Mój Chrystus gazetka 04.pdf

(1895 KB) Pobierz
618272551 UNPDF
www.chk.tcz.pl
M ój C hrystus
Miesięcznik paraii Jezusa Chrystusa,
Króla Wszechświata w Tczewie
Luty 2010 r.
28.02.2010 r. Rok II nr 4
Co oznacza post?
Znanym i powszechnie stosowanym środkiem umartwienia jest post.
Postem nazywamy świadome i dobrowolne powstrzymanie się od za-
spokajania potrzeb biologicznych, zwłaszcza od przyjmowania pokarmu,
głównie z motywów religijnych. O naturalności i efektywności tej prakty-
ki ascetycznej świadczy powszechne jej przyjęcie w kulturach ludzkich.
Post stosuje się wszędzie, gdzie człowiekowi chodzi o wzmożenie sił du-
chowych za cenę ograniczeń swojej sfery izycznej.
Sam Chrystus mówi:,
„Kiedy pościcie, nie bądź-
cie posępni jak obłudni-
cy…. Ty zaś, gdy pościsz,
namaść sobie głowę i umyj
twarz, aby nie ludziom po-
kazać, że pościsz, ale Ojcu
twemu, który jest w ukry-
ciu. A Ojciec mój, który wi-
dzi w ukryciu, odda tobie”
(Mt 6, 16-18).
Objawienie akcentu-
je potrzebę należytej mo-
tywacji postu i potępia
niewłaściwe jej postacie.
Samo odmawianie sobie
czegoś, w tym przypadku
jakiegoś pokarmu, czy rza-
dziej napoju, może przy-
bierać rozmaite znaczenia,
i nie zawsze jest wyrazem
ascezy lub religijności.
dokończenie na str. 2
luty 2010 r.
str.
618272551.016.png 618272551.017.png
 
Mój Chrystus
Miesięcznik paraii Jezusa Chrystusa,
Króla Wszechświata w Tczewie
Co oznacza post?
Wszak ludzie nie jadają ze względów
ekonomicznych (skąpstwo), estetycznych
(„zachowanie linii”), medycznych czy spo-
łecznych (rozmaite głodówki), które z po-
stem w naszym znaczeniu – poza ze-
wnętrznymi podobieństwami zjawisk – nie
maja nic wspólnego. Dla chrześcijanina
motywem postu jest naśladowanie postu
Chrystusa na pustyni, znoszenie przezeń
pragnienia na krzyżu, Jego nakaz poszcze-
nia dla przyszłych uczniów, przykład z cza-
sów apostolskich podjęty w całej tradycji
Kościoła. W przebiegu roku liturgicznego
sam Kościół wyznaczył pewne okresy cza-
su i dni, kiedy to ze względów pokutnych i
dla uświęcenia wiernych nakłada, obowią-
zek szczególnego umartwienia, zwłaszcza
postu ilościowego i jakościowego. Prze-
strzeganie tego nakazu jest obowiązkiem
katolickim, a złamanie go najlepiej odpoku-
tować nie tylko lepszym zachowywaniem
go na przyszłość, ale odmówieniem so-
bie czegoś przyjemnego (zwłaszcza, gdy
to jest potrzebne również z innych powo-
dów, jak np. palenie papierosów czy picie
alkoholu).
Trochę o rekolekcjach
tą tak na marginesie misje paraialne or-
ganizuje się mniej więcej raz na 10 lat.
A póki co, teraz będą u nas reko-
lekcje ogólnoparaialne, które są akcją
duszpasterską, której celem jest konty-
nuacja, umacnianie i pogłębianie życia
chrześcijańskiego. Są więc zwyczajnymi
rekolekcjami, jakich po kilka tysięcy każ-
dego roku z różnych okazji, głównie Ad-
wentu i Wielkiego Postu, wygłasza się
w polskich paraiach. Ich sens i specy-
ika w tym się wyrażają, że dobrze przy-
jęte przez paraian / czas i dobra wola ,
a właściwie odwrotnie! /, mogą stać się
szansą i pewną „odskocznią” od prozy
życia. Tylko należy spełnić jeden waru-
nek - trzeba się na nie nastawić i zorien-
tować WOLĄ i chęcią słuchania!
Tak rozumiane, należą do nurtu
ewangelizacji pastoralnej, której celem
jest „ wiarę tych, którzy wyznają, że są
chrześcijanami, pogłębić, umocnić, ży-
wić i czynić coraz doskonalszą”. Oby tak
się stało również u nas – Daj Boże!
Ks. Proboszcz
str.
luty 2010 r.
dokończenie ze str. 1
Rekolekcje są to ćwiczenia religijne,
składające się z nauk, konferencji, na-
bożeństw itd. Słowo rekolekcje pochodzi
od łacińskiego słówka recolligere – przy-
pominać, ochłonąć, opamiętać się.
Z punktu widzenia celu rekolekcje
oznaczają dłuższy lub krótszy okres cza-
su, w którym chrześcijanin „ w sposób
bardziej lub mniej radykalny odrywa się
od swojego normalnego trybu życia, by „
być bliżej Boga”, tak aby w świetle Jego
słowa i z Jego pomocą włączyć swoje
życie w Jego plan zbawienia”. Z punk-
tu widzenia współtworzących je czynni-
ków rekolekcje „ są cyklem kazań, kon-
ferencji, nabożeństw, trwających kilka
dni, poza zwyczajnym tokiem naucza-
nia niedzielnego i świątecznego”.
Ogólnikowość powyższych okre-
śleń rekolekcji jest dość wielka, że po-
zwala nimi objąć rekolekcje zamknięte,
półzamknięte, otwarte, stanowe, grupo-
we, specjalistyczne, ogólnoparaialne,
ewangelizacyjne, a nawet misje ludowe.
Te ostatnie to przewiduję ok.2014 r. w
związku z X rocz. istnienia paraii; zresz-
618272551.018.png 618272551.001.png
www.chk.tcz.pl
Spróbuj to przemyśleć
Releksja wokół rekolekcji ...
Spotkać siebie samego
Niektórzy młodzi ludzie szukają sa-
motności, atmosfery zamyślenia, za-
modlenia, sytuacji, w której spotkają
samych siebie. „ Ja sam!” – jest to miej-
sce wewnętrznej przemiany, miejsce, w
którym człowiek staje się człowiekiem.
Wielu jednak boi się takiego spotka-
nia z sobą samym. Nie wiedzą, co ich
czeka w takim spotkaniu. A może być
ono nawet wymuszone. Tak też było w
przypadku młodego poety niemieckie-
go. Bał się. Bał się zamkniętej celi, w
której człowieka nachodzą różne my-
śli. Został aresztowany przez Gestapo,
osądzony i skazany. Czekał na wyrok
śmierci sześć tygodni. Swoje przeży-
cia przedstawił w krótkim opowiadaniu,
które tak się zaczyna: „ Po zatrzaśnię-
ciu drzwi celi więziennej człowiek zo-
staje tylko z sensem swojego życia, z
tym, co najbardziej istotne. Człowiek
zostaje z sobą samym. Czy wiesz co
to znaczy, kiedy jesteś skazany tylko
na siebie samego? Pozostawiony so-
bie samemu?
Teraz mogę powiedzieć, że nie musi
to być coś strasznego. Może to być
początek najwspanialszej drogi, jaką
świat ma do zaoferowania człowiekowi:
spotkaj się z sobą samym! Spójrz sobie
w oczy! Powiedz do siebie: TY!”
Do tych myśli młodego poety trze-
ba cos dopowiedzieć. Jego ucieczka
przed sobą samym w tragiczny sposób
zakończyła się odnalezieniem siebie.
Jeśli odnalazłeś siebie, wiesz
kim jesteś. Wtedy pogodzisz się ze
sobą, co nie znaczy, że wszystko bę-
dzie ci się już podobać, że wszyst-
ko sobie wybaczysz, że zwolnisz się
z obowiązku pracy nad sobą. Je-
śli odnalazłeś siebie, to wiesz, że
jest to początek drogi bardzo długiej
i ciemnej, którą tylko ty sam mo-
żesz przejść. Na tej drodze ku sobie
samemu życzę ci miłości do siebie
i wytrwałości.
Ks. Proboszcz
luty 2010 r.
str.
618272551.002.png 618272551.003.png 618272551.004.png 618272551.005.png 618272551.006.png 618272551.007.png
Mój Chrystus
Miesięcznik paraii Jezusa Chrystusa,
Króla Wszechświata w Tczewie
Z dziedzictwa Jana Pawła II
Jan Paweł II o pokucie
«Rozdzierajcie (...) serca wasze, a nie sza-
ty! Nawróćcie się do Pana, Boga waszego!» (Jl
2, 13).
Tymi słowami proroka Joela liturgia wprowadza
nas w Wielki Post. W rzeczywistości nawrócenie
serca wskazuje nam zasadniczy wymiar szczegól-
nego czasu łaski, do którego przeżywania się przy-
gotowujemy. Ponadto daje nam głęboką motywa-
cję, dzięki której stajemy się zdolni znowu podjąć
drogę prowadzącą do Boga: jest nią uświadomie-
nie sobie na nowo, że Pan jest miłosierny, a każdy
człowiek jest dzieckiem umiłowanym przez Niego i
wezwanym do nawrócenia.
Przedstawiony prorocki tekst przypomina, dzię-
ki wielkiemu bogactwu symboli, że duchowe za-
angażowanie musi wyrazić się w konkretnych wy-
borach i czynach; że prawdziwe nawrócenie nie
może sprowadzać się do zewnętrznych form lub
bliżej nieokreślonych zamiarów, lecz wymaga włą-
czenia w ten proces i przemiany całego życia.
Wezwanie «nawróćcie się do Pana, Boga
waszego» zakłada oderwanie się od tego wszyst-
kiego, co nas oddala od Niego. To oderwanie się
stanowi nieodzowny punkt wyjścia, by powrócić do
przymierza z Bogiem, zerwanego przez grzech.
«W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się
z Bogiem!» (2 Kor 5, 20). Usilne wezwanie do po-
jednania z Bogiem występuje również w przedsta-
wionym powyżej fragmencie z Drugiego Listu do
Koryntian.
Odniesienie do Chrystusa, postawionego w
centrum całej releksji, sugeruje, że w Nim dana
jest grzesznikowi możliwość autentycznego pojed-
nania. Bowiem «On to [Bóg] dla nas grzechem
uczynił Tego, który nie znał grzechu, abyśmy
się stali w Nim sprawiedliwością Bożą» (2 Kor
5, 21). Jedynie Chrystus może przemienić sytua-
cję trwania w grzechu w stan łaski. Tylko On może
uczynić «sprzyjającą chwilą» czasy, w których
ludzkość pogrążona jest w grzechu i głęboko nim
dotknięta, podzielona i pełna nienawiści. «On bo-
wiem jest naszym pokojem. On, który obie czę-
ści [ludzkości] uczynił jednością, bo zburzył
rozdzielający je mur — wrogość. (...) [aby] jed-
nych, jak i drugich znów pojednać z Bogiem, w
jednym Ciele przez krzyż» (Ef 2, 14. 16 a).
Oto sprzyjająca chwila! Chwila oiarowana rów-
nież nam, którzy
w duchu poku-
ty podejmujemy
surową drogę
wielkopostną.
«Nawróć-
cie się do Mnie
całym swym
sercem, przez
post i płacz, i la-
ment» (Jl 2, 12).
Przez usta
proroka Joela li-
turgia Środy Po-
pielcowej wzywa
do nawrócenia osoby w podeszłym wieku, ludzi
dojrzałych, młodych oraz dzieci. Wszyscy powinni-
śmy prosić Pana o przebaczenie dla nas samych i
dla innych (por. Jl 2, 16-17).
Drodzy bracia i siostry, chcemy odpowiedzieć
na to naglące wezwanie. Również i my, podob-
nie jak ludzie współcześni prorokowi, mamy przed
oczyma i nosimy wyryte w sercu obrazy cierpień
i straszliwych tragedii, będących nierzadko owo-
cem nieodpowiedzialnego egoizmu. Również i my
odczuwamy ciężar zagubienia innych ludzi wobec
bólu niewinnych i konliktów dzisiejszej ludzkości.
Potrzebujemy pomocy Pana, by odzyskać ufność
i radość życia. Musimy powrócić do Tego, który ot-
wiera nam bramy swego Serca, bogatego w do-
broć i miłosierdzie.
Posłuchajmy wezwania, które Pan do nas kie-
ruje za pośrednictwem mocnych i surowych ge-
stów oraz słów liturgii Środy Popielcowej. Przyj-
mijmy je w pokornej i pełnej ufności postawie, jaką
proponuje nam psalmista: «Tylko przeciw Tobie
zgrzeszyłem i uczyniłem, co złe jest w Twych
oczach» . I dalej: «Stwórz, o Boże, we mnie ser-
ce czyste i odnów w mojej piersi ducha niezwy-
ciężonego!» (Ps 51 [52], 6. 12).
Niech okres wielkopostny będzie dla wszyst-
kich doświadczeniem nowego nawrócenia oraz
głębokiego pojednania z Bogiem, z sobą samym i
z braćmi. Niech nam to uprosi Matka Bolesna, któ-
rą na drodze wielkopostnej kontemplujemy złączo-
ną z cierpieniem i zbawczą męką Syna.
Ks. Tomasz
str.
luty 2010 r.
618272551.008.png 618272551.009.png 618272551.010.png 618272551.011.png 618272551.012.png
www.chk.tcz.pl
S ymbolika liturgiczna Triduum paschalne
Niedziela Palmowa Męki Pańskiej zapoczątkowu-
je Wielki Tydzień. W tym dniu Kościół obchodzi pa-
miątkę uroczystego wjazdu Pana Jezusa do Jerozo-
limy.
Najważniejszym obchodem w całym roku liturgicz-
nym jest Triduum Paschalne. Rozpoczyna się Mszą
świętą Wieczerzy Pańskiej poprzez uroczystości wiel-
kopiątkowe, osiąga swój szczyt w Wigilię Paschalną,
a kończy się drugimi nieszporami w Niedzielę Zmar-
twychwstania Pańskiego. Już w V wieku pisał św. Au-
gustyn o świętym triduum ukrzyżowanego, pogrzeba-
nego i wskrzeszonego Pana.
Wielki Czwartek – Jest to dzień ustanowienia
przez Chrystusa podczas Ostatniej Wieczerzy sakra-
mentu kapłaństwa i Eucharystii. Obecnie w kościołach
katedralnych odprawiana jest przed południem Msza
Krzyżma. Jest celebrowana przez kapłanów reprezen-
tujących całą diecezję, pod przewodnictwem biskupa.
Podczas tej Mszy poświęca się olej chorych, po Komu-
nii olej katechumenów i konsekruje się Krzyżmo świę-
te. Mszę Krzyżma uważa się za jeden ze znaków łącz-
ności kapłanów z osobą biskupa. Dlatego podczas tej
Mszy świętej duchowieństwo całej diecezji publicznie
odnawia swoje przyrzeczenia posłuszeństwa i czci dla
biskupa, złożone w dniu święceń.
Zgodnie z tradycją Kościoła, we Wielki Czwartek
nie wolno odprawiać Mszy świętej bez udziału ludu.
W godzinach wieczornych, w porze najbardziej odpo-
wiedniej, odprawia się Mszę Wieczerzy Pańskiej z peł-
nym uczestnictwem całej miejscowej wspólnoty para-
ialnej.
Wielki Piątek – Jest to dzień ciszy i zadumy w Koś-
ciele. W tym dniu nie odprawia się Mszy świętej, jest
to dzień śmierci Pana Jezusa. Obowiązuje w tym dniu
ścisły post. Odprawia się nabożeństwo wielkopiątko-
we, które rozpoczyna się procesjonalnym wyjściem
służby liturgicznej i kapłanów. Celebrans na stopniach
ołtarza kładzie się krzyżem i w chwili milczenia prosi o
przebłaganie za grzechy, jest to jeszcze większe uni-
żenie siebie wobec Majestatu Bożego aniżeli uklęknię-
cie. Następnie rozpoczyna się liturgia słowa Bożego,
kończąca się modlitwą powszechną. Po tym następu-
je adoracja krzyża. Po odsłonięciu krzyża przy ołtarzu
przez celebransa, rozpoczyna się adoracja. Najpierw
adoruje krzyż celebrans, po nim asysta i wszyscy
obecni w kościele. Po zakończeniu adoracji nakrywa
się ołtarz obrusem i umieszcza się na nim korporał i
kapłan przynosi Najświętszy Sakrament z ciemnicy.
Rozpoczyna się Komunia Święta, która jest kulmina-
cją całego nabożeństwa wielkopiątkowego.
Po liturgii wielkopiątkowej zanosi się Najświętszy
Sakrament do Grobu Pańskiego i wystawia do adora-
cji. Monstrancję okrywa się białym welonem przeźro-
czystym.
Wielka Sobota – jest dniem ciszy żałobnej. Jest
upamiętnieniem spoczynku ciała Jezusa w grobie
i zarazem Jego zstąpienia do Otchłani, aby oznaj-
mić zbawienie sprawiedliwych Starego Przymierza, i
wszystkim, którzy na nie oczekiwali od początku świa-
ta. Ołtarz główny pozostaje obnażony. Kościół trwa
przy Grobie Pańskim rozważając mękę i śmierć Chry-
stusa. Nawiedza się Grób Pański z całymi rodzinami,
adorując Go w Najświętszym Sakramencie. Zaleca
się, aby w południe, w kościołach paraialnych odby-
ła się Godzina czytań i Jutrznia śpiewana z udziałem
ludu. Tego dnia przynosimy do kościoła pokarmy do
poświęcenia, które spożyjemy w poranek zmartwych-
wstania w niedzielę
Wigilia Paschalna rozpoczyna Wielkanoc, najwięk-
sze święto w całym roku liturgicznym. Wigilia z istoty
jest czuwaniem nocnym, nawiązując do nocy wyjścia
Izraelitów z Egiptu, a szczególnie do nocy zmartwych-
wstania Chrystusa. Od początku chrześcijanie groma-
dzili się w Wielką Sobotę wieczorem na czuwanie noc-
ne. Rozpalali ogień, od którego zapalali swoje lampy
dla rozproszenia ciemności.
Kościół czuwając oczekuje zmartwychwstania
Chrystusa i obchodzi je w sakramentach. Cały obchód
tej świętej Wigilii powinien odbyć się w nocy, to znaczy
rozpocząć się po zapadnięciu nocy, a skończyć przed
świtem dnia niedzielnego. Wigilia paschalna rozpoczy-
na się poza kościołem, gdzie jest poświęcony ogień,
od którego odpalony jest poświęcony paschał. Cele-
brans wnosząc zapalony paschał trzykrotnie wzno-
si śpiew aklamacji „Światło Chrystusa”. Paschał jest
symbolem Zmartwychwstałego Chrystusa. Procesja z
zapalonym paschałem nasuwa na myśl zdanie Chry-
stusa „Ja jestem światłością świata. Kto idzie za Mną,
nie będzie błądził w ciemności, lecz będzie miał świat-
łość życia.(J8,12) Celebrans odśpiewuje orędzie wiel-
kanocne uwielbiając Chrystusa przynoszącego zba-
wienie. Jest to hymn o Zmartwychwstaniu (Exultet).
Liturgia słowa jest bardzo bogata i rozbudowana.
Czytania biblijne są poświęcone od stworzenia świa-
ta, aż do Chrystusa, wraz z przejściem przez Mo-
rze Czerwone. Czytanie to zawiera typologię Paschy
chrześcijańskiej, obchodzonej uroczyście w Wigilię
Paschalną.
Następuje liturgia chrzcielna. Kapłan wraz z asystą
podchodzi do chrzcielnicy i po słowach wprowadzenia
zanurza paschał w święconej wodzie i prosi Boga, aby
przez swojego Syna zesłał na tę wodę moc Ducha
Świętego. Zanurzenie to symbolizuje chrzest jako sa-
krament współumierania i współzmartwychwstania z
Chrystusem. Kantorzy śpiewają litanię do wszystkich
świętych. Po tym następuje chrzest. Po poświęceniu
wody odnawia się przyrzeczenia chrzcielne, podczas
których wierni maja zapalone świece.
Liturgia eucharystyczna ma swój zwykły przebieg,
jak każda Msza święta. Liturgia kończy się radosnym
„Chrystus Zmartwychwstał Alleluja”.
luty 2010 r.
str.
Marek Piwoński
618272551.013.png 618272551.014.png 618272551.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin