Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dla ucznia upośledzonego umysłowo
w stopniu lekkim
obejmujący pierwszy etap kształcenia
(sporządzony na podstawie opinii PPPP)
mgr Joanna Flakus
1. Wspomaganie rozwoju zdolności i zainteresowań:
· zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i życzliwości;
· wytworzenie pozytywnych relacji opartych na szacunku, trosce, zaufaniu i wsparciu;
· budzenie wiary we własne możliwości, odkrywanie potencjalnych zdolności i inspirowanie do ujawniania zainteresowań;
· kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do podejmowanych zadań;
· wspieranie twórczego zaangażowania w życie szkoły;
· dostosowanie działań edukacyjnych do diagnozy psychologiczno – pedagogicznej dziecka.
2. Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy, takich jak: słuchanie, mówienie, pisanie, czytanie, rachowanie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie:
· uwrażliwianie na słuchanie wypowiedzi innych osób;
· uczenia poprawnej wymowy i wyrażania myśli w formie zdań;
· wzbogacanie biernego i czynnego słownictwa;
· rozwijanie percepcji słuchowej – szczególnie w zakresie słuchu fonematycznego, percepcji słuchowo – wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej;
· usprawnianie motoryki małej;
· kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji i logicznego myślenia;
· wdrażanie do gromadzenia doświadczeń matematycznych
3. Kształtowanie prawidłowej postawy społeczno – etycznej:
· kształtowanie właściwych zachowań wobec ludzi;
· rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej i do ojczyzny;
· uwrażliwianie na poszanowanie języka ojczystego, symboli i tradycji narodowej;
· wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów pojawiających się w codziennym życiu;
· rozwijanie potrzeby właściwego komunikowania się i współpracy.
4. Uwrażliwianie na piękno środowiska przyrodniczego i kulturowego:
· kształtowanie właściwego stosunku do świata zwierząt i roślin;
· uświadamianie konieczności dbania o środowisko naturalne;
· uwrażliwianie na piękno kultury i sztuki regionu;
· wdrażanie do obsługo podstawowych urządzeń technicznych;
· rozwijanie aktywności muzycznej, plastycznej i technicznej.
5. Uświadamianie konieczności dbania o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo:
· wdrażanie do troski o zdrowie psychiczne i fizyczne i psychiczne poprzez właściwe gospodarowanie czasem i aktywny wypoczynek;
· wyrabianie poprawnych nawyków żywieniowych i higienicznych;
· poszerzanie wiedzy na temat własnego ciała, jego możliwości i ograniczeń;
· uwrażliwianie na bezpieczeństwo i kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń.
Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są z uczniem 3 razy w tygodniu. W czasie ich trwania nauczyciel podkreśla mocne strony ucznia, stara się nawiązać z nim ja najlepszy kontakt, zachęca go do pracy oraz pomaga pokonać trudności. Zajęcia odbywają się w zabawowej, często z wykorzystaniem edukacyjnych programów komputerowych.
W wyniku realizowanych zadań uczeń bez obaw porusza się na terenie szkoły, coraz lepiej funkcjonuje w zespole klasowym, buduje pozytywne relacje z kolegami i nauczycielami.
W czasie zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej, rozwijana jest percepcja słuchowa, wzrokowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa oraz sprawność graficzna. Utrwalane są kształty liter pisanych i drukowanych, doskonalona technika czytania sylabami, wyrazami, zdaniami. Wszystkie działania poparte są materiałem konkretnym.
1. Rozwijanie sprawności manualnej:
· malowanie form kolistych,
· malowanie form falistych,
· malowanie dużych konturowych rysunków,
· montowanie konstrukcji z klocków,
· układanki płaskie według wzoru i bez wzoru,
· nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, zwijanie żyłek,
· wycinanie z papieru: ciągłe po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturów rysunków,
· wycinanki, naklejanki z papieru, materiału, włóczki itp.,
· elementy origami,
· modelowanie w glinie, plastelinie, masie solnej,
2. Ćwiczenia graficzne:
· rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,
· rysowanie wzorów po śladzie,
· kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
· kolorowanie kredkami małych przestrzeni,
· rysunki dowolne kredkami ołówkowymi lub świecowymi,
3. Usprawnianie percepcji wzrokowej:
· dobieranie par jednakowych obrazków,
· dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
· odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur itp.),
· rozpoznawanie zmian jakościowych i ilościowych w układach elementów (zabawa Co się tu zmieniło?)
· układanie obrazków wg instrukcji słownej (stosunki przestrzenne),
· układanie obrazków w kolejności w jakiej były pokazywane,
· układanie obrazków z części (puzzle),
· układanie figur geometrycznych z części,
· układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci,
· rysowanie kompozycji za pomocą szablonów,
· budowanie wg wzoru kompozycji z klocków,
· wyszukiwanie różnic między obrazkami,
· wyszukiwanie podobieństw między obrazkami,
· wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter – bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej.
4. Usprawnianie percepcji słuchowej
· wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,
· różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody,
· zabawy ruchowe ze śpiewem,
· ćwiczenia słuchu fonematycznego:
- podział wyrazów na sylaby,
- liczenie sylab w wyrazach,
- porównywanie liczby sylab w wyrazach,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby,
- kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych,
- sztafeta sylabowa (tworzenie wyrazu rozpoczynającego się sylabą końcową poprzedniego wyrazu),
- rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca jej położenia,
- synteza sylab podanych ze słuchu,
- wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie,
- dobieranie par obrazków (wyrazów) wg pierwszej głoski,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,
- wyodrębnianie ostatnich głosek w nazwach obrazków,
- rozpoznawanie wyrazów kończących się i rozpoczynających tą samą głoską,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od ostatniej głoski podanego wyrazu (np. kot – tulipan),
- przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku, w środku lub na końcu wyrazu,
- przekształcanie wyrazów przez zamianę sylaby na początku, w środku lub na końcu wyrazu,
- wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach,
5. Doskonalenie umiejętności czytania:
· czytanie całościowe sylab i wyrazów,
· czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,
· czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań,
· czytanie selektywne głośne i ciche,
· czytanie z przesłonką (w okienku),
· ćwiczenia w rozumieniu treści.
6. Doskonalenie umiejętności pisania:
· kreślenie ręką dużych liter w powietrzu,
· pisanie dużych liter na tablicy – wodzenie po wzorze,
· malowanie farbą liter na dużych arkuszach papieru,
· pisanie liter za pomocą szablonu (z zaznaczonym strzałką kierunkiem kreślenia i miejscem rozpo...
Bibilka