Zofia Sękowska - Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej 1998 +.doc

(3309 KB) Pobierz

Zofia Sękowska

WPROWADZENIE

DO PEDAGOGIKI

SPECJALNEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej

im. Marii Grzegorzewskiej

Warszawa 1998

SPIS TREŚCI

OD WYDAWCY                           

WSTĘP                              

Rozdział I. EWOLUCJA TEORII I PRAKTYKI PEDAGOGIKI SPECJALNEJ

1. Uwagi terminologiczne                              

2. Aspekty historyczne pedagogiki specjalnej                           

3. Ewolucja pedagogiki specjalnej                           

4. Interdyscyplinarne aspekty pedagogiki specjalnej                              

5. Pedagogika specjalna w aspekcie edukacyjnym                           

6. Trendy rozwojowe we współczesnej pedagogice specjalnej                               

Przedmiot zainteresowań i zakres pedagogiki specjalnej                           

Systemy kształcenia specjalnego                           

7.              Kształcenie specjalne w polskim systemie edukacyjnym                              

Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w Polsce                              

Założenia współczesnego systemu kształcenia specjalnego w Polsce  . .                           

Kształcenie pedagogów specjalnych dla systemu integracyjnego                           

8.              Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce (Wiestawa
Szczepaniak-Maleszka)                           

Rozdział II. RESOCJALIZACJA MŁODZIEŻY NIEDOSTOSOWANEJ SPOŁECZNIE

1. Pojęcie resocjalizacji                             

2. Aspekt historyczny resocjalizacji nieletnich                              

3. Wykolejenie społeczne                           

4. Objawy wykolejenia społecznego młodzieży                           

5. Przyczyny przestępczości                           

6. Przestępczość nieletnich i formy jej zwalczania                              

7. Cele i zasady wychowania resocjalizującego                           

8. Resocjalizacja w środowisku otwartym                              

9. Resocjalizacja w zakładach poprawczych             

 

10.   Resocjalizacja nieletnich w zakładach wychowawczych                           

11.   Współczesne trendy w pedagogice resocjalizacyjnej                               

12.   System opieki nad dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie                           

Rozdział III. REHABILITACJA DZIECI NIEWIDOMYCH I SŁABOW1DZACYCH

1. Budowa, funkcjonowanie i znaczenie narządu wzroku                           

2. Dysfunkcje narządu wzroku                              

3. Osoby niewidome i słabowidzące                              

4. Stopień inwalidztwa wzroku a możliwości rehabilitacji pedagogicznej                           

5. Przyczyny inwalidztwa wzroku                           

6. Ewolucja sytuacji społecznej i kształcenia niewidomych                              

  7. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka                                                                     

   8.   Przegląd badań nad dziećmi słabowidzącymi                           

9   Rehabilitacja pedagogiczna dzieci niewidomych i słabowidzących                           

10. Stres i frustracja w życiu dziecka z inwalidztwem wzroku                           

11. Elementy specjalne kształcenia niewidomych i słabowidzących                           

Pismo punktowe L. Braille'a                               

Zasada poglądowości w nauczaniu niewidomych                           

Wskazówki metodyczne                           

Ćwiczenia kompensacyjne, korekcyjne i orientacyjne w kształceniu niewidomych                           

12. Uwarunkowania efektywności rehabilitacji uczniów niewidomych                           

13. Uwarunkowania efektywności rehabilitacji uczniów słabowidzących                           

14. Problemy integracyjnego kształcenia uczniów niewidomych i słabowidzących                              

15. Rehabilitacja zawodowa niewidomych i słabowidzących                              

Rozdział IV. REHABILITACJA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH I SŁABOSŁYSZACYCH

1.               Pojęcie głuchoty                             

2.               Głuchota a rozwój psychiczny dziecka                           

3.               Specyfika procesów poznawczych u dziecka z uszkodzonym słuchem                           

4.               Specyficzne warunki kształtowania mowy dzieci niesłyszących                           

5.               Problematyka nauczania i wychowania dzieci niesłyszących                           

6.               Rozwój szkolnictwa dla dzieci niesłyszących                              

7.               Wychowanie dzieci niesłyszących w wieku przedszkolnym                              

8.               Metody nauczania mowy dzieci niesłyszących                              

9.               Współczesne tendencje w rehabilitacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących                           

 

10.  System fonogestów jako klucz do rozumienia mowy oralnej i tekstu przez dzieci niesłyszące

.                           

11.  Perspektywy rehabilitacji niesłyszących                           

Rozdział V. REHABILITACJA DZIECI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO

1. Definicja upośledzenia umysłowego                              

2. Profilaktyka w zakresie upośledzenia umysłowego                              

3. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo                              

4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo                              

5. Realizacja zadań szkoły specjalnej                           

6. Kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych                              

7. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo                              

8. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzonych umysłowo   . . .             

9. Nauczanie całościowe (globalne) przez stosowanie metody ośrodków pracy                               

10.              Realizacja metody ośrodków pracy                              

Zajęcia wstępne                               

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin