HYDROTERAPIA.doc

(35 KB) Pobierz
HYDROTERAPIA

HYDROTERAPIA

 

Zajęcia w wodzie polegają na brodzeniu, chodzeniu, wbieganiu do wody, zanurzaniu się( przysiady, podskoki), wskakiwanie do wody na nogi, układaniu się na piersiach i plecach na płytkiej wodzie.

ZASADY:

  1. teren zabaw w wodzie musi być znany, niezbyt duży, o równym, piaszczystym i twardym dnie, wolnym od wodorostów, bez kamieni, wytyczony palikami i linką.
  2. dzieci przebywają w wodzie pod opieką prowadzącej w małych grupach 6-8 osób + dwie osoby do pomocy
  3. temperatura wody 22 stopnie a powietrza 26-24 stopni
  4. czas pobytu w wodzie początkowo od 2-3 minut i stopniowo wydłużamy do 10 minut.

 

·         Nowe metody usprawniające porażone ciało

·         Odciążające działanie wody w przypadku dzieci z porażeniem mięśni i dzieci autystycznych

 

ZALETY:

·         Poprawia funkcjonowanie układów: krwionośnego, mięśniowego, nerwowego, oddechowego.

 

·         Wyeliminowanie ciążenia masy ciała znajdującego się powyżej miejsca schorzenia

·         Uzyskanie dodatkowego wymuszonego ruchu mięśni oddechowych głównych i pomocniczych

·         Zwiększenie częstotliwości ruchów klatki piersiowej nawet przy małym wysiłku fizycznym

·         Opóźnienie czasu występowania zmęczenia ( odczucia bólu zmęczeniowego)

 

W czasie zanurzenia ciała w wodzie  odciążenie zmniejsza napięcie mięśni postury, zwiększając możliwość autokorekcji postawy.

Układ oddechowy:

·         Nawet przy małym wysiłku włączają się mięśnie wdechowe

·         Powietrze, które opuszcza górne drogi oddechowe natrafia na opór wody włączając do pracy pomocnicze mięśnie wydechowe

·         Wzrasta liczba oddechów na minutę

 

Organizm przebywający w wodzie może przyspieszyć proces reaktywacji osłabionych mięśni, wyrabiać większą kontrolę nad ciałem, podnosić koordynację ruchową.

 

PŁYWANIE

Może być formą oddziaływania rehabilitacyjnego i terapeutycznego.

  1. terapeutyczne ( 2 formy):

·         podstawą procesu korekcji w wypadku wad postawy jest samo pływanie- stosowane przy niewielkich wadach postawy)

·         uzupełnia ćwiczenia rehabilitacyjne o charakterze redresyjno – korekcyjnym i jest stosowane w wypadku dużego zaawansowania chorób narządu ruchu

 

  1. korekcyjne, powoduje;

·         szybsze podniesienie sprawności układu oddechowego

·         obniżenie napięcia mięśni, w tym grup mięśni przykurczonych( mpd)

·         odciążenie przeciążonego układu kostnego w obrębie kręgosłupa i stawów

 

NAUKA PŁYWANIA

  1. I  ETAP – opanowanie pływania na piersiach i grzbiecie z użyciem wahadłowej pracy nóg, umiejętności wydechu do wody i otwierania oczu w wodzie. Skuteczność nauczania w tej fazie jest uzależniona od stopnia zaawansowania  wad narządów ruchu, uzdolnień ruchowych, wieku dziecka, stopnia upośledzenia umysłowego lęku przed wodą.

Dziecko stopniowo przystosowuje swój organizm do nowego środowiska, ruchy mogą być niepewne i niedokładne, a ich wykonanie utrudnione prze nadmierne napięcie mięśniowe. Trudności z najprostszymi formami lokomocji w wodzie i skoordynowanie ćwiczeń z rytmem oddechowym. Najskuteczniejsze będzie zabawa w wodzie i ćwiczenia zmuszające do rywalizacji – zmniejsza napięcie mięśniowe i lęk przed wodą.

 

ĆWICZENIA:

 

·         Oswajające z wodą

·         Zanurzania się i otwierania oczu

·         Wypornościowe:

§         Korek

§         Meduza

§         Na płytkiej wodzie, w podporze na rękach, uderzanie stopami o wodę( kto wyżej chlapie?)

·         Oddechowe

·         W poślizgu na piersiach i grzbiecie

·         Pływanie prymitywne

 

Przykłady zabaw:

·         Kto bardziej pryska?

·         Kto pierwszy?

·         Fontanna

·         Dmuchanie w piłeczki

·         Ćwiczenia z zabawkami gumowymi: rzut koła na wodę i bieg za nim, wchodzenie do środka koła i wychodzenie, trzymając się koła uderzanie stopami o wodę, w założonym kole pływanie pieskiem – praca nóg i rąk.

 

 

 

 

       

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin