wyklady.doc

(970 KB) Pobierz
w1 - - pedagogika jako nauka - Warunki (przedmiot badan, terminologia, metodologia) (021006)

w1 - - pedagogika jako nauka - Warunki (przedmiot badan, terminologia, metodologia) (021006)

 

Cele badania:

·                      Plan - przygotowanie koncepcji badań - pisemny plan własnych badań - odpowiada etapom badania naukowego

·                      Przeprowadzenie

·                      Opracowanie wyników

 

1.         Etapy badania naukowego a etapy postępowania w badaniach pedagogicznych.

2.         Istota rodzaje i warunki poprawności problemów i hipotez badawczych

3.         procedura formułowania problemów badawczych

4.         pojęcie i rodzaje zmiennych i wskaźników w pedagogice

5.         wskaźniki a narzędzia badawcze

 

Etapy:

I.  Temat pracy

II.      Przedmiot badań - to czym badacz w swoich badaniach się zajmuje (co? procesy, zjawiska, opinie, zdarzenia, relacje)

III.    Cele badań

- podział celów:

o        poznawczy - precyzyjne zaznaczenie do czego badacz zmierza, co chce uzyskać, co jest jego zamiarem, dążeniem; sformułowanie celu poznawczego jest zawsze zdaniem oznajmującym

o        praktyczny - wykazanie praktycznej przydatności wyników badań: po co, komu i dlaczego wyniki badań mogą być przydatne

- podział celów (wynikający z funkcji nauki); cele te składają się na cel poznawczy;:

o        deskryptywny czyli opisowy (co badacz chce opisać w swym badaniu),

o        eksplikatywny czyli wyjaśniający (co chce badacz wyjaśnić w swym badaniu),

o        prognostyczny (badacz opisuje jakie są prognozy),

o        ewakuacyjny czyli wartościujący (badacz wartościuje swoją propozycje zmian, dlaczego to co proponuje jest lepsze);

- cel osobisty - osobiste zainteresowanie badacza badaniem

- cel społeczny - gdy wyniki badań wdrożone będą mogły pomóc czy ulepszyć przebieg procesu...

IV.   Sformułowanie problemu głównego

- Problem - pytanie na które poszukujemy odpowiedzi

- rodzaje problemów:

o        informacyjne (odpowiedz uzyskuje się przez pytanie, szukanie w źródłach),

o        badawcze (pytanie lub zespół na które można znaleźć odpowiedż tylko przez podjecie badania naukowego)

- rodzaje pytań badawczych:

o        charakterze dopełnienia (jaki, który, dlaczego, w jaki sposób; o złożone kwestie, winne być rozbite na pytania prostsze),

o        o charakterze rozstrzygnięcia (proste, o bardzo szczegółowe kwestie; czy...)

- cechy poprawnego pytania, warunki poprawności:

o        przy pomocy terminologii naukowej;

o        precyzyjnie określony zakres i zasięg;

o        rozstrzygalność (możliwość znalezienia odpowiedzi);

o        praktyczność, użyteczność (odpowiedz na problem powinno komuś służyć);

V.      sformułowanie hipotezy głównej

- hipoteza - przypuszczalna odpowiedz na sformułowany problem badawczy

- warunki poprawności:

o        terminologia naukowa,

o        precyzyjny zakres i zasięg;

o        tak ujęta aby dała się zweryfikować (nie ogólnikowa);

o        składa się z części poznawczej (jest tak i tak) i wyjaśniającej (ponieważ...);

- źródła hipotezy: literatura, praktyka, obserwacja własna;

VI.   Rozbicie problemu głównego na problemy szczegółowe - pytania szczegółowe to elementy  wyjaśniającej części hipotezy

VII. Sformułowanie hipotez szczegółowych do poszczególnych problemów szczegółowych

VIII.                        W badaniach weryfikacyjnych - określenie zmiennych: niezależnej, zależnej, pośredniczących i dobór wskaźników:

- zmienna niezależna - przyczyna

- zmienna zależna - skutek

- zmienna pośrednicząca - kontekstowa (modyfikuje siłę związku miedzy przyczyną a skutkiem)

- wskaźnikowanie wynika z pośredniego badania przedmiotu (nieosiągalność bezpośrednia);

- wskaźnik czynnik, informacja, element na podstawie którego wnioskujemy że zachodzi to zjawisko które nas interesuje

- rodzaje wskaźników:

o        empiryczne (łatwe do zaobserwowania),

o        definicyjne (wynikające z definicji danego zjawiska, procesu),

o        inferencyjne (oparte na wnioskowaniu);

IX.   Wskazanie metod, technik i narzędzi badawczych przy pomocy których można badanie przeprowadzić

X.      Sposób dobrania próby badawczej

XI.   Sugerowanie sposobu opracowania badań

 

w2 (1610)

 

1. Teoretyczne podstawy badań;

o        Teoria pedagogiczna - układ logicznie i rzeczowo powiązanych twierdzeń stanowiących próbę wyjaśnienia faktów, zjawisk, procesów związanych z wychowaniem, nauczaniem, kształceniem

o        Teorie generalizujące - dostarczają stosunkowo dokładnego opisu i wyjaśnienia określonego wycinka rzeczywistości pedagogicznej (koncepcje osobowości (Tomaszewski), teoria zachowania się w sytuacji stresu)

o        Teorie prakseologiczne - dotyczą wyjaśnienia różnych strategii oddziaływań które maja na celu usprawnienie udoskonalenie szeroko rozumianej praktyki pedagogicznej

o        Znaczenie teorii -

o        Zechowska - teorie I ich modele:

 

2. charakterystyka i funkcje teorii w badaniach pedagogicznych;

o        ukierunkowanie podejmowanych badań;

o        ułatwienie sformułowania problemu badawczego;

o        pogłębienie interpretacji i analizy wyników badań;

o        potwierdzenie założeń teoretycznych;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin