5-latki, marzec.doc

(74 KB) Pobierz

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE V DZIECI 5 – LETNICH

NA MIESIĄC – MARZEC

 

 

TEMATYKA :

 

I   TYDZIEŃ                            -              W marcu jak w garncu.

II  TYDZIEŃ              -              Robimy zakupy. 

III TYDZIEŃ              -              Wiosna w błękitnej sukience.

IV TYDZIEŃ              -              Wielkanocne zwyczaje.

 

 

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – W marcu jak w garncu.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „W marcu” – dziecko poprawnie buduje wypowiedzi, zna elementy marcowej pogody.

 

§         Historyjka obrazkowa do opowiadania M. Kownackiej „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku” – wypowiada się na temat pojedynczych obrazków, potrafi dobrać odpowiedni rysunek do treści opowiadania.

 

§         „Kalendarz pogody” – potrafi nazwać poszczególne elementy pogody. Określa pogodę i zjawiska atmosferyczne dla wczesnej i późnej wiosny: odwilż, roztopy, coraz dłuższe dni, coraz cieplejsze ranki.

 

§         Słuchanie opowiadania M. Kownackiej „O wiosennym słonku, niedźwiedziej pałce i pliszki ogonku” – potrafi wymienić oznaki zbliżającej się wiosny.

 

§         Rozwiązywanie zagadek o różnych elementach pogody. Czyta globalnie wyraz „słońce”, układa zdania, wyszukuje wyrazy na poszczególne litery, dzieli na sylaby.

 

§         Zabawy z figurą geometryczną – kulą w oparciu o wiersz M. Terlikowskiej „Kolorowe koła”. Dziecko klasyfikuje i wyszukuje przedmioty o kulistym kształcie.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 22 - naśladowanie różnych czynności i zabaw.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XII (wł.) Metoda: W. Sherborne. Przybory: dywan. Kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni oraz kształcenie umiejętności dzielenia przestrzeni, nawiązywania kontaktu                    z innymi.

 

§         Zabawy ruchowe:

Ø      „Świeci słońce, pada deszcz” – zabawa orient. - porządkowa. Szybka reakcja na sygnał słowny.

Ø      „Omiń kałużę” – z elem. podskoku.

Ø      „Wiatr, deszcz, burza” – wg K. W. Vopel

 

§         Spacer na świeżym powietrzu. Obserwowanie zmian zachodzących                        w przyrodzie.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Słuchanie piosenki „Marzec” – dziecko uważnie słucha nowej piosenki, potrafi powtórzyć jej krótki fragment.

 

§         Zagadki muzyczne -  rozpoznawanie  znanych utworów na podstawie linii melodycznej, wystukiwanego rytmu, refrenu itp., wyklaskiwanie, wystukiwanie znanego utworu.

 

§         Zabawy rytmiczne przy piosence „Wkrótce wiosna”- zabawy i ćwiczenia słuchowe „Jaki to instrument?”, wystukiwanie odpowiednio podanego rytmu, naśladowanie głosów instrumentów swoim głosem.

 

§         „Krakowiak wiosenny” – poznanie tańca krakowiaka. Dziecko rozwija poczucie rytmu, inwencji twórczej podczas zabaw z piosenką.

 

§         Zabawa muzyczna „Powtórz mój rytm” - wyklaskiwanie przez dzieci przebiegów rytmicznych podawanych przez nauczyciela. Dziecko odróżnia dynamikę: cicho- głośno.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         „Marcowa pogoda” – malowanie farbami. Czerpie przyjemności z tworzenia dowolnych  rysunków, obserwuje przyrodę w najbliższym otoczeniu.

 

§         „Papierowe słoneczko” – potrafi wycinać po określonym kształcie, potrafi określić pierwszą głoskę w podanych słowach.

 

§         Zabawy z bańkami mydlanymi – odróżnia koła od kul.

 

§         „Obrazek z kolorowej kropli” – rozdmuchiwanie przez rurkę kolorowej kropli tuszu. Dziecko uruchamia wyobraźnię, potrafi nazwać wytwór pracy.

 

§         Ćwiczenia ruchowo – graficzne wg B. Merthan „Zabawy przygotowujące do szkoły”. Dziecko wykonuje określone ruchy w takt rymowanki, kreśli wzory mazakiem na plastikowej koszulce.

 

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: burza, wichura, tęcza, kapuśniaczek, ulewa, słońce, deszcz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Robimy zakupy.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Wycieczka do sklepu. Zachęcanie dzieci do samodzielnego robienia zakupów. Dziecko potrafi kupić pojedyncze towary. Zachowuje się właściwie                       w miejscach publicznych.

 

§         Słuchanie opowiadania H. Łochockiej „Jak wróbelek niebożę, siadł na wentylatorze”. Dziecko poznaje cukiernię, wie co można w niej kupić. Czyta całościowo wyraz: tort.

 

§         Zabawa dydaktyczna „Idziemy do sklepu” – potrafi określić pierwszą głoskę            w nazwie obrazka.

 

§         Słuchanie wiersza A. Kamieńskiej „Zabawa w sklep”. Wie, jak robić zakupy; zna różne rodzaje sklepów, wymienia produkty znajdujące się w nich.

 

§         Zabawa dydaktyczna „Cięższy od, lżejszy od” w oparciu o wiersz H. Bechlerowej „Miś na huśtawce” – stosuje słowa: lżejszy od, cięższy od, taki sam. Porównuje masy przedmiotów. (Karta pracy nr 31).

 

EDUKACJA RUCHOWA:

 

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 23 - kształci motorykę i wytrzymałość.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XII (wł.) (powt.) Metoda: W. Sherborne. Przybory: dywan. Kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni oraz kształcenie umiejętności dzielenia przestrzeni, nawiązywania kontaktu                    z innymi.

 

§         Zabawy ruchowe:

Ø      „Robimy zakupy – wracamy z zakupów” – zabawa ruchowo -  naśladowcza.

Ø      integracyjna „Hoki - poki” – łączenie ruchu ze słyszaną muzyką.

 

§         Spacer na świeżym powietrzu – obserwacja zmian atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawy przy piosence „Zakupy” – potrafi bawić się przy muzyce .

 

§         Zabawa muzyczno – ruchowa „Cztery pory roku”. Dziecko zna charakterystyczne cechy czterech pór roku, podejmuje wyzwania twórcze. Przygotowuje w grupach małą prezentację muzyczną (występ).

 

§         Zabawa taneczna do „Walczyka Tyrolskiego” – dziecko fabularyzuje taniec, odczuwa radość z możliwości dzielenia się przestrzenią podczas tańca.

 

§         Zabawa taneczno – ruchowa do piosenki „Polka wiosenna”. Próbuje określić tempo piosenki oraz wyklaskać rytm jej refrenu. Wyrabianie zamiłowania do ruchu przy muzyce.

§         Zabawy rozwijające zmysły wg E. Wagner – „zabawy z folią”. Uważnie słucha muzyki, przedstawia i kojarzy obrazy w wyobraźni, doskonali poczucie rytmu.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         „Koszyczek na zakupy” – wykonanie papierowego koszyczka. Wycina, skleja modeluje kształt.

 

§         „Mój sklep” – collage. Potrafi wykonać collage, poznaje nową technikę, która go zaciekawia.

 

§         Ćwiczenia grafomotoryczne z kartą pracy. Wybiera spośród produktów zdrowe, wycina je i przykleja w koszu na zakupy. Logicznie myśli i uzasadnia swój wybór.

 

§         Konstruowanie tortu z drewnianych klocków. Określa rodzaj tortu, nazywa go, manipuluje materiałem gotowym - potrafi złożyć go z klocków.

 

§         „Waga” – wskazywanie różnic pomiędzy wagami; kończenie rysowania wag wg wzoru – praca z książką „Pięciolatek…” cz.4, s. 9

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: tort, sklep spożywczy, nabiał, owoce i warzywa, obuwie, księgarnia, 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III TEMAT KOMPLEKSOWY – Wiosna w błękitnej sukience.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Słuchanie opowiadania A. Galicy „Chomik szuka wiosny” – dziecko poznaje oznaki wiosny, obserwuje przyrodę, wysuwa trafne wnioski.

 

§         Opowiadanie nauczyciela połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi „Wiosna i ptaki” – zna niektóre ptaki powracające do nas wiosną.

 

§         Ćwiczenia fleksyjne „Czego tu brakuje?” – poprawnie stosuje końcówki rzeczownika w dopełniaczu.

 

§         Słuchanie wiersza J. Kulmowej „Wiosenny wietrzyk” połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi i improwizacją ruchową. Dziecko powtarza sylaby, naśladuje odgłosy, przedstawiają ruchem dane zjawisko.

 

§         Osłuchanie z wierszem do nauki „Wiosenne słońce” T. Kubiaka. Potrafi skupić uwagę na nowym tekście, powtarza wersy za nauczycielem a następnie samodzielnie odtwarza tekst.

 

§         Zabawa dydaktyczna „Promyki słońca” – potrafi liczyć w zakresie sześciu i więcej.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 24 - wykonuje ćwiczenia równoważne.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XIII (wł.) Dziecko wykonuje ćwiczenia według instrukcji nauczyciela. Potrafi współdziałać z partnerem

 

 

§         Zabawy ruchowe:

Ø      „Ptaki w gniazdach” – zabawa orient. -  porządkowa.

Ø      „Kwiatek rośnie”  - kształtująca postawę ciała.

Ø      „Wiatr i słonko” – dziecko potrafi pokazać uczucia za pomocą mimiki i ruchu.

 

§         Spacer na świeżym powietrzu – poznawanie zwiastunów wiosny (pojawienie się pierwszych ptaków, kwitnienie leszczyny, wierzby, krokusów itp.), przyglądanie się ptakom.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawy przy piosence „Świeci słoneczko” – potrafi zademonstrować umiejętności wokalne .

 

§         Zabawy rytmiczne przy piosence „List do słońca” - dziecko okazuje wesoły nastrój w grupie poprzez dynamikę zabawy.

 

§         Zabawy ilustracyjne i taneczne kształtujące wrażliwość muzyczną i estetykę ruchu przy piosence „Wiosna w błękitnej sukience”. Dzieci realizują proste tematy rytmiczne.

 

§         Dalsza nauka piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”- ćwiczenia umiejętności  śpiewania przez prawidłowe frazowanie, zmiany oddechu po zakończeniu frazy.

 

§         Słuchanie muzyki „Odgłosy przyrody” – dziecko koncentruje uwagę na muzyce, dobiera dźwięk do obrazka

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         „Krokus” – wypełnianie rysunku krokusa kuleczkami z bibuły. Potrafi wykonać pracę plastyczną, kończy rozpoczęte zadanie, dba o estetykę.

 

§         „Papierowy ptak” – potrafi wykonać formę przestrzenną, ozdabia ją wg własnego pomysłu, pobudza do działania wyobraźnię.

 

§         „Wiosna w błękitnej sukience” – rysowanie pastelami z niepełnej wiązki wg pomysłu D. Dziamskiej (praca met. Edukacja przez ruch)

 

§         Kolorowa mandala” – malowanie wzorów w układzie zamkniętym flamastrami. Dziecko dostrzega regularności wzorów w układzie kołowym.  

 

§         Kreślenie szlaczków literopodobnych w liniaturze 2 cm. - doskonalenie sprawności grafomotorycznej.

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: wiosna, skowronek, szpak, kos, bocian, jaskółka, krokus, zawilec, sasanka.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin