56_maj_2006.pdf

(21032 KB) Pobierz
809528610.051.png 809528610.062.png 809528610.073.png 809528610.076.png 809528610.001.png 809528610.002.png 809528610.003.png
SPIS TREŚCI
Wojciech Garbarz
Zastępca Redaktora Naczelnego
Po co tworzyć sztuczne bariery?
„Szanowna Redakcjo. Od dłuższego czasu
rozmyślam nad naszym Pucharem PZM i nie
mogę opędzić się od pytania, dlaczego starty
w nim są aż tak drogie…” – to początek maila, jaki
niedawno dostałem od Wojtka Tomalika, jednego
z naszych stałych czytelników, który niebawem
zamierza rozpocząć swoją przygodę z rajdami.
Wojtek podaje wiele przykładów, które według
niego w bezsensowny sposób podwyższają koszty
uczestnictwa w drugoligowych rajdach. Choć
z niektórymi sugestiami się nie zgadzam (jak choćby
by pozwolić stosować wyposażenie bezpieczeństwa
z utraconą homologacją), to jednak w większości
kwestii Wojtek ma całkowitą rację.
Po pierwsze zupełnie niezrozumiały jest har-
monogram eliminacji Pucharu PZM. Zapoznanie
z trasą odbywa się w czwartek, a rajd jedzie dopie-
ro w sobotę. Piątek przeznaczony jest wyłącznie na
badanie kontrolne i ewentualnie uroczysty start.
W praktyce większość zawodników spędza dzień
w kawiarniach lub – co gorsza – „poprawia” swój
rajdowy opis. Nie jest to tylko moja dziennikarska
opinia, ale głos wielu pucharowych kierowców,
z którymi rozmawiałem na ten temat.
Wskazują oni, że na rajd trzeba wyjechać już
w środę, a powrót zaplanować najwcześniej na
sobotni wieczór. Gdyby zawody odbywały się
według schematu: sobota - zapoznanie z trasą i BK,
niedziela – ściganie, to a) nie byłoby konieczności
brania wolnego dnia w pracy (ewentualnie tylko
jeden dzień) i b) załodze oraz ekipie serwisowej
trzeba by zapewnić tylko dwa, a nie trzy (a niekiedy
cztery) noclegi. O wyżywieniu i dodatkowym pali-
wie nie wspomnę. Ta prosta zmiana harmonogramu
ograniczyłaby koszty uczestnictwa w zawodach
o setki złotych. Można by je przeznaczyć choćby na
pokrycie wpisowego.
A skoro o wpisowym, to warto przypomnieć,
że według obowiązujących przepisów w rajdach
Pucharu PZM nie może ono przekraczać 1000 zł.
Nietrudno się domyślić, że większość organiza-
torów (o ile nie wszyscy) wybierają właśnie tę
kwotę. Tak przynajmniej było na rajdach Magur-
skim i Mazowieckim. Nie czarujmy się – 1000 zł
dla młodego zawodnika, dopiero zaczynającego
przygodę z rajdami, to kupa pieniędzy! Zwykle
znaczna część budżetu zaplanowanego na daną
eliminację. Jeśli pomnożyć tę kwotę przez 11
zaplanowanych rund pucharu, robi się całkiem
okrągła sumka.
Wpisowe nie powinno być wyższe niż 500 zł!
Drugie 500 zł – moim zdaniem - powinien organi-
zatorom dołożyć PZM, który przecież nie narzeka
na pustki w kasie. A w końcu jego zadaniem jest
„rozwój masowego i wyczynowego sportu moto-
rowego”. Ten fragment statutu związku cytujemy
na łamach „WRC” nie pierwszy raz. Niestety, jak to
wygląda w praktyce, każdy wie.
Oczywiście nie mam złudzeń co do tego, że rajdy
były, są i zawsze będą wyjątkowo drogim sportem,
na którego uprawianie nigdy nie będzie wszystkich
stać. Po co jednak tworzyć dodatkowe, niczym
nieuzasadnione bariery? Nie lepiej pomóc?
36 Rajdy w Irlandii Do większości rajdów zgłasza się grubo
ponad 100 załóg. Zawody są organizowane niemal co tydzień…
38 Jakich oesów nie lubią rajdowcy Jedenastu
polskich kierowców o tym, po jakich trasach nie lubią jeździć.
40 Rajdowi piloci... czyli sztuka dostosowania się.
42 Biuro na kółkach
O tym, jak wygląda warsztat pracy rajdowego pilota.
44 Historia mocy Sprawdzamy, ile koni mechanicznych
mieli do dyspozycji rajdowcy na przestrzeni lat.
45 Czopik odpowiada „Ile kosztuje jeden dobry slick
Michelin (chodzi mi o cenę brutto) do Lancera?”
46 Rajdowy Talk Show Gościem czytelników WRC
jest Marcin Biernacki, szef serwisu Autoklub.pl
47 Peugeot 307 WRC w skali 1:18
Model idealny? Prawie
ROZMAITOŚCI
VARIA
57 Regionalny przegląd firm
60 Rajd Elmot-Remy
Harmonogram, mapki, zdjęcia najciekawszych zakrętów.
64 Giełda sprzętu rajdowego
66 Strefa Zgniotu
6 Z kraju... „Chłopskie Jadło” sprzedane.
W jakich barwach będzie jeździł Michał Kościuszko?
13 ... i ze świata BF Goodrich wspiera Juniorów.
Każdy ze startujących w mistrzostwach Junior WRC
może dostać pieniądze. Niestety nieduże.
IMPREZY
UWAGA !!!
57 numer WRC ukaże się
w piątek 19 maja
Wydanie 56 [maj]
22 kwiecień 2006
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Michał Niezbecki, Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur, Łukasz
Szewczyk, Tomasz Ważyński, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligrafia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: McKlein
SAMOCHODY
48 N-grupowe Subaru Impreza STI (N12)
Nowa rajdówka Leszka Kuzaja nie ma mocniejszego silnika,
ale dużo mocniejsze hamulce.
51 A-grupowy Peugeot 306
Rajdówka zbudowana z rajdówki. Czy to możliwe?
14 Rajd Katalonii Podwójne zwycięstwo Kronosa.
Loeb pierwszy, Sordo drugi.
18 Rajd Korsyki Loeb dogonił Kankkunena…
24 Rajd Mazowiecki Dwóch Tomków prowadziło
od startu do mety. Dudek i Czopik.
ŚWIAT RAJDÓW
27 Rozmowa: Bartek Grzybek
„Lancer to była przygoda. Teraz walczę o mistrza w A7.”
28 Rozmowa: Marcin Bełtowski
Krakowski kierowca przesiada się do najnowszego
Subaru Impreza i liczy na pierwsze punkty.
30 Rozmowa: Grzegorz Bębenek
Choć starszy od Michała, to on usiadł na prawym fotelu. Dlaczego?
32 Błażej Krupa Ma 14 szarf mistrza Polski,
przez 23 lata wygrywał jako kierowca i pilot.
34 Galeria WRC Jan Kopecky / Filip Schovanek
Skoda Fabia WRC | Rajd Katalonii 2006
54 MG Metro 6R4 B-grupa z kierownicą po prawej stronie
i bez turbodoładowania. Poza tym… wyjątkowo brzydka.
TECHNIKA
Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczonych ogłoszeń i reklam
58 Półosie i przeguby Dlaczego tak często się „ukręcają”?
WRC 3
809528610.004.png 809528610.005.png 809528610.006.png 809528610.007.png 809528610.008.png 809528610.009.png 809528610.010.png 809528610.011.png 809528610.012.png 809528610.013.png 809528610.014.png 809528610.015.png 809528610.016.png 809528610.017.png 809528610.018.png 809528610.019.png 809528610.020.png 809528610.021.png 809528610.022.png 809528610.023.png 809528610.024.png 809528610.025.png 809528610.026.png 809528610.027.png 809528610.028.png 809528610.029.png
fot. McKlein
Co się dzieje z Subaru?
Kultowa dla rajdów
marka przeżywa wyraźny
kryzys. Niedopracowany
samochód, kiepskie
opony, roszady w kie-
rownictwie zespołu, i
wreszcie spadek formy
lidera „niebieskich”
sprawiły, że szanse na
walkę o tytuł mistrza
świata, zarówno w klasy-
ikacji indywidualnej, jak
i producentów, wydają
się bliskie zeru. Petter
Solberg podczas dwóch
ostatnich asfaltowych
rajdów przegrał nie tylko
z Sebastienem Loebem i
Marcusem Gronholmem,
ale nawet z Janem
Kopeckym, startującym
zupełnie prywatną Skodą
Fabią WRC.
WRC
WRC
809528610.030.png 809528610.031.png
ROZMAITOŚCI
Michał Kościuszko pojedzie w nowych barwach
Chłopskie Jadło sprzedane
Kto w Peugeotach 206 Super 1600?
Poloński i Adamus nieoficjalnie
Choć to wiadomość bardziej ze
sfery gospodarki niż rajdów, to jed-
nak w rajdowym światku odbiła się
szerokim echem: Jan Kościuszko
sprzedał sieć ośmiu swoich restauracji
„Chłopskie Jadło” spółce Sfinks Polska
S.A. Wartość umowy to ponad 27 mi-
lionów złotych. Czy oznacza to, że logo
„Chłopskie Jadło” zniknie z rajdówki
Michała Kościuszki? – Prawdopodobnie
tak – zdradził nam „Naczelnik”. – W tej
chwili finalizujemyrozmowyznowym
sponsorem, który będzie finansował
starty Michała w mistrzostwach świata.
Umowa będzie zawarta na trzy lata,
a rajdówka będzie miała nowe barwy
już podczas Rajdu Włoch. Niedługo
przed zawodami ujawnimy nazwę
nowego partnera. Ma on także wspierać
moje starty w mistrzostwach Europy
w wyścigach górskich – wyjaśnił ojciec
i zarazem menedżer „Juniora”.
Jan Kościuszko dodał, że jeszcze
w tym roku Michał weźmie udział
w Rajdzie Wielkiej Brytanii i być może
Akropolu. Co ciekawe, nie są to im-
prezy, które aktualny mistrz Polski
w klasie Super 1600 nominował do
czempionatu JWRC. – Starty w tych raj-
dach traktujemy treningowo. Wszystko
po to, aby Michał poznał jak najwięcej
imprez zaliczanych do mistrzostw
świata – wyjaśnił Kościuszko.
fot. AF
„Chłopskie Jadło” niedługo zniknie
z rajdówki Michała Kościuszki
(wg)
Według nieoficjalnych informacji,
jakie udało się zdobyć naszej redakcji,
kierowcami zespołu Peugeot Sport
Polska w sezonie 2006 będą Piotr
Adamus i Dariusz Poloński. Do chwi-
li zamykania aktualnego wydania
„WRC” oficjalny komunikat nie został
jeszcze opublikowany. Przypomnijmy,
że oprócz Adamusa i Polońskiego
rozmowy z Peugeotem prowadziło
jeszcze kilku kierowców, m.in. Grze-
gorz Grzyb i Kajetan Kajetanowicz.
Ten ostatni znalazł swoje miejsce
w zespole Subaru.
Mistrzostwa Polski 2006 Nikon pojedzie!
Niedawno w internecie pojawiły się informacje sugerujące, że Rajd
Nikon może się nie odbyć. - Prace nad organizacją rajdu już trwają – de-
mentuje Ryszard Krawczyk, dyrektor zawodów. - Są już opracowane trasy,
nieco zmienione w stosunku do zeszłorocznych. Krawczyk potwierdza, że
stan lokalnych dróg po zimie jest fatalny, ale na planowanych oesach nie
jest jeszcze najgorzej.
Nową lokalizację będzie mieć strefa serwisowa, bo dotychczasowy plac
pod salonem JM Mazur stał się już dla rajdu za ciasny. - Na nowej strefie
będzie trzy razy więcej miejsca – tłumaczy dyrektor. Zawody planowane są
na 8-9 września.
(kk)
Znani, nieznani
Bębenkowie
razem nie tylko
w rajdówce
(kk)
Bartek Boba na motocyklu
Kuracja
odchudzająca
Jednym z atutów dobrego pilota
rajdowego jest spokój i opano-
wanie, drugim niska waga. Jaką
dietę zastosować, by zrzucić zbęd-
ne kilogramy? Dla Bartka Boby,
nowego pilota Sebastiana Frycza,
idealną receptą jest... KTM 450
EXC, 48-konny motocykl enduro.
– Od trzech lat ten sport to moja
pasja. Pozwala uciec od stresów
i aktywnie spędzać czas. Ale jazda
w błocie i po wertepach wymaga też
żelaznej kondycji. W czasie trwania
ostatnich zawodów schudłem pra-
wie 3 kilogramy! Jeszcze kilka takich
startów i zrzucę resztę zbędnej wagi
żartuje Bartek.
W zawodach o nazwie Husky
Party, które odbyły się w połowie
kwietnia w podkrakowskim Kry-
spinowie, Boba zajął 29. miejsce na
45 sklasyfikowanych zawodników
w jego klasie. Na starcie pojawiło
się jeszcze dwóch kierowców o na-
fot. W. Garbarz
- Pelikan to swój chłop – mówi
z uśmiechem Michał Bębenek,
czytając w styczniowym „WRC”
tekst „Owocowy Raj u Pelikana
i Mamy”. To dlatego, że podobnie
jak Mariusz Pelikański, na co dzień
działa w branży spożywczej. Wspól-
nie z bratem Grzegorzem i siostrą
Renatą rajdowy wicemistrz Polski
prowadzi w swojej rodzinnej Bochni
firmę„Gremi” (skrót od pierwszych
imion założycieli). Jej własnością
są trzy sklepy spożywcze oraz
hurtownia mięsna, handlująca
głównie mrożonkami.
– Podział obowiązków jest prosty.
Renata zajmuje się sprawami papier-
kowymi, a ja z bratem zaopatrzeniem
sklepów – tłumaczy Michał Bębenek.
– Dawniej o wiele trudniej było ogar-
nąć cały biznes. Przede wszystkim
dwa razy w tygodniu musieliśmy
wstawać w środku nocy i jechać
na giełdę spożywczą po towar. Na
szczęście dzisiaj zaopatrzeniem
zajmują się nasi dostawcy. Możemy
trochę dłużej pospać – śmieje się
Michał. W planach rodzinnej firmy
jest rozbudowa hurtowni o mały
zakład przetwórstwa mięsnego,
który dostarczałby produkty do ich
sklepów. Dodatkowo „Gremi” myśli
o otwarciu w Bochni dużego sklepu
samoobsługowego.
Boba tym razem w roli kierowcy
zwiskach doskonale znanych z rajdów:
Marcin Frycz (brat Sebastiana) i Michał
Szerla (syn Janusza).
(wg)
(łkch)
6 WRC
809528610.032.png 809528610.033.png 809528610.034.png 809528610.035.png 809528610.036.png
ROZMAITOŚCI
Czym do klasy historycznej?
B-grupy mile widziane!
oka - twierdzi Janusz Szerla z GKSS PZM. Inna rzecz,
którą określa regulamin, to zgodność danego auta
z homologacją. W tym przypadku można jednak
liczyć na pewną przychylność sędziów. - Jeśli ktoś
nie może dostać oryginalnej półosi i zastosuje inną,
to nie będzie z tym problemów. Ważne jednak, aby
były to prawdziwe auta, z jakąś rajdową przeszłością,
a nie dziwne twory z innymi silnikami, nie mające nic
wspólnego z oryginałem – dodaje Szerla.
W klasie historycznej mogą jechać auta, które
nie są już dopuszczone do „normalnych” rozgrywek,
a więc przykładowo klasy A8 (z utraconą homologa-
cją) czy grupy B. – O tak, grupa B byłaby szczególnie
mile widziana – uśmiecha się Szerla. – To były wspa-
niałe rajdówki.
Czy kiedyś doczekamy się choć jednego takiego
bolidu na naszych oesach? Za granicą startują
w najlepsze.
W „WRC” nr 52 pisaliśmy o kiepskiej frekwencji
w klasie historycznej. Póki co, nie zapowiada
się, aby w tym roku miało być lepiej – w Rajdzie
Magurskim nie wystartowała żadna historyczna
rajdówka.
Grupa HR w założeniu miała dać szansę na tanie
starty w mistrzostwach Polski, a przy okazji ścią-
gnąć z powrotem na oesy stare, kultowe rajdówki.
Do startu w HR dopuszczone są wszystkie auta,
których homologacja wygasła ponad 4 lata temu
– lakonicznie stwierdza regulamin RSMP. Ponadto
pojazd musi być dostosowany do wymogów bez-
pieczeństwa zapisanych w aktualnym załączniku
„J”. – Na te sprawy nie będzie żadnego przymykania
Wejdź na www.wrc.net.pl
Ankieta z nagrodami
Już najwyższy czas zapytać się Was, dro-
dzy Czytelnicy, o opinię na temat „WRC”. Co
w naszym magazynie się Wam podoba, co
nie podoba, co należałoby zmienić. Najlepszą
formą tego dialogu będzie ankieta, do której
wypełnienia gorąco zachęcamy. Postanowi-
liśmy jednak, że nie będziemy jej drukować,
zabierając miejsce któremuś z redakcyjnych
tekstów, ale udostępnimy ją na internetowej
stronie redakcji pod adresem www.wrc.
net.pl . Wyniki ankiet pozwolą nam jeszcze
bardziej dopasować nasze pismo do Waszych
oczekiwań.
Wszyscy Czytelnicy, którzy wypełnią ankietę,
wezmą udział w losowaniu atrakcyjnych nagród:
20 egz. książki „Ostatni przejazd. Opowieść o mi-
strzu Kuligu” oraz 10 egz. albumu „Slideshow
2005”. Razem 30 pozycji do wygrania!
www.wrc.net.pl
(kk)
Lancia
037 Rally.
Takie
samochody
można
spotkać
obecnie
na oesach
w Niemczech
(red)
WRC 7
809528610.037.png 809528610.038.png 809528610.039.png 809528610.040.png 809528610.041.png 809528610.042.png 809528610.043.png 809528610.044.png 809528610.045.png 809528610.046.png 809528610.047.png 809528610.048.png 809528610.049.png 809528610.050.png 809528610.052.png 809528610.053.png 809528610.054.png 809528610.055.png 809528610.056.png 809528610.057.png 809528610.058.png 809528610.059.png 809528610.060.png 809528610.061.png 809528610.063.png 809528610.064.png 809528610.065.png 809528610.066.png 809528610.067.png 809528610.068.png 809528610.069.png 809528610.070.png 809528610.071.png 809528610.072.png 809528610.074.png 809528610.075.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin