Cele
W wyniku spotkania rodzice:
· poznają definicję konfliktu i podstawowe przyczyny ich powstawania
· poznają rodzaje konfliktów
· określają najczęściej spotykane konflikty między dziećmi a rodzicami
· poznają mechanizmy obronne, które występują u osób uwikłanych w konflikt
· poznają najczęściej stosowane bariery komunikacyjne i warunki poprawnej komunikacji
· poznają procedurę mediacji jako sposobu na rozwiązanie konfliktu
Stosowane metody
· słowne (rozmowa kierowana, dyskusja, elementy wykładu)
· aktywizujące(plakat, burza mózgów, poglądowa, praca z tekstem)
Formy pracy
· grupowa
· indywidualna
· zbiorowa
Materiały i pomoce
· tekst ,,Bajki o krokodylach"
· foliogram z rysunkiem kobiety
· karty z autudiagnozą rozwiązywania konfliktów
· klucz do autodiagnozy
· czyste kartki papieru, karteczki samoprzylepne, mazaki, foliogramy, masa mocująca, magnesy
Przebieg spotkania
1. Wstęp - podanie celu spotkania
Konflikt jest społecznie spostrzegany jako złe zjawisko i niepotrzebne. Jednak często zapominamy,że konflikt jest czasem nieunikniony, a wcześnie dostrzeżony i odpowiednio potraktowany może służyć integracji.
Konflikt może tez stanowić okazję do wypracowania nowych, lepszych sposobów komunikowania się. Daje możliwość poszerzenia samowiedzy np. jak reaguję w sytuacjach konfliktowych oraz jak sobie z tymi sytuacjami radzę. Sytuacja konfliktowa jest też okazją do przyjrzenia się własnemu stylowi komunikacji. Po rozwiązanym konflikcie, więź miedzy partnerami wzrasta.
2. Burza mózgów- czym jest konflikt.- omówienie, wnioski
3. Omówienie rodzajów konfliktów ze względu na ich podłoże
Konflikt relacji
· błędne spostrzeganie
· zła komunikacja
· silne emocje
· stereotypy
· negatywne, odwetowe zachowania
Konflikt danych
· brak informacji
· błędne rozumienie danych
· rózne sposoby interpretacji danych
· różne procedury zbierania danych
Konflikt interesów
· interesy rzeczowe
· ineresy proceduralne
· interesy psychologiczne
Konflikt strukturalny
· nierówny rozkład sił
· ograniczenia czasowe
· różne role społeczne
Konflikt wartości
· różnice religii, ideologii, tradycji
· wartości związane z własnym "ja"
· wartości dnia codziennego
4. Burza mózgów
Rodzice otrzymują samoprzylepne karteczki, na których zapisują przykłady konfliktów, z którymi się spotykają
gr.I konflikt rodzic-dziecko
gr. II konflikt dziecko-dziecko
Następnie karteczki z przykładowymi konfliktami są umieszczane w odpowiednich miejscach schematu
5. Praca z tekstem
Rodzice otrzymuję tekst "Bajki o krokodylach", czytają go, a następnie szeregują postaci od tej, która ich zdaniem zachowała się najbardziej honorowo. Każdy rodzic wykonuje zadanie samodzielnie. Następnie rodzice w grupach mają ustalić wsólną hierarchię zachowań.
Wniosek- konflikt wartości jest nienegocjowalny-nierozwiązywalny
6. Prezentacja rysunku kobiety
Luźna rozmowa na temat tego, co przedstawia rysunek
Wniosek- konflikt relacji często wynika z błędnego postrzegania zjawisk, ludzi, sytuacji- konflikt ten jest nierozwiązywalny
7. Rozmowa nt. mechanizmów obronnych u osób uwikłanych w konflikt
unikanie
omijanie problemu. ignorowanie konfliktu i pomijanie milczeniem, odwlekanie rozwiązań "na później"
wypieranie-tłumienie
niedostrzeganie problemu< postępowanie tak, jakby się o nim zapomniało.
przemieszczenie
przeniesienie problemu na inną płaszczyznę, na której jest go łatwiej rozwiązać,
racjonalizacja
poszukanie "dobrego" tzn przyjemnego w odczuciu subiektywnym, ale tak naprawdę fałszywego wyjaśnienia problemu
projekcja
przypisywanie własnych problemów i błędów innym ludziom
agresja
grożenie drugiej stronie konfliktu, zaatakowanie ją słowami lub czynami
8. zapoznanie z podstawowymi barierami komunikacyjnymi
· krytykowanie
· obrażanie
· orzekanie
· chwalenie połączone z ocena
· rozkazywanie
· grożenie
· moralizowanie
· nadmierne, niewłaściwe wypytywanie
· doradzanie
· zmienianie tematu
· logiczne argumentowanie
· pocieszanie
9. Przedstawienie reguł i zasad mediacji jako sposobu na rozstrzyganie konfliktów
Helix_Shave