Wiersz Stanisława Karaszewskiego "Drzewa w lesie" - zapoznanie dzieci z wyglądem różnych rodzajów lasów (iglasty, liściasty, bukowy, sosnowy) z wykorzystaniem ilustracji, przyporządkowywanie liści i owoców do drzew, znaczenie drzew w przyrodzie
Cele:
-zapoznanie dzieci z wyglądem różnych rodzajów lasów (iglasty, liściasty, bukowy, sosnowy)
-prawidłowe nazywanie drzew
-rozpoznawanie liści i owoców niektórych drzew
-zapoznanie dzieci ze znaczeniem drzew w przyrodzie
-zapoznanie z budową drzewa
-kształcenie wyobraźni i myślenia
-rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
-przypomnienie zasad zachowania się w lesie
Przewidywane umiejętności: dziecko
-zna i rozróżnia las iglasty, liściasty, bukowy i sosnowy
-nazywa drzewa rosnące w lesie
-rozpoznaje i rozróżnia liście i owoce niektórych drzew
-zna budowę drzew
-wie jakie znaczenie mają drzewa w przyrodzie
-wie jak należy zachować się w lesie
Przebieg zajęcia
1.Słuchanie piosenki „rozśpiewany las” (nagranie z płyty CD)
2.Wypowiedzi dzieci na temat „Co to jest las?” – dzieci podają swoje skojarzenia co to jest „las”, nauczyciel zapisuje je na dużym arkuszu papieru w kształcie drzewa, wokół hasła ułożonego z liter i przyklejonego przez dzieci „Las to…….” – niedokończone zdanie.
3.Zabawa „Drzewo” – dzieci unoszą dłonie z rozstawionymi palcami, wysuwając je kilkakrotnie do przodu recytując wierszyk, naśladują przechylanie się drzewa:
„Palce małe, ręce duże
łokcie w dole, dłonie w górze,
ramię w prawo, ramię w lewo
tak się w lesie chwieje drzewo”
4.Słuchanie wiersza Stanisława Karaszewskiego „Drzewa w lesie” – omówienie treści wiersza.
5.Rozmowa na temat drzew, poznanie budowy drzewa. Nauczyciel układa przed dziećmi poszczególne elementy drzewa wycięte z kolorowego kartonu (korzenie, pień, gałęzie, koronę z listkami)
-dzieci nazywają poszczególne części drzewa
-układają je na tablicy według właściwej kolejności
-określają, które części rośliny, które rosną pod ziemią a które nad ziemią
-dzielą drzewa na dwie grupy (liściaste i iglaste)
-odpowiadają na pytanie, które drzewa są zielone a z których jesienią spadają liście
6.Oglądanie ilustracji przedstawiających różne rodzaje lasów (liściasty, iglasty) – dzieci określają ich charakterystyczne cechy (drzewa iglaste mają igły a liściaste liście).
7.Podział dzieci na grupy- każda grupa otrzymuje liście i owoce drzew rosnących w lesie i zadaniem jest odpowiednie przyporządkowanie liści i owoców do drzewa z jednoczesnym nazywaniem owocu np. żołędzie- dąb, kasztany- kasztanowiec, szyszka- sosna itp.
8.Zabawa z elementem dramy „Smutny i wesoły las – nauczyciel odsłania ilustracje podzieloną na połowę. Po jednej znajduje się czysty, zadbany las ze zwierzątkami a po drugiej zaśmiecony, z drzewami z połamanymi gałązkami. Nauczyciel prosi dzieci aby spróbowały wyobrazić sobie co może „czuć” las przedstawiony po prawej i po lewej stronie ilustracji, chętne dzieci opisują swoje odczucia, będąc w roli danego lasu np. Jestem smutnym lasem, bo drzewa, które u mnie rosną mają połamane gałązki; Jestem lasem wesołym, bo zwierzątka które u mnie mieszkają mają co jeść i nikt ich nie straszy.
9.Zabawa ruchowa „Sprzątamy las” – nauczyciel rozsypuje na podłodze podarte gazety, plastikowe pojemniki i butelki, dzieci maszerują przy muzyce, na przerwę i hasło „Sprzątamy las” – dzieci zbierają śmieci i wrzucają je do koszy ustawionych po przeciwnych stronach sali.
10.Technika twórczego myślenia, dokończ zdanie „Drzewa potrzebne są……”
11.Inscenizowanie piosenki „Żyły w lesie małe misie”
lidzbarska