TYDZIEŃ I: JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM
Cele ogólne – zapoznanie z nową grupą, poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola, rozpoznawanie indywidualnego znaczka
- nawiązywanie kontaktów z dziećmi nieśmiałymi, pomoc w adaptacji do grupy przedszkolnej
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni – daleko-blisko
Poniedziałek
1 dzień
Wtorek
2 dzień
Środa
3 dzień
Czwartek
4 dzień
Piątek
5 dzień
E. umysłowa
Zapoznanie dzieci z kącikami zabaw w sali, ich wyposażeniem, ze stałym miejscem zabawek.
Zwiedzanie przedszkola i oglądanie najważniejszych pomieszczeń, z którymi dziecko się styka.
Zabawa integracyjna „Dzień dobry”
Słuchanie opowiadania z wykorzystaniem pacynki „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”. Wycieczka do szatni i łazienki, oglądanie swojego znaczka.
Zabawa spostrzegawcza
„Zgadnij, który znaczek schowałam”
Zabawa dydaktyczna „Do kogo toczysz piłkę”, utrwalanie znajomości imion kolegów z grupy.
Opowiadanie na podstawie obrazków „Moja droga do przedszkola”, swobodne wypowiedzi dzieci.
Nazywanie położenia przedmiotów w przestrzeni: daleko-blisko.
Zabawa integracyjna „Kłębek wełny”
Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „Dorotka”, rozmowa o stosowaniu form grzecznościowych, występujących w tekście wiersza, zwracanie uwagi na stosowanie ich w przedszkolu.
Nazywanie w oparciu o ilustracje czynności wykonywanych w przedszkolu, stosowanie poprawnych form fleksyjnych Zabawa logorytmiczna „Klaszczące imiona”, dzielenie wyrazów na sylaby z wykorzystaniem klaskania, utrwalenie imion kolegów
E. estetyczna
Rysowanie kredkami na temat dowolny, zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki.
Słuchanie piosenki powitalnej „Witaj Olu”, próby wspólnego śpiewu fragmentów piosenki.
Budowanie z klocków plastikowych na dywanie, nazywanie budowli, zwracanie uwagi na wspólną zabawę (po dwoje, troje dzieci)
Zabawa ilustracyjna do piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek”
Malowanie farbą plakatową na szarym papierze „Drogi i dróżki w naszym przedszkolu” – malowanie dowolnych linii nieregularnych, biegnących w różnych kierunkach
Kolorowanie postaci „Miś-przyjaciel dzieci”
Słuchanie piosenki „Skarby przedszkolaka”
Rytmiczne klaskanie i tupanie fragmentów piosenki
Słuchanie zjawisk akustycznych, rozpoznawanie odgłosów z otoczenia.
Zabawa ilustracyjna do piosenki „Skarby przedszkolaka”
E. zdrowotna
Zabawa w formie opowieści ruchowej „W przedszkolu jest wesoło”.
Zabawy ruchowe:
-„Stój prościutko”
- „Dzieci w domkach – dzieci na spacer”
Ćwiczenia ruchowe nr 1 – swobodny bieg w różnych kierunkach bez potrącania się
-„Małe i duże dzieci”
- „Słońce świeci-deszcz pada”
- „Gonitwa”
Zabawa ruchowa do piosenki „Maszerują dzieci drogą”.
-„Wolno-szybko”
-„Kto wyżej skoczy”
-„Samochody”
Utrzymanie właściwej postawy przy jedzeniu posiłków
Ćwiczenia ruchowe nr 1
-„Słońce świeci-deszcz pada”
-„Znajdź swój znaczek”
Spacer w pobliżu przedszkola, zapoznanie z najbliższą okolicą, zwracanie uwagi na nie oddalanie się od osoby dorosłej
Zabawy kołowe ze śpiewem „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź”
- „Wolno-szybko”
Osiągnięcia dzieci
-pozna poszczególne pomieszczenia w przedszkolu
-zna miejsca zabawek, wie, że każde z dzieci może się nimi bawić
-wie jak prawidłowo trzymać kredkę
-rozpoznaje i nazywa swój znaczek
-zna imiona kolegów i koleżanek
-wypowiada swoje imię
- samodzielnie lub w małych grupach tworzy różne konstrukcje z klocków
-wypowiada się na temat budowli
-potrafi wypowiedzieć się na określony temat
-rozpoznaje położenie przedmiotów w przestrzeni: daleko-blisko
-kreśli dowolne linie nieregularne
-wie jak bezpiecznie posługiwać się pędzlem
-uważnie słucha wiersza
-używa zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach
-stara się prawidłowo wyklaskać zadany rytm
-słucha nauczyciela, przychodzi na jego przywołanie
- wymienia czynności wykonywane w ciągu dnia w przedszkolu
-stosuje poprawne formy fleksyjne podczas wypowiedzi
-rozpozna i nazwie słyszane odgłosy
-dzieli imię na sylaby
TYDZIEŃ II: LUBIĘ SIĘ BAWIĆ
Cele ogólne – przyzwyczajanie do dbania o ład i porządek w sali zabaw, poszerzanie umiejętności zabawy różnymi zabawkami, wdrażanie do odkładania zabawek na miejsce
- poprawne stosowanie form fleksyjnych podczas opowiadania na określony temat
- prawidłowe stosowanie pojęć długi-krótki
Słuchanie wiersza D. Gellner „Nasza piłka”, wypowiadanie się na temat ulubionych zabaw w domu i w przedszkolu
Zabawa „Co schowałam?”-zgadywanie, która zabawka została schowana i określanie jej wyglądu (wielkość, kolor)
Teatrzyk sylwet „Przygody misia”
Ćwiczenia słownikowe – opowiadanie o przyniesionych przez dzieci zabawkach-przytulankach.
„Szukamy zabawki” – odszukiwanie przedmiotów poprzez określenie charakterystycznych cech
Słuchanie wiersza I. Salach „Porządki”
Zabawa „Porządki w krainie zabawek” –grupowanie przedmiotów ze względu na przynależność.
Zabawa słuchowa „Czarodziejska maszyna” – rozpoznawanie dźwięków zabawek elektronicznych
Opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem pacynki bajki „Pinokio” (fragmenty)
Zabawa „Prawda – nieprawda”-rozpoznawanie przez dzieci twierdzeń prawdziwych i fałszywych.
„Nos Pinokia” –stosowanie określeń: długi-krótki
„Co by było gdyby nie było zabawek” – twórcze wypowiedzi dzieci
Zabawa ortofoniczna „Zabawki” – na zgłoskach wrr, aaa, fik-mik.
Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek” – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
Słuchanie piosenki „Piłka Oli”, zabawa improwizowana do w/w utworu.
„Piłka” – łączenie kropek, ozdabianie gotowymi elementami z papieru kolorowego
Nauka 1 zwrotki piosenki „Skarby przedszkolaka”
Wypełnianie konturu misia kredką, dorysowywanie brakujących elementów.
Zabawa ilustracyjna do piosenki „Misie dwa”
Zabawy konstrukcyjne - budowanie z klocków drogi dla samochodów, ustawianie klocków w szeregu, przestrzeganie zasady nie niszczenia budowli innych dzieci.
„Czapka pajacyka” – ozdabianie konturu czapki kulkami plasteliny, określanie kolorów kulek, utrwalenie podstawowych kolorów
Próby wyklaskiwania rytmu refrenu piosenki „Skarby przedszkolaka”
Nauka 2 zwrotki piosenki „Skarby przedszkolaka”
„Zabawki się bawią” – improwizowany taniec do muzyki z wybraną przytulanką
Ćwiczenia oddechowe „Piłeczki pingpongowe”
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym, korzystanie z urządzeń ogrodowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa
-„Piłeczki”
-„Lalki idą na spacer”
Ćwiczenia ruchowe nr 1 – swobodny bieg w różnych kierunkach bez potrącania się, reagowanie na umówiony sygnał
-„Misie”
-„Dzieci w domkach-dzieci na spacer”
-„Lusterko”
Opowieść ruchowa „Kłopoty zabawek”- odtworzenie za pomocą ruchu opowiadania nauczycielki
-„Pajacyk”
-„Skacz jak piłka”
-„Jaki to kolor”
-„Zabawki”
-zwracanie uwagi na prawidłowe mycie rąk przed posiłkami
Zabawy ze śpiewem „Krasnoludk...
lidzbarska