Kr 07 U podstaw dyluwiologii (2005).pdf

(314 KB) Pobierz
70016359 UNPDF
15
Kreacjonizm
(7)
Mieczysāaw Pajewski
T ONCRS@V CXKTVHNKNFHH
Dyluwiologia a kreacjonizm
āania siē obraz tej katastrofy wodnej
jako najwiēkszego fizycznego wydarze-
nia w historii Ziemi. Nic porîwnywal-
nego z potopem nie wydarzyāo siē do
tej pory, ani nie wydarzy siē aı do osta-
tecznego zniszczenia ĥwiata w ogniu (II
Piotra 3). Potop oznacza koniec piēk-
na stworzonego przez Boga jako do-
skonaāegomiejsca dla czāowieka. Ozna-
cza teı poczĎtek nowego ĥwiata, od-
znaczajĎcego siē tylko bladĎ kopiĎ pier-
wotnej chwaāy. Wcaāej zapisanej histo-
rii Ziemi potop, moıe za wyjĎtkiem
Upadku, wywarā najwiēkszy wpāyw na
wyglĎd i warunki, jakie panujĎ na Zie-
mi. Jeĥli potop Noego rzeczywiĥcie
miaā miejsce, to roli tej olbrzymiej ka-
tastrofy nie moıe pomijaą ıaden bio-
log, geolog czy badacz historii Ziemi.
O potopie Noego nie mîwiĎ jedy-
nie pierwsze rozdziaāy Biblii. Liczne
wzmianki o nim znajdujemy w wielu
ksiēgach Starego Testamentu. Nie
moına zapominaą, ıe takıe Jezus i au-
torzy Nowego Testamentu czynili uwa-
gi na temat dziejîwNoego i potopu jako
rzeczywistych, niefikcyjnych wyda-
rzeě (Mat. 24:36-39; 1 Piotra 3:18-22;
Hebr. 11:7; 2 Piotra 3:5-7). Przez caāe
wieki uczeni i teologowie przypisywali
wiele cech Ziemi wpāywowi wielkiego
potopu Noego i uznawali nauczanie
Biblii na temat stworzenia i potopu.
Czasy te jednak juı minēāy. Dzisiaj pod-
rēczniki i monografie naukowe poĥwiē-
cajĎ wiele stron wpāywowi wody i lo-
dowcîww ksztaātowaniu powierzchni
Ziemi, ale nie wspominajĎ nic o poto-
pie, najwyıej mîwiĎ o nim jako o histo-
rii biblijnej, nie zaĥ jako o historycz-
nym fakcie.
Niema tematu religijnego bardziej wy-
ĥmiewanego niı biblijna opowieĥą o po-
topie Noego, zapisana w Ksiēdze Ro-
dzaju 6-9. Przeciwko dosāownej natu-
rze potopu wymienia siē takie sprawy
jak niemoıliwoĥą zebrania zwierzĎt na
arkē, rozmiary arki, czas trwania poto-
pu itd. Ataki tego rodzaju przeprowa-
dzajĎ nie tylko niewierzĎcy, co jeszcze
moına zrozumieą, ale takıe ci, ktîrzy
przedstawiajĎ siē jako wierzĎcy w Bo-
ga. Wiēkszoĥą dzisiejszych biblistîw
odrzuca dosāownĎ historycznoĥą opo-
wieĥci z Ksiēgi Rodzaju przed rozdzia-
āem 12. Pierwsze 11 rozdziaāîw tej
ksiēgi uwaıajĎ oni za wypeānione para-
bolami, symbolami i staroıytnĎ poezjĎ.
Historia potopu opowiedziana w Bi-
blii zajmuje w niej jednak poczesne
miejsce. Biblia poĥwiēcamu nawet wiē-
cej miejsca niı samemu stworzeniu
ĥwiata. Cztery z pierwszych jedenastu
rozdziaāîwKsiēgi Rodzaju opisujĎ wiel-
ki potop za dni Noego. Z kart Biblii wy-
PrzyczynĎ takiego stanu rzeczy jest
fundamentalna niezgodnoĥą geologii
ewolucyjnej i Sāowa Boıego. Dla dzieci
wychowanych w rodzinach chrzeĥci-
jaěskich kontakt ze ĥwieckim naucza-
niemmusi byą pewnego rodzaju szo-
kiem. OdkrywajĎ oni ze zdumieniem,
ıe nauczyciele i autorzy podrēcznikîw
nie wierzĎ w to, o czym uczy Biblia.
Proces ĥwieckiej edukacji przypomina
Onsno qxbhm` y Ahakhh Aqydrjhdi vxc`mdi v 1563 q.
70016359.001.png
Kreacjonizm
16
stopniowe wyjmowanie kolejnych ce-
gieā z duchowej budowli wzniesionej
w pierwszych latach chrzeĥcijaěskie-
go ıycia. Napîr autorytetu nauczyciel-
skiego i powszechnie akceptowanej na-
uki jest niezwykle silny. Nic wiēc dziw-
nego, ıe dzieci pochodzĎce z rodzin
chrzeĥcijaěskich czēsto po edukacji
szkolnej tracĎ wiarē. Dlatego tak waı-
ne jest, by badaą zagadnienia znajdujĎ-
ce siē na styku nauka-religia, w tym za-
gadnienie potopu Noego.
tchnionym SāowemBoıym. UwaıajĎ
oni zamiast tego, ıe w Biblii znajduje
siē objawienie, ale to, ktîre czēĥci Bi-
blii naleıy traktowaą powaınie, a ktî-
re sĎ nieistotnym kulturowym i histo-
rycznym balastem, zaleıy od ustaleě
nauki bĎdį innych zewnētrznych
wzglēdemBiblii autorytetîw. Ponie-
waı w nauce dominuje ewolucjonizm
i koncepcja starej Ziemi, uwaıajĎ oni
pierwsze 11 rozdziaāîwKsiēgi Rodza-
ju za zbiîr mitîw i legend.
Chrzeĥcijanie tradycyjnie wierzyli
jednak w sāowne i peāne natchnienie
caāej Biblii. Choą gāîwnym celem Bi-
blii jest Boıe objawienie, ktîre ma na
celu zbawienie czāowieka, podawane
w niej fakty historyczne objēte sĎ tak-
ıe natchnieniemBoıym. Fakty histo-
ryczne, takie jak stworzenie czy Potop,
choą nie naleıĎ do centralnych zagad-
nieě biblijnych, sĎ nierozerwalnie z ni-
mi zwiĎzane. Na przykāad idea drugie-
go Adama nie ma sensu, jeĥli pierw-
szy Adam jest tylko mitem.
Na temat natchnienia ksiĎg biblij-
nych niezwykle trafnie pisaā znany teo-
log protestancki, Benjamin B. Warfield:
7:16). Potop to nadprzyrodzony ciĎg
zdarzeě od poczĎtku do koěca. John
Whitcomb w klasycznym dziele The
World That Perished wymieniā przy-
najmniej szeĥą dziedzin, wktîrych czyn-
nik nadprzyrodzony interweniowaā
w czasie Potopu z Ksiēgi Rodzaju:
1. Boıy projekt arki
2. zgromadzenie i troska o zwierzēta
3. wystĎpienie wîd spod powierzch-
ni ziemi
4. opadniēcie wîd z wysoka
5. uksztaātowanie siē obecnych base-
nîw oceanicznych
6. powstanie obecnych kontynentîw
i pasm gîrskich. 2
Sam potop nie jest zagadnieniem
ĥciĥle kreacjonistycznym. Ale jest
z kreacjonizmem powiĎzany niezwy-
kle silnie. Przede wszystkim, alterna-
tywny wobec kreacjonizmumodel ewo-
lucjonistyczny zdecydowanie odrzuca
autentycznoĥą potopu Noego. W tym
sensie dyluwiologia (nauka o Potopie)
jest sojuszniczkĎ kreacjonizmu: mamy
wspîlnego wroga. Poza tym ewolucjo-
niĥci formuāujĎ caāy szereg argumen-
tîw antykreacjonistycznych opartych
na idei starej Ziemi. Warstwy geolo-
giczne do swego powstania wymagajĎ,
ich zdaniem, dziesiĎtkîw i setekmilio-
nîw lat. Wsukurs kreacjonistomwier-
nym Sāowu Boıemu, kreacjonistom
māodej Ziemi, idĎ wāaĥnie zwolennicy
historycznoĥci potopuNoego. Takwiel-
ka katastrofa wodna, potop o zasiēgu
globalnym, musiaā wywoāaąwielkie zmia-
ny w strukturze geologicznej po-
wierzchni Ziemi. Tzw. geologia potopu,
mîwiĎca o ksztaātowaniu siē warstw
geologicznychw trakcie potopu, pozwa-
la zneutralizowaą bardzo waıne argu-
menty antykreacjonistyczne. Dyluwio-
logia jest wiēc bardzo mocno i bezpo-
ĥrednio powiĎzana z kreacjonizmem.
Szczegîāowe badania biblijnego
ujēcia potopu dowodzĎ, ıe jeĥli potrak-
tujemy je jako prawdziwe, dosāowne
i historyczne ujēcie, dostarczy nam
ono najbardziej rozsĎdnego wyjaĥnie-
nia wielu problemîw, jakie pojawiajĎ
siē, gdy chodzi o wiarygodnoĥą Biblii.
Ale nie moına wykluczyą, ıe inter-
wencji tego rodzaju byāo wiēcej. Z pew-
noĥciĎ nie da siē czysto naturalnymi
procesami wyjaĥnią wszystkich aspek-
tîw Potopu. Nie znaczy to jednak, ıe
Potop to nieprzerwane pasmo cudîw,
jak twierdzĎ niechētni wobec dosāow-
nego rozumienia Potopu Noego. 3
Oprîcz konkretnych cudîw wspo-
mnianych w Piĥmie Ĥwiētym i takich,
o ktîrych tam nie wspomniano, po-
trzebnych do rozpoczēcia, trwania i za-
koěczenia tego okresu, Potop realizo-
waā swoje dzieāo zniszczenia przy po-
mocy czysto przyrodniczych i natural-
nych procesîw. 4 Procesy te moına
badaą, przynajmniej do pewnego stop-
nia, w laboratoriach i przy pomocy sy-
mulacji komputerowych. Przydatne sĎ
rîwnieı spostrzeıenia powodzi, jakie
kaıdego roku zdarzajĎ siē w rîınych
rejonach globu ziemskiego.
Zjawiska nadprzyrodzone wspîā-
dziaāaāy z naturalnymi wPotopie z Ksiē-
gi Rodzaju.
Koĥciîā od samego poczĎt-
ku utrzymywaā, ıe Biblia jest Sāo-
wem Boıym w tym sensie, ıe
jej sāowa, choą zapisane przez
ludzi i noszĎce ĥlady pochodze-
nia od ludzi, zostaāy jednak zapi-
sane pod takim wpāywem Du-
cha Ĥwiētego, ıe sĎ sāowami
Boga i precyzyjnie wyraıajĎ
Jego postawē i wolē. Zawsze teı
uwaıano, ıe ta koncepcja wspîā-
autorstwa zakāada, iı nadzîr ze
strony Ducha Ĥwiētego rozciĎ-
ga siē tak daleko, ıe dotyczy na-
wet wyboru sāîw przez ludzkich
autorîw (jest to natchnienie
werbalne) oraz zabezpiecza po-
wstaāy utwîr od wszystkiego, co
jest niezgodne z autorstwem
Boıym. [...] w ten sposîb
wszystko, co Pismo zakāada
i stwierdza, jest prawdziwe i wol-
ne od bāēdu (nieomylne). 1
Mieczysþaw Pajewski
miepaj@wp.pl
http://www.creationism.org.pl
Admi`lhm A. V @QEHDKC , Sgd Qd`k Oqnakdl
ne Hmrohq`shnm, v: R`ltdk B. B Q@HF (dc.), Sgd
Hmrohq`shnm `mc @tsgnqhsx ne sgd Ahakd,
Oqdraxsdqh`m & Qdenqldc, Oghk`cdogh` 1948,
r. 173.
2
Potop a natchnienie biblijne
Onq. Cq Ingm V GHSBNLA , Sgd Vnqkc Sg`s
Odqhrgdc, A`jdq, Fq`mc Q`ohcr, Lhbghf`m
1973, r. 19.
3
Podstawowym įrîdāemwiedzy o po-
topie Noego jest zapis biblijny. A jeĥli
tak, to kluczowĎ sprawĎ staje siē sto-
sunek do tekstu biblijnego. Coraz czē-
ĥciej spotykamy chrzeĥcijan, ktîrzy
pod naporem ĥwiatowych ideologii re-
zygnujĎ z idei, ıe caāa Biblia jest na-
Elementy nadprzyrodzone
S`j tv`İ`Ā m` oqyxjĀ`c vxahsmx sdnknf
Adqm`qc Q @LL (Sgd Bgqhrsh`m Uhdv ne
Rbhdmbd `mc Rbqhostqd, Ddqcl`mr, Fq`mc
Q`ohcr, Lhbghf`m 1954, r. 167).
4
Bîg sprawowaā peānĎ kontrolē, jak wy-
nika z tekstu biblijnego, od doprowadze-
nia zwierzĎt do Noego (Ks. Rodz. 6:19-
20) do zamkniēcia drzwi arki (Ks. Rodz.
Onq. V GHSBNLA , Sgd Vnqkc Sg`s Odqh-
rgdc...,r.67.
1
70016359.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin