Mini-poradnik dla rodziców przedszkolaka "Poczytaj mi bajeczkę ! „
Nie od dziś wiadomo, że książka to przyjaciel człowieka. Powinna zatem towarzyszyć mu od pierwszych lat życia. Warto zacząć czytać książki nawet rocznym dzieciom. Mogą to być wierszyki lub krótkie historyjki, np. o zwierzątkach. Maluchy uwielbiają, gdy rodzice naśladują głosy zwierząt. Po kilku czytaniach same chętnie powtarzają te dźwięki. Czytając książeczkę usiądźmy tak, by dziecko mogło oglądać obrazki (maluszki pokazują wtedy, gdzie i co znajduje się na obrazkach). Kilkuletnie dzieci lubią słuchać opowieści o tym, co jest im bliskie. Zdarza się, że "przenoszą" treść bajki do codziennego życia i odtwarzają jej fragmenty. Starajmy się zatem wybierać takie bajki, które będą zrozumiałe dla dziecka.
Przypomnijmy sobie sceny ze znanych bajek - często są one bardzo brutalne. Czy należy więc czytać dzieciom takie bajki? Do niedawna zdania psychologów były podzielone. Jednak dziś są oni zgodni :
czytać, czytać i jeszcze raz czytać!
Bajki są dzieciom bardzo potrzebne. Prawie wszystkie skonstruowane są według jednego schematu. Na początku przedstawione są sytuacje z życia codziennego, potem dzieje się coś strasznego - napięcie rośnie, jednak na końcu wszystko przyjmuje pomyślny obrót.
Można zatem stwierdzić, że bajki również uczą. Czego? Przede wszystkim optymizmu. Dzieci wierzą, że z każdej trudnej sytuacji jest jakieś wyjście, że zawsze dadzą sobie radę, tak, jak np. Jaś i Małgosia. Dzieci uczą się też, jakie czyhają na nie niebezpieczeństwa: Kubuś Puchatek pokazuje, że zabawa z pszczołami może się żle skończyć ; Czerwony Kapturek spotyka wilka tylko dlatego, że nie posłuchał mamy; przyrodnie siostry Kopciuszka zostają ukarane, bo były niedobre. Wiele bajek zawiera morał, który jest dobrym sposobem na pokazanie dzieciom, że powinny być grzeczne i słuchać rodziców. Dziecko łatwiej przyswoi sobie ten fakt, gdy zobaczy jak zostali ukarani ulubieni bohaterowie... Bajki są dla dzieci dowodem, że to, przed czym ostrzegają je mama, tata czy babcia, jest rzeczywiście prawdą. Dzięki książkom dzieci poznają też świat, którego nie jesteśmy w stanie im pokazać: dowiadują się np., jak żyją ludzie w innych krajach, poznają życie dzikich zwierząt.
Książki zatem nie są przeżytkiem. Żaden film, żadna gra komputerowa nie zastąpią chwil spędzonych z rodzicami nad książką. Dla dziecka jest to moment odpoczynku od pędzącej w zawrotnym tempie rzeczywistości.
Psychologowie odkryli, że dzieci, które od wczesnego dzieciństwa miały kontakt z książką potrafią czytać i pisać jeszcze zanim zaczną chodzić do szkoły, inne niezwykle szybko uczą się sztuki czytania i pisania. Wcale nie są inteligentniejsze i zdolniejsze od innych dzieci - po prostu od pierwszych lat życia miały kontakt z książką. Widziały, jak różne osoby w ich rodzinie czytają dla przyjemności, czytano im na głos rozmawiając z nimi o przeczytanym tekście. Widziały też, że czytanie jest umiejętnością, którą warto posiadać, bo można dzięki temu dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy.
Wszyscy chcemy, by dzieci były mądre, dobrze się uczyły, czytały jak najwięcej książek. Aby tak się stało wystarczy od najmłodszych lat czytać dziecku na głos książki, które je zaciekawią. Jeśli przy okazji będziemy angażować się w losy bohaterów, czytając pewne fragmenty w specjalny sposób, np. naśladując głosy poszczególnych postaci, sprawimy tym dziecku niesłychaną frajdę i zachęcimy do nauki samodzielnego czytania.
To ważne !
· Bajki są najważniejsze dla dzieci w wieku 4-9 lat.
· Należy zaczynać od bajek, które są najmniej brutalne (np. "Kot w butach", "Kopciuszek").
· Najlepszy czas na czytanie to popołudnie; po wieczornym czytaniu dzieci mogą mieć bowiem problemy z zasypianiem.
· Jeśli chcemy, by dziecko słuchało bajek z płyt lub kaset - najpierw sami ich wysłuchajmy. Niektóre z nich są bardzo realistyczne i obrazowe - dziecko może się bać, jeśli będzie słuchało ich samo.
· Półki z książkami powinny znajdować się w zasięgu rąk dziecka.
Korzyści, jakie zyskuje dziecko, któremu rodzice czytają
1. Następuje poprawa sprawności mowy, wzbogacanie słownictwa i umiejętności opisywania świata. 2. Dziecko łatwiej wyraża swoje myśli, uczucia, potrzeby i opinie. 3. Rozwija się fantazja dziecięca. 4. Dziecko staje się bardziej opanowane, cierpliwe i spokojne. 5. Poprawia się dziecięca pamięć i umiejętność koncentracji uwagi. 6. Kształtuje się u dziecka postawa refleksyjna. 7. Czytanie baśni lub bajek ma duży wpływ na kształcenie zachowań społecznych dziecka:
· ukazuje obrazy solidarności i współdziałania;
· wzbudza życzliwość i sympatię, współczucie, oburzenie, protest wobec krzywdy bohaterów. 8. Czytaniu towarzyszyć mogą konkursy plastyczne, muzyczne oraz inscenizacje teatralne, spotkania z interesującymi ludźmi, wyprawy do pobliskiej biblioteki itd., co przynosi dziecku dodatkowe korzyści
jo-chom