4.03.2006.doc

(35 KB) Pobierz
Typologia dominacji społecznej czyli źródła władzy wg Webera:

Typologia dominacji społecznej czyli źródła władzy wg Webera:

Dominacja społeczna:

- dominacja charyzmatyczna

- dominacja tradycjonalna

- dominacja racjonalno-prawna

Biurokracja - forma organizacji w której kładzie się nacisk na:

- precyzję

- szybkość

- jasność

- regularność

- niezawodność

- efektywność

co osiągane jest przez stworzenie stałego podziału zadań, hierarchicznego nadzoru oraz szczegółowych reguł i przepisów

Teoria biurokracji Webera

- wykonywanie czynności administracyjnych jest działalnościa stałą

- obowiązuje zasada kompetencji

- zakres prawa wydawania poleceń powinien być ściśle określony

- urzędnicy powinni charakteryzować się odpowiednimi kwalifikacjami

- działalność reguluje zasada hierarchii urzędowej

- następuje oddzielenie urzędników od własności środków administracji

- precyzję zapewnia zasada pisemnej dokumentacji

Fazy rozwoju struktury organizacyjnej:

- właściciel jest sam wykonawcą

- ełaściciel zatrudnia pracowników następuje podział funkcji między dwie sfery: zarządzania i wykonawc

- wraz ze wzrostem liczby pracowników tworzy się stanowsika majstrów i kierowników, formują się pośrednie szczeble zarządzania

- dalszy rozwój sttwarza potrzebę wzrostu kwalifikacji

- rozwój przedsiébiorstwa prowadzi do powstania biur-fabryk tzn. stałej precyzyjnej i silnej administracji.

Teoria uzdolnień kierowniczych

- administracyjne

- techniczne

- handlowe

- finansowe

- ochronne

- rachunkowe

W miarę przechodzenia od wyższych do niższych szczebli zarządzania zmniejsza się zapotrzebowanie na uzdolnienia administracyjne na rzecz uzdolnień technicznych

Klasyfikacja funkcji wg Fayola:

- planowanie

- organizowanie

- rozkazywanie

- koordynowanie

- kontrolowanie

Zasady zarządzania wg Fayola:

- podział pracy

- autorytet - żeby kierownik właściwie mógł spełniać swoją rolę oprócz autorytetu formalnego musi posiadać autorytet osobisty, być uznawany za osobę godną zaufania

- dyscyplina - organizacja powinna funkcjowować jak maszyna, pracownicy powinni podporządkowywać się poleceniom przełożonych

- jedność rozkazodawstwa - oznacza że każdy podwładny może mieć tylko 1 kierownika

- jednolitość kierownictwa - oznacza że wszyscy kierownicy powinni działać wg jednolitego planu

- podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu - dążąc do własnego celu nie można jednocześnie uniemożliwać dążenia do celu ogółu

- zasada właściwego wynagrodzenia

- właściwa centralizacja władzy - powinno się zostawić pracownikowi minimum swobody w pracy

- zasada hierarchii - wszystko podporządkowane wyższyb szczeblom

- zasada ładu - każda rzecz i każdy człowiek powinien być we właściwym miejscu i we właściwym czasie

- odpowiednie traktowanie personelu - nie można traktować ludzi w sposób przedmiotowy

- stabilność personelu - unikanie konfliktów, zwalaniania pracowników itp

- inicjatywa

- duch jedności - spowodowanie żeby pracownicy byli zintegrowani.

Nurt psycho-socjologiczny - zajmuje się postępowaniem człowieka:

- co motywuje człowieka w działaniu?

- jak zachowuje się człowiek w organizacji w relacjach z innymi?

- jak zachowuje się grupa jako całość?

- co określa relacje między pracownikami a przełożonymi?

Robert Owen (1771-1858)

- ludzie są tak samo cennym zasobem jak inne zasoby organizacji

- trzeba kierować nimi raczej  za pomocą nagród niż kar

- trzeba poprawiać warunki ich pracy co wprowadził w swojej fabryce: ograniczył minimalny wiek pracy dla dzieci do 10 lat, czas pracy do 10 godzin na dobę, wyeliminował nocną pracę dzieci, wprowadził regularne przerwy na posiłki.

Piramida potrzeb (teoria potrzeb Maslowa):

- potrzeba samorozwoju - pracownik chce wiedzieć że może doskonalić swoje kwalifikacje (studia, staże, kursy)

- potrzeba szacunku - człowiek chce wykonywać pracę godą, chce żeby inni go podziwiali

- potrzeby społeczne - pracodawca powinien stworzyć odpowiedni system organicazji (wspólna stołówka, spotkania itp)

- potrzeby bezpieczeństwa - system opieki socjalnej, zdrowotnej, ubezpieczenia

- potrzeby fizjologiczne - zaspokojeniu tych potrzeb służą środki finansowe jakie otrzymuje za wykonywaną pracę

Pieniądze jako motywacja:

- pieniądze i podstawowe potrzeby

- pieniądze i przynależność

- pieniądze i uznanie społeczne

- pieniądze i władza

- pieniądze i uznanie dla samego siebie

- pieniądze i osiągnięcia

- pieniądze i szczęście

Trzy poglądy na pracę wg Mc Gregora

1. Praca jako droga do zaspokajania potrzeb

2. Praca jako kara: umożliwia zaspokojenie podstawowych potrzeb - dążenia wyższego rzędu trzeba zaspokoajać gdzie indziej

3. Praca jako dobro "samoistne": pracująca osoba służy nie tylko sobie i swemu bliźniemu ale staje się lepsza przez sam akt pracy

Mary Follet (1868-1933)

Dokonała krytyki Tayloryzmu - uważała, że aby skutecznie motywować ludzi do pracy należy włączyć ich do zarządzania. Opracowała teorię konfliktów.

Podział konflitów ze względu na sposób ich rozwiązywania:

- dominacyjne - rozwiązywane są z punktu widzenia przewagi jaką ma kierownik nad grupą

- kompromisowe - szuka się rozwiązania dyskutując o problemem i pomysłami

- integrujące

Organizacja jako zespół

- chęć współpracy

- wspólny cel

- komunikacja

Teoria akceptacji - źródło władzy nie w przełożonych ale w gotowości podwładnych do posłuszeństwa co jest możliwe gdy:

- rozumieją polecenia

- uważają je za zgodne z celami organizacji

- uważają je za zgodne z własnym interesem

- intelektualnie i fizycznie są w stanie je zrealizować

Williama Ouchi - teoria Z

Organizacja amerykańska - typ A

- zatrudnienie krótkookresowe (kontrakt)

- indywidualne podejmowanie decyzji

- indywidualna odpowiedzialność

- szybka ocena i awans

- jasna sformalizowana kontrola

- troska o pracowników jako o personel

Organizacja japońska - typ J

- zatrudnienie na całe życie

- zbiorowe podejmowanie decyzji

- kolektywna odpowiedzialność

- powolna ocena i awans

- ukryta nieformalna kontrola

- troska o pracowników jako o ludzi

Organizacja zmodyfikowana amerykańska - typ Z

- zatrudnienie długoterminowe (kontrakt)

- zespołowe podejmowanie decyzji

- indywidualna odpowiedzialność

- wolna ocena i awans

- ukryta, nieformalna kontrola wg jasno określonych kryteriów

- kompleksowa troska o pracowników i ich rodziny

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin