Petelewicz Jakub - Dzieje Żydów w Polsce.pdf

(219 KB) Pobierz
Jakub Krzysztof Petelewicz
Jakub Krzysztof Petelewicz
DZIEJE ŻYDÓW W POLSCE
Dokładna data przybycia Żydów na obecne ziemie polskie nie jest znana.
Na podstawie zapisów kronikarskich można ustalić, iż pierwszymi Staroza-
konnymi, jacy tutaj się osiedlili, byli kupcy i handlarze docierający nad Wisłę i
Odrę już w początkach X wieku. Podróżujący po Polsce w 956 r. Ibrahim ibn
Jakub (żydowski podróżnik, kupiec i dyplomata z Tartosa w Hiszpanii) w
sprawozdaniu ze swojej podróży wymienia Kraków i wspomina po raz pierwszy
o księciu Polan - Mieszku. Autor tych wartościowych - dla dzisiejszych histo-
ryków - zapisków nie był na pewno pierwszym i jedynym Żydem podróżującym
w głąb ziemi Piastów. Zapewne przy dworach lokalnych książąt funkcjonowali
żydowscy pośrednicy ułatwiający wymianę handlową Wschodu z Zachodem.
Inni, znani ze swej przemyślności, osiedlali się tutaj na stałe z rodzinami, by
czerpać dochody z handlu i rzemiosła. Jak więc widać, historia narodu żydow-
skiego spleciona jest z historią Polaków niemal od zarania jego istnienia i od
zalążków polskiej państwowości. Nawet samo określenie "Żyd" powstało w ob-
rębie grupy języków słowiańskich, a więc tej, do której należy także język pol-
ski.
W wiekach późniejszych napływała do Polski nieprzerwana fala osadników
żydowskich. Ich imigracja związana była z prześladowaniami, jakie spotykały
Starozakonnych na Zachodzie Europy. Od XI do XVII w. wiele z europejskich
monarchii wypędzało Żydów ze swych granic. Przykładem najbardziej znanym
jest katolicka Hiszpania. Wygnani z innych krajów, ofiary społecznych i religij-
nych wstrząsów, nietolerancji i prześladowań szukali bezpiecznego azylu i
miejsca dla spokojnego życia w Polsce. I znajdowali go tutaj - w katolickiej
Rzeczpospolitej, która znana była w Europie ze swej tolerancji. Wraz z upły-
wem czasu fala uchodźców stworzyła tu największe skupisko Żydów w Diaspo-
rze. Napływ Żydów powodował, że rozwijali oni tutaj swoją kulturę. W Polsce
osiadali głównie Starozakonni Aszkenazyjscy, wypędzeni z terenów Niemiec i
Francji. Posługiwali się jednym z dialektów niemieckiego, który w procesie
asymilacji, uzupełniany elementami hebrajskiego i języków słowiańskich,
przekształcił się w jidysz - stał się on z czasem narodowym językiem Żydów
Aszkenazyjskich, żyjących w tej części Europy. Do Polski dotarło stosunkowo
niewielu wypędzonych z Hiszpanii i Portugalii Żydów Sefardyjskich. Nie za-
Doktorant w IH UW, członek Centrum Badania i Nauczania Dziejów i Kultury Żydów w Polsce im. M. Anie-
lewicza w IH UW, oraz Zespołu Badań nad Zagładą Żydów w IFiS PAN
1
chowali oni swojej odrębności i szybko zasymilowali się z Aszkenazyjską więk-
szością.
W XV wieku ich liczbę szacuje się na około 25-30 tys. Zważywszy na gę-
stość zaludnienia ówczesnej Polski, był to wysoki odsetek. Kolejne wieki na-
pływu fali żydowskiej jak i sam rozwój tej społeczności w kraju sprawia, że już
w wieku XVII jej liczba osiągnęła ok. 320 - 600 tys. ludzi, by tuż przed rozbio-
rami Polski dojść do ok. 800 tys.
Uznając trwałą obecność Żydów w swych włościach, kolejni władcy Polscy
starali się kodyfikować ich prawa i obowiązki. Doceniając talenty i udział Sta-
rozakonnych w życiu kraju, polscy książęta i królowie nadawali im kolejne
przywileje, mające zapewnić warunki do godnego i bezpiecznego życia, jak i
nakładające pewne zobowiązania wobec goszczącego ich kraju. Najbardziej
znanym i pierwszym o takiej skali aktem prawnym dotyczącym Żydów na zie-
miach polskich był tzw. Statut Kaliski wydany w roku 1264 w Kaliszu przez
księcia Bolesława Pobożnego (1221-1279). Gwarantował w nim Żydom pełne
bezpieczeństwo, wolność dla praw i własności. Statut ten potwierdził - Król
Polski Kazimierz III Wielki w 1334, 1364, 1367, a następnie kolejni władcy
Polski. Dzięki uregulowaniom prawnym Żydzi stali się w Polsce niejako odręb-
nym stanem - obok stanu szlacheckiego, duchowieństwa, mieszczaństwa i
chłopstwa. Wspomniane przywileje dawały, obok gwarancji bezpieczeństwa i
wolności praktykowania swojej religii, prawo do działalności handlowej, dzier-
żawy ceł, myt i przywilejów propinacyjnych a także działalności quasi bankier-
skiej (jako, że chrześcijanom religia zabraniała udzielania pożyczek na kredyt,
Żydzi opanowali ten segment usług finansowych, niejednokrotnie kredytując
nawet władców). W okresie późniejszym do tych uprawnień doszło jeszcze pra-
wo prowadzenia karczm i zajazdów, a także wiążące się z tym przywileje wy-
szynku alkoholi. Ograniczeniem, jakim objęto Żydów (podobnie zresztą jak i
mieszczaństwo), był całkowity i surowo przestrzegany zakaz nabywania ziemi.
W związku z powyższym ludność żydowska osiedlała się głównie w miastach
lub w ich pobliżu. Jednym z ważniejszych przywilejów przyznanych Żydom
przez statuty królewskie było prawo do posiadania własnego samorządu.
Funkcję tę spełniał kahał, czyli gmina wyznaniowa, która zaspokajała potrzeby
swych członków w dziedzinie religii, szkolnictwa, pomocy społecznej, a także
po części sądownictwa. Jej działania były w dużym stopniu niezależne od
władz stanowych. Żydowska samorządność w Polsce nie ograniczała się tylko
do poziomów kahalnych. W XVI wieku działały nawet, co prawda tylko przej-
ściowo, żydowskie ziemskie senioraty generalne, obradujące w Wielkopolsce i
Małopolsce. Jako jeden ze stanów Korony mieli Żydzi także przedstawicielstwo
ogólne. Od drugiej połowy wieku XVI (od 1580 r.), niemalże do rozbiorów (do
1764 r.) zbierał się Waad, czyli Sejm Czterech Ziemstw, skupiający żydowskich
przedstawicieli 70 kahałów z czterech ziem wchodzących w skład Korony Pol-
2
skiej: Wielkopolski, Małopolski, Mazowsza i Litwy. W roku 1623, po odłączeniu
się przedstawicieli żydostwa litewskiego, zgromadzenie to przyjęło nazwę Sejm
Żydów Korony. Jego obrady odbywały się rokrocznie, najczęściej podczas jar-
marków w Lublinie lub Jarosławiu. Kompetencje owego zgromadzenia były
dosyć znaczne, a obejmowały m.in.: sprawy dystrybucji i egzekucji pogłównego
(nakładanego przez Sejm na poszczególne gminy), kwestie religijne i organizacji
kultu, szkolnictwo żydowskie, monity i petycje do króla, Sejmu lub dostojni-
ków wojskowych, sądownictwo, i inne wewnętrzne sprawy wspólnot Staroza-
konnych. Funkcjonowanie takiego przedstawicielstwa świadczyło o wysokiej
autonomii Żydów w państwie i było precedensem rzadko spotykanym w ówcze-
snej Europie.
Jak wyżej wspomniano, Żydzi Polscy posługiwali się swoim specyficznym
językiem jidysz ale wielu z nich znało także język polski. Natomiast staro izra-
elski hebrajski pozostał język świętym, używanym w synagogach i bożnicach
przez rabinów i myślicieli religijnych. Mieszkający w Polsce Żydzi rozwijali tu
swoją kulturę jak i studia religijne, tak że z czasem Polska stała się centrum
żydowskiej Diaspory, promieniującym wiedzą i religią. Już w średniowieczu
nastąpił znaczny rozwój żydowskiej myśli religijnej. W II połowie XV w. kształ-
towały się ośrodki studiów talmudycznych w Poznaniu i Krakowie. Z czasem
przekształcały się one w znane i ogólnie szanowane Jesziwy (wyższe studia ra-
binackie). Od 1474 w Wielkopolsce nauczał rabbi Mojżesz ben Izaak Mintz -
wielki autorytet w zakresie prawa rabinicznego. Kraków pod koniec XV w. miał
swojego Jakuba ben Josefa Polaka - znakomitego znawcę Talmudu, Miszny i
Tory, doskonałego ich egzegetę, głównego rabina Małopolski. W XVI w. Mojżesz
ben Israel Isserles, zwany Remu, prowadził swoje wykłady w Krakowie. Do dziś
Remu uznawany jest przez Żydów za najwybitniejszego z talmudystów na zie-
miach polskich.
Społeczność żydowska, tradycyjnie zajmująca się handlem, rzemiosłem i
usługami gospdarczo-finansowymi, rosła w dostatek ekonomiczny. Coraz
większy był jej udział w dochodach. Powyższe przyczyny, jak i potrzeby organi-
zacji religijnej, sprawiały, że - zamieszkująca głównie miasta - ludność żydow-
ska osiedlała się blisko siebie, tworząc z czasem swoiste getta, obszary żydow-
skie w polskich miastach. Bogacenie się obcych przybyszów, do tego nie kato-
lików, powodowało, że w społeczeństwie pojawiały się i rozwijały nastroje im
niechętne. Chrześcijańscy kupcy, pośrednicy i rzemieślnicy upatrywali w nich
konkurencji odbierającej chleb, nieuczciwej i jako niechrześcijańskiej -
"sprzymierzonej z diabłem". Potęgowanie się niesprzyjających Starozakonnym
nastrojów doprowadzało niejednokrotnie do ich erupcji w postaci wystąpień
antysemickich, tzw. pogromów. Dochodziło do nich już w XV wieku. Między
innymi w 1407 roku w królewskim Krakowie, kiedy to plebs miejski doprowa-
dził do śmierci kilku Żydów, dokonał rabunków i zniszczeń mienia żydowskie-
3
go, a samych Starozakonnych przesiedlono do podkrakowskiego Kazimierza,
który stał się swoistym średniowiecznym gettem - jednocześnie ośrodkiem i
kolebką żydowskiego życia religijnego, kulturalnego, społecznego i naukowego.
Nie tylko chrześcijańscy mieszkańcy Krakowa okazywali negatywny stosunek
do Żydów. Podobne wydarzenia miały miejsce w innych miastach Korony,
gdzie zmierzano do wyrugowania Starozakonnych z handlu, rzemiosła, za-
mknięcia ich w gettach, bądź też całkowitego wysiedlania. Niektóre z nich od-
niosły w tych staraniach sukces otrzymując przywilej De non tolerandis Judae-
is . Zakazywał on Żydom jakiegokolwiek osadnictwa w miastach nim objętych,
a zezwalał na przebywanie tylko podczas jarmarków. Przywilej ten obowiązywał
aż do rozbiorów, kiedy to uchyliły go władze zaborcze. Na przeciwnym do
mieszczaństwa i plebsu miejskiego biegunie znajdowali się rządzący - bogata
magnateria i szlachta - którzy korzystając z żydowskich usług okazywali Staro-
zakonnym znaczną przychylność.
Wiek XVII zaznaczył się w gospodarce upadkiem znaczenia miast i paupe-
ryzacją ich ludności. Szczególnie negatywnie odbijało się to na ludności ży-
dowskiej, która zamieszkiwała głównie miasta, a handel i usługi, jakie ofero-
wała, związane były bezpośrednio z zamożnością i znaczeniem miast. Sytuacja
taka doprowadziła do exodusu części Żydów z miast na wiejskie tereny ukra-
inne. Przedsiębiorczy Żydzi obejmowali tam dzierżawy majątków magnackich,
zajmowali się ściąganiem poda ów i myt, lichwą i karczmarstwem. Sprzyjali
im lokalni królewięta kresowi, szczególnie znienawidzeni przez miejscową lud-
ność. Owa niechęć do Żydów znalazła swoje ujście podczas kolejnych powstań
kozackich. Szczególnie znane i najkrwawsze wydarzenia związane są z Powsta-
niem Chmielnickiego z 1648 r. Z rąk rozsierdzonego chłopstwa i czerni kozac-
kiej zginęło wtedy ponad 130 tys. Żydów (w tradycji żydowskiej okres ten prze-
trwał jako Gezerah - Wielka Katastrofa). Kolejne masowe wystąpienia antyży-
dowskie podczas tzw. koliszczyzny w 1768 roku pociągnęły za sobą 50 tys.
ofiar. Wydarzenia te doprowadziły do zajęcia się problemem żydowskim przez
Sejm Wielki obradujący w latach 1788-1792, ten sam, na którym uchwalono
Konstytucję 3 Maja. W 1792 roku postanowieniem tegoż Sejmu wydano prawo
gwarantujące Żydom nietykalność osobistą, co zresztą wkrótce potwierdziła
nowa Konstytucja.
U schyłku I Rzeczpospolitej żyło w Polsce ok. 800 tys. Żydów. Jak już
wspomniano wyżej, duża ich część (ok. 2/3) mieszkała w miastach, zajmując
się głównie handlem, rzemiosłem i lichwą. Mniej niż 1/8 utrzymywała się z
szynkarstwa i dzierżawy.
W XVII w. mimo pauperyzacji znacznej części ludności żydowski ruch
umysłowy nie pozostał jałowy na gruncie religijno-kulturalnym. Trudności go-
spodarcze i prześladowania (powstanie Chmielnickiego) spowodowały, iż żywy
był wśród Starozakonnych ruch mesjanistyczny, odnoszący się do narodu ży-
4
tk
dowskiego jako do wybranego przez Jahwe Mesjasza ludzkości. We wspomina-
nym okresie pojawiło się wśród ludności starozakonnej wielu fałszywych Pro-
roków, którzy - pociągając za sobą spore grupy wyznawców - obiecywali zba-
wienie i odkupienie w Nowym Izraelu. W XVIII w. działali tu frankiści - ruch
religijny stworzony przez J. L. Franka, nie uznający Talmudu i większości ju-
daistycznych przepisów. Wielu jego członków piętnowanych przez własne spo-
łeczności przeszło na katolicyzm i zostało przyjętych do rodów szlacheckich.
Rozgorzał także gorący spór religijny. Przedstawiciele tradycyjnego judaizmu
rabinicznego zdecydowanie przeciwstawiali się zdobywającemu coraz więcej
zwolenników (szczególnie na wschodnich rubieżach ziem polskich) chasydy-
zmowi. Chasydyzm był ruchem religijnym o silnym zabarwieniu społecznym.
Odwoływał się do mistycznych tradycji religii żydowskiej, m.in. kabały i saba-
tanizmu. Nakładał bardzo surowe reguły życia, całkowicie wypełniające nakazy
Tory i Talmudu, jednocześnie nakazując radośnie chwalić wszechobecnego
Boga w życiu, modlitwie i tańcu. Chasydzi skupieni wokół swych cadyków
([hebr.] caddik-sprawiedliwy) stanowili zwarte społeczności, silnie opierające
się tradycyjnemu judaizmowi rabinicznemu. Jego twórcą był Baal Szem Tow z
Podola, którego grób do dzisiaj jest miejscem dorocznych pielgrzymek chasy-
dów z całego świata.
Wiek XVIII to także narodziny żydowskiego oświecenia, ruchu pod nazwą
Haskali. Intelektualiści na czele z Mojżeszem Mendelssohnem, wzorem wielu
innych narodów, starali się pobudzić żydowskie życie kulturalno-narodowo-
społeczne, wiążąc je z częściową asymilacją. Ruch ten mimo dosyć szerokiego
zasięgu nie zyskał wielu zwolenników, głównie z powodu zacofania mas Staro-
zakonnych i zdecydowanego odporu, jaki dawały mu dwa ogromnie popularne
nurty religijne - tradycyjny i chasydzki, zbliżające się w obliczu "zagrożenia"
Haskali.
Utrata przez Polskę niepodległości boleśnie odbiła się również na jej ży-
dowskiej ludności. Mocarstwa zaborcze prowadziły dyskryminacyjną politykę
wobec Starozakonnych. Prusy i Austria ograniczały żydowską samorządność,
handel i przedsiębiorczość, prowadziły też akcję germanizacyjną i politykę pro-
emigracyjną, skłaniającą Żydów do wyjazdu do USA czy Ameryki Południowej.
Rosja carska wprowadziła znaczne restrykcje co do swobody przemieszczania
się i osiedlania. Również powstałe po kolejnych zrywach niepodległościowych
Rzeczpospolita Krakowska i Królestwo Polskie nie odstępowały od jawnie anty-
semickiej polityki państwowej. Wiele miast było zamkniętych dla Żydów, w in-
nych prowadzono tzw. akcję rewirowania tj. umieszczania Starozakonnych w
izolowanych gettach. Dopiero rok 1862 i reformy A. Wielopolskiego zniosły te
ograniczenia. Nie na długo jednak, gdyż po upadku Powstania Styczniowego
1863-1864, w którym ludność żydowska aktywnie wzięła udział, powróciły. Nie
dopuszczano Żydów do urzędów w administracji, na kolei, ograniczano ich do-
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin