METODYKA TWÓRCZEJ RESOCJALIZACJI- TEATR FORUM
REALIZATORZY:
Rok V Pedagogika Pracy Socjalnej i Resocjalizacji; Grupa 2 w składzie:
1. Glanc Małgorzata- prowadząca
2. Juchta Maria- klasa
3. Kobylańska Agnieszka- klasa
4. Koncka Marta- ciocia
5. Kowalczyk Adrianna- nauczycielka
6. Laskowska Agnieszka- siostra
7. Laszkiewicz Małgorzata- przyjaciółka
8. Leszczyńska Katarzyna- klasa
9. Marcinkowska Joanna- siostra
10. Mozolewska- Wielgus Elżbieta- główna bohaterka
11. Murawska Angelika- - klasa
12. Naglacka Magdalena- koleżanka naśmiewająca się
13. Olejniczak Jarosław- chłopak głównej bohaterki
14. Pakuła Alicja- koleżanka naśmiewająca się
15. Pałubski Paweł- brat
16. Tyszkiewicz Edyta- reżyser, redaktor projektu
17. Warian Dorota- mama
18. Zabłocka Wiesława- przyjaciółka
CZAS TRWANIA:
1- 1,5 godziny
TERMIN:
05.02.2011, godzina 12:00
UCZESTNICY:
Grupa B, zaproszone dzieci (15 osób), obserwatorzy
MIEJSCE
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny ul. Krakowska
PROBLEMATYKA/TEMAT:
Ubóstwo, jako przyczyna braku akceptacji w grupie rówieśniczej.
OBSADA:
1. Wiesia Wielgus - Elżbieta Mozolewska
2. Mama - Dorota Warian
3. Tomek - Jarosław OlejniczaK
4. Kasia - Wiesława Zabłocka
5. Osoba prowadząca- Małgorzata Glanc;
6. Brat- Paweł Pałubski;
7. Siostra- Joanna Marcinkowska;
8. Siostra- Agnieszka Laskowska;
9. Nauczycielka- Adrianna Kowalczyk;
10. Przyjaciółka II- Gosia Laszkiewicz;
11. Koleżanki naśmiewające się: Alicja Pakuła, Magdalena Naglacka;
12. Ciocia- Marta Koncka;
13. Klasa: Katarzyna Leszczyńska, Angelika Murawska, Maria Juchta
Każda z postaci sama przygotowuje swój wygląd i rekwizyty jej potrzebne.
PRZEBIEG SPOTKANIA
1. POWITANIE I WPROWADZENIE DO PROBLEMU TEATRU
2.PREZENTACJA PRZYGOTOWANYCH SCENEK,
3. Pytanie do grupy: Jakie rozwiązania zaproponowalibyście Wiesi? Co ona może zrobić w tej sytuacji?
4.DYSKUSJA.
5.Uczestnicy odgrywają poszczególne scenki z zaproponowanymi rozwiązaniami.
6..POCZESTUNEK, PODZIĘKOWANIA I POŻEGNANIE
Cała grupa składa się po 5 zł na poczęstunek dla zaproszonych dzieci.
Wiesława Zabłocka przygotowuje pisemne podziękowania dla zaproszonych uczestników.
ANEKS NR 1
TREŚĆ (LIBRETTO) TEATRU
WPROWADZENIE DO TEMATU
Dziewczyna- Wiesia,17 lat, mieszka w niewielkim miasteczku i chodzi do LO. Pochodzi z ubogiej rodziny. Ojciec nie mogąc znaleźć pracy w Polsce, wyjechał do pracy do Niemiec, a matka Edyta pracuje na stanowisku sprzedawcy w sklepie spożywczym. Wiesia ma jeszcze dwie siostry: 14 lat i 7 lat oraz starszego, 18- letniego brata. Od dłuższego już czasu sytuacja w domu jest dość trudna- pieniędzy starcza tylko na jedzenie i opłaty, rodzeństwo nie dostaje kieszonkowego. Wiesia nie ma pieniędzy na nowe ubrania czy buty, na imprezę ze znajomymi- bo jest składkowa, nie chodzi na urodziny, bo nie ma za co kupić prezentu. Teraz klasa Wiesi ma jechać na 2 dni na wycieczkę do Warszawy, min. do Muzeum Powstania Warszawskiego. Chłopak- Tomek, który podoba się Wiesi, niespodziewanie namawia ją by pojechała na wspólny wyjazd- okazało się niedawno, że oboje interesują się historią i chcieliby pójść na ten sam kierunek studiów. Przyjaciółki Wiesi mają na imię Kasia i Gosia- tylko im zwierza się ze swoich problemów. W rodzinie jest też ciocia- siostra mamy, zamożna bezdzietna kobieta.
Charakterystyka postaci:
14. Wiesia Wielgus (Elżbieta Mozolewska), ładna dziewczyna- ale trochę zaniedbana np. włosy, nieśmiała, skromnie ubrana, będąca trochę „w cieniu” klasy, dobra z przedmiotów humanistycznych, mało zintegrowana z klasą bo nie chodzi na żadne wspólne imprezy.
15. Mama (Dorota Warian)- zmęczona, zbyt obciążona obowiązkami, nie mająca czasu na rozmowę, konkretna i wymagająca, mało ciepła.
16. Tomek (Jarosław Olejniczak) wrażliwy, przebojowy, pogodny, z dużym poczuciem humoru, chłopak z bogatej rodziny- ale nie wywyższający się ,ma firmowe ubrania, dobry z przedmiotów humanistycznych.
17. Kasia (Wiesława Zabłocka) pogodna, radosna, ze średnio usytuowanej rodziny, wierna przyjaciółka Wiesi od lat.
I SCENKA: Sytuacja w szkole (dialogi improwizowane)
Przerwa przed lekcją. Rozmowa Wiesi z przyjaciółkami:
Przywitanie
Gosia ma nową bluzkę kosztującą ok. 200 zł. Wiesia ma byle jakie ubranie z zacerowaną dziurą.
Gosia i Kasia rozmawiają o ciuchach i „niedrogiej” nowej bluzce. Zauważają, iż Wiesi jest przykro, próbują ją pocieszyć, odwrócić uwagę.
Dzwonek- idą na lekcje
Nauczycielka ogłasza, iż jedna z uczennic Magdalena Naglacka, wygrała w konkursie, wycieczkę dla całej klasy. Wszyscy mają jechać, gdyż jest to wycieczka edukacyjna, lecz trzeba dopłacić ok. 500 zł. Na tę dopłatę jest ok. tygodnia.
Dzwonek.
Na przerwie Alicja i Magdalena, nabijają się, jak Wiesia zamierza pojechać na wycieczkę w tych „wieśniackich” ciuchach.
Nagle do Wiesi podchodzi jej chłopak.
Przywitanie.
Jarek cieszy się z wycieczki i z tego, iż z Wiesią spędzą trochę czasu razem.
Wiesia mówi mu, iż nie będzie miała pieniędzy na wycieczkę.
Jarek niezbyt ją słucha i mówi, że na pewno da radę je zdobyć.
II SCENKA: pokazać sytuację w domu Wiesi (dialogi improwizowane)
Mama sprząta, gotuje, jest zaprzątnięta domem. Podchodzi do niej Wiesia i prosi o pieniądze.
Mama odmawia. Nie jest nawet zainteresowana po co Wiesi pieniądze.
Do rozmowy wtrąca się rodzeństwo, ze swoimi potrzebami.
III SCENKA: Rozmowa z przyjaciółkami (dialogi improwizowane)
Wiesia spotyka się z przyjaciółkami. Opowiada im o rozmowie z Jarkiem i z mamą i o tym, iż nie ma pieniędzy na wycieczkę. Przyjaciółki próbują znaleźć jakieś rozwiązanie.
emaciak