55_kwiecień_2006.pdf

(15002 KB) Pobierz
809446714.051.png 809446714.060.png 809446714.061.png 809446714.062.png 809446714.001.png 809446714.002.png 809446714.003.png
SPIS TREŚCI
Nie dajcie się zaskoczyć!
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
Choć odwołano Rajd Dolnośląski i w mistrzo-
stwach Polski nieoczekiwanie zrobiła się dłuższa
przerwa, właśnie na ich temat przyszła mi refleksja.
Rozgrywki wyraźnie zmierzają w kierunku coraz
większego udziału najmocniejszych aut (szczególnie
klasy N4) w ogólnej stawce załóg. Nie powiem, że
jestem tym wyjątkowo zmartwiony, ale też niedo-
brze by było, gdyby zaplecze w postaci słabszych
„osiek” zostało całkowicie zmarginalizowane. Póki
co stan względnej równowagi zapewnia Puchar
Peugeota. W tym roku - na szczęście – „206-tki” po
raz piąty wyjadą na oesy. Ale co, jeśli Peugeot za rok
powie „wystarczy”?
Właściciel Rajdowych Samochodowych Mi-
strzostw Polski, a więc PZM, już dziś powinien
o tym pomyśleć. Pamiętam konferencję prasową
w siedzibie związku w styczniu 2004 roku, gdy
rzecznik Fiat Auto Poland ogłosił wycofanie się
z organizacji wyścigowego pucharu Alfy Romeo.
Pamiętam, jak nietęgie i zaskoczone miny mieli
działacze PZM. Wyścigi zostały na jeden sezon bez
żadnego pucharu i miały się kiepsko.
Wiem, że ludzie kierujący rajdową częścią PZM są
otwarci na propozycje. Gdy ktoś się zgłosi z pomy-
słem uruchomienia nowego pucharu, na pewno nie
będą oponować, a w wręcz przeciwnie. Obawiam
się jednak, że postawa życzliwego oczekiwania nie
wystarczy. Bo co, jeśli nikt się nie zgłosi? Zostaniemy
na lodzie?
Związek już dziś powinien wyjść z własnymi
inicjatywami. W statucie ma przecież jako cel za-
pisane: „rozwój masowego i wyczynowego sportu
motorowego”. Jako inspirację do poszukiwań
polecam lekturę dwóch tekstów w aktualnym
„WRC”: o pucharze Volvo w Szwecji oraz o pucharze
Forda Fiesty, utworzonym w mistrzostwach świata
i kilku krajowych czempionatach. Pierwsza to
inicjatywa taniego rajdowania, skierowana do
kierowców z niewielkim zapleczem finansowym.
Czegoś takiego w Polsce szczególnie brakuje.
Puchar Fiesty to już nieco większe pieniądze, ale
nadal ciekawa propozycja dla tych, którzy chcą
sprawdzić swoje rajdowe umiejętności, a nie talent
do przygotowania auta lepszego od konkurentów
w klasie.
Trzymam kciuki za dobre pucharowe pomysły
zrodzone na Kazimierzowskiej i za konferencje pra-
sowe, na których nikt nikogo niczym nie zaskoczy.
56 Pucharowy VW Golf 2.0 TDI
Wyścigowy Volkswagen Castrol Cup rusza w tym sezonie po raz
kolejny. W pucharówce wprowadzono dwie techniczne zmiany
ROZMAITOŚCI
6 Z kraju...
Kara dla zespołu Subaru Poland Rally Team anulowana…
11 ... i ze świata
Punto Super 2000 zadebiutowało na oesach. I wygrało!
RAJDOWE GRANIE
58 Liga Richard Burns Rally
Polacy są w światowej czołówce graczy
IMPREZY
TECHNIKA
14 Rajd Meksyku Loeb wygrywa, Kuzaj debiutuje
60 Technika Wszystko o dyferencjałach. Także aktywnych
38 Seat w mistrzostwach świata
Historia bez happy endu...
40 Czym polscy rajdowcy jeżdżą na co dzień
Od Seicento po... Porsche
42 Czopik odpowiada „Czy ucząc się rajdowej jazdy,
sięgał Pan po jakąś literaturę? Jeśli tak, co by Pan polecił?”
43 Testujemy B-grupowe Audi! W skali 1:18
44 Jak zorganizować codrive Profesjonalnie
przygotowany może kosztować drożej niż udział w rajdzie!
ŚWIAT RAJDÓW
VARIA
62 Rajd Mazowiecki
Harmonogram, mapki, zdjęcia najciekawszych zakrętów
64 Giełda sprzętu rajdowego
65 Regionalny przegląd firm
66 Strefa Zgniotu
22 Marcus Gronholm: „Nie cierpię Monte Carlo!
To najbardziej parszywy rajd w całych mistrzostwach.”
24 Rozmowa: Mariusz Stec „Byli tacy, co namawiali mnie
do odwieszenia kasku. Cieszę się, że ich nie posłuchałem.”
26 Rozmowa: Andrzej Borowczyk
„Dusimy się we własnym sosie, pokutują lata nielegalnych
treningów i jeżdżenia na pamięć.”
Wydanie 55 [kwiecień]
24 marzec 2006
SAMOCHODY
46 Subaru Impreza STI 2.5 Turbo Nowej Imprezie
można zarzucić tylko to, że nigdy nie będzie rajdówką
50 Pucharowy Ford Fiesta 165 KM, 6,8 s do setki.
Oto nowa rajdówka rodem z M-Sportu, która pojawiła się
na trasach mistrzostw świata i rozgrywek regionalnych
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Michał Niezbecki, Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur, Łukasz
Szewczyk, Tomasz Ważyński, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligrafia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: McKlein
28 Volvo Original Cup
Niemal seryjne samochody, 170 koni pod maską i napęd na tył.
Oto szwedzka recepta na tanią zabawę w rajdy.
30 WRC w kobiecych rękach...
... czyli historia Samanthy Hart
31 Rozmowa: Stig Blomqvist Czy nie czujesz się już
zmęczony? Ani trochę – odpowiada 60-letni rajdowiec
32 Rajdowy Talk Show
Gościem czytelników WRC jest Jarek Baran
34 Galeria WRC Petter Solberg / Phil Mills
Subaru Impreza WRC | Rajd Meksyku 2006
36 Technika jazdy Jotka, czyli technika służb specjalnych...
37 Puchar PZM razem z mistrzostwami Polski
Za i przeciw łączeniu rajdów
52 B-grupowy Citroen BX 4TC Zbyt ciężki i niedopraco-
wany. Ukończył tylko jedną eliminację mistrzostw świata
54 A-grupowa Łada Samara
Kto powiedział, że rajdy muszą być drogie?
UWAGA !!!
56 numer WRC ukaże się
w sobotę (!) 22 kwietnia
Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczonych ogłoszeń i reklam
WRC 3
809446714.004.png 809446714.005.png 809446714.006.png 809446714.007.png 809446714.008.png 809446714.009.png 809446714.010.png 809446714.011.png 809446714.012.png 809446714.013.png 809446714.014.png 809446714.015.png 809446714.016.png 809446714.017.png 809446714.018.png 809446714.019.png 809446714.020.png 809446714.021.png 809446714.022.png 809446714.023.png 809446714.024.png 809446714.025.png 809446714.026.png 809446714.027.png 809446714.028.png 809446714.029.png 809446714.030.png 809446714.031.png 809446714.032.png 809446714.033.png
Senor Marcus Gronholm nie śpiewał w Meksyku radosnych
pieśni zwycięstwa, ale tęskne ballady o zawiedzionych
nadziejach. Błąd na jednym z oesów kosztował go utratę
prowadzenia w klasyfikacjimistrzostwświata.
Refreny piosenek były jednak optymistyczne. Fiński kierowca
rozpoczął w tym roku nowy, jak mówi, lepszy etap swojej kariery.
Marcus Gronholm story: czytaj na str. 22
4 WRC
809446714.034.png 809446714.035.png
fot. McKlein
WRC 5
809446714.036.png
ROZMAITOŚCI
Powrót do wyścigów
Grzyb w Picanto
Rajd Dolnośląski odwołany!
Bo asfalt był zniszczony
- Chciałbym bardzo przeprosić
zawodników, kibiców i wszystkich
zaangażowanych w organizację za-
wodów – powiedział dyrektor Rajdu
Dolnośląskiego Bogusław Piątek.
Druga eliminacja RSMP nie odbędzie
się w kwietniowym terminie, gdyż
organizatorzy otrzymali negatyw-
ną opinię od zarządcy dróg, na
których miała się rozegrać impreza.
Po ciężkiej zimie asfalt jest w fa-
talnym stanie. - Po raz pierwszy
w mojej 30-letniej karierze działacza
spotkałem się z odmową zarządcy
dróg – twierdzi Piątek. Na opraco-
wanie alternatywnej trasy nie było
już czasu – zawody planowano na
drugi weekend kwietnia.
Organizator Automobilklub Ziemi
Kłodzkiej zwrócił się do władz PZM
z prośbą o wyznaczenie nowego, je-
siennego terminu rozegrania rajdu.
Grzegorz Grzyb weźmie udział
w wyścigowym Pucharze Kia Picanto!
- Szef jednego z rzeszowskich dilerów
Kia chciał ściągnąć do tych rozgrywek
jakieś znane nazwisko i wybrał mnie
tłumaczy Grzyb. - Terminy wyści-
gów nie kolidują z moimi rajdowymi
planami, więc czemu nie? Dla Grześka
będzie to powrót na tory wyścigowe,
na których 10 lat temu rozpoczynał
swoją sportową karierę. - Autka są
może nieco słabe, ale myślę, że będzie
świetna zabawa. Poza tym wyścigi
zawsze pomagają popracować nad
torem jazdy. Pierwsza runda pucharu
zostanie rozegrana 2 czerwca na torze
w Kielcach.
A co z rajdowymi planami? Mieszkający obecnie we Wrocławiu kierowca
deklaruje udział w mistrzostwach Słowacji za kierownicą Suzuki Ignisa S1600,
a później być może Swifta S1600. Pierwszy rajd zaliczy jednak Lancerem
Evo VIII. – Ignis, którym miałem wystartować, pojechał na Rajd Katalonii – wyjaśnia
kierowca. Trwają też rozmowy na temat startów w Polsce, m.in. z Peugeot Sport
Polska, ale tu do jakichkolwiek ustaleń jest jeszcze daleko.
- Do tego czasu drogowcy uporają
się z remontem dróg i nie będzie już
problemu – deklaruje Piątek. Trwają
też rozmowy ze sponsorami na
temat finansowania rajdu w nowym
terminie. Los zawodów miał być
rozstrzygnięty na posiedzeniu
Prezydium Zarządu Głównego PZM
zwołanym na 24 marca. - Z przykro-
ścią odebraliśmy decyzję o odwołaniu
rajdu. To już kolejny raz są z nim
problemy – komentuje Janusz
Szerla, członek GKSS i Prezydium
ZG PZM. Przypomnijmy, że rok
temu impreza także nie doszła do
skutku, wówczas jednak z powodu
kłopotów z dopięciem budżetu.
– Mam spore wątpliwości, czy uda
się znaleźć nowy termin dla „Dol-
nośląskiego”. Kalendarz jest bardzo
napięty – skwitował Szerla.
(kk)
(kk)
Coś dla „lotników” Forum dla pilotów!
Pod adresem www.codrivers.
fora.pl ruszyło niedawno forum
internetowe poświęcone rajdowym
pilotom. Intencją Pawła Somerlika,
twórcy przedsięwzięcia, było stwo-
rzenie miejsca, gdzie piloci będą
mogli wymieniać się doświadcze-
niami, dyskutować o regulaminach,
opisach i wszystkim innym, co jest
Maciejewski wystartuje w Rajdzie Mazowieckim
Ciągnie Misia do rajdów
związane z pracą na prawym fotelu
rajdówki. - Zarejestrowało się już
przeszło 100 użytkowników. Wielu
z nich to etatowi piloci, startujący
w Pucharze PZM, czy też RSMP – cie-
szy się Paweł. Forum nie jest jednak
zamknięte wyłącznie dla pilotów
– wszyscy zainteresowani mogą się
włączyć do dyskusji.
(kk)
Piotr Maciejewski po groźnym
wypadku w czasie testów jesienią
ubiegłego roku zawiesił swoje starty,
rozważając nawet zakończenie kariery.
Popularny „Misio” zgłosił się jednak do
tegorocznego Rajdu Mazowieckiego.
- Przejechałem rajdówką trochę kilome-
trów w Bieszczadach i okazało się, że
nie jest tak źle, jak myślałem – wyjaśnia
kierowca z Otwocka. – Ale czy jestem
w stanie w pełni się przełamać i szybko
pojechać, okaże się dopiero podczas
rajdu. Jeśli próba wypadnie pomyślnie,
Maciejewski nie wyklucza udziału
w innych szutrowych rajdach.
(kk)
Subaru Impreza N12
– tak nowa, że jeszcze
nie ma całej dokumentacji
Xsara WRC jedzie do Rudnej
- Pani sobie chyba ze mnie żartuje – niedowierzał naszej redakcyjnej
koleżance Renacie Niezbeckiej Marcin Baranowski z Rudnej na wieść, że to
właśnie on wygrał w konkursie ogłoszonym w poprzednim numerze „WRC”.
Nagrodą był zdalnie sterowany model Citroena Xsara WRC o wartości 500
zł, ufundowany przez serwis Modelmania.pl.
Konkurs spotkał się z nie
lada zainteresowaniem
– otrzymaliśmy ponad
800 maili z odpowie-
dziami (w większości
prawidłowymi), spośród
których wylosowaliśmy
właśnie ten nadesłany
przez Marcina.
Problemy z homologacją Imprezy N12
Kara dla zespołu
Leszka Kuzaja anulowana
zł, ufundowany przez serwis Modelmania.pl.
Konkurs spotkał się z nie
lada zainteresowaniem
Podczas Rajdu Magurskiego Zespół
Sędziów Sportowych nałożył na
zespół Subaru Poland Rally Team karę
finansową za brak dokumentów ho-
mologacyjnych nowej Imprezy N12.
- Nie pomogły tłumaczenia, że homo-
logacja nie była wówczas dostępna
wyjaśnia Andrzej Górski, koordy-
nator zespołu. Szefowie SPRT złożyli
odwołanie od decyzji. - Przedstawiłem
zaświadczenia z brytyjskiej federacji,
z Prodrive’u i z samego Subaru, wszyst-
kie mówiące to samo: przed Rajdem
Magurskim homologacji nie było
nigdzie w Europie – tłumaczy Górski.
PZM uwzględnił odwołanie i karę
cofnięto.
800 maili z odpowie-
dziami (w większości
(red)
(red)
(kk)
6 WRC
809446714.037.png 809446714.038.png 809446714.039.png 809446714.040.png 809446714.041.png 809446714.042.png 809446714.043.png 809446714.044.png 809446714.045.png 809446714.046.png 809446714.047.png 809446714.048.png 809446714.049.png 809446714.050.png 809446714.052.png 809446714.053.png 809446714.054.png 809446714.055.png 809446714.056.png 809446714.057.png 809446714.058.png 809446714.059.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin