Zasady i procedury audytu.pdf

(117 KB) Pobierz
Zasady i procedury audytu
20100502
Standardy, zasady i procedury
audytu wewnętrznego
Standardy audytu wewnętrznego
Û 1100 – Niezależność i obiektywizm
Działanie audytu wewnętrznego musi być niezależne, a audytorzy wewnętrzni
muszą zachować obiektywizm podczas wykonywania swej pracy.
Niezależność to brak warunków zagrażających możliwości bezstronnego
wykonywania obowiązków przez działalność audytu wewnętrznego lub
zarządzającego audytem wewnętrznym.
Û 1120 - Indywidualny obiektywizm
Audytorzy wewnętrzni muszą być bezstronni i wolni od uprzedzeń. Muszą
również unikać jakichkolwiek konfliktów interesów.
Obiektywizm to niezależna postawa intelektualna, umożliwiająca audytorom
wewnętrznym przeprowadzanie zadań z pełna wiarą w efekty swej pracy oraz
przekonaniem o uniknięciu jakichkolwiek kompromisów co do jakości.
Obiektywizm wymaga od audytorów wewnętrznych niepodporządkowywania
swoich rozstrzygnięć w sprawach audytu opiniom innych osób.
1) Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego
Standardy, zasady i procedury audytu wewnętrznego
2
1
459692593.002.png
20100502
Standardy audytu wewnętrznego
Û 1200 – Biegłość oraz należyta staranność zawodowa
Zadania audytorskie muszą być wykonywane z biegłością zawodową oraz z
należytą starannością.
Audytorzy wewnętrzni muszą posiadać wiedzę, umiejętności oraz kwalifikacje
potrzebne do wykonywania ich indywidualnych obowiązków.
Należyta staranność zawodowa nie oznacza nieomylności.
Û 1230 – Ciągły rozwój zawodowy
Audytorzy wewnętrzni muszą poszerzać swoją wiedzę, umiejętności oraz
kwalifikacje drogą stałego doskonalenia zawodowego.
1) Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego
Standardy, zasady i procedury audytu wewnętrznego
3
Standardy audytu wewnętrznego
Û 1300 – Program zapewnienia i poprawy jakości
Zarządzający audytem wewnętrznym musi opracować i realizować program
zapewnienia i poprawy jakości, który obejmuje wszystkie aspekty działalności
audytu wewnętrznego.
Program zapewnienia i poprawy jakości ma na celu umożliwienie oceny
zgodności działalności audytu wewnętrznego z Definicją Audytu
Wewnętrznego oraz ze Standardami, a także ocenę czy audytorzy wewnętrzni
stosują Kodeks Etyki.
Program ocenia także skuteczność i wydajność działalności audytu
wewnętrznego i identyfikuje możliwości poprawy.
Standardy, zasady i procedury audytu wewnętrznego
4
2
459692593.003.png
20100502
Standardy audytu wewnętrznego
Û 1311 – Oceny wewnętrzne
Ocena wewnętrzna musi obejmować: bieżącą ocenę działalności audytu
wewnętrznego oraz okresowe przeglądy przeprowadzane drogą samooceny
lub przez inną osobę.
Û 1312 - Oceny zewnętrzne
Oceny zewnętrzne muszą być przeprowadzane przynajmniej raz na 5 lat przez
wykwalifikowaną osobę lub zespół spoza organizacji.
Standardy, zasady i procedury audytu wewnętrznego
5
Kodeks etyki audytora
Û Uczciwość
Uczciwość audytora wewnętrznego buduje zaufanie do jego pracy, a przez to
stanowi podstawę do polegania na jego ocenie.
Û Obiektywizm
Audytor wewnętrzny: zachowuje najwyższy stopień obiektywizmu podczas
prowadzenia audytu wewnętrznego, w szczególności przy zbieraniu, ocenianiu
i przekazywaniu informacji na temat badanej działalności lub procesu;
dokonuje wyważonej oceny, biorąc pod uwagę wszystkie istotne okoliczności
związane z przeprowadzanym zadaniem audytowym
Û Poufność
Audytor wewnętrzny szanuje wartość i własność informacji, które otrzymuje i
nie ujawnia ich bez odpowiedniego upoważnienia, chyba że istnieje prawny
lub zawodowy obowiązek ich ujawnienia.
Standardy, zasady i procedury audytu wewnętrznego
6
3
459692593.004.png
20100502
Kodeks etyki audytora
Û Profesjonalizm
Audytor wewnętrzny wykorzystuje posiadaną wiedzę, umiejętności i
doświadczenie do prowadzenia audytu wewnętrznego.
Û Postępowanie audytora wewnętrznego oraz relacje pomiędzy audytorami
wewnętrznymi
Audytor wewnętrzny postępuje w sposób sprzyjający umacnianiu zawodowej
współpracy i dobrych stosunków z innymi audytorami .
Û Konflikt interesów
Audytor wewnętrzny nie bierze udziału w zadaniach audytowych, których
przeprowadzenie może prowadzić do powstania konfliktu interesów.
Standardy, zasady i procedury audytu wewnętrznego
7
Metodologia audytu
Opis metodologii audytu tworzy zasadniczą część KsiĘgi procedur , w której
omawia się szereg procedur w zakresie planowania i wykonywania audytu.
Procedury audytu można podzielić na 6 grup:
Procedury planowania działań audytu oraz tryb i zasady sporządzania
obligatoryjnych sprawozdań z realizacji planu audytu, w tym:
1)
• istotę identyfikacji obszarów ryzyka,
• metody analizy ryzyka,
• zasady wyboru kolejności zadań audytowych,
• tworzenie planu rocznego audytu,
• tworzenie planu strategicznego audytu,
• tryb sporządzania i przekazywania sprawozdania z wykonania planu audytu
Standardy, zasady i procedury audytu wewnętrznego
8
4
459692593.005.png
20100502
Metodologia audytu
Procedury planowania zadania audytowego, w tym:
2)
• wstępny przegląd i dokumentowanie informacji,
• opracowanie programu zadania audytowego,
• zwoływanie i przeprowadzenie narady otwierającej
Procedury wykonywania czynności audytowych zadań zapewniających, w tym:
3)
• ocena systemu kontroli wewnętrznej,
• testowanie,
• cechy ustaleń audytu,
• dokumentowanie czynności audytowych
Standardy, zasady i procedury audytu wewnętrznego
9
Metodologia audytu
Procedury sporządzania i tryb przekazywania sprawozdań z przeprowadzenia
audytu wewnętrznego, w tym:
4)
• wykaz ustaleń i wniosków pokontrolnych,
• zwoływanie i przeprowadzenie narady zamykającej,
• projekt sprawozdania z przeprowadzenia zadania audytowego,
• sprawozdanie z przeprowadzenia zadania audytowego,
• sprawozdanie z przeprowadzenia czynności doradczych,
• prowadzenie czynności sprawdzających,
• zamknięcie akt zadania audytowego.
5) Procedury wykonywania czynności sprawdzających
6) Procedury wykonywania czynności doradczych
Standardy, zasady i procedury audytu wewnętrznego
10
5
459692593.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin