Brunon Hołyst- Kryminalistyka(1).pdf

(2515 KB) Pobierz
Brunon Hołyst.
-ł- ,,„.,,
KRYMINALISTYKA
Wydanie VIII zmienione i rozszerzone
Warszawa 1996 Wydawnictwa Prawnicze PWN
Okładkę projektowała Ewa Łukasik
Redaktor Edward Rychcik Redaktor techniczny Beata Stelęgowska
691971
PRZEDMOWA
Tytuł dotowany przez Ministra Edukacji Narodowej
Copyright © by Brunon Hołyst Warszawa 1996
ISBN 83-86702-23-0.
• Jeżeli weźmie się pod uwagę, iż E. Locard ponad pól wieku temu w siedmiu tomach Traite de
Criminalistiąue (1931-1940) nie zdołał wyczerpać zagadnień dotyczących całokształtu
kryminalistyki, to tym bardziej dzisiaj, w okresie rewolucji naukowo-technicznej, znaczonej
prawdziwą eksplozją informacji z różnych dyscyplin nauk, właściwe ukształtowanie treści i zakresu
podręcznika, obejmującego możliwie obszerny zasób wiedzy z dziedziny metod przestępnych,
śledczych i profilaktycznych, jest zadaniem niezmiernie trudnym.
Badania de Solla Pirce'a ujawniły, iż od początku historii nauki ogłoszono miliony artykułów, a
liczba ich rośnie o 6% rocznie, tj. o ok. 600 tyś., i podwaja się co 10 lat.
Zjawisko eksplozji informacji przybiera wręcz przytłaczające rozmiary. Na całym świecie
ukazuje się ponad 100 tyś. czasopism naukowych. Tylko w zakresie fizyki publikuje się 120 tyś.
artykułów każdego roku, w zakresie chemii, biologii i medycyny kilkakrotnie więcej. Codziennie
na świecie drukuje się około 1500 stron tekstu poświęconego nowościom nauki i techniki w
wąskich dziedzinach przemysłu. Sytuację tę komplikuje dodatkowo fakt, iż w niektórych
dyscyplinach nauk już po upływie 3 lat wyniki badań tracą cechy nowości. Dla przykładu wymienić
można elektronikę czy metalurgię. W innych naukach okres ten trwa 4 lata (fizyka, inżynieria
chemiczna), 5 lat (mechanika, budownictwo, elektrotechnika), 7-8 lat (fizjologia, chemia). Również
rozwój współczesnej kryminalistyki, szczególnie zaś metod identyfikacji, powoduje, iż nowe
osiągnięcia wypierają bardzo szybko niejednokrotnie klasyczne nawet środki chemiczne czy
biologiczne. Tylko wyniki badań w nielicznych naukach (np. w geologii, botanice czy matematyce)
ulegają dezaktualizacji po upływie 10-11 lat.
W tych warunkach autor każdego podręcznika stoi wobec zagadnienia wyboru treści
informacyjnych, zakresu i układu materiału, uwarunkowanych celem i zadaniami pracy.
Podręcznik niniejszy uwzględnia przede wszystkim zakres wiedzy wymagany w ramach
programu dydaktycznego dla studentów wydziałów prawa
uniwersytetów. Jednakże podręcznik w obecnym kształcie został przygotowany także z myślą o
pracownikach organów ścigania karnego i wymiaru sprawiedliwości, którzy mogą czerpać zawarte
w nim informacje z interesującej ich dziedziny zwalczania przestępczości.
Układ niniejszego dzieła różni się znacznie od powszechnie przyjętych układów w innych
podręcznikach. Dość szeroko bowiem uwzględniono zagadnienia metod działania przestępnego i
metod śledczych, a także więcej uwagi poświęcono nowej problematyce profilaktyki
kryminalistycznej. Natomiast, aby przedstawić zasadnicze osiągnięcia współczesnej techniki
kryminalistycznej, trzeba było tylko syntetycznie ująć zagadnienia z nią związane, a obejmujące
bardziej rozległe dziedziny takich obszernych nauk specjalistycznych, jak fizyka, chemia, biologia
itp.
Wybór zagadnień ściśle technicznych został dokonany pod kątem widzenia potrzeby ogólnej
znajomości kryminalistyki. Stąd też w zasadzie nie opisywano szczegółowo metod laboratoryjnych,
których stosowanie zawsze pozostanie w rękach specjalistów-pracowników organów ścigania
karnego lub naukowców pracujących w instytutach i w szkołach wyższych.
Tak więc podręcznik stanowi próbę kompromisu pomiędzy przejawiającymi się w tej dziedzinie
tendencjami do pełnego wyczerpania problematyki a bardziej syntetycznym ujęciem tematu.
Wydanie VIII zostało uaktualnione i rozszerzone o nowe problemy. Konieczne stało się przede
wszystkim ukazanie najnowszych osiągnięć techniki kryminalistycznej i przedstawienie wyjątkowo
niebezpiecznych nowych objawów przestępczości. Po raz pierwszy uwzględniono „okienka"
problemowe, które w sposób istotny wzbogacają treść i zakres podręcznika.
Przypisy bibliograficzne i literatura uzupełniająca, podana po rozdziałach, wskażą Czytelnikowi
te opracowania, które dotyczą interesujących go szerzej zagadnień.
Sama koncepcja podręcznika nie uległa jednak zmianie, jak bowiem podkreślono w licznych
recenzjach w czasopismach polskich i zagranicznych - jest to udana próba nowego spojrzenia na
zagadnienie systematyki kryminalistyki.
Autor
Warszawa, w czerwcu 1995.
Część pierwsza
ZAGADNIENIA WSTĘPNE
Rozdział l POJĘCIE l ZAKRES KRYMINALISTYKI
Współczesne warunki walki z przestępczością wymagają stałego poszerzania znajomości metod
działania sprawców, doskonalenia metod ścigania karnego oraz wyprzedzania akcji przestępnej
przez bezpośrednie zapobieganie czynom naruszającym porządek prawny. Tak więc łącznie metody
przestępne, śledcze i profilaktyczne tworzą zamknięty system kryminalistyki. To uszeregowanie nie
jest przypadkowe. Dopiero bowiem znajomość metod przestępnych, która jest m.in. nieodzownym
czynnikiem efektywności ścigania karnego, pozwala także na rozwinięcie racjonalnego programu
profilaktyki.
Niewątpliwie osiągnięcia wielu nauk znajdują zastosowanie w walce z przestępczością, ale
kryminalistyka jest właśnie tą dziedziną wiedzy, która nie recypuje w sposób mechaniczny metod
badawczych wypracowanych prze; inne nauki, lecz twórczo adaptuje je do swoich celów. Dla
przykładu możm wymienić badania niewidocznych śladów w promieniach ultrafioletu czy pod
czerwieni, spektrografię, rentgenografię itp. Ponadto kryminalistyka opraco wuje własne metody
(np. daktyloskopia, psychologiczne zasady zbierani, i oceny osobowego materiału dowodowego
itp.) lub inicjuje podjęcie badai celem wykorzystania wyników różnych nauk dla zwiększenia
efektywność ścigania karnego.
Niesłuszna jest zatem zamieszczona w pracy naukowej, a obliczona chyb na tani efekt
publicystyczny, uwaga Ch. E. O'Hary i J. W. Osterburga, ż „kryminalistyka jest pasożytniczą
dziedziną wiedzy" (parasitical branch c knowledge)1.
Warto kilka słów polemicznych poświęcić tym autorom, którzy sprowz dzają zakres
kryminalistyki do zastosowania nauk fizycznych i chemicznyc w dziedzinie walki z przestępczością
(np. J. Grant, P. L. Kirk, R. T. Turner
1 Ch. E. O'Hara, J.W. Osterburg: Ań Introduction to Criminalistics. The application of ti
Physical Sciences to the Detection of Crime, New York 1972, s. XI.
W takim sformułowaniu - choć w moim przekonaniu błędnym -- tkwi pewien element uznania
samodzielności tej nauki, ponieważ nawet same procesy „zastosowania" zakładają specyfikę
przedmiotu, jego znajomość oraz wybór metod badawczych. Można przypuszczać, że o pominięciu
całej bogatej problematyki przedmiotu kryminalistyki, a w szczególności dominujących w niej
zagadnień taktyki, zadecydował rodzaj specjalizacji naukowej tych autorów.
Każda nauka rozumiana jako suma sprawdzonych eksperymentalnie informacji, które pozwalają
na sformułowanie przedmiotu badań i wykrycie praw rządzących zjawiskami, bierze swój początek
w indukcji, lecz na niej nie może się kończyć, bezprzedmiotowe bowiem byłoby tworzenie praw, z
których nie płynęłyby dedukcyjne wnioski dla ogółu zjawisk lub pewnej ich grupy.
Nie ulega wątpliwości, że zakres kryminalistyki sprowadza się do zagadnień związanych ze
ściganiem karnym i zapobieganiem przestępstwu. W związku z tymi zadaniami kryminalistyka
stosuje - podobnie jak inne nauki - metody zarówno indukcji, jak i dedukcji. Poznanie np. metod
działania przestępnego następuje w drodze badań empirycznych, natomiast wiele założeń taktyki
śledczej jest już wynikiem stwierdzonych prawidłowości, a więc procesu rozumowania
dedukcyjnego.
Kryminalistyka korzysta pomocniczo z osiągnięć innych nauk, co obserwuje się w różnych
dziedzinach. Metody statystyczne np. znajdują zastosowanie w ekonomii, socjologii, psychologii,
nawet medycynie. Ten fakt jednak bynajmniej nie osłabia samodzielności wymienionych nauk.
Ogólny postęp w dziedzinie nauk technicznych i przyrodniczych wywiera duży wpływ na
kształtowanie się nowych możliwości badawczych w zakresie kryminalistyki. Elektroniczne
maszyny cyfrowe otwierają szerokie perspektywy dla efektywniejszego działania służby
informacyjno-rozpoznawczej. Maszyna cyfrowa jest dziełem elektronika, ale zastosowanie jej do
celów służby śledczej wymaga zaprogramowania odpowiednich informacji przez kryminalistyka.
Kryminalistyka jako nauka jest stosunkowo młoda, sięga bowiem XIX w., ale dlatego ma
możność i powinna recypować najnowocześniejsze metody nauk technicznych i przyrodniczych. Z
tego też względu na kryminalistykach ciąży obowiązek szybkiej adaptacji osiągnięć tych nauk dla
celów rozwoju reprezentowanej przez nich dyscypliny.
W literaturze fachowej często wymienia się jako pojęcia równorzędne określenia „taktyka" i
„technika" z przymiotnikami „śledcza" oraz „przestępna". Wymaga więc na wstępie podkreślenia
fakt, iż taktyka - chociaż w poważnym stopniu uwarunkowana jest możliwościami technicznymi -
spełnia rolę nadrzędną w stosunku do techniki. Właśnie taktyka - wbrew mylącej terminologii -
rozumiana jako ogólny plan i raczej strategia działania decyduje o wyborze konkretnych środków
technicznych, które mają przyczynić się do realizacji założonego celu finalnego. Ostatecznym
celem taktyki śledczej jest wykrycie sprawcy, m.in. dzięki zastosowaniu odpowiednich metod tech-
nicznych, i przedstawienie sądowi ujawnionych i zabezpieczonych środków dowodowych. Taktyka
opracowuje podstawowe założenia i zasady kryminalistyki, które są realizowane m.in. dzięki
odpowiednim środkom technicznym.
W świetle powyższego wywodu zrozumiały jest fakt nadrzędnego usytuowania taktyki śledczej
wobec techniki śledczej, chociaż nadrzędności tej nie należy rozumieć jako bezwyjątkowej. W
niektórych przypadkach właśnie technika śledcza - z wszelkimi możliwościami oraz ograniczeniami
- może determinować do pewnego stopnia wybór określonej taktyki. Mówiąc zatem o
bezsprzecznie nadrzędnej funkcji taktyki śledczej wobec techniki należałoby jednocześnie
podkreślać interakcyjny dwukierunkowy charakter powiązań istniejący pomiędzy obu obszarami
problemowymi.
Odrębną kwestię, dość szeroko poruszaną w literaturze przedmiotu, stanowi zagadnienie wyboru
taktyki śledztwa. O ile przyjąć można, iż wybór odpowiedniej techniki śledczej uwarunkowany jest
w dużym stopniu zdecydowaniem się na określoną taktykę, o tyle kryteria doboru samej taktyki
śledczej nie są wystarczająco jasno sprecyzowane. To bardzo istotne zagadnienie, zarówno z punktu
widzenia teorii, jak i praktyki kryminalistycznej, jest niewątpliwie problemem o charakterze
metodologicznym i na tej właśnie płaszczyźnie powinien być rozpatrywany.
Wydaje się, iż istnieją dwa możliwe sposoby podejścia do kwestii wyjaśnienia kryteriów wyboru
określonej taktyki śledczej. Po pierwsze, można przyjąć, iż reguły dotyczące wyboru czy też
selekcji optymalnej taktyki śledczej zawierają się w obrębie wiedzy o samej taktyce śledczej. W
takim przypadku wiedza o regułach wyboru stanowiłaby swojego rodzaju „metanaukę" o taktyce
śledczej, obejmującą swym zakresem wiedzę o prawidłowościach, zasadach i metodach doboru
właściwej taktyki przy uwzględnieniu wszystkich dostępnych cech sytuacyjnych analizowanego - w
toku postępowania dowodowego - zdarzenia.
Drugim możliwym wyjściem jest usytuowanie wiedzy dotyczącej zjawisk związanych z wyborem
określonej taktyki śledczej poza wiedzą o samych taktykach. W takiej sytuacji mielibyśmy do
czynienia z powstaniem odrębnego działu problemowego w obrębie kwestii procedury śledczej,
który można by określić mianem metodyki śledztwa. Zajmowałby on w stosunku do taktyki
śledztwa pozycję nadrzędną w tym sensie, iż wiedza w nim zawarta decydowałaby o wyborze
konkretnej taktyki śledztwa i o wszelkich związanych z takim wyborem konsekwencjach.
Metodyka śledztwa obejmowałaby zatem bardzo szeroki zakres wiedzy ogólnej oraz system
uniwersalnych reguł i operacji myślowych odnoszących się do czynności podejmowania decyzji.
Takie ujęcie obszaru problemowego metodyki śledztwa bliskie jest współczesnym poglądom na
przedmiot i zadania kryminalistyki. Przedmiotem badania kryminalistyki są natomiast wzajemne
związki i wzajemne oddziaływania obiektów materialnych oraz wzajemne oddziaływania i stosunki
ludzi.
9
W literaturze amerykańskiej uważa się, iż kryminalistyka jest zastosowaniem wielu dyscyplin
naukowych w jednym wspólnie zorganizowanym, podporządkowanym regułom dowodzenia -
ciągu czynności, ukierunkowanym na ustalenie niewinności lub winy oskarżonego2.
Tak więc metodyka śledztwa obejmowałaby ogólną i specjalistyczną wiedzę, na podstawie której
byłyby podejmowane odpowiednie decyzje polegające na wyborze optymalnej taktyki śledczej.
Wybór ten obejmowałby różne rodzaje taktyk oraz czynności składowych, a mianowicie:
1) taktykę rozpoznawczą: a) formy rozpoznawania, b) metody rozpoznawcze, c) taktyczne
schematy działań rozpoznawczych;
2) taktykę wykrywania: a) model działań, b) formę działań, c) metody działań, d) wersję śledczą i
operacyjną, e) zasady typowania sprawców na podstawie wersji, f) schematy taktyczne
wykrywania;
3) taktykę udowadniania: a) metodykę wykorzystania osobowych źródeł dowodowych, b)
metodykę wykorzystania rzeczowych źródeł dowodowych,
c) metodykę wykorzystania źródeł informacyjnych w procesie dowodzenia,
d) schematy taktyczne czynności dowodowych3.
Wiedza niezbędna dla dokonania odpowiednich wyborów obejmować powinna szeroki zakres
informacji z dziedziny kryminalistyki i kryminologii. Bardzo ważne w tym kontekście są dane z
zakresu wiktymologii, symptomatologii i etiologii przestępstw. Wyniki badań wiktymologicznych
przydają się w wielu przypadkach bezpośrednio. Były one najwcześniej stosowane jako wiedza o
osobie poszkodowanego, która jest częstokroć punktem wyjścia w procesie wykrywania przestępcy.
Szczególnie istotną rolę w obrębie metodyki śledztwa odgrywa zagadnienie podejmowania
decyzji przejawiające się w praktyce w dokonywaniu wyborów optymalnych taktyk śledczych.
Podejmowanie decyzji jest czynnością polegającą na wyborze określonego rodzaju działania ze
zbioru działań możliwych4. Podejmowanie decyzji jest ściśle związane z poznawaniem i
motywacją, ponieważ w skład czynności decyzyjnych wchodzą zarówno procesy poznawcze, takie
jak formułowanie możliwych wariantów działania czy przewidywanie konsekwencji decyzji, jak i
procesy motywacyjne, takie jak ocena wartości skutków działania, która jest uwarunkowana
dominującymi motywami. Pomimo jednak związków pomiędzy podejmowaniem decyzji a
poznaniem i motywacją czynność dokonywania wyborów ma wiele cech jej tylko właściwych.
Szczególnie ważne, z uwagi na interesujące nas zagadnienie metodyki
2 K. P. O'Brien, R. C. Sullivan: Criminalistics. Theory and Practice, Boston 1976.
3 T. Hanausek: O przedmiocie kryminalistyki, „Acta Universitatis Wratislaviensis". Prawo.
CXXV, Wrocław 1985, s. 67 i nast.; por. tegoż Zarys taktyki kryminalisty cznej, Warszawa 1994, s.
16.
4 J. Kozielecki: Czynność podejmowania decyzji, (w) T. Tomaszewski (red.): Psychologia,
Warszawa 1978.
śledczej, jest rozpatrywanie czynności podejmowania decyzji ryzykownej, czyli takiej, w której
brak jest pewności co do osiągnięcia pożądanych wyników. We współczesnej psychologii twierdzi
się, iż decyzje podejmowane w warunkach ryzyka są zdeterminowane przez dwa czynniki:
1) użyteczność wyników,
2) subiektywne prawdopodobieństwo otrzymania pożądanych wyników.
Użyteczność to subiektywna wartość wyniku, natomiast subiektywne prawdopodobieństwo to
stopień pewności, czyli przekonania podmiotu, że zaistnieje określony stan rzeczy i że w związku z
tym uzyska się określony wynik działania. Dopiero po ustaleniu tych dwóch zmiennych może
zostać podjęta decyzja w sytuacji ryzykownej.
W sytuacji ryzyka istnieje możliwość wyboru dwu lub więcej działań ryzykownych. Każde z nich
prowadzi do kilku wyników, których użyteczność i subiektywne prawdopodobieństwo są dokładnie
określone. Dostępne w danej sytuacji działania różnią się od siebie poziomem ryzyka, przy czym w
psychologii brak jest w chwili obecnej powszechnie przyjętej metody pomiaru wielkości ryzyka.
Najczęściej ryzykowność działania ocenia się za pomocą czterect następujących kryteriów:
1) Straty: ryzyko jest tym większe, im większe straty można ponieść w przypadku zdecydowania
się na określone działania. W tym przypadki bierze się pod uwagę najgorszy wynik działania.
2) Oczekiwane straty: ryzyko jest tym większe, im większe są oczekiwani straty, które oblicza się
mnożąc użyteczność wyniku najgorszego przez praw dopodobieństwo otrzymania tego wyniku.
3) Rozpiętość wyników: ryzyko jest tym większe, im większa jest roz piętość pomiędzy
najlepszym i najgorszym rezultatem działania.
4) Wariantowość wyników: ryzyko jest tym większe, im większa jes wariantowość wyników.
W konkretnej życiowej sytuacji wybór któregokolwiek z czterech zaprezen towanych kryteriów
zależy na ogół od rodzaju sytuacji decyzyjnej oraz różni indywidualnych występujących pomiędzy
ludźmi.
Mając na uwadze interesujące nas zagadnienie metodyki śledczej, należ rozpatrzyć czynność
podejmowania decyzji w aspekcie wchodzących w j< skład procesów. Można stwierdzić, iż składa
się ona z trzech głównyc procesów decyzyjnych:
1) procesu wartościowania wyników,
2) procesu określania ich prawdopodobieństwa subiektywnego, « 3) procesu wyboru działania.
Jedynie trzeci spośród wymienionych procesów jest procesem stricte dec zyjnym; dwa pierwsze
należy zaliczyć natomiast do procesów przeddecyz) nych.
, Proces wartościowania rezultatów polega na ocenie ich użyteczności, pr: czym, jak już
wcześniej stwierdzono, użyteczność jest subiektywną wartość
różnorodnych konsekwencji czynności. Według teorii T. Tomaszewskiego nie tylko wyniki, lecz
również same czynności mają określoną użyteczność5.
W trakcie podejmowania decyzji ludzie biorą pod uwagę zarówno użyteczność czynności, jak i
użyteczność jej wyniku.
Poziom użyteczności czynności i jej rezultatów może ulec modyfikacji wraz ze zmianą stanu
motywacyjnego podmiotu. Ten sam obiekt może mieć zatem różną użyteczność dla tego samego
człowieka.
Prawdopodobieństwo subiektywne jest oceniane nie tylko w sytuacjach decyzyjnych, lecz
również w trakcie przebiegu czynności poznawczych, takich jak spostrzeganie czy myślenie.
Prawdopodobieństwo subiektywne można zdefiniować jako stopień przekonania jednostki, iż
zajdzie określone zdarzenie. Ten rodzaj prawdopodobieństwa należy odróżnić od
prawdopodobieństwa obiektywnego, które można określić jako względną częstość zdarzeń.
Wybór działania jest procesem w ścisłym tego słowa znaczeniu decyzyjnym, w którym człowiek
ocenia atrakcyjność poszczególnych działań i akceptuje najbardziej korzystne spośród nich. W
procesie tym stosowane są pewne strategie kombinacji użyteczności i prawdopodobieństwa
subiektywnego, które pozwalają wybrać optymalne działanie.
W literaturze wyróżnia się cztery strategie postępowania6:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin