HYDROTERAPIA
Zajęcia w wodzie polegają na brodzeniu, chodzeniu, wbieganiu do wody, zanurzaniu się( przysiady, podskoki), wskakiwanie do wody na nogi, układaniu się na piersiach i plecach na płytkiej wodzie.
ZASADY:
· Nowe metody usprawniające porażone ciało
· Odciążające działanie wody w przypadku dzieci z porażeniem mięśni i dzieci autystycznych
ZALETY:
· Poprawia funkcjonowanie układów: krwionośnego, mięśniowego, nerwowego, oddechowego.
· Wyeliminowanie ciążenia masy ciała znajdującego się powyżej miejsca schorzenia
· Uzyskanie dodatkowego wymuszonego ruchu mięśni oddechowych głównych i pomocniczych
· Zwiększenie częstotliwości ruchów klatki piersiowej nawet przy małym wysiłku fizycznym
· Opóźnienie czasu występowania zmęczenia ( odczucia bólu zmęczeniowego)
W czasie zanurzenia ciała w wodzie odciążenie zmniejsza napięcie mięśni postury, zwiększając możliwość autokorekcji postawy.
Układ oddechowy:
· Nawet przy małym wysiłku włączają się mięśnie wdechowe
· Powietrze, które opuszcza górne drogi oddechowe natrafia na opór wody włączając do pracy pomocnicze mięśnie wydechowe
· Wzrasta liczba oddechów na minutę
Organizm przebywający w wodzie może przyspieszyć proces reaktywacji osłabionych mięśni, wyrabiać większą kontrolę nad ciałem, podnosić koordynację ruchową.
PŁYWANIE
Może być formą oddziaływania rehabilitacyjnego i terapeutycznego.
· podstawą procesu korekcji w wypadku wad postawy jest samo pływanie- stosowane przy niewielkich wadach postawy)
· uzupełnia ćwiczenia rehabilitacyjne o charakterze redresyjno – korekcyjnym i jest stosowane w wypadku dużego zaawansowania chorób narządu ruchu
· szybsze podniesienie sprawności układu oddechowego
· obniżenie napięcia mięśni, w tym grup mięśni przykurczonych( mpd)
· odciążenie przeciążonego układu kostnego w obrębie kręgosłupa i stawów
NAUKA PŁYWANIA
Dziecko stopniowo przystosowuje swój organizm do nowego środowiska, ruchy mogą być niepewne i niedokładne, a ich wykonanie utrudnione prze nadmierne napięcie mięśniowe. Trudności z najprostszymi formami lokomocji w wodzie i skoordynowanie ćwiczeń z rytmem oddechowym. Najskuteczniejsze będzie zabawa w wodzie i ćwiczenia zmuszające do rywalizacji – zmniejsza napięcie mięśniowe i lęk przed wodą.
ĆWICZENIA:
· Oswajające z wodą
· Zanurzania się i otwierania oczu
· Wypornościowe:
§ Korek
§ Meduza
§ Na płytkiej wodzie, w podporze na rękach, uderzanie stopami o wodę( kto wyżej chlapie?)
· Oddechowe
· W poślizgu na piersiach i grzbiecie
· Pływanie prymitywne
Przykłady zabaw:
· Kto bardziej pryska?
· Kto pierwszy?
· Fontanna
· Dmuchanie w piłeczki
· Ćwiczenia z zabawkami gumowymi: rzut koła na wodę i bieg za nim, wchodzenie do środka koła i wychodzenie, trzymając się koła uderzanie stopami o wodę, w założonym kole pływanie pieskiem – praca nóg i rąk.
cyganeczka1