Semiotyka.doc

(83 KB) Pobierz
Semiotyka

Semiotyka

 

o        Jej historia zaczęła się od starożytności

o        Jedno z najwcześniejszych pojęć pojawiało się u Arystotelesa 384-322( min. Pojęcie semeiotikos- pochodzący od znaku)

o        Na semiotyczne rozważania w starożytności składały się prace sofistów z V wieku, dialogi i listy Paltona( zwłaszcza w Kratylosie, w „Sofiście” oraz w „Liście VII”; ponadto w pismach Filona Aleksandryjskiego, Ptolemeusza, Sekstusa Empiryka, Galena, Boecjusza i innych

o        Na gruncie starożytności pojawiło się rozróżnienie oznak(symptomów) i znaków, które zawdzięczamy tyleż lekarzom empirykom co stoikom i sceptykom

o        Za oznaki uznawano pewne zjawiska, stany rzeczy lub widoczne własności organizmów, które pozostawały w określonym związku z ich rozmaitymi zaburzeniami oraz stanami chorobowymi

o        Pierwsi semiotycy bardziej skupiali się na  oznakach niż znakach, opisywali również specyfikę oznak jako pozostających w bezpośrednim, naturalnym i funkcjonalnym powiązaniu z tym, co oznaczały( np. gorączka jako oznaka choroby, dym jako oznaka pożaru

o        Oznaki różniły się zatem od znaków relacją pomiędzy tym, co oznaczone, a samym oznaczaniem

o        Semiotykę z kolei zdefiniowano jako wiedzę o znakach lub ogólną teorię znaków

o        W starożytności uznano więc, że oznaki mając charakter naturalny, natomiast znaki-konwencjonalny

 

Dwie tradycje wiedzy o znakach

o        Pierce: świat jako uniwersum znaków

o        Pierce przejął termin semiotyka od filozofa angielskiego Joahna Lockea,

o        Teoria semiotyczna Pierce`a miała charakter triadyczny, znak bowiem definiowany był jak relacja trójczłonowa; połączenia materialnego środka przekazu (tak zwanego wehikułu nośnika znaczenia), przedmiotu oraz znaczenia

o        Te trzy konstytutywne elementy były konieczne abyśmy mogli określić coś mianem znaku

o        Z środek przekazu(reprezentant) Pierce uznawał właściwie każde zjawisko o charakterze empiryczno-zmysłowym( dźwięki języka, napisy, rzeczy, zachowania, gesty  itp.)

o        Gdy chodzi o przedmiot(referent), do którego znak się odnosi, to znów Pierce`a  nie interesował przedmiot jako taki, lecz tyko jego bycie obiektem realizacji znakowej

o        Trzeci element triady-znaczenie znaku- (interpretant) pełnił funkcję mediacyjną między środkiem przekazu i przedmiotem zastępowanym przez znak

o        Interpretant oznaczał treść znaku,

o        Każdy znak w koncepcji Pierce`a był więc interpretantem w postaci innego znaku

 

o        Konsekwencje takiego założenia były istotne-każdy znak zakładał bowiem zawsze inny znak, a znaczenia było dostępne tylko przez i interpretację, czyli przekład danego znaku na kolejne znaki

o        W ten sposób proces tworzenia znaczeń przybierał charakter nieograniczonej semiozy

o        Szczegółowa typologia znaków( oparta na powiązaniu znaku z jego przedmiotem):

o        Znaki powiązane ze swoimi przedmiotami przyczynowo i ustanawiające bezpośrednią relację wskazywania(indeksy); indeksem ognia jest dym, indeksem choroby kichanie

o        Znaki wiążące się z przedmiotami na mocy relacji podobieństwa(znaki ikoniczne lub po prostu ikony); oparte na zasadzie mimiezis np. portret, zdjęcie

o        Symbole-znaki powiązane ze swoim przedmiotami jedynie na mocy konwencji, oparte na umowie społecznej, konwencji przyjętej przez ogół społeczeństwa np. cyfry, litery, wyrazy..

 

Koncepcje Pierce`a rozbudowywano

 

TRÓJKĄT OGDENA I RICHARDSA

 







POJĘCIE(odniesienie)          Nie istnieje bezpośredni związek między  dźwiękiem

                                                          a obiektem w rzeczywistości. Do identyfikacji obiektu

                                                    niezbędne jest pojęcie.



 

 



FORMA                                 OBIEKT

              (symbol)                                                        (przedmiot)

 

 

o        Charles Morris poszerzył triadyczny model znaku, dodając do niego dwa składniki  i tworząc tym samym semiotykę pentadyczną

o        Wyróżniamy w niej następujące elementy:

o        Środek przekazu(instrument)

o        Interpretant( wszystko, co można pomyśleć na temat danego znaku)

o        Znaczenia(podstawowe pojęcie, na które można przełożyć znak

o        Denotat(przenośnik znaku, fragment rzeczywistości, od którego odnosi się znak

o        Odbiorca znaku lub interpretator, ten kto posługuje się słowem „drzewo” i je interpretuje

 

 

PODZIAŁ SEMIOTYKI WG CH. MORRISA

o        Syntaktyka à bada relacje między znakami wewnątrz danego systemu (reguły rządzące odmianą jednostek języka, tworzeniem konstrukcji i ich przekształceniem).

o        Semantyka à bada relacje między znakami a rzeczywistością, do której odsyłają (reguły przyporządkowujące znakom językowym oraz ich konstrukcjom fragmenty rzeczywistości pozajęzykowej).

o        referencjalna

o        prawdziwościowa

o        Pragmatyka à bada relacje między znakami a użytkownikami (reguły przypisujące znaki językowe klasom sytuacji komunikacyjnych ze względu na zróżnicowanie stylistyczne, socjalne, terytorialne, chronologiczne, idiolektalne).

 

Semiologia-

o        nauka o znakach zainicjowana przez Ferdinanda de Saussure`a, współcześnie rozwijana przed wszystkim we Francji

 

Ferdynand de Saussure: narodziny semiologii

o        Podkreślał system znaków-typ organizacji określonego rodzaju znaków pozostających ze sobą w ścisłych relacjach i zależnościach funkcjonalnych( np. system znaków języka naturalnego)

o        Stworzył diadyczną(dwuczłonową) teorię znaków

o        Termin znak de Saussure stosował na oznaczenia połączenia obrazu akustycznego i pojęcia, lub inaczej: związek elementu znaczącego i elementu znaczonego

 

o        Ferdynand de Saussure nawiązywał do komunikacyjnego rozumienia znaku. Według niego znakiem nazywany połączenie pojęcia i obrazu akustycznego. Znak językowy łączy więc nie tyle rzecz i nazwę, ale pojęcie i obraz akustyczny. Ten ostatni nie jest dźwiękiem materialnym, czymś czysto fizycznym, ale psychicznym odbiciem dźwięku, wyobrażeniem, jakie daje nam o nich świadectwo zmysłowe. Słowo traktowane jako znak jest czymś dwoistym, powstałym ze złączenia dwóch składników. Obydwa te składniki zawarte w znaku językowym są zatem natury psychicznej, a połączone są więzią asocjacji.

 

 

 

o        Saussure proponuje zachowanie wyrazu „znak” dla oznaczenie całości i zastąpienie wyrazu „pojęcie” przez element znaczony (signifie), a „obraz akustyczny” przez element znaczący (signifiant). Znak ma charakter binarny (dwudzielny): złożony ze strony oznaczającej (signifiant) i oznaczanej (signifié). Więź pomiędzy tymi elementami ma charakter arbitralny, ponieważ pojęcia się zmieniają, nie ma żadnego koniecznego, naturalnego, istotnego znaczenia wiążącego signifiant i signifié.

Signifie

 

 

Signifiant

 

 

 



 

 

 

 

 

Desygnat-rzeczywisty przedmiot, do którego odnosi się znak lub który jest przez znak zastępowany

 

 

Łotman: model, tekst, kultura

Szkoła tartuska

o        Jedna z ważniejszych szkół semiologicznych XX wieku powstała w latach sześćdziesiątych przy uniwersytecie w Tartu( Estonia)

o        Do najważniejszych przedstawicieli należą Jurija M. Łotman, Borys Uspienski,...

o        Łotman zajmował się zagadnieniem tzw. Modelowania artystycznego jako najważniejszego problemu semiotycznej teorii sztuki

o        Interesowała go idea języka naturalnego jako głównego źródła i wzorca modelowania artystycznego

o        Kategoria modelu wykazywała wyraźne związki z Psychologią sztuki Lwa Wygotskiego

o        W jednym z programowych artykułów wprowadził podział języków na trzy kategorie: języki naturalne, sztuczne oraz języki wtórne, a więc takich, które nie tylko posługują się językiem naturalnym jako materiałem, ale skonstruowane są na podobnej zasadzie jak język naturalny

o        Wg niego wtórnym systemem mogą być: religia, nauka, filozofia, malarstwo, muzyka, rytuał itp., także literatura

o        Literaturze przyznawał podwójną rolę-jako jednocześnie systemu modelującego(pełniącego funkcję poznawczą) oraz systemu znakowego( f. komunikacyjna)

o        W jego koncepcji stwierdzenie, że dane dzieło sztuki jest modelem oznaczało to, że dane dzieło odtwarza jakiś fragment rzeczywistości, tworząc zarazem jego odpowiednik-podobny, ale nie tożsamy

o        Łotman określił każdy znak i każdy tekst jako złożony z planu wyrażania i planu treści

o        Systemowość planu wyrażania była oczywista i wielokrotnie już  opisywana przez lingwistów

o        Łotman twierdził również że plan treści ma charakter systemowy, ponieważ treści znaków mogą być pomyślane jedynie jako powiązane określonymi relacjami łańcuchy strukturalne

o        Przeanalizował również procesy powstawania znaczenia w literaturze, uznając je za rodzaj przekodowań wewnętrznych(w ramach tego samego systemu) lub zewnętrznych(pomiędzy różnymi systemami)

o        Za pomocą tych kategorii zinterpretował na przykład romantyzm literacki(jako system o dominujących przekodowaniach wewnętrznych) oraz realizm( nastawiony na przekodowania zewnętrzne)

 

o        Początkowo Barthes opisał teorię semiotyczną jako próbę wyjaśnienia pojęcia „mitu”;

o        Później wprowadził pojęcie konotacja dla wyjaśnienia bagażu ideologicznego znaku;

o        Teoria znaku Barthesa pozostawała pod silnym wpływem Ferdynanda de Saussure’a; Barthes przenosi językoznawczą teorię semiotyczną na znaki ikoniczne;

o        Głównym problemem teorii znaku Barthesa był związek elementu znaczącego (signifiant) i znaczonego (signifiè); Barthes zajmował się znaczeniem znaku, jego celem było opisane znaczenia jednostkowego budowanego przez znak;

o        Barthes zajmował się również systemami semiologicznymi; w jego ujęciu był min „mit”, „symbol” (oparte na konotacji) i „język” (oparty na denotacji).

o        Semiotyka jest według Barthesa nauką o formie, ponieważ bada znaczenie niezależnie od treści; w tym sensie mitologia – uważana przez Barthesa za system znakowy (semiotyczny) jest nauką formalną, ale także ideologiczną; bada ona bowiem formy idei; system Barthesa jest w trójwymiarowy składa się z trzech elementów: znaczącego, znaczonego i znaku, które funkcjonują w porządku oznaczania pierwszego stopnia (opartym na denotatywnym znaczeniu) i drugiego stopnia (opartym na znaczeniu konotatywnym).

o        Teoria znaku Barhesa szukała oparta zarówno w języku (denotacja), jak i w powszechnie panujących w danej grupie społecznej uwarunkowaniach kulturowych (konotacja);

o        Teoria znaku Barthesa jest więc teorią ideologiczną, a jej systemem może być „język” (system lingwistyczny) „mit”, „symbol” (system kulturowy, ideologiczny);

o        Barthes wierzył, że znaczące kulturowe systemy semiotyczne koncentrują się na stanie obecnym; mitologia otaczająca najważniejsze znaki danej społeczności przedstawia dzisiejszy  stan świata, choćby nie wiadomo, jak chaotyczny i niesprawiedliwy, jako stan neutralny, nieunikniony i wieczny;

o        Znaki znajdujące się w przekazie nie są uniwersalnie dane, ale są określone historycznie i społecznie w wyniku istniejących celów i interesów, które się za nimi skrywają.

o        Systemem znaków są również paradygmat i syntagma, które umożliwiają organizację znaków w kody, które rozumieć należy jako „systemy oznaczania”; wszystkie kody niosą ze sobą znaczenie, są uwarunkowane kulturowo; mają funkcję komunikacyjną i społeczną;

o        Systemy znakowe mają charakter uniwersalny; „język – zdaniem Barthesa – występuje zarówno w mediach opartych na piśmie jak i w fotografii; jest nim bowiem każda jednostka lub system znaczący nie większego znaczenia czy posługuje się on słowami czy znakami ikonicznymi, indeksalnymi; nie znaczy to jednak, że należy traktować „mit” jako „język”, ponieważ są to oddzielne systemy znakowe.

 

 

o        Sygnifikacja – porządek oznaczania, system budowania znaczenia danego znak, który może być negocjacyjny i interaktywny;

o        Denotacja-odnosi się do opisowego i dosłownego poziomu znaczenia, wspólnego dla praktycznie wszystkich członków danej kultury; „świnia” denotuje zatem pojęcie pożytecznego różowego zwierzęcia, które posiada ryj i zawinięty ogonek;

o        opisuje związki zachodzące wewnątrz samego znaku pomiędzy jego elementem znaczącym i znaczonym, a także pomiędzy znakiem i jego odpowiednikiem w rzeczywistości (pojęciem, do którego odsyła); odnosi się do przyczynowo skutkowego  znaczenia znaku; denotacja ukazuje na zdjęciu to, co jest na nim znajduje (ulica albo park).

o        jest systemem negocjowania znaczenia pomiędzy odbiorcą a tekstem (de Saussure);

o        konotacja

o        dotyczy znaczeń, które powstają dzięki odniesieniu elementów znaczących do szerszych kontekstów kulturowych; znaczenie znaku obejmuje tutaj skojarzenie z innymi kulturowymi kodami znaczenia; w zależności od wykorzystanego subkodu „świnia” może konotować niemiłego policjanta albo męskiego szowinistę;

o        opisuje trzy różne sposoby działania znaku; jest oparta na interakcji, ponieważ znak spotyka się tutaj z emocjami i wartościami kulturowymi jego użytkowników, a znaczenie przez niego budowane nabiera walorów subiektywnych;

o        interpretant ulega wpływowi interpretującego i wpływowi obiektu, czy znaku;

o        czynnikiem krytycznym konotacji jest element znaczący (signifiant) on jest wyznacznikiem konotacji;

o        konotacja ukazuje w jaki sposób dane miejsce zostało sfotografowane (park w słoneczny dzień albo ulica w strugach deszczu).

 

 

 

o        według Barthesa mit to opowiadanie, w którym dana kultura tłumaczy i przez który rozumie dane aspekty rzeczywistości i natury;

o        mity naturalizują historię; mity są w rzeczywistości produktami pewnej klasy społecznej, która odgrywa ważną rolę w danym okresie historycznym (np. burżuazja) i która zyskała społeczną przewagę właśnie dzięki szczególnemu biegowi historii;

o        mity rozpowszechniają pewne znaczenia; są ich nośnikiem; z tego powodu znak według Barthesa jest zmitologizowany i ideologiczny – gdyż mit niosąc ze sobą historię, neguje ją i próbuje zmieniać na korzyść danej klasy społecznej, a następnie przedstawić jako naturalną oraz prawdziwą historycznie i społecznie; Mit zaciemnia i mistyfikuje pochodzenie klasy społecznej, a także jej wymiar polityczny oraz społeczny; mit „kobiecości” i „męskości” rozwijał się n potrzeby męskiej części burżuazji w społeczeństwie kapitalistycznym, powstał on by nadać specjalny sens warunkom społecznym stworzonym przez XIX wieczną industrializację;

o        mit to kulturowy sposób myślenia o czymś, sposób konceptualizowania i rozumienia; mit jest związany z myślą, która może być traktowana jako znak (Peirce);

o        Barthes widzi mit jako łańcuch powiązanych koncepcji znaczenia.

o        mit jest zatem bliski ideologii, która funkcjonuje na poziomie konotacji. Barthes uważał, że nie wszystkie znaki semiotyczne i nie każdy znak niesie ze sobą ideologiczny bag...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin