Cele ogólne:
Utrwalanie zasad postępowania podczas pomocy przy wypadku:
- zabezpieczenie miejsca wypadku drogowego i powiadomienie właściwych służb,
- ocena stanu poszkodowanego,
- pomoc osobom przytomnym, pomoc osobom nieprzytomnym,
- konieczne środki ostrożności.
Cele szczegółowe:
Uczniowie umiejętnie niosą pomoc osobom poszkodowanym w codziennym życiu:
- przy krwotoku z nosa,
- skaleczeniu,
- przypadku złamania.
Metody:
- pogadanka,
- burza mózgów,
- pokazowa.
Formy:
- indywidualna,
- praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
- środki opatrunkowe,
- listewki,
- tablice edukacyjne.
Przebieg zajęć:
1. Nawiązanie do celów zajęć:
Burza mózgów: dlaczego musimy udzielić pomocy osobie poszkodowanej?
Nauczyciel porządkuje odpowiedzi, w myśl artykułu 162 KK.
2. Praktyczne realizacje tematu: praca w grupach:
Pierwsza grupa – uporządkowuje kolejność postępowania pierwszej pomocy w wypadkach komunikacyjnych.
Druga grupa – wypisze nazwy służb ratowniczych i sposoby ich zawiadamiania.
Grupy mają czas po 5 minut na przygotowanie.
Liderzy grup prezentują swoje prace.
Ćwiczenia praktyczne – udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej: osobie dorosłej i dziecku podczas:
- krwotoku z nosa,
- przypadku skaleczenia,
- złamania,
- prezentują sztuczne oddychanie,
- uczniowie tłumaczą na czym polega reanimacja.
Faza podsumowująca: każdy uczeń spróbuje podać ze swego życia przykład udzielenia pierwszej pomocy.
Opracowanie: Ewa Tymińska
ela.r