87
10.l. Lista rozkazw mikroprocesora 6502 . . . . . . . . . . . . . . . 97
11. Techniki sortowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
11.1. Sortowanie bĢbelkowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
3
11.2. Sortowanie przez proste wstawianie. . . . . . . . . . . . . . . 101
11.3. Sortowanie metodĢ Shella. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
11.4. Sortowanie szybkie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
11.5. Porwnanie metod sortowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
11.6. Sortowanie alfabetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
12. Proste programy obliczeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
12.1. Obliczanie wspþczynnikw NEWTONA . . . . . . . . . . . . . . . 105
12.2. Iloczyn dwch wielomianw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
12.3. Dzielenie wielomianu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
12.4. Miejsca zerowe funkcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
12.5. RozwiĢzywanie rwnania rŇniczkowego. . . . . . . . . . . . . . 110
12.6. RozwiĢzywanie ukþadu rwnaı liniowych . . . . . . . . . . . . . 111
12.7. Obliczanie wartoĻci caþki metodĢ Monte Carlo. . . . . . . . . . 112
12.8. MnoŇenie macierzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
12.9. Regresja liniowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
12.10. Statystyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
13. Optymalizacja programw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
13.1. Styl programowania i czytelnoĻę programu. . . . . . . . . . . . 118
13.2. SzybkoĻę dziaþania programu. . . . . . . . . . . . . . . . . . .118
Dodatki
A - Komunikaty bþħdw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
B - Kod ATASCII i kod POKE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
C - Kod klawiatury. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
D - Kompendium jħzyka BASIC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
E - Tabele. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
4
Rozdziaþ 1
WPROWADZENIE
W ostatnim okresie nastĢpiþ gwaþtowny wzrost popularnoĻci mikrokomputerw ATARI. RwnieŇ w
Polsce liczba uŇytkownikw tego mikrokomputera zwiħkszyþa siħ znacznie.
Zjawisku temu towarzyszy duŇe zapotrzebowanie na opracowania z zakresu programowania i obsþugi.
Fakt ten skþoniþ nas do zebrania naszych wiadomoĻci i doĻwiadczeı, ktre uzupeþnione przekþadami z literatury
zachodniej stanowiĢ treĻę tej ksiĢŇki. Wykaz wykorzystanej przez nas literatury zostaþ zamieszczony na str. 20.
Naszym podstawowym zamiarem byþo przygotowanie podrħcznika, ktry mgþby sþuŇyę uŇytkownikom
ATARI - w opanowywaniu tajnikw programowania i obsþugi. StĢd teŇ ksiĢŇka ta nie powinna byę zbyt trudna
dla poczĢtkujĢcych, a niektre jej rozdziaþy mogĢ zadowolię bardziej zaawansowanych programistw. JeŇeli cel
ten udaþo nam siħ osiĢgnĢę w niewielkim chociaŇ stopniu, moŇemy czuę siħ usatysfakcjonowani.. Nie piszemy
tej ksiĢŇki dla zawodowych informatykw, ani dla jħzykoznawcw, choę w miarħ moŇnoĻci bħdziemy siħ staraę
zadowolię (lub przynajmniej nie draŇnię) jednych i drugich. WiħkszoĻę dostħpnej nam literatury jest napisana w
jħzyku angielskim, ktrego proste i zwiħzþe
terminy nie dajĢ siħ þatwo przetþumaczyę na jħzyk polski. Dosþowne tþumaczenie jest bowiem, w
niektrych przypadkach nienaturalne, a opisowe - dþugie i niewygodne. I tak na przykþad nie bħdziemy
rozrŇniaę rodzajw instrukcji, mimo rŇnych angielskich znaczeı statement i command. Jako uzupeþnienie
zaprezentowanych w niniejszej ksiĢŇce wiadomoĻci i informacji polecamy lekturħ nastħpujĢcych czasopism:
Informatyka, Politechnik, Mþody Technik, Problemy, Audio Video, Radioelektronik, Bajtek.
1.1 Zastosowanie mikrokomputerw
Obliczenia matematyczne byþy potrzebĢ-matkĢ wynalazku jakim jest mikrokomputer. W miarħ
usprawniania komputerw pojawiþy siħ inne moŇliwoĻci ich wykorzystania, co doprowadziþo do znacznego
przeobraŇenia funkcji i wzrostu znaczenia komputerw w codziennym Ňyciu.
Informacje o zastosowaniu mikrokomputerw do obliczeı naukowych i biurowych, oraz do
przetwarzania tekstw, znaleŅę moŇna w podrħczniku A. Macioþ, W. Migut, A. Stawowy "BASIC -
wprowadzenie do programowania komputerw domowych". Podano tam rwnieŇ krtkĢ charakterystykħ gier
komputerowych.
NaturalnĢ kolejĢ rzeczy komputery znalazþy szerokie zastosowanie w nauczaniu. UjmujĢc zagadnienie w
najszerszym zakresie uwaŇamy, Ňe dzisiaj w polskich warunkach kaŇdy komputer speþnia rolħ Ļrodka edukacji,
choęby przez to, Ňe umoŇliwia dzieciom, a takŇe dorosþym kontakt z nowoczesnym urzĢdzeniem
elektronicznym. Komputer jest bardzo cierpliwym nauczycielem, uczy logiki i konsekwencji myĻlenia, pobudza
wyobraŅniħ, pokazuje rŇnorodne moŇliwoĻci osiĢgania zrŇnicowanych celw badawczych i
popularnonaukowych.
ATARI800 XI. ma wszelkie cechy pozwalajĢce na szerokie zastosowanie go w polskich szkoþach (tak
dzieje siħ juŇ w Anglii, Holandii, Danii i Francji). Jest to tym bardziej moŇliwe, Ňe PEWEX bardzo trafnie
zdecydowaþ siħ na wprowadzenie sprzedaŇy mikrokomputera ATARI.
Niebagatelne znaczenie moŇe mieę teŇ polskie pochodzenie wþaĻciciela firmy ATARI Jacka Trzmiela
(obecnie Jack Tramiel), ktry jest rodowitym Warszawiakiem i uchodzi w tej chwili za najwybitniejszĢ postaę
w przemyĻle mikrokomputerowym.
Nie jest moŇliwe udzielenie wyczerpujĢcej odpowiedzi na pytanie o zastosowanie mikrokomputera.
Warto jednak przytoczyę kilka przykþadw maþo znanych prb wykorzystania bogatych moŇliwoĻci ATARI.
- Przetworniki analogowe-cyfrowe umoŇliwiajĢ przyþĢczenie 4 czytnikw (np. termometrw) i rejestracjħ
danych z doĻwiadczeı.
- Komputer nuŇe speþniaę rolħ sterowania Ļwiatþami w teatrze i salach widowiskowych.
- Szczeglnie ciekawe sĢ prby wykorzystania w krtkofalarstwie: koder i dekoder alfabetu Morse'a,
komputerowy dalekopis RTTY oraz transmisje wizji SSTV.
- Automatyczna sekretarka przyjmujĢca telefony i wybierajĢca bez znudzenia wciĢŇ zajħte numery.
- Archiwowanie poufnych dokumentw z moŇliwoĻciĢ ich odczytania tylko przy pomocy kodu.
- Komputer moŇe byę uŇyty do sterowania pracĢ centralnego ogrzewania oraz systemw alarmowych w
domku jednorodzinnym.
Z polskich publikacji poruszajĢcych omawianĢ przez nas problematykħ na wyrŇnienie zasþugujĢ:
Z. Czech, K. Naþħcki, S. Woþek, "Programowanie w jħzyku BASIC",
W. Iszkowski, M. Maniecki "Programowanie w jħzyku BASIC"
5
Plik z chomika:
jarkeczek
Inne pliki z tego folderu:
isplatemanual.pdf
(25835 KB)
44 gry na Atari.pdf
(33950 KB)
Bajtek_1989_03.djvu
(5188 KB)
INDUS_GT_FSManual.pdf
(2371 KB)
jezyki_atari_xl_xe_cz1.djvu
(13796 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABC Telegrafii
anteny
ATARI ST
Core Wars
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin