Director_8_i_Lingo_Ksiega_eksperta_dir8ke.pdf
(
1885 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\Director 8 i Lingo. Ksiêga Eksperta\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADO
WY ROZDZIA£
Director 8 i Lingo.
Ksiêga eksperta
Autor: Phil Gross
T³umaczenie: Szymon Drejewicz
ISBN: 83-7197-499-X
Tytu³ orygina³u:
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Director 8 and Lingo Authorized
Macromedia, Inc.
Format: B5, stron: 700
oprawa twarda
Zawiera CD-ROM
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Macromedia Director 8 jest najlepiej sprzedaj¹cym siê programem do projektowania
multimediów, a tak¿e wiod¹cym narzêdziem do tworzenia interaktywnych filmów
przeznaczonych dla WWW, CD, kiosków informacyjnych, prezentacji oraz telewizji
interaktywnej. £atwy w obs³udze interfejs Directora umo¿liwia ³¹czenie w dowolny sposób
grafiki, dwiêku, animacji wideo i innych elementów oraz póniejsze dodawanie do nich
interaktywnoci za pomoc¹ Lingo niezwyk³ego jêzyka skryptowego. Podrêcznik ten jest
autoryzowany przez firmê Macromedia; przybli¿a on podstawowe sk³adniki Directora
i prowadzi krok po kroku przez kilka faktycznie zrealizowanych projektów.
Dla tych, którzy chc¹ tylko poznaæ Directora, przeznaczonych jest piêtnacie pocz¹tkowych
rozdzia³ów, które mo¿na traktowaæ jako swoisty kurs dotycz¹cy tego programu. Dotyczy on
podstaw tworzenia interaktywnych multimediów z wykorzystaniem grafiki, tekstów,
animacji, dwiêków i filmów wideo. Rozpoczyna siê od omówienia interfejsu u¿ytkownika,
a koñczy informacjami niezbêdnymi do zdobycia umiejêtnoci tworzenia filmów Shockwave
przeznaczonych do prezentowania na stronach WWW. Piêtnacie pocz¹tkowych rozdzia³ów
nie wymaga programowania w Lingo.
Kolejnych piêtnacie rozdzia³ów zapoznaje czytelnika z technikami umo¿liwiaj¹cymi
sprawowanie wiêkszej kontroli nad elementami multimedialnymi pojawiaj¹cymi siê
w projektach Directora. Podczas gdy pierwsza czêæ przedstawia sposoby
wykorzystywania i wzbogacania multimediów, druga koncentruje siê przede wszystkim na
Lingo, wewnêtrznym jêzyku programowania Directora. Pocz¹tkowo omawiane s¹ podstawy
Lingo, tak wiêc wczeniejsza znajomoæ programowania nie jest wymagana. Podczas jego
poznawania nauczysz siê wprowadzania interaktywnoci, tworzenia nawigacji w projekcie
oraz obróbki grafiki, tekstu, dwiêku i wideo.
Po przeczytaniu wszystkich rozdzia³ów bêdziesz móg³ wykorzystaæ zdobyt¹ wiedzê
podczas tworzenia w³asnych projektów w Directorze.
Poszczególne rozdzia³y tej ksi¹¿ki zosta³y przygotowane przez najlepszych szkoleniowców
firmy Macromedia i s¹ wynikiem ich wieloletnich dowiadczeñ w kszta³ceniu. Nale¿y dodaæ,
¿e autoryzowane kursy firmy Macromedia stanowi¹ najlepsze dostêpne materia³y
dotycz¹ce oprogramowania tej firmy.
Podrêcznik ten zosta³ przygotowany dla projektantów multimediów, grafików, artystów,
instruktorów, rysowników, webmasterów oraz dla ka¿dego, kto chcia³by staæ siê
projektantem multimediów lub projektantem aplikacji internetowych. W tej ksi¹¿ce
zak³adamy, ¿e jeste pocz¹tkuj¹cym u¿ytkownikiem Directora, znaj¹cym jednak podstawy
pracy w systemie Windows lub MacOS, takie jak wybieranie polecenia z menu, otwieranie
i zapisywanie plików itd. Wiêcej informacji na podobne tematy znajdziesz w dokumentacji
dostarczonej wraz z systemem b¹d komputerem, który posiadasz.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Wprowadzenie............................................................................................................13
Director 8 na platformie Windows...........................................................................19
Rozdział 1. Podstawy Directora................................................................................25
Zakładanie folderu na dysku................................................................................................. 27
Uruchamianie Directora........................................................................................................ 27
Otwieranie paska narzdzi.................................................................................................... 28
U ywanie panelu steruj"cego ............................................................................................... 29
Wy&wietlanie obsady ............................................................................................................ 30
Otwieranie scenariusza ......................................................................................................... 32
Otwieranie okien tekstu i grafiki .......................................................................................... 34
U ywanie systemu pomocy .................................................................................................. 36
Dostosowywanie okien do własnych potrzeb....................................................................... 36
Tworzenie nowego filmu...................................................................................................... 36
Ustawianie wielko&ci sceny.................................................................................................. 37
Importowanie obrazka .......................................................................................................... 38
Wstawianie sprite’ów na scen............................................................................................. 40
Tworzenie tekstów jako elementów obsady......................................................................... 42
Zmienianie kolorów elementów okna Cast .......................................................................... 46
Dodawanie sprite’ów do scenariusza.................................................................................... 47
Zmiana wła&ciwo&ci kilku sprite’ów jednocze&nie............................................................... 49
Układanie animacji ............................................................................................................... 51
Odtwarzanie filmu ................................................................................................................ 53
Rozdział 2. Animowane listy.....................................................................................55
Dodawanie tekstów...............................................................................................................57
U ywanie okna Paint ............................................................................................................ 58
Umieszczanie sprite’ów w scenariuszu ................................................................................ 62
Pozycjonowanie sprite’ów na scenie.................................................................................... 65
Wyrównywanie sprite’ów za pomoc" okna Align................................................................ 67
Nazywanie elementów obsady.............................................................................................. 69
Animowanie tekstu za pomoc" klatek kluczowych.............................................................. 70
Powtarzanie procesu animacji .............................................................................................. 75
Analiza okna Property Inspector........................................................................................... 77
Wyrównywanie sprite’ów za pomoc" okna Property Inspector........................................... 79
Rozdział 3. Odwracanie animacji.............................................................................83
Ustawianie koloru tła i tempa odtwarzania filmu................................................................. 84
Importowanie materiałów do obsady.................................................................................... 89
Ustawienie parametru ink obrazu w tle ................................................................................ 92
Animowanie obrazka ............................................................................................................ 96
Odwracanie animacji ............................................................................................................ 99
Rozdział 4. Przej#cia, d%wi&ki i filmy wideo..........................................................101
Ustawianie punktu zaczepienia........................................................................................... 102
Zmiana elementów obsady ................................................................................................. 105
Wykorzystywanie przej&6 ekranowych .............................................................................. 107
Dodawanie d7wiku do prezentacji.................................................................................... 109
Dodawanie filmów wideo................................................................................................... 113
Rozdział 5. Dodajemy elementy interaktywne......................................................117
Budowa menu ekranowego................................................................................................. 118
Pisanie skryptu Lingo ......................................................................................................... 121
Tworzenie ekranu Credits................................................................................................... 123
Dodawanie znaczników nawigacyjnych............................................................................. 128
Tworzenie skryptów nawigacyjnych .................................................................................. 130
Tworzenie projektora.......................................................................................................... 133
Rozdział 6. Wi&cej o animacjach............................................................................139
Ustawianie parametrów filmu............................................................................................. 140
Tworzenie klatek kluczowych ............................................................................................ 141
Tworzenie animacji po &cie ce kolistej .............................................................................. 144
Tworzenie animacji na ywo, w czasie rzeczywistym ....................................................... 146
Rozdział 7. Klatki kluczowe i warstwy...................................................................151
Tworzenie sceny ................................................................................................................. 152
Importowanie materiałów................................................................................................... 152
Ustawianie tempa filmu...................................................................................................... 155
Ustawianie grafik na scenie ................................................................................................ 155
Kopiowanie sprite’ów......................................................................................................... 157
Tworzenie animacji............................................................................................................. 158
Zabezpieczanie sprite’ów ................................................................................................... 160
Odtwarzanie wybranych klatek .......................................................................................... 162
Doko<czenie animacji......................................................................................................... 163
Ustawianie sprite’ów w warstwach .................................................................................... 164
Zamiana elementów obsady................................................................................................ 166
Muzyka w tle....................................................................................................................... 168
Rozdział 8. P&tle filmowe i przyciski......................................................................171
Zamiana elementów obsady................................................................................................ 172
Tworzenie ptli filmowej — Film Loopa........................................................................... 174
Tworzenie klatek kluczowych w ptli filmowej................................................................. 175
Układanie sprite’ów w warstwach...................................................................................... 177
Odwracanie animacji .......................................................................................................... 178
Tworzenie przycisków........................................................................................................ 180
Wprowadzanie interaktywno&ci — okno Behavior Inspector............................................ 181
Dodawanie drugiego behawiora ......................................................................................... 184
Tworzenie behawiora zatrzymuj"cego film........................................................................ 185
Rozdział 9. Wykorzystywanie wbudowanych behawiorów..................................187
Ustawianie grafik................................................................................................................ 188
Dodawanie behawiorów...................................................................................................... 190
Okno Behavior Inspector.................................................................................................... 193
Modyfikowanie behawiorów .............................................................................................. 196
Rozdział 10. Kursory specjalne i przyciski............................................................199
Zmiana kształtu kursora...................................................................................................... 200
Przywracanie kształtu kursora ............................................................................................ 204
Obszar ograniczaj"cy sprite’a............................................................................................. 206
Zamiana grafiki sprite’a...................................................................................................... 208
Budowanie atrakcyjnych przycisków................................................................................. 210
Tworzenie animowanego kursora....................................................................................... 212
Wykorzystanie kursora filmie............................................................................................. 214
Modyfikowanie czstotliwo&ci zmian klatek...................................................................... 216
Rozdział 11. Kanały alfa i maski.............................................................................217
Okre&lanie kanału alfa......................................................................................................... 218
Eksperymenty z kanałem alfa............................................................................................. 219
U ywanie masek w Directorze ........................................................................................... 221
Dodawanie ró nych efektów Ink ........................................................................................ 225
Tworzenie maski alfa.......................................................................................................... 228
Ustawianie maski w odpowiedniej warstwie...................................................................... 234
Spróbuj sam ........................................................................................................................ 236
Rozdział 12. Wła#ciwo#ci sprite’ów i palety kolorów............................................237
Importowanie materiałów................................................................................................... 238
Ustawianie wielko&ci sceny, domy&lnej palety oraz koloru tła filmu ................................ 242
Ustawianie parametrów obsady i sprite’ów........................................................................ 244
Organizowanie obsady........................................................................................................ 245
Ustawianie poło enia sprite’a............................................................................................. 247
Przyci"ganie do siatki ......................................................................................................... 251
Tworzenie behawiorów do elementów nawigacyjnych...................................................... 256
Spróbuj sam ........................................................................................................................ 261
Paleta indeksowanych kolorów .......................................................................................... 261
Modyfikowanie wła&ciwo&ci sprite’a ................................................................................. 264
Dodajemy czołówk filmu.................................................................................................. 269
Rozdział 13. Znaczniki i nawigacja........................................................................273
Wstawianie znaczników...................................................................................................... 274
Budowanie ekranu docelowego.......................................................................................... 277
Zamiana elementów obsady................................................................................................ 282
Nawigacja z wykorzystaniem znaczników......................................................................... 285
Tworzenie ptli zatrzymuj"cej w klatce filmu.................................................................... 288
U ywanie znaczników wzgldnych.................................................................................... 290
Upraszczanie skryptów poprzez wykorzystanie znaczników wzgldnych ........................ 293
Rozdział 14. Czcionki i menu..................................................................................297
Wstawianie znacznika zako<czenia.................................................................................... 298
Ustawianie przezroczystego koloru tła............................................................................... 301
Animowanie sprite’ów........................................................................................................ 305
Praca z czcionkami i tekstem.............................................................................................. 307
Animowanie z przenikaniem .............................................................................................. 311
Tworzenie własnych menu ................................................................................................. 316
Rozdział 15. Filmy Shockwave................................................................................321
Pobieranie modułu Shockwave oraz przegl"darki.............................................................. 323
Tworzenie i odtwarzanie filmu Shockwave........................................................................ 324
Przygotowanie filmu do przesyłania strumieniowego........................................................ 331
Spróbuj sam ........................................................................................................................ 333
Rozdział 16. Nauka Lingo........................................................................................335
Troch historii..................................................................................................................... 336
Tworzenie prostego skryptu Lingo..................................................................................... 337
Testowanie skryptu............................................................................................................. 341
U ywanie okna Message..................................................................................................... 342
Z czego składa si Lingo .................................................................................................... 344
Rodzaje skryptów................................................................................................................ 346
Tworzenie ró nych rodzajów skryptów.............................................................................. 349
Rozdział 17. Uchwyty i zdarzenia...........................................................................357
Czym s" zdarzenia .............................................................................................................. 358
Obserwacja zdarze< ............................................................................................................ 359
Rejestrowanie zdarze< ........................................................................................................ 362
Spróbuj sam ........................................................................................................................ 364
Uchwyty i hierarchia uchwytów......................................................................................... 364
Parametry i warto&ci zwracane ........................................................................................... 367
Rozdział 18. Nawigacja w Lingo.............................................................................375
Przygotowania..................................................................................................................... 376
Sprawdzanie parametrów filmu i wypełnianie scenariusza................................................ 377
Wykorzystywanie Lingo do oczekiwania w menu głównym............................................. 381
U ywanie znaczników do oznaczenia klatek ..................................................................... 383
Przemieszczanie filmu do znacznika.................................................................................. 388
Dodajemy przycisk Back.................................................................................................... 391
Spróbuj sam ........................................................................................................................ 393
Przechodzenie do innego filmu........................................................................................... 393
Tworzenie przycisku Quit................................................................................................... 396
Rozdział 19. Zaawansowane techniki nawigacji....................................................399
Przygotowania..................................................................................................................... 400
Plik z chomika:
sq9nip
Inne pliki z tego folderu:
Visio_2002_dla_kazdego_vis22k.pdf
(1008 KB)
Vademecum_hakera_Zabezpieczenia_w_Windows_vahawi.pdf
(1381 KB)
Vademecum_hakera_Edycja_plikow_binarnych_vahace.pdf
(239 KB)
USB_Praktyczne_programowanie_z_Windows_API_w_C_usbppr.pdf
(574 KB)
UNIX_Sztuka_programowania_unszpr.pdf
(532 KB)
Inne foldery tego chomika:
Acrobat
After Effects
Bezpieczeństwo Sieci
Bezpieczeństwo Systemów
Bezpieczeństwo WWW
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin