METODYKA TWORCZEJ RESOCJALIZACJI Dodruku.doc

(46 KB) Pobierz
METODYKA TWÓRCZEJ RESOCJALIZACJI- TEATR FORUM

METODYKA TWÓRCZEJ RESOCJALIZACJI- TEATR FORUM

REALIZATORZY:

Rok V Pedagogika Pracy Socjalnej i Resocjalizacji; Grupa 2 w składzie:

1.       Glanc Małgorzata- prowadząca

2.       Juchta Maria- klasa

3.       Kobylańska Agnieszka- klasa

4.       Koncka Marta- ciocia

5.       Kowalczyk Adrianna- nauczycielka

6.       Laskowska Agnieszka- siostra

7.       Laszkiewicz Małgorzata- przyjaciółka

8.       Leszczyńska Katarzyna- klasa

9.       Marcinkowska  Joanna- siostra

10.   Mozolewska- Wielgus Elżbieta- główna bohaterka

11.   Murawska Angelika- - klasa

12.   Naglacka Magdalena- koleżanka naśmiewająca się

13.   Olejniczak Jarosław- chłopak głównej bohaterki

14.   Pakuła Alicja- koleżanka naśmiewająca się

15.   Pałubski Paweł- brat

16.   Tyszkiewicz Edyta- reżyser, redaktor projektu

17.   Warian Dorota- mama

18.   Zabłocka Wiesława- przyjaciółka

CZAS TRWANIA:

1-      1,5 godziny

TERMIN:

05.02.2011, godzina 12:00

UCZESTNICY:

Grupa B, zaproszone dzieci (15 osób), obserwatorzy

MIEJSCE

Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny ul. Krakowska

 

PROBLEMATYKA/TEMAT:

Ubóstwo, jako przyczyna braku akceptacji w grupie rówieśniczej.

 

OBSADA:

1.      Wiesia Wielgus - Elżbieta Mozolewska

2.      Mama - Dorota Warian

3.      Tomek - Jarosław OlejniczaK

4.      Kasia - Wiesława Zabłocka

5.      Osoba prowadząca- Małgorzata Glanc;

6.      Brat- Paweł Pałubski;

7.      Siostra- Joanna Marcinkowska;

8.      Siostra- Agnieszka Laskowska;

9.      Nauczycielka- Adrianna Kowalczyk;

10.  Przyjaciółka II- Gosia Laszkiewicz;

11.  Koleżanki naśmiewające się: Alicja Pakuła, Magdalena Naglacka;

12.  Ciocia- Marta Koncka;

13.  Klasa: Katarzyna Leszczyńska, Angelika Murawska, Maria Juchta

Każda z postaci sama przygotowuje swój wygląd i rekwizyty jej potrzebne.

 

PRZEBIEG SPOTKANIA

1. POWITANIE I WPROWADZENIE DO PROBLEMU TEATRU

2.PREZENTACJA PRZYGOTOWANYCH SCENEK,

3. Pytanie do grupy: Jakie rozwiązania zaproponowalibyście Wiesi? Co ona może zrobić w tej sytuacji?

4.DYSKUSJA.

5.Uczestnicy odgrywają poszczególne scenki z zaproponowanymi rozwiązaniami.

6..POCZESTUNEK, PODZIĘKOWANIA I POŻEGNANIE

Cała grupa składa się po 5 zł na poczęstunek dla zaproszonych dzieci.

Wiesława Zabłocka przygotowuje pisemne podziękowania dla zaproszonych uczestników.

 

ANEKS NR 1

TREŚĆ (LIBRETTO) TEATRU

WPROWADZENIE DO TEMATU

Dziewczyna- Wiesia,17 lat,  mieszka w niewielkim miasteczku i chodzi do LO. Pochodzi z ubogiej rodziny. Ojciec nie mogąc znaleźć pracy w Polsce, wyjechał do pracy do Niemiec, a matka Edyta pracuje na stanowisku sprzedawcy w sklepie spożywczym. Wiesia ma jeszcze dwie siostry: 14 lat i 7 lat oraz starszego, 18- letniego brata. Od dłuższego już czasu sytuacja w domu jest dość trudna- pieniędzy starcza tylko na jedzenie i opłaty, rodzeństwo nie dostaje kieszonkowego. Wiesia nie ma pieniędzy na nowe ubrania czy buty, na imprezę ze znajomymi- bo jest składkowa, nie chodzi na urodziny, bo nie ma za co kupić prezentu. Teraz klasa Wiesi ma jechać na 2 dni na wycieczkę do Warszawy, min. do Muzeum Powstania Warszawskiego. Chłopak- Tomek, który podoba się Wiesi, niespodziewanie namawia ją by pojechała na wspólny wyjazd- okazało się niedawno, że oboje interesują się historią i chcieliby pójść na ten sam kierunek studiów. Przyjaciółki Wiesi ma na imię Kasia i Gosia- tylko im zwierza się ze swoich problemów. W rodzinie jest też ciocia- siostra mamy, zamożna bezdzietna kobieta.

 

 

Charakterystyka postaci:

14.  Wiesia Wielgus (Elżbieta Mozolewska), ładna dziewczyna- ale trochę zaniedbana np. włosy,  nieśmiała, skromnie ubrana, będąca trochę „w cieniu” klasy, dobra z przedmiotów humanistycznych, mało zintegrowana z klasą bo nie chodzi na żadne wspólne imprezy.

15.  Mama (Dorota Warian)- zmęczona, zbyt obciążona obowiązkami, nie mająca czasu na rozmowę, konkretna i wymagająca, mało ciepła.

16.  Tomek (Jarosław Olejniczak) wrażliwy, przebojowy, pogodny, z dużym poczuciem humoru, chłopak z bogatej rodziny- ale nie wywyższający się ,ma firmowe ubrania, dobry z przedmiotów humanistycznych.

17.  Kasia (Wiesława Zabłocka) pogodna, radosna, ze średnio usytuowanej rodziny, wierna przyjaciółka Wiesi od lat.

 

 

I SCENKA: Sytuacja w szkole (dialogi improwizowane)

 

Przerwa przed lekcją. Rozmowa Wiesi z przyjaciółkami:

Przywitanie

Gosia ma nową bluzkę kosztującą ok. 200 zł. Wiesia ma byle jakie ubranie z zacerowaną dziurą.

Gosia i Kasia rozmawiają o ciuchach i „niedrogiej” nowej bluzce. Zauważają, iż Wiesi jest przykro, próbują ją pocieszyć, odwrócić uwagę.

Dzwonek- idą na lekcje

Nauczycielka ogłasza, iż jedna z uczennic Magdalena Naglacka, wygrała w konkursie, wycieczkę dla całej klasy. Wszyscy mają jechać, gdyż jest to wycieczka edukacyjna, lecz trzeba dopłacić ok. 500 zł. Na tę dopłatę jest ok. tygodnia.

Dzwonek.

Na przerwie Alicja i Magdalena, nabijają się, jak Wiesia zamierza pojechać na wycieczkę w tych „wieśniackich” ciuchach.

Nagle do Wiesi podchodzi jej chłopak.

Przywitanie.

Jarek cieszy się z wycieczki i z tego, iż z Wiesią spędzą trochę czasu razem.

Wiesia mówi mu, iż nie będzie miała pieniędzy na wycieczkę.

Jarek niezbyt ją słucha i mówi, że na pewno da radę je zdobyć.

 

II SCENKA: pokazać sytuację w domu Wiesi (dialogi improwizowane)

 

Mama sprząta, gotuje, jest zaprzątnięta domem. Podchodzi do niej Wiesia i prosi o pieniądze.

Mama odmawia. Nie jest nawet zainteresowana po co Wiesi pieniądze. 

Do rozmowy wtrąca się rodzeństwo, ze swoimi potrzebami.

 

III SCENKA: Rozmowa z przyjaciółkami (dialogi improwizowane)

 

Wiesia spotyka się z przyjaciółkami. Opowiada im o rozmowie z Jarkiem i z mamą i o tym, iż nie ma pieniędzy na wycieczkę. Przyjaciółki próbują znaleźć jakieś rozwiązanie.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin