64_styczeń_2007.pdf

(19648 KB) Pobierz
809414389.079.png 809414389.090.png 809414389.101.png 809414389.112.png 809414389.001.png 809414389.012.png 809414389.023.png 809414389.034.png 809414389.036.png
SPIS TREŚCI
Co było, co będzie
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
Rajd Wielkiej Brytanii za nami, Karowa posprzą-
tana, czas kupować karpia. W kolejnym „WRC”
pojawią się już pierwsze relacje z imprez sezonu
2007, więc aktualne wydanie to jedyny moment na
podsumowania mijającego roku.
Zacznę od mistrzostw świata. Przed sezonem
zapowiadało się na katastrofę, gdy wycofanie z
rozgrywek ogłosiły cztery z sześciu startujących
fabrycznych zespołów (Citroen, Peugeot, Mitsubishi,
Skoda). Na szczęście przyroda nie znosi próżni i w ich
miejsce szybko pojawiło się tyle samo prywatnych
teamów, a rajdówek na oesach (przynajmniej tych
europejskich) nie ubyło. Ubył za to jeden kandydat
do wygrywania rajdów. O ile rok temu stawialiśmy
pytanie „Loeb, Gronholm czy Solberg?”, tak w tym
pytaliśmy „Loeb czy Gronholm?”. Solberga regular-
nie zawodził sprzęt i – powiedzmy sobie szczerze
– coraz częściej umiejętności.
Mistrzostwa Europy. Powtórzę to samo, co już
pisaliśmy przy kilku okazjach: ten jakże zasłużony
rajdowy cykl z roku na rok stacza się po równi
pochyłej. Coraz mniej zawodników, coraz mniejszy
prestiż. Machina toczy się już tylko siłą 50-letniej
tradycji.
Mistrzostwa Polski. Mocnych aut przybywa,
słabych ubywa. Obstawiam, że ta tendencja za rok
się nie odwróci. Na liście startowej tegorocznej Bar-
bórki pojawiło się dużo więcej czteronapędowych
samochodów niż w zeszłym sezonie. Niczego to nie
przesądza, ale daje do myślenia.
Puchar PZM. Bardzo dobrym pomysłem było
łączenie rund PPZM i RSMP. Druga liga miała
m oż l i wo ś ć p o rów n a n i a c z a s ów z p i e r ws z ą ,
organizatorz y zarabiali więcej na wpisowym,
a kibice za jednym zamachem oglądali większą
liczbę rajdówek. Niestety, puchar nadal stawia
wysokie wymagania inansowe. Koszt udziału w
rajdzie to minimum kilka tysięcy złotych, a rund w
sezonie mamy około dziesięciu. Najwyższy czas (o
czym pisałem miesiąc temu) stworzyć tanią trzecią
ligę. Po inspiracje zapraszam na stronę 46 do tekstu
o Kryterium Kamionki.
Polacy za granicą. Złotówka się umacnia, rodacy
coraz częściej podróżują po świecie. Także rajdow-
ców na zagranicznych oesach przybywa. Bardzo
wielu zaliczyło w tym roku okazjonalne starty,
a dwie załogi regularnie reprezentowały nas w
mistrzostwach świata. Efekty – nie czarujmy się - nie
były rewelacyjne, ale przecież Kuzaj i Kościuszko
dopiero debiutowali w rozgrywkach PCWRC i
Junior WRC. Pierwsze koty za płoty, najważniejsze,
że wreszcie mamy się czym emocjonować, śledząc
wyniki na wrc.com.
Super 2000. Ten sezon był narodzinami nowej
klasy rajdówek. Na razie więcej o nich słychać,
niż widać, ale pochodu nowego nic już nie
zatrzyma. Co rusz kolejni producenci wchodzą
do gry. Ciekawe, czy S2000 okaże się szybsze
od k lasy N4. Pók i co nie ma jednoznacznej
odpowiedzi.
Super 1600. Mocnych osiek spod znaku S1600
na oesach jeszcze dostatek, ale – moim skromnym
zdaniem – ich dni są policzone. Rozwój się zatrzymał,
nawet we Włoszech, gdzie asfalty równe i kręte,
kierowcy przesiadają się do coraz szybszych Imprez
i Lancerów. Na technologiczny kontratak nie ma
co liczyć, bo oczkiem w głowie producentów staje
się wspomniana klasa Super 2000. Ci, którzy mimo
wszystko wolą napęd na przednią oś, zapewne
zaczną wkrótce studiować foldery aut klasy R3.
Tańszych i porównywalnych do S1600, jeśli chodzi
o moc.
40
Polacy za granicą Postawy naszych reprezentantów
na odcinkach specjalnych nie musimy się wstydzić, choć osiągnięte
na koniec sezonu rezultaty są dalekie od oczekiwań.
ROZMAITOŚCI
VARIA
6
Z kraju... Lubiak w Punto S2000! Zadecydowała medialność
kierowcy.
52
Rajdowa krzyżówka z nagrodami!
Znasz się na rajdach? Odpowiedz na 60 pytań.
42
Rajdowcy mistrzostw świata „WRC” ocenia
17 kierowców broniących barw zespołów Manufacturers 1 i 2.
12
... i ze świata Skoda i Ford chcą zbudować auta Super 2000.
63
Regionalny przegląd irm
46
Kryterium Kamionki
Najbardziej kontrowersyjny rajd w Polsce.
64
Giełda sprzętu rajdowego
IMPREZY
66
Strefa Zgniotu
16
Rajd Nowej Zelandii Ford miażdży rywali.
48
Starsi panowie... Rajdy po czterdziestce? Ależ oczywiście!
20
Rajd Wielkiej Brytanii
Gronholm pobija rekord Makinena.
50
Jacques Berger
42-letni Francuz jest szefem departamentu technicznego FIA.
Wydanie 64 [styczeń]
15 grudnia 2006
51
206 WRC po polsku...
...czyli jak z modelu rajdówki Rovanpery
zrobić model Kuzaja lub Hołowczyca.
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur, Michał
Niezbecki, Łukasz Szewczyk, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligraia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: McKlein
26
Rajd Barbórka Kuzaj bierze wszystko.
SAMOCHODY
ŚWIAT RAJDÓW
54
Skoda w mistrzostwach świata
Wygrywała, ale nigdy w klasyikacji generalnej.
30
Rozmowa: Michał Sołowow
Potyczki na wielu frontach.
58
Ford RS200 Mało znana, ale jedna z najmocniejszych
B-grupowych rajdówek w historii.
32
Rozmowa: Grzegorz Grzyb „Wracam do Polski.”
34
Galeria WRC Chris Atkinson / Glen Mcneall
Subaru Impreza WRC | Rajd Nowej Zelandii 2006
TECHNIKA
36
Rozmowa: Chris Atkinson
Przygodę z rajdami rozpoczął w 2000 roku,
a już pięć lat później został fabrycznym kierowcą Subaru.
62
Quick shift Chcesz skrócić skok lewarka skrzyni biegów?
Nic prostszego. Wystarczy zamontować quick shifter.
38
Rozmowa: Janusz Szerla
„Podczas zawodów, sprawą „czystości” aut rajdowych zajmują się
delegaci techniczni. Z jakiegoś powodu do tej pory nie byli tak
dociekliwi, jak powinni.”
UWAGA !!!
65 numer WRC
ukaże się w piątek 26 stycznia 2007
Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczonych ogłoszeń i reklam
809414389.037.png 809414389.038.png 809414389.039.png 809414389.040.png 809414389.041.png 809414389.042.png 809414389.043.png 809414389.044.png 809414389.045.png 809414389.046.png 809414389.047.png 809414389.048.png 809414389.049.png 809414389.050.png 809414389.051.png 809414389.052.png 809414389.053.png 809414389.054.png 809414389.055.png 809414389.056.png 809414389.057.png
 
809414389.058.png 809414389.059.png 809414389.060.png 809414389.061.png
fot. McKlein
Cztery rajdy, trzy wygrane. Końcówka sezonu w wykonaniu
Marcusa Gronholma była imponująca. Szkoda tylko,
że na oesach zabrakło Sebastiena Loeba. Dopiero przy
nim poznaje się prawdziwą wartość rajdowców.
809414389.062.png 809414389.063.png
ROZMAITOŚCI
Polacy na Dakar Hołek i inni
Po raz kolejny silna pol-
ska grupa wybiera się na
Rajd Dakar. Z legendarnym
m a r a t o n e m j u ż p o r a z
trzeci zmierzy się Krzysztof
Hołowczyc, pilotowany przez
Jean-Marc Fortina. Polsko-
belgijska załoga wystartuje
Nissanem Navarra ze stajni
Gregoira de Meviusa. - Miej-
sce w czołowej dwudziestce
to nasz tegoroczny cel – za-
powiedział Hołowczyc, który
podobnie jak w ubiegłych
latach reprezentuje Orlen
Team. W barwach Wielkiej
O r k i e s t r y Ś w i ą t e c z n e j
Pomoc y w ystar tują dwa
Tomcaty w których zasiądą
Albert Gryszczuk pilotowany
przez Jarosława Kazberuka
oraz rodzinny duet Ernest
i Robert Góreccy. Grzegorz
Baran i Rafał Marton pojadą
Mercedesem Unimogiem
w klasie ciężarówek. Pol-
sk ą obsadę uzupełniają
motocykliści Orlen Teamu:
Jacek Czachor i Marek Dą-
browski.
Trasa rajdu z Lizbony
do Dak aru będzie licz yć
8696 km, z czego 5010 km
będą stanowiły odcinki spe-
cjalne. Start zaplanowano
na 6 stycznia, a metę na 21
stycznia. Zawodnicy odwie-
dzą Portugalię, Hiszpanię,
Maroko, Mauretanię, Mali
oraz Senegal.
Bez Wisławskiego...
...ale z Fiatem
fot. Marcin Kaliszka
- Mogę potwierdzić, choć na
razie nieoficjalnie, że w przy-
szłym roku kierowcą naszego
zespołu będzie Maciej Lubiak
zdradził„WRC” Bogusław Cie-
ślar, rzecznik prasowy Fiat Auto
Poland. Gdański kierowca w
przyszłym sezonie usiądzie za
kierownicą Fiata Punto Super
2000 i wystartuje w pełnym
cyklu mistrzostw Polski. Nie-
spodzianką jest zmiana pilota:
na prawym fotelu pojawi się
Sebastian Rozwadowski, do
tej pory „umysłowy” Zbysz-
ka Staniszewskiego. Maciej
Wisławski, ojciec chrzestny i
przez ostatnie cztery lata także
etatowy pilot Lubiaka, musiał
zrezygnować ze startów ze
względów marketingowych.
„Wiślak” od dłuższego cza-
su reprezentuje bowiem w
mediach Skodę, głównego
rywala Fiata na polskim rynku.
– Jestem przekonany, że w tak
profesjonalnym zespole będę
miał możliwość utrz ymania
wysokiej formy z końca sezonu
i walki o jeszcze wyższe lokaty
powiedział Lubiak.
Jak nieoficjalnie dowie -
dzieliśmy się Fiat Auto Poland
postawił właśnie na gdań-
szczanina (innych chętnych
nie brakowało) ze względu
na jego sportowe wyniki oraz
medialność. Z wyników zamó-
wionych badań wynikało, że
jest on jednym z najczęściej
goszczących przed kamerami
rajdowców.
(kk)
(kk)
Rajdowe Andrzejki
Z pomocą
dla fana
W sobotę 25 listopada
zorganizowano w Krakowie
„Rajdowe Andrzejki dla Oska-
ra”. W Klubie Jazdy Konnej z
kibicami spotkali się rajdow-
cy, z Leszkiem Kuzajem na
czele. Oprócz zawodników
i ich aut atrakcją imprezy
były zawody na Playstation
(oczywiście w gry rajdowe).
Dochód ze spotkania, a
także z przeprowadzonych
w jego trakcie aukcji, został
przeznaczony na leczenie
Oskara Langera – młodego
miłośnika rajdów, sparali-
żowanego po wypadku na
lekcji WF.
O p ró c z l i s to p a d owe j
imprezy na rzecz Oskara
p r ze p row a d zo n o t a k że
licytacje prezentów poda-
rowanych przez rajdowców:
m.in. kombinezonu Jarka
Barana z czasów startów
z Januszem Kuligiem, pu-
charu Maćka Barana z Rajdu
Antibes, zaproszeń od Tom-
ka Czopika na kurs w jego
szkole jazdy oraz weeken-
dowego pobytu (wraz z
zimowymi atrakcjami) w
Szcz yrku w pensjonacie
Sebastiana Frycza.
Team Pawła Dytki
Grzybek
i Wysocki
w Lancerach
Bartłomiej Grzybek i Jakub
Wysocki zostali kierowcami
nowego rajdowego zespołu,
stworzonego przez Pawła Dyt-
kę. - Bartek został w tym roku
mistrzem w klasie A7 i przesiad-
ka do mocniejszego samochodu
jest dla niego naturalnym kie-
runkiem rozwoju – komentuje
swój wybór Dytko. – Natomiast
jeśli chodzi o Jakuba, to posta-
nowiłem trochę zaryzykować
dodaje. Radomski kierowca
ma na koncie tylko jeden
start w aucie z napędem na
cztery koła i całkowity brak
doświadczeń z mistrzostw
Polski. Takie doświadczenie
miał inny kandydat do miejsca
Dwa Tomcaty zmierzą się z trasą z Lizbony do Dakaru
Puchar PZM 2006
Oicjalne klasyikacje
Po kończącej rajdowy se-
zon w Polsce warszawskiej
Barbórce wręczono nagrody
zwycięzcom tegorocznego Pu-
charu PZM. Za oicjalne uznano
wyniki po Rajdzie Śnieżki i
tym samym Puchar PZM traił
do załogi Jan Chmielewski
/ Krzysztof Janik. Za drugie
miejsce nagrodzono parę
Tomasz Kramarczyk / Michał
w zespole – Łuk asz Habaj
(zwycięzca tegorocznego Pu-
charu Peugeota), ale nie zdołał
on zgromadzić niezbędnego
budżetu.
Grzybek i Wysocki wystar-
tują w pełnym cyklu RSMP
identycznie przygotowanymi
Mitsubishi Lancerami Evo VIII.
Planowany jest także udział
w wyścigach górskich, o ile
terminy nie będą kolidowały.
Oba auta będą podobnie okle-
jone, choć każdy z kierowców
będzie woził logo swojego
sponsora. Pełna nazwa ze -
społu to: Centrozap – Media
Service – Team ‘07.
Trela, a trzecia nagroda przy-
padła Tomaszowi Dudkowi
(pilot nie został uwzględniony,
bo zmieniał się w trakcie sezo-
nu). Poniżej przedstawiamy
pierwszych trzech kierowców
w poszczególnych klasach.
(kk)
Klasa A0
1. Jarosław Mikołajczyk 38
2. Krzysztof Sawicki
34
3. Marcin Kwaśny
29
Grupa N
pkt.
Klasa N3
1. Maciej Figel
1. Marcin Łepik
43
17
2. Paweł Piasecki
28
2. Bartłomiej Leniart
16
3. Grzegorz Grono
26
3. Marcin Lempert
10
(kk)
Klasa A7
1. Jan Chmielewski
Klasa N2
1. Marcin Łepik
50
44
Rajdowe Samochodowe
Mistrzostwa Polski Dziennikarzy
Ponownie Jurecki
Jacek Jurecki z portalu interia.pl po raz kolejny został
rajdowym mistrzem Polski wśród dziennikarzy. O tytule
zadecydowała czwarta i ostatnia runda mistrzostw, rozegrana
w Legionowie. Startujący Fiatem Panda 100HP Jurecki pokonał
tam Janusza Tychy (TVP3, Fiat Grande Punto) i Roberta Magierę
(APM Auto, Opel Astra). W końcowej klasyikacji to Magiera był
jednak wyżej i Tychy musiał zadowolić się trzecim miejscem.
(kk)
2. Tomasz Dude k
49
2. Paweł Piasecki
36
3. Tomasz Kramarczyk
42
3. Grzegorz Grono
30
Klasa A6
1. Łukasz Bednarski
Klasa N1
1. Ryszard Czechowicz
54
4
2. Ariel Piotrowski
52
2. Krystian Zygmunt
3
3. Maciej Rzeźnik
23
3. Przemysław Paszek
3
Klasa A5
1. Adam Broś
Klasa N0
1. Krystian Pachuta
5
50
2. Marcin Pieczarka
3
2. Piotr Woś
42
(kk)
3. Bernard Sokół
1
3. Paweł Ruszel
24
809414389.064.png
 
809414389.065.png 809414389.066.png 809414389.067.png 809414389.068.png 809414389.069.png 809414389.070.png 809414389.071.png 809414389.072.png 809414389.073.png 809414389.074.png
 
ROZMAITOŚCI
Prosto z rynku
Renault Clio R3 Po R2 czas na R3
- Pracujemy nad tym, aby
ten samochód pojawił się
na nasz ych oesach – po -
wiedział Bartek Boruta po
prezentacji nowej rajdowej
broni Renault – Clio R3.
Premiera auta, połączona z
krótkimi testami, odbyła się
we francuskiej miejscowości
St. Maxime, niedaleko Nicei.
Clio R3, podobnie jak przebój
tego sezonu Citroen C2-R2,
zaprojektowano z myślą o
nowym podziale na klasy,
który ma obowiązywać od
sezonu 2008. Auto wyposa-
żone jest w dwulitrowy silnik
o mocy 230 KM i momencie
obrotowym 245 Nm. Za prze-
niesienie napędu odpowiada
sześciobiegowa, sekwencyj-
na skrzynia biegów marki
Sadev. Zawieszenie oparto
na amortyzatorach i rmy Oh-
lins. Nowa „Cliówka” według
zapewnień konstruktorów
ma dorównywać osiągami
starzejącemu się Clio S1600,
z którego zresztą przejęła
wiele podzespołów.
R3 będzie dużo tańsze
od auta klasy S1600, co nie
znacz y, że tanie. Topowa
wersja to wydatek ok. 300
tys. złotych. Ponieważ klasa
R3 zadebiutuje dopiero za
dwa lata, w przyszłym se-
zonie nowe Renault będzie
rywalizować w klasie A7.
Lico
Od stycznia asortyment IM
Racing poszerzy się o kilka
nowych modeli m.in. foteli
oraz kasków i rmy Lico, której
IM Racing został przedstawicie-
lem. Jednak największą nowością
będą felgi w rozmiarach 15, 16, 17
i 18 cali, które Lico od nowego roku
wprowadza na rynek. Wszystkie będą dostępne
w ofercie IM Racing.
Informacje: IM Racing , tel. 33/821 99 92, www.imracing.pl
Pierwsza
książka
o Kubicy
Nak ładem studia EmK a
ukazała się książka Andrzeja
M a r t y n k i n a „ K u b i c a”. Au -
tor, dziennik ar z spor tow y
i motor yzacyjny, od blisko
dziesięciu lat gromadził ma-
teriały o młodym kartingowcu,
a teraz pierwszym Polaku w
F1. Szybko zareagował na falę
kubicomanii i wydał pierwszą
książkę o naszej wyścigowej
nadziei. Dobra dokumen-
tacja pok azująca szczebel
po szczeblu drogę Roberta
do wyścigowej elity świata.
Więcej informacji na www.
studioemka.com.pl.
Pokrowiec na koło
W ofercie Jacky Auto Sport pojawiły
się pokrowce na koła zapasowe,
prz ydatne w samochodach
z instalacją gazową, gdzie
zbiornik zazwyczaj schowa-
ny jest w miejscu „zapasu”.
Pokrowiec występuje w
dwóch rozmiarach, w za-
leżności od wielkości koła:
rozmiar 59x17cm - cena
21,78zł, rozmiar 66x22 cm
- cena 24,89zł. Dokładna lista
aplikacyjna znajduje się na opako-
waniu pokrowca.
Informacje: Jacky Auto Sport , tel. 71/372 64 75, www.jacky.pl
(kk)
fot. Renault
Informacje dostarczone przez producentów i dystrybutorów sprzętu
(gch)
7
809414389.075.png 809414389.076.png 809414389.077.png 809414389.078.png 809414389.080.png 809414389.081.png 809414389.082.png 809414389.083.png 809414389.084.png 809414389.085.png 809414389.086.png 809414389.087.png 809414389.088.png 809414389.089.png 809414389.091.png 809414389.092.png 809414389.093.png 809414389.094.png 809414389.095.png 809414389.096.png 809414389.097.png 809414389.098.png 809414389.099.png 809414389.100.png 809414389.102.png 809414389.103.png 809414389.104.png 809414389.105.png 809414389.106.png 809414389.107.png 809414389.108.png 809414389.109.png 809414389.110.png 809414389.111.png 809414389.113.png 809414389.114.png 809414389.115.png 809414389.116.png 809414389.117.png 809414389.118.png 809414389.119.png 809414389.120.png 809414389.121.png 809414389.122.png 809414389.002.png 809414389.003.png 809414389.004.png 809414389.005.png 809414389.006.png 809414389.007.png 809414389.008.png 809414389.009.png 809414389.010.png 809414389.011.png 809414389.013.png 809414389.014.png 809414389.015.png 809414389.016.png 809414389.017.png 809414389.018.png 809414389.019.png 809414389.020.png 809414389.021.png 809414389.022.png 809414389.024.png 809414389.025.png 809414389.026.png 809414389.027.png 809414389.028.png 809414389.029.png 809414389.030.png 809414389.031.png 809414389.032.png 809414389.033.png 809414389.035.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin