Scenariusz zajęć związany z Dniem Ziemi
Data: 26.04.2006
Temat: „Sposób na odpady”
Czas rozpoczęcia: 10.00
Czas zakończenia: 10.30
Miejsce: sala gimnastyczna
Cel główny: Dziecko wie, jak należy postępować, aby chronić środowisko naturalne.
Cele operacyjne:
· potrafi dostrzec dodatnie i ujemne zjawiska w otaczającym nas środowisku i wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski
· zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci
· potrafi podać cele i sposób segregacji odpadów
· wie, że wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne
· ma poczucie odpowiedzialności za środowisko, w którym żyje
1. Powitanie
Powitanie dzieci przez machanie ręką:
· witam wszystkich tych, którzy są dzisiaj w radosnym nastroju
· witam wszystkich tych, którzy są dzisiaj smutni i życzę, aby dzisiejszy dzień przyniósł im wiele radosnych wrażeń
· witam wszystkie dziewczynki
· witam wszystkich chłopców
· witam wszystkie panie
2. Inscenizacja
Inscenizacja wiersza, pt.: „Sznurek Jurka”
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany, stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka.
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
I ogromny stos papieru.
Oto tak, od sznurka Jurka
Wnet wyrosła śmieci górka.
A z tej górki wielka góra,
Z której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisku,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
3. Rozmowa na temat wiersza
· W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnik?
· Jak oceniacie postępowanie Jurka?
· Czy Jurek wiedział co się stanie jeśli wyrzuci w tym miejscu sznurek?
4. Ćwiczenie „Co zrobić z ...”
Wspólne zastanowienie się z dziećmi nad problemem śmietniska.
Może i my wspólnie spróbujemy przyporządkować nasze odpady. Mam tu kolorowe i podpisane pojemniki. Zastanówcie się, jakie odpady trafią do pojemnika z napisem:
a) papier (niebieski)
b) szkło (czerwony)
c) plastik i puszki (żółty)
d) inne odpady (zielony)
Na świecie rosną coraz większe góry odpadów i śmieci. Każdy z nas w ciągu roku wyrzuca kilkaset kilogramów śmieci!
JAKI JEST DALSZY LOS TYCH ODPADÓW?
1. Z MAKULATURY I STARYCH SZMAT PRODUKUJE SIĘ PAPIER
2. Złom jest przetapiany w hutach na metale
3. Z plastikowych odpadów po ich zmieleniu i rozpuszczeniu powstają sztuczne tworzywa i pianki oraz nowe opakowania plastikowe
4. Szkło przetapiają huty szkła, dzięki czemu wyrabiają nowe opakowania szklane
Aby nasze śmieci się nie zmarnowały i zostały ponownie wykorzystane każda grupa dostanie jedno pudło i wykona z jego zawartości „Stworka-Śmieciorka”, które wystawimy na nasz przedszkolny hol.
2
lidzbarska