Wychowanie patriotyczne w szkołach KEN - Kalina Bartnicka - szczegółowe opracowanie.txt

(486 KB) Pobierz
Wychowanie
patriotyczne
       w Szko�ach
Komisji Edukacji Narodowej
          
Kalina Bartnicka
Wychowanie
patriotyczne
       w szko�ach
Komisji Edukacji Narodowej
Wydanie drugie
Wydawnictwo Akademickie ��ak'
Warszawa 1998

Redakcja
J�zef Marek �nieci�ski

Opracowanie graficzne
Dariusz G�rski

Korekta
Stefan Lewandowski
� Copyright by Wydawnictwo ��ak' and Kalina Bartnicka
ISBN 83-86770-73-2

Wydawnictwo Akademickie ��ak"
Teresa i J�zef �nieci�scy
02-127 Warszawa, ul. Mo�dawska 13/56
tel./fax 822-82-67


Motto:
  �Najlepiej bi� tamy, kiedy woda jest nisko; przes�dy, g�upstwa ludzkie zni�y�y
si� w tym czasie, niech�e nauki i o�wiecenie mi�dzy nami tak g�r� wezm�, i�by�my
si� ju� nigdy powrotu ciemno�ci a zatem biedy naszej nie obawiali (...) ".
Franciszek Barss, 1791


Spis tre�ci
Wst�p	7
Spu�cizna po czasach saskich i reforma szkolna
Stanis�awa Konarskiego	,	 10
Wychowanie m�odzie�y jako sprawa pa�stwowa w po�owie
XVIII wieku	35
Idea� wychowawczy Komisji Edukacji Narodowej	56
Nowe programy szkolne	..70
Walka o pozyskanie opinii szlacheckiej	 88
Ustawy dla stanu akademickiego	109
Obywatelskie i patriotyczne tre�ci w programach nauczania
szk� �rednich Komisji Edukacji Narodowej	126
Inne formy wychowania obywatelskiego i patriotycznego
w szko�ach �rednich	 169
Sprawa wychowania obywatelskiego i patriotycznego
w szko�ach parafialnych	195
Lata wielkich przemian	215
Zako�czenie	.........240
Bibliografia	243

Druk i oprawa:
Tel. (0-22) 7&9 35 54

Wst�p
  Utworzenie przed dwustu laty Komisji Edukacji Narodowej by�o dzie-
�em naj�wiatlejszych umys��w w kraju, dowodem ich patriotyzmu i troski
obywatelskiej o Rzeczpospolit�. W ci�kiej sytuacji politycznej pa�stwa,
w obliczu zagro�enia jego suwerenno�ci, w chwili gdy mocarstwa o�cien-
ne dokonywa�y grabie�y ziem polskich - Rzeczpospolita nie mia�a si�, by
si� temu sprzeciwi� i obroni�. Oczy m��w stanu zwr�ci�y si� w�wczas na
m�ode pokolenie. W radykalnej odmianie wychowania m�odzie�y dostrze-
�ono mo�liwo�� zaradzenia z�u i odbudowy zagro�onego bytu pa�stwowe-
go. M�odzie� to przyszli obywatele kraju, nale�a�o wi�c tak pokierowa� ich
wychowaniem, by nie dopu�cili w przysz�o�ci do jego dalszego upadku,
�eby odbudowali pa�stwo i umieli go broni�, gdy zajdzie ku temu potrze-
ba. Ten cel przy�wieca� powo�aniu do �ycia Komisji Edukacji Narodowej
i przeprowadzonej przez ni� reformie wychowania.
  Niech edukacja nasza - m�wi� Hugo Ko���taj - usposabia ml�d� Pola-
k�w na obywatel�w i �o�nierzy, trzymaj�c w jednej r�ce �wiat�o prawdy,
w drugiej miecz obrony Ojczyzny, a dokonamy wszystkiego...l S�owa te mog�
s�u�y� za motto wychowania obywatelskiego i patriotycznego w szko�ach
Komisji Edukacji Narodowej.
  Patriotyzm i poczucie obowi�zk�w obywatelskich leg�y u podstaw re-
formy wychowania i nada�y pi�tno ca�ej pracy Komisji Edukacji Narodo-
wej i jej szk�. Dlatego te�, omawiaj�c problem wychowania patriotyczne-
go w szko�ach Komisji, nie mo�na wydzieli� go sztucznie z kontekstu, w kt�-
    1 �Memoria� H. Ko���taja". Biblioteka Czartoryskich w Krakowie. R�kopis nr 1871. Cyt.
wg �Komisja Edukacji Narodowej. Pisma Komisji i o Komisji". Zebra� i opracowa� S. Tync.
Wroc�aw 1954, s. 256.
7

caiu w^iiuwaww.�cgu, [Jiugiamu iiaui/.&aiua,
metod wychowawczych w szko�ach, sytuacji nauczycieli i stosunku spo�e-
cze�stwa do szk� i przeprowadzonej w nich reformy.
  Autorka tej ksi��ki pragn�a ukaza� wychowanie patriotyczne w szko-
�ach Komisji Edukacji Narodowej na tle ca�okszta�tu pracy szkolnej i dzia-
�alno�ci Komisji. Zamieszczenie w tek�cie oryginalnych fragment�w pism
i wypowiedzi ludzi zwi�zanych z Komisj� Edukacji Narodowej i prac�
w szko�ach, a nawet fragment�w literatury pi�knej, traktuj�cej o sprawach
wychowania, mia�o na celu jak najwierniejsze odtworzenie obywatelskiej
i patriotycznej troski o wychowanie m�odzie�y i zwi�zku idea��w wycho-
wawczych Komisji z �wczesnym �yciem. Wydaje si�, �e nic nie jest w sta-
nie lepiej tego dokona� ni� autentyczne wypowiedzi pochodz�ce z tego
okresu. Wydaje si� r�wnie�, �e cytuj�c �r�d�a najlepiej mo�na wprowadzi�
czytelnika w atmosfer� tamtych czas�w i u�atwi� zrozumienie, czym by�a
Komisja Edukacji Narodowej i przeprowadzona przez ni� reforma wycho-
wania publicznego.
  Ksi��ka nie wyczerpuje tematu. Sprawy og�lniejsze ukazane s� tylko
o tyle, o ile wi��� si� z podstawowym tematem ksi��ki. Nie interesuje nas
tu analiza ca�okszta�tu dzia�alno�ci Komisji, Towarzystwa do Ksi�g Ele-
mentarnych, zagadnie� nauczycielskich czy spraw nauczania, tylko ich zwi�-
zek lub wp�yw na obywatelski i patriotyczny charakter wychowania w szko-
�ach. Czytelnik chc�cy pog��bi� swoj� wiedz� mo�e si�gn�� do literatury
przedmiotu. Wprowadza do niej do��czona do ksi��ki bibliografia.
  Wychowanie w czasach saskich, reforma szk� przeprowadzona przez
Konarskiego, atmosfera Szko�y Rycerskiej, og�lny pogl�d na problematy-
k� edukacyjn� w wieku O�wiecenia - s� poruszone w tej ksi��ce jedynie
jako wprowadzenie do zagadnie� wychowania obywatelskiego i patriotycz-
nego w czasach Komisji Edukacji Narodowej. Konarski wprowadzi� do
wychowania szkolnego edukacj� obywatelsk� i patriotyczn�, Komisja Edu-
kacji Narodowej za� nada�a temu zagadnieniu now� tre�� i form�. Od jasno
postawionych cel�w wychowawczych dzia�acze Komisji przeszli do opra-
cowania program�w, adaptuj�c dla potrzeb szko�y polskiej najlepsze wzo-
ry, szczytowe osi�gni�cia w dziedzinie my�li i praktyki pedagogicznej.
  Tw�rcy koncepcji wychowawczych i program�w dla szk� Komisji Edu-
kacji Narodowej dobrze znali realia �ycia polskiego i rozumieli, na czym
polega�y wady tradycyjnego wychowania m�odzie�y, st�d te� przeprowa-
              
i leiorma euuKacji oyia KonKretna w doborze metod i �rod-
k�w dzia�ania. Programy i tre�ci nauczania by�y bardzo nowoczesne, pod-
porz�dkowane celom wychowawczym i g��wnemu zadaniu szko�y: wy-
chowaniu patrioty - obywatela, kt�rego uczucia mi�o�ci do ojczyzny by�y-
by podbudowane wiedz� obywatelsk�, rzeczowym i odpowiedzialnym sto-
sunkiem do obowi�zk�w wobec pa�stwa i wsp�obywateli.
  Problem, obywatelskiego przygotowania m�odzie�y przez szko�� (potrzeba
obj�cia nadzoru nad wychowaniem przysz�ego pokolenia obywateli przez
w�adz� pa�stwow�) nie by� wynalazkiem wieku O�wiecenia. Wyst�puje
on ju� w staro�ytno�ci, np. w Sparcie, omawia go te� m. in. w swoich pi-
smach Platon. I w Polsce znajdujemy rozwa�ania i postulaty dotycz�ce
tych spraw ju� dwa wieki przed utworzeniem Komisji Edukacji Narodo-
wej. Chmury, kt�re od po�owy XVII wieku zacz�y si� gromadzi� nad Rze-
cz�pospolit� Obojga Narod�w, i rosn�cy egoizm szlachty, jej bezmy�lno��,
wreszcie nie ustaj�ce wojny doprowadzi�y do tego, �e sprawy szk� i edu-
kacji m�odzie�y znalaz�y si� na marginesie zainteresowa� spo�ecznych.
  Wojna p�nocna - szalej�ca u progu XVIII wieku mi�dzy Szwecj� a Rosj�,
Saksoni� i Dani� - nie omin�a ziem polskich. Cho� formalnie Polska nie
bra�a w niej udzia�u (jedynie kr�l August II Sas jako w�adca Saksonii),
faktycznie dzia�ania wojenne przetacza�y si� po ziemiach Rzeczypospoli-
tej. Do��czy�a si� do tego wojna domowa mi�dzy stronnictwami Augusta II
i Stanis�awa Leszczy�skiego, walcz�cymi o tron polski, za kt�rymi stan�y
obce mocarstwa: Rosja za Augustem, Szwecja za Stanis�awem. Dwudzie-
stoletni okres dzia�a� wojennych doprowadzi� kraj do wyniszczenia gospo-
darczego i kulturalnego.
  Powolna odbudowa �ycia pa�stwowego nie mog�a pomin�� spraw wy-
chowania m�odzie�y. Przeciwnie, wszelkie powa�niejsze zmiany, do kt�-
rych dojrza�o pa�stwo, w tym organizacja �ycia politycznego, funkcjono-
wanie administracji pa�stwowej, odbudowa gospodarcza wymaga�y rady-
kalnej zmiany panuj�cego systemu szkolnictwa i wychowania.
Spu�cizna po czasach saskich
i reforma szkolna
Stanis�awa Konarskiego
W sko�atanej wojnami Rzeczypospolitej Obojga Narod�w nast�pi� - po
zako�czeniu wojny p�nocnej traktatem w Nysztad w 1721 roku - okres
wzgl�dnego spokoju. Sytuacja w kraju by�a jednak pod ka�dym wzgl�dem
krytyczna. Dzia�ania wojenne w pa�stwie, kt�re - cho� oficjalnie nie bra�o
udzia�u w wojnie - nie mia�o si�y zdolnej przeszkodzi� przemarszom i gra-
bie�om obcych wojsk, spowodowa�y zniszczenia materialne, ruin� gospo-
darcz� wsi i miast, og�lne wyludnienie, upadek handlu.
  Rozk�ad pa�stwa i upadek presti�u mi�dzynarodowego Polski wyrazi�
si� mi�dzy innymi w tym, �e obce pa�stwa wzajemnie gwarantowa�y sobie
zachowanie dotychczasowego ustroju Rzeczypospolitej i miesza�y si� do
jej spraw wewn�trznych. W traktacie w Nystadt zdecydowano bez liczenia
si� z opini� Polski o losach Inflant i Prus.
  Zniszczeniom ekonomicznym i upadkowi znaczenia mi�dzynarodowe-
go Rzeczypospolitej towarzyszy�o pog��bienie si� og�lnej demoralizacji
w �yciu politycznym. Niema�� w tym rol� odegra�y walki o tron mi�dzy
Augustem II Sasem i Stanis�awem Leszczy�skim. Wci�ganie do rozgry-
wek si� obcych i wielokrotne zmiany w konfiguracji w�adzy doprowadzi�y
do stopniowego upadku w�adz centralnych i do zanikania my�lenia katego-
riami polityki pa�stwa i interesu pa�stwowego. Wielu ze szlachty, aby utrzy-
ma� i uratowa� od ruiny maj�tek, wielokrotnie zmienia�o obozy politycz-
ne, w zale�no�ci od uk�adu si� zwalczaj�cych si� przeciwnik�w i od zap�a-
ty, kt�r� za to proponowano. Sprzyja�o to wzrostowi korupcji, prywaty i ego-
izmu. Nie by�o si�y zdolnej opanowa� og�lne rozpr�enie. Pr�by centrali-
zacji w�adzy przez dw�r kr�lewski i reform �ycia politycznego ze strony
element�w �wiat�ej szych spotyka�y si� z silnym oporem rozpanoszonych
w czasie wojen rod�w magnackich, kt�re w imi� egoistycznych interes�w
10

zmian. Podobnie pr�by poprawy sytuacji ekonomicznej przez szlacht� ce-
chowa� silny egoizm stanowy. Charakteryzowa�o si� to zaostrzaniem uci-
sku spo�ecznego i ekonomicznego wobec innych stan�w, przede wszyst-
kim za� - wobec ch�opstwa. Nie sprzyja� te�, o...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin